Gå til innhold
Hundesonen.no

Besseggen med hund?


MarieR

Recommended Posts

Skal på en fjelltur i sommer og vurderer besseggen. Mamma mente først at det var selvmord å gå over der med hund, men hun ba meg sjekke litt opp om hvor "farlig" det faktisk er.

Noen her som har gått denne turen med hund? Er det en fin tur, og er selve eggen så farlig som min småhysteriske mor skal ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått turen selv, og fikk det til ganske så greit. Så flere som med hund, og tror nok en relativt godt trent hund (en som en vant med ganske lange turer) som har tilgang på nok vann, ikke skal ha problemer med å gå besseggen! :icon_redface: Det er en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Skulle tro det vil gå greit :) Vi så mange hunder der de gangene vi har gått der, både store og små.

Når pappa var ungdom gikk han alltid tur med corgie-tispa si i fjellet, hun var utrolig utholdende :icon_redface: De bittesmå beina elsket fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Skal på en fjelltur i sommer og vurderer besseggen. Mamma mente først at det var selvmord å gå over der med hund, men hun ba meg sjekke litt opp om hvor "farlig" det faktisk er.

Noen her som har gått denne turen med hund? Er det en fin tur, og er selve eggen så farlig som min småhysteriske mor skal ha det til?

Når jeg gikk besseggen møtte vi flere hunder, bl.a. en stor Berner Sennen hannhund, så hund går greit. Men jeg tror kanskje det er et triks å ta båten inn og gå tilbake istedenfor motsatt. Tar du båten inn og går tilbake går du oppover på det værste over eggen istedenfor nedover som sikkert er mye skumlere for en hund (eller moren din for den saks skyld :) ).

Om eggen er så farlig som de småhysteriske mor skal ha det til kommer vel ann på øyet som ser. Jeg syns det var helt greit. Kjempeflott hadde det ikke vært så inmari masse folk der. Men hun jeg gikk sammen med var ganske nær hysterisk så vi mer eller mindre løp over besseggen og var fremme 5 timer før de andre vi gikk sammen med :icon_redface: (skal sies at de var i veldig dårlig form også da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Besseggen med Romeo for to år siden. det gikk kjempe bra. Vi hadde ikke trent noe særlig i forhånd med tanke på kondisjon o.l og vi kom oss over uten problemer. Romeo var ganske sliten (han ville ikke ha griseøre), men han fortsatte og gå. Har du en hund som er vant til å gå hele turen uansett hvor lang den er burde ting gå kjempe greit. Romeo gikk faktisk med kløv og. En ting som kan være lurt når du går Besseggen med hund er at du har en sele av et eller annet slag som enkelt kan tas tak i så du kan løfte den opp der det trengs. Når du går opp eggen (hvis du tar båten ut og går tilbake) kan det være enkelte steder hvor det er vanskelig for hunden og komme opp. Da er det veldig greit og ha et håndtak du kan ta tak i. Romeo hadde et håndtak på kløven og det fikk vi bruk for ;)

Det er en kjempe fin tur! Den anbefales veldig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi brukte 10 timer når vi gikk for 15 år siden.. Altså var jeg hele 12 år... Da tok vi båten inn og gikktilbake. Altså OPP eggen. Jeg syns det var gøy da, men er blitt LITT mer pysete for høyder siden da, så er ikke sikkert jeg syns dethadde vært så gøy nå..

Men, har utfordret mamma til å gå der til sommer'n, så får se om det blir noe av da. Da må Bridie bli med på tur i tilfelle... Men tror nok vi skal trene opp kondis på både meg og bikkje først. Bridie kan gå langt om hu får løpe fritt, men å gå tur i bånd er nok med 5 km sier B... (Beseggen er vel snaue 2 mil, er det ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fatter ikke at folk går der med hund jeg........... Been there, done that - og det var slettes ikke noe morsomt. Hverken for folk eller dyr.

Vi var en hel gjeng som dro vi da - fra klubben - en eller annen lur sjel hadde fått det for seg at Besseggen var lurt - hvilket det da ikke var......... anbefales ikke rett og slett.

Tidsmessig - med hund brukte vi 8,5 time - da gikk det rolig for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Besseggen for en del år siden, da tok vi også båten inn og gikk tilbake igjen. Vi brukte 6 timer, men da gikk vi ganske fort. (Det sto at det tok 6 timer i turistboka, og da måtte vi jo gå på 6 timer... :rolleyes: ) Jeg hadde på forhånd hatt lyst å ha med hund, men foreldrene mine nektet. Når jeg gikk turen angret jeg veldig, det hadde ikke hvert noe problem. Vi traff flere med hund, også folk som gikk nedover. Men når sant skal sies, så finnes det andre steder hvor det er mye finere å gå i fjellet med hund, på Besseggen er det så mange folk, hvertfall hvis du går på de "riktige tidspunktene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Men, har utfordret mamma til å gå der til sommer'n, så får se om det blir noe av da. Da må Bridie bli med på tur i tilfelle... Men tror nok vi skal trene opp kondis på både meg og bikkje først. Bridie kan gå langt om hu får løpe fritt, men å gå tur i bånd er nok med 5 km sier B... (Beseggen er vel snaue 2 mil, er det ikke?)

Vi skal nok også dit i sommer, hytta er ikke langt unna :icon_redface:

Jeg var 7 første gangen, og har gått 3 ganger etter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Har gått Bessegen med to vorsteh for snart 17 år siden og da var det virkelig en egg. Disse hundene koste seg hele vegen. Gikk også Bessegen for snart 7 år siden med en Flatcouted retriever (da to år gammel)og han også koste seg. Jeg ville foretrekke å komme innenfra og gå ut. Så hvis du skal ta båten inn så ville jeg valgt å ta første båten om morgenen som går i åtte tiden. Og bruke hele dagen på å gå ut til veien igjen. Da trenger du ikke stresse for å rekke en båt tilbake den dagen. Det går jo så klart å gå inn og overnatte på Memrubu(privat turisthytte så jeg vet ikke hva dem sier om hund på rommet) og enten ta båten ut eller gå langsmed vannet ut hvor det er en rik flora. Jeg ville tatt med vann til hunden og latt den gå i sele den dagen. Det er et vann san rett før eggen når du kommer fra Memrubu hvor hunden kan bade for å kjøle seg ned. Så klart så kan det lønne seg å ha gått på noen plasser som hunden må klatre litt før du går eggen og at kondisjonen på deg og hunden er san passelig i orden.

Husker i grunne ikke hvor lang tid jeg brukte. Det skal stå san ca 6-7 timer i boken til turistforeningen og det er beregnet gang tid uten pauser. Når jeg går denne turen så vil jeg da se på utsikten og ta bilder så jeg vil bruke godt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...