Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpevaksine


janne og pippi

Recommended Posts

Pippi er bare 10 uker gammel og vil få vaksine først om ca 14 dager. Etter det begynner vi på valpekurs :icon_redface:

Har vært litt opptatt av å ikke la henne treffe andre hunder, i frykt for bærbare sykdommer.

Men synes det er så synd at hun ikke får sosial omgang med andre hunder i denne viktige valpetiden.

Noen som vil dele synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi er bare 10 uker gammel og vil få vaksine først om ca 14 dager. Etter det begynner vi på valpekurs :icon_redface:

Har vært litt opptatt av å ikke la henne treffe andre hunder, i frykt for bærbare sykdommer.

Men synes det er så synd at hun ikke får sosial omgang med andre hunder i denne viktige valpetiden.

Noen som vil dele synspunkt?

Jeg har en valp på 13 uker, og hun har nettopp fått vaksinen. Vi lot henne hilse på hunder før vi tok vaksinen. Jeg mener å ha hørt at det ikke er farlig å la valper hilse på andre hunder, men mindre det er snakk om store ansamlinger med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyra fikk sin første vaksine 14 uker gammel og før det hadde hun vært på fellestreninger, sonentreff, "ferie hos en oppdretter etc.. Måtte utsette vaksinen 2 uker da jeg brått måtte på 2 ukers kurs med jobben, pratet med min meget dyktige vetrinær og hun sa at det var nada problem. Skulle det brått dukke opp en parvo epidemi i området så skulle hun ringe meg sa hun :) Det falt meg uansett ikke inn å skjerme valpen fra andre hunder til den ble vaksinert. Når jeg fikk min første egne valp for 10 år siden tenkte jeg at jeg skulle skjerme den fra andre hunder så lenge som det var anbefalt iht vaksinen på den tiden. Heldigvis hadde jeg også da en dyrlege som sa at sjansen for at valpen ville bli syk er svært svært liten og å ikke la de sosialiseres med andre hunder så tidlig som mulig ville sannsynligvis få verre konsekvenser.

Jeg synes det er litt spesiellt at du har sett flere valper dø av parvo? Etter hva jeg har fått inntrykk av er dødelig parvo svært sjelden i Norge? Hadde i sin tid en omplasseringshund som hadde Parvo virus som valp og det virket som de på den lokale dyreklinikken min synes det var fryktelig spennende å se et spill levende "parvo offer". Vetrinæren spurte meg om han hadde vært i utlandet å fått det derfra fordi det var fryktelig sjelden valper i Norge fikk parvo.. Det virket heller ikke som noen av de andre vetrinærene jeg har pratet med om parvo mente det var særlig sannsynlig at hundene mine ville komme i kontakt med smitten til tross for at jeg drar de med meg på utstillinger etc?

Hvis du har sett flere valper dø på 2 år så er det vel kanskje en epidemi på gang? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet to år på dyreklinikk, aldri sett parvovirus...

Men kennelhoste på hunder dog ikke så små valper har jeg sett...

Og 10 mnd ikke vaksinert valp kom med kennelhoste.

Jeg har også forstått at parvo er sjeldent og at Peico har fått sin vaksine gjennom moren.

Han skal jo også vaksineres nå om 2 uker. (12 ukers vaksine)

Han har truffet masse hunder, og blitt sosialisert.

han har fått mye ros for tydelig kropsspråk og i går møtte han en Chitzu med MASSE pels, da var han skremt i starten, men de ble gode venner de også. (bare pels, han så ikke kropsspråket hennes)

Jeg tror det er lurt å la de møte så mye som mulig så tidlig som mulig, da alt de opplever fra 8 uker til 4 mnd har stor betyning for reaksjoner senere.

Og 8-12 uker er de mest avgjørende ukene, har jeg hørt da.

Jeg tror du ikke utsetter Pippi for noen reell fare, med å møte andre hunder. Da de aller fleste jo er vaksinerte. Du kan jo også snakke med vetterinæren om det?

Du jobber jo på klinikk. Jeg antar du er dyrlegeassistent? (Jeg var det)

Lykke til:)

Pippi var så utrolig nydelig, flotte øyne på henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes også det er klart viktigere for valpen å kunne sosialiseres med andre hunder (snille, kjente - ikke "Hvermannsens hund i parken") enn å gå rundt og være redd for sykdommer.

Parvovirus har man jo knapt hørt om i Norge (ok, har vel hørt om et par-tre tilfeller på noen-og-tyve år), men kennelhoste derimot er klart den vanligste av de sykdommene man vaksinerer imot.

En eller annen form for kennelhoste har jeg på hundene mine minst en gang i året (mye utstillinger, treffer mye fremmende hunder), men med årlig vaksine synes jeg det er tydelig at de får klart mindre plager enn de som er uvaksinerte mot dette.

Så en viss forsiktighet med å møte helt fremmende hunder (men det gjelder jo også mtp valpens sosiale utvikling) - men ingen "hysteri" er mitt motto.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For det første skal valpen ha antistoffer fra moren (som jeg regner med er vaksinert) helt frem til 12 ukersvaksina tas. Så sansynligheten for å bli smitta er liten. For det andre er denne perioden så viktig å benytte seg av til sosialisering med andre hunder at det er verdt den bitte lille risikoen. Tid

Parvo finnes forresten i norge. Ikke veldig vanelig, men det fins. Og selv på valper er det en del som overlever. Jeg kjenner en som fikk Parvovirus som valp og som overlevde. Den fikk "naturlig nok" det treffende navnet Parvo.

Tidligere ble det anbefalt å ikke la uvaksinerte valper hilse på andre hunder, men dette har både veterinærer og produsentene av vaksinene gått helt bort i fra. Hvorfor vet jeg ikke, enten pga bedre vaksiner eller fordi de har lært mer om hvor lenge vaksinene den fikk fra moren sitter i valpekroppen. Jeg vet ikke. Ihvertfall er dette gammel praksis som man ikke lenger ser noen grunn til.

Nei, la valpen din treffe andre hunder også før vaksina. Det er ekstremt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyra fikk sin første vaksine 14 uker gammel og før det hadde hun vært på fellestreninger, sonentreff, "ferie hos en oppdretter etc.. Måtte utsette vaksinen 2 uker da jeg brått måtte på 2 ukers kurs med jobben, pratet med min meget dyktige vetrinær og hun sa at det var nada problem. Skulle det brått dukke opp en parvo epidemi i området så skulle hun ringe meg sa hun :) Det falt meg uansett ikke inn å skjerme valpen fra andre hunder til den ble vaksinert. Når jeg fikk min første egne valp for 10 år siden tenkte jeg at jeg skulle skjerme den fra andre hunder så lenge som det var anbefalt iht vaksinen på den tiden. Heldigvis hadde jeg også da en dyrlege som sa at sjansen for at valpen ville bli syk er svært svært liten og å ikke la de sosialiseres med andre hunder så tidlig som mulig ville sannsynligvis få verre konsekvenser.

Jeg synes det er litt spesiellt at du har sett flere valper dø av parvo? Etter hva jeg har fått inntrykk av er dødelig parvo svært sjelden i Norge? Hadde i sin tid en omplasseringshund som hadde Parvo virus som valp og det virket som de på den lokale dyreklinikken min synes det var fryktelig spennende å se et spill levende "parvo offer". Vetrinæren spurte meg om han hadde vært i utlandet å fått det derfra fordi det var fryktelig sjelden valper i Norge fikk parvo.. Det virket heller ikke som noen av de andre vetrinærene jeg har pratet med om parvo mente det var særlig sannsynlig at hundene mine ville komme i kontakt med smitten til tross for at jeg drar de med meg på utstillinger etc?

Hvis du har sett flere valper dø på 2 år så er det vel kanskje en epidemi på gang? :icon_redface:

Kjære deg... du må lære deg å lese teksten. Jeg har IKKE sagt at jeg har sett valper dø av parvo!

JEG HAR SETT TILFELLER MED VALPER SOM HAR HATT PARVO OG FÅTT BEHANDLING MED GODT RESULTAT!

Jeg ønsker bare ikke at hunden min skal få noen sykdommer. Thats it!

---

Takk for fine tilbakemeldinger.

Nå har ikke Pippi vært helt skjermet for sine artsfrender, hun har to kompisser som vi møter ganske ofte.

Men disse hundene vet jeg er vaksinerte og da er det greit.

Det er dem vi møter på gata som hun så gjerne vil treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger.

Nå har ikke Pippi vært helt skjermet for sine artsfrender, hun har to kompisser som vi møter ganske ofte.

Men disse hundene vet jeg er vaksinerte og da er det greit.

Det er dem vi møter på gata som hun så gjerne vil treffe.

Jeg tror Pippi har det kjempe bra jeg:)

Klart vi ikke ønsker hundene våre syke.

Men å hilse på fremmede hunder på gata, det er jo en smakssak.

Noen vil jo at hunden ikke skal hilse på andre hunder når den er i band.

Vi tar det som en trening å gå forbi hunder på gata. Er jo ikke alle hunder som er valpevennlige, og noen er store og ville, da kan de jo skade Peico, selv om de er aldri så vennlige.

Mens de jeg er trygge på, de får han hilse på.

Jeg tror ikke det er synd på Pippi som ikke får hilse på alle hunder hun har lyst å hilse på.

Nå er det jo bare 9 dager til hun kan vaksineres, de er jo 12 uker neste onsdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takk for fine tilbakemeldinger.

Nå har ikke Pippi vært helt skjermet for sine artsfrender, hun har to kompisser som vi møter ganske ofte.

Men disse hundene vet jeg er vaksinerte og da er det greit.

Det er dem vi møter på gata som hun så gjerne vil treffe.

Det er ikke på noen måte nødvendig at valpen skal få hilse på alle hunder dere møter på gata. Tverdt imot. Men jeg tror det er lurt å finne litt mer enn to hunder hun får ha som kompiser. Snakk med hundeeiere du kjenner og spør om hunden deres er vaksinert og om de kunne tenke seg å la pippi hilse på den. Det er ikke bare viktig å møte andre hunder i den alderen, men også mange forskjellige hunder av forskjellig størrelse og type. Men selvfølgelig trygge hunder. Husk å la henne møte store hunder også. Selv om det kanskje er skummelt for deg og du er redd for at den store skal tråkke på henne e.l. så er det veldig viktig. Men, selvfølgelig rolige store hunder (og dem finnes det fakstisk ganske mang av). Men hunder du tilfeldigvis møter på gata kan det kanskje være like greit at hun lærer at man ikke alltid får hilse på så hun ikke skrur forventningene opp i skyene hver gang hun ser en hund. Det er veldig nyttig å lære at man iblandt bare går rett forbi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på noen måte nødvendig at valpen skal få hilse på alle hunder dere møter på gata. Tverdt imot. Men jeg tror det er lurt å finne litt mer enn to hunder hun får ha som kompiser. Snakk med hundeeiere du kjenner og spør om hunden deres er vaksinert og om de kunne tenke seg å la pippi hilse på den. Det er ikke bare viktig å møte andre hunder i den alderen, men også mange forskjellige hunder av forskjellig størrelse og type. Men selvfølgelig trygge hunder. Husk å la henne møte store hunder også. Selv om det kanskje er skummelt for deg og du er redd for at den store skal tråkke på henne e.l. så er det veldig viktig. Men, selvfølgelig rolige store hunder (og dem finnes det fakstisk ganske mang av). Men hunder du tilfeldigvis møter på gata kan det kanskje være like greit at hun lærer at man ikke alltid får hilse på så hun ikke skrur forventningene opp i skyene hver gang hun ser en hund. Det er veldig nyttig å lære at man iblandt bare går rett forbi også.

Vi skal møte to nye hundevenner i morgen... En liten og en stor (kjempestor) Jippi! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da!

Håper det går veldig bra:)

Peico hilste på en VELDIG hårete Chi tzu i helga, han var redd henne. Så ikke hunden for bare hår!

Da var jeg glad det skjedde mens han var liten, for de ble fort venner og lekte i flere timer:)

(mamma sin hund)

Han har også hilst på hunder mindre enn seg, vel så viktig det!

Og hunder som er gedigne! (er bilder av han og Hugo under hundeprat)

Lykke, lykke til i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale og trygge valper vil gjerne hilse på alle og enhver av sin art, og gjerne løpe bort og underkaste seg litt også - det hører med. De har kanskje ikke så veldig "lyst" - men det er liksom normal dannelse og atferd som valpen har innkodet nær genetisk, at man er blid og innsmigrende med voksne hunder; da overlever man :icon_redface:

Men som noen sa, det gjelder å finne balansen - at DU blir like morsom som lekekameratene. Og det å velge, at "du får ikke hilse på den første hunden vi treffer, eller den neste, men tredje" kan være nyttig.

Er du engstelig, så "talentspeid" litt etter hyggelige hunder i nærmiljøet - kanskje eierne av de to hundene som dere nå skal treffe, vet om noen flere hyggelige hunder med ansvarlige eiere, som dere i sin tid kan treffe? Da får du en liten "garanti" om at det ikke er noen tilfeldig eier du er overlatt til. Du kan kanskje også skygge unna de som er veldig aktive på utstillinger/stevner, siden det er klassisk smittespredervei. Men som oftest går det bra da... på valper etter leveringstid som er så store at de er kommet til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare for ordens skyld..

1000-takk til dere som fikk meg til å legge fra meg "hønemor-hysteriet" og la valpen min treffe andre hunder uten å tenke på smittefare.

Siden første svar har jeg latt Pippi møte hunder hver eneste dag, i alle aldre, både store og små.

Og jeg kan tydelig se at hun begynner å lære seg hundespråket.

Superfornøyd! :D

(Nå har hun jo fått vaksine, så det er bare å fortsette sosialiseringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...