Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke klipt bort hår


Recommended Posts

Hei,

Har en Chow chow, rundt 8 år. Han har i det siste utvikla seg våteksem, og det er ser ikke bra ut! Det vi har gjort er å prøvd å klippe bort håret, men det er HELT umulige, han blir helt gal og biter. Det blir direkte for farlig, vi får aldri lagt han ned, han blir helt gal! Vi kan få han ned med han stritter i mot hele tiden. Dette er sikkert verdens mest staeste hund, men verdens fineste. :P

Så jeg leste en fin tråd her om våteksem, og der sto det at man kunne bruke: bacimycin-salve. Vi har fått klint det på ett eller annet hvis! Vi tok det på i går, og det er litt tørrer. Han sleiker ikke hele gulvet lenger. Spent til i morra. Men det er kanskje like stort, men kanskje ikke fullt så vått... litt usikker...

Men sånn, hvis vi skal få bort hår rundt såret... hva bør vi gjøre for å få dette til? Uten at han drar med seg blodårer utover huset?

Takk for svar og tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han til veterinær, få han dopa ned og rensa såret der først?

Det er antageligvis litt sårt, og istedetfor å lage en kamp ut av det ville jeg dopa han ned første gangen, sånn at det bare er å "vedlikeholde" behandlingen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar!

Har nå i dag vært til dyrlegen, det var en vel spessiel tur! Litt lei også. Såret hadde spredt seg og det så ikke bra ut! I tillegg så må han opperere ene øyet pga. en eller annen kronisk lidelse, han slitt med øya siden han var valp. Men vi fikk alltid beskjed av andre dyrleger å bare vaske det. Men øye har blitt værre i det siste med et sånt belegg. Så det må også ordnes!

Han fikk en haug med sprøyter, men han var fortsatt veldig vanskelig å klippe... å han hyle sånne hjerteskjærende skrik :icon_redface: . Men! Nå har vi fått klipt litt, og skal i morgen kjøpe tabletter, og han fikk sånn antibiotika greier. Og nå er en skjerm plassert på hue :P!

Nå er det bare vente på at såret skal bli bra, og at øyeoperasjonen går som planlagt!

Jeg lurer... jeg tror ikke han klarer å ta av skjermen... men hvis han prøver.. hva bør jeg gjøre da? Han har ikke prøvd nå, ser ut som har godtatt det. Men jeg vet ikke enda om han er litt slapp pga. alle sprøytene han fikk...

Opplevd flere ganger nå... at hunder blir syk når du MINST ønsker det... økonomisk sett... rart ja? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har en langhåret schæfer som også er plaget med våteksem men jeg klarer og holde det i sjakk. Han liker ikke at jeg klipper det rent rundt såret men lager heldigvis ingen kamp ut av det. Etter hvert som såret blir mindre og forhåpentligvis fosvinner bør du holde øye med de eventuelle plassene i fremtiden så du kan obervere det før det sprer seg. Det viktigste er at såret er rent og får luft. Jeg renser med klorhexidin eller pyrisept og når det er tørt sprayer jeg med Aloe vera vetrinary formula. En hudspray for dyr som du kjøper gjennom forever living forhandlere. Eller du kan også bruke optima ph hudspray som du får kjøpt hos dyrlegen og i dyrebutikken. Visst dette er noe som fortsetter så har ikke hunden godt av å jevnlig gå på antibiotika. Jeg selv har aldri brukt det på min. det forsvinner av seg selv etter kort tid med riktig behandling. Jeg vil anbefale deg å prøve dette i ettertid om dette skulle komme tilbake. Chow Chow har jo en meget tett pels som tar evig lang tid å tørke, Fordi om vi eiere tror hunden er tørr, så kjenn godt nedi pelsen, den er fortsatt fuktig. Dette er ofte årsaken til at våteksemen forekommer. Jeg bruker regndekken når vi er på tur i drittvær, da holder jeg de aktuelle områdene tørre, og etterbading bruker jeg vannblåse for å blåse mesteparten av vannet ut av pelsen. Dette er meget effektivt.

Det er hvertfall verd et forsøk i stedenfor jevnlige antibiotikakurer. Det har verken lommeboka eller hunden godt av så lenge det kan unngåes.

håper du etterhvert kan klare å mestre han og gjøre litt behandling selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...