Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære en hund å halse


Lockheed

Recommended Posts

Hei,

Meg og hunden min trener om dagen og alt går bra, men det er en ting som jeg sliter med, jeg får ikke hunden min til å halse/bjeffe.

Jeg har prøvd forskjellige teknikker, bla. å holde en godbit opp i luften og lokke med den (Pølse, beste han vet), han sitter som et lys og venter toldmodig på godbiten uten å halse/bjeffe.

Jeg skal begynne å trene rundering/søk med hunden og da er det greit at han varsler om figuranter :icon_confused:

Lockheed bjeffer/halser ellers når han ser folk utenfor i gaten og når det kommer noen fremmede inn uten at jeg åpner døren, ellers er han rolig uten å halse/bjeffe.

Det blir litt feil å forsterke det når han halser mot folk på gata også :(

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som har lært hunder å bjeffe/halse ved å rose hver gang den bjeffer, og så legge på en kommando. Det har de gjort for å få bedre kontroll over bjeffingen. Men vet jo ikke hvordan det funker på andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å trene rundering/søk med hunden og da er det greit at han varsler om figuranter :icon_confused:

Lockheed bjeffer/halser ellers når han ser folk utenfor i gaten og når det kommer noen fremmede inn uten at jeg åpner døren, ellers er han rolig uten å halse/bjeffe.

Det blir litt feil å forsterke det når han halser mot folk på gata også :(

Noen tips?

Jeg ville ikke brukt halsmelding på en hund dersom den ikke er svært lettbjeffet. Det er både fysisk og psykisk krevende for en hund å melde ved halsmelding - hvorfor vurderer du ikke heller melding med bringkobbel ?

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å trene hals ved å oppmuntre hundens tendens til å bjeffe på folk. Du har en stor hund som kan virke skremmende på folk som ikke kjenner rasen - DET er noe å ta hensyn til.

En hund bjeffer av ulike årsaker - en hund som bjeffer mot folk gjør det vel pga vaktinstinktet sitt (evt usikkerhet ?) og jeg ville IKKE oppmuntret slik bjeffing. Dersom du skal trene hals må du finne en måte å få hunden til å bjeffe på når den er i rett modus - og vaktbjeffing er IKKE det, mener jeg.

Jeg sleit med å få lyd fra min hund da jeg skulle trene inn halsgiving (til LP-delen i bruks). Hun ble ikke ivrig nok med verken godbit eller erting med ball. Jeg merket meg dog at hun gjerne bjeffet når hun var høyt i stress når vi skulle ut på tur, eller jeg kastet ball med gamlemor. Jeg oppdaget at hun gjerne kom med et bjeff eller to når jeg tok på meg "turbelte"... kneppet når jeg tok det på meg utløste bjeffing - så da tok jeg tak i DET og belønnet henne hver gang hun bjeffet når vi skulle ut på tur... *Kremt*.. det har jo nå resultert i at hun bjeffer VELDIG hver gang jeg kler på meg og skal ut på tur, men jeg greide iallefall å lære inn halsgiving på kommando også :P.

Jeg har også vært med på å skremme en hund til bjeffing - men det anbefales kun for folk som VET hva de gjør synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skremme hunden min til å bjeffe, og er enig med deg med dette å bjeffe mot folk er en uting:)

Jeg skal prøve å spille opp hunden og ha en pølse med meg ute, han elsker snøen så kanskje det er en ide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skremme hunden min til å bjeffe, og er enig med deg med dette å bjeffe mot folk er en uting:)

Jeg skal prøve å spille opp hunden og ha en pølse med meg ute, han elsker snøen så kanskje det er en ide:)

Poenget er å få belønnet det minste lille tegn til lyd i første omgang - ikke vær så nøye på at det er et riktig bjeff - et lite grynt, sukk eller ett eller annet kan forsterkes, da skjønner hunden etterhvert at det er LYD som er tingen, og da har du liksom kommet over bøygen :P.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte en hund på NRH treningen til å halse med å binde hunden til en stolpe eller lignende og leke som bare juling med en ball rett forran nesen på den, men ikke så nærmt at den fikk fatt i ballen. Hunden ble kjempe ivrig og begynte å bjeffe. Hunden fikk så ballen i belønning og så ble det ettrhvert krevd flere og flere bjeff før hunden fikk ballen. Denne hunden halser som en gud på figurantene nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder bjeffer greit på en tigge-hals - der de maser for å få noe. Andre, som minsten her, halser best når jeg utfordrer ham litt - han har masse kamplyst, og liker å "ta opp hansken".

Vitsen er å styre det... vi lærte en litt for lettbjeffet hund å halse på kommando, og den tilbød "kunsten" sin ustoppelig etter det.

Skal du "herje" frem en hals, så vær nøye på at det er KUN deg som gjør det - ellers kan du vel lett lære hunden din å bjeffe på andre i tilsvarende situasjoner, altså at du kan få en hund som reagerer på folk som herjer med andre hunder, for eksempel.

Men hvis du har tenkt å drive redningshund- eller IPO- eller brukstrening, som jo er det ENESTE du har bruk for halsmarkering på figurant på... så skjer jo det gjerne i miljøer der du får gode tips i praksis, og der figurantene forhåpentligvis kan hjelpe deg med å jobbe frem en hals. I IPO trenes dette inn på helt spesielt vis, på hunder som holder mål - andre får ikke trene, fordi det skal være selvsikre, uredde hunder og ikke usikre hunder som trenes.

Som Siri sier: Å ha halsmelding på en i utgangspunktet litt vaktsom, men ellers tungtbjeffet, hund... det er mye styr og lite effekt. Har vært figurant for mange som har prøvd, og husker en rottweiler som litt sliten kom frem og stod der og harket og halvbrølte, var ikke lett å høre. Nå snakker vi da om bruks/redning.

Så tenk litt på HVA du skal med dette, å lære hunden din til å bjeffe på andre ER ikke alltid det lureste - selv ikke en tiggehals. For hva skjer? Jo, i en uheldig situasjon så holder folk gjerne hendene litt opp når det står en hund rundt dem som de er litt forsiktig med, og mange som bruker tiggehals holder jo nettopp opp godisen eller ballen...

Men som sagt - en tiggehals som egentlig er "mas" og ikke noe vakt eller utfordring... det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vet helt hvordan man gjør det, kan man lett få en hund som bjeffer for oppmerksomhet. Min hund gjør noen ganger i veldig ivrighet en rekke øvelser på en gang for å "gjøre det riktig", og en hund som får belønning for bjeffing, vil kanskje også bjeffe utenom kommando for å skal få godbit.

Ei på den forrige jobben hadde en hund som bjeffet på kommando, og den bjeffet bare mer og mer, og det ble et problem. Hunden bjeffet, hun sa HYSJ! og kjefta på han, og det hele ble bare tull. For hunden ville bare ha oppmerksomhet og ros.

Jeg vil ikke ha en hund som bjeffer, og heldigvis er det lite lyd i henne (bjeffing).

Så hvis man skal ha en hund som kun bjeffer på kommando, bør man vite hvordan man skal få det til, slik at det ikke blir en uting.

Håper du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alltid at folk tenker seg godt om før de beslutter å bruke halsmelding på rundering. Husk at hunden også skal halse når den er sliten, har rundert 400 meter og det er 30 varmegrader ute. Hvis det er en dogo canario du har, så kan jeg vel tenke meg at den er rimelig tunghalset. Jeg ville definitivt fått noen som har erfaring med halshunder til å se på hunden din. Det kan hende at ikke bringkobbel kan være et bedre alternativ. En annen ting er at dersom hunden virkelig er tunghalset, så vil du ikke høre en ting dersom figuranten ligger i nærheten av en bekk eller andre ting som bråker litt. Det vil fort overdøve en hund som ikke har en god og høylydt hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell grunn til at du vil ha halsmelding og ikke bringkobbel?

Egentlig ikke, det falt meg bare naturlig å bruke halsmelding. Og hunden trives med det virker det som nå som har har forstått greia, han logrer og halser på kommando:)

Man slipper å vente på hunden og kan følge lyden i skogen, dermed sparer man tid, som kan være viktig i kritiske situasjoner som ras ol. Men, dette er smak og behag vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent sammen med noen halsende hunder, og tro meg... å rundere i stor fart, opp og ned i terrenget, er ikke det samme som en skogstur; selv en slank og godt trent rottweiler jeg husker, ble mer "gurglete" enn høylydt da han fant meg til slutt uti der....

Lyden er ikke nødvendigvis så veldig besparende for tid heller, det kommer an på terreng og vindforhold - du kan lett bli lurt.

Forøvrig er det ikke alltid like festlig å sitte figurant for halshunder, særlig ikke hvis det er litt tak i dem... det kan bli litt vel intenst, når det er barske hannhunder som VIL VIL VIL ha ballen de vet du har... og ikke alle figer føler seg alltid like komfortable når de har en diger brukshund stående og gaule foran seg, for eksempel hvis du ligger innunder noe.

Men som sagt: Er det "ordentlig" bruks du trener, vil du jo komme inn i et treningsmiljø der du selv vil erfare disse tingene - og en hals er jo grei å lære uansett. Men å trene for seg selv, og lære en stor hund å halse på folk "uten grunn"... det er kanskje ikke det lureste i disse hundelovstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fikk min hund til ä läre halsing ved at en annen hund bjeffet, da ble hun gira og begynnte ä bjeffe, sä la jeg pä kommando, og nä kan hun halse. Det tok ikke mere en et par ganger, sä hadde hun skjönnt det. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...