Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(

Hildestj

Recommended Posts

ja det syns jeg og er vanvittig!

Enten så har jeg vært utrolig heldig, eller ha usannsynlig dumme hunder som ikke har forstått at å bite på ledninger er toppen av lykke!

Har ikke måttet kaste en eneste valp i bur på grunn av ledninger....

En golden vi hadde før prøvde å bite på en ledning en gang, ledningen ble dynket i tabasco.... valpen tygde aldri på ledning igjen...

Den eneste av mine som har vært bortpå ledninger er Minnie, og det var til gjengjeld internettledningen hos en venninne.. ;) Men, som poengtert over, det var fordi jeg ikke fulgte med - valper er kreative vesener og krever oppsyn dersom du har dem i omgivelser der det ikke er valpesikret. Klarer du ikke å enten valpesikre eller ha argusøyne på valpen bør du kanskje ikke ha valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Jepp alle som har råd til å la hunden tygge i stykker kommoder til hundrevis av kr og som ikke bryr seg om litt elektrosjokk fra noen dataledninger er klar til å skaffe seg hund ;) ;)

JEG syns det er uakseptabelt å skulle la en valp løpe rundt på et rom å skade seg selv fordi at man selv er dypt i drømmeland.

Og jada - ungene mine skal sove i bur de også for jeg takler ikke unger som skriker noe mer enn valper som pistrer og må på do. For når valpen piper bare snur man seg og sover videre må vite *himle med øynene*

Jeg hadde i en periode 6 valper (de ble jo 8 - 10 uker i heimen), 1 stykk hannhund på 8 - 9 måneder + gamletispa! Etter hvert var det bare to av tispevalpene som kom og gikk litt ettersom, siden de var havnet hos venner som syns det var greit å bruke oss som hundepensjonat! ;) I tillegg hadde vi selvfølgelig hormonbomba på snaue året og gamletispa!

I en lengre periode (+ selvfølgelig i de periodene alle våre hunder har vært i "herpealderen") hadde vi altså et svært aktivt hundeliv i heimen. Vi bodde i et treroms rekkehus og hundene hadde fri tilgang på alle fasiliteter. Det har de alltid hatt og kommer alltid til å ha (bortsett den perioden vesle Fibi løvetann gnagde på barn) og aldri noensinne har det falt meg inn at det skulle være farlig for valpene å bo i et vanlig hjem! Hva er det med dere folkens! Våkn opp!

Ønsker dere burdyr, så kjøp en hamster! Hunder er ikke skapt for å ligge i bur! Jeg er ikke et øyeblikk redd for å kalle det dyremishandling å la en valp ligge i bur hele natten og kanskje flere timer om dagen også! De er flokkdyr og trenger flokken sin. enten andre hunder, eller en trygghet om at menneskene ligger rett i nærheten! Nært nok til at sovepusten høres om den vil!

Visste at jeg ikke skulle lest denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster tygde på det aller meste han kom over som valp men ledninger rørte han aldri. Og selv om han var destruktiv så falt det meg aldri inn å kjøpe bur å ha han i. Jeg fikk det foreslått (er nå 4 år siden) men syns hele tanken var ganske fæl for å si det rett ut. Så jeg fant heller andre løsninger som ikke gikk utover Buster. Han tygde forresten aldri på noe ulovlig om natten. Da sov han og ferdig med det. Ikke tisset han inne heller, og ikke vekte han meg iløpet av natten. Jeg er egentlig rystet over at så mange kjøper inn bur i det hele tatt før valpen er i hus (og mange før valpen er født). Hadde skjønt det om det var for å ha i bil, eller bruke som seng med åpen dør. Jeg ser ikke helt poenget med å plassere en hund i bur i manga timer om dagen, og jeg så det ikke selv da Buster var på sitt mest destruktive.

Oppdretter anbefalte oss forresten bitspraytingen for å på ledninger og sånt, og har ikke nevnt bur med et ord en gang noe jeg er veldig fornøyd med. Ville aldri kjøpt hund hos en oppdretter som regelmessig har hundene i bur over så mange som 7 timer + om dagen. Og jeg syns det er rart at når slike som Anders Hallgren (som jeg har nesegrus respekt for btw) er negativ til burbruken, at det ikke får bur(mis)brukerne til å tenke seg om flere ganger. Jeg håper at det kommer en slik lov som de har i Sverige. Og selv om det kanskje kommer til å være endel som bryter den, så sender den ut noen signaler som jeg syns er viktige. Jeg liker ikke utviklingen som har vært ifh til burbruk, og jeg har ikke lyst å sitte stille og bare godta at sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg - har du hørt om å følge med på valpen? Det finnes igrunn ikke så mye som er mer normalt enn at valper klør i tennene! Veldig mange har opplevd ledningsbrudd, tannmerker på møblement osv., det er i grunn noe man må innfinne seg med at kan skje når man har valp - på samme måte som at man ikke kan hoppe i været av en tissedam på gulvet.

Jeg brukte bur om natta før, men har nå gått vekk fra det da jeg synes jentene ble liggende altfor mye i bur. Nå bruker jeg kun bur i bilen og på stevner, og synes det funker fint. Det er godt mulig at en pommevalp kan ødelegge endel hvis hun får tid, men hvorfor i all verden gir du henne tiden da? Valper må følges med på, og selv om ting kan valpesikres er det en tid der du må følge med og lære henne hva hun får lov til og ikke lov til. Vil du bruke buret til det så utsetter du, i mine øyne hvertfall, bare problemet..

Men herlighet da det er jo det jeg sitter her og sier. Jeg KAN ikke la henne få den tiden - ved å springe løs rundt i hele underetasjen om natten. Om dagen holder vi jo øye med henne hele tiden siden vi er i samme rom. Les nå litt bedre før du blir oppgitt :rolleyes:

Men altså - ville hun gnagd av den listen om hun var UTENFOR valpegården?

Ville hun gnagd av den OM hun hadde sovet på soverrommet med deg??

det er liksom der jeg detter litt av lasset............. har du sånne møbler inne hos deg også liksom - ville valpen gnagd om hun fikk være MED dere?

Har enda ikke opplevd annet enn tissedammer på soverrommet mitt jeg når vi har hatt løse hunder - vel, *latter* Dina forsøkte i sin tid å rive tapeten av veggen - og vi våkna en natt for ett par år siden av at Mus gnagde på senga vår - men det var de to gangene liksom - og sånt kan jeg leve med jeg i alle fall - det burde gå an å pommesikre ett rom liksom

HÆ!+ Nå har JEG dettet av her. Hun VAR jo utenfor valpegården når hun gnagde av listen. Hun VAR sammen med oss da reolen fikk gjennomgå!

Jeg regner med at du skjønner at en (feks) rottweiler alp har litt mer å ødelegge med, enn en pomme?? Og at man hadde mistet hele kommoden om man hadde gitt rottweileren tid (hvorfor i all verden skal man gjøre det?? Gi den tid altså.)

Det du beskriver er vel i grunn en helt vanlig valp, så hvis du ikke klarer å håndtere det på en annen måte enn å sette den i bur, burde du kanskje heller burde hatt en voksen hund som er ferdig med valpetid...??

Dette er på grensen til personangrep syns jeg. Jeg har ALDRI spurt om din mening til om jeg skal ha valp eller ei. Det er dumt for deg da at alle som har sett og opplevet mitt hundehold vet at jeg har full kontroll og mener at jeg klarer å ta vare på hundene mine. Nå høres det ut som om jeg sitter her og skryter men jeg må jå bare få av meg at jeg omtrent er dyremishandler her og som ikke klarer å håndtere en valp. *ler høyt* kjære deg, jeg får valpen min aldeles utrolig bra til. Det er synd du ikke klarer å se lengre enn din egen nesetipp før du begynner å rope ut at folk kanskje ikke burde få valper pga de har en annen mening enn deg. Får bare medlidenhet for deg jeg nå, for dette er aldeles latterlig! :Laugh:

Si hva dere vil, men valpen min har det utrolig godt, og det er ingenting med burbruken min som jeg vil forandre på, for det funker så utrolig godt for både meg og hundene mine ;)

*dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da det er jo det jeg sitter her og sier. Jeg KAN ikke la henne få den tiden - ved å springe løs rundt i hele underetasjen om natten. Om dagen holder vi jo øye med henne hele tiden siden vi er i samme rom. Les nå litt bedre før du blir oppgitt :rolleyes:

Jeg blir bare oppgitt av at i stedenfor å valpesikre sperrer dere henne inn i bur jeg... Det finnes mangfoldige løsninger ala valpebinger som er mye bedre for hundene enn disse bura, og særlig når du har to så små totter bør vel det være et lite problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste av mine som har vært bortpå ledninger er Minnie, og det var til gjengjeld internettledningen hos en venninne.. ;) Men, som poengtert over, det var fordi jeg ikke fulgte med - valper er kreative vesener og krever oppsyn dersom du har dem i omgivelser der det ikke er valpesikret. Klarer du ikke å enten valpesikre eller ha argusøyne på valpen bør du kanskje ikke ha valp?

Det der skal jeg si meg enig i. Og jeg har aldri hatt en hund som skal ete på alt og fått tak i ting (utenom valpen til brodern, den er ekstrem, men er jo bare å følge med hele tiden), men kanskje fordi vi/jeg har satt en grense der, vi/jeg følger med, og lar den ikke være alene der den har muligheten.

Og ja jeg blir egentlig litt oppgitt når man kan kjøpe valpepakker der bur inngår. Dette sier kanskje litt i mot hva jeg mener, men sånn egentlig ikke heller ;) Vanskelig å forklare... Så prøver ikke mer ;)

MEN EDIT: hvorfor mener dere at valpebinge er bedre? Fordi den ikke har tak? Jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN EDIT: hvorfor mener dere at valpebinge er bedre? Fordi den ikke har tak? Jeg bare lurer.

For min del har det med størrelsen å gjøre, og muligheten for å bestemme mer selv hva som er stort nok. En valpegård kan man bygge hur stor som helst omtrent, mens et bur bare finnes å få kjøpt opp til en viss størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større plass, mer bevegelsesmulighet.

Ja skjønner. men så har man jo de som har like små/store valpebinger som buret jeg har også da ;)

Neida, skal ikke kverulere jeg da.

Og skal nok ikke si 100% sikkert på at jeg kommer til å bruke bur på valpen. Men Rex sitter i bur, og vil at de på en måte skal ha hverandre i selskap, men vil jo heller ikke ha de løse sammen. Skjønner?

Men får ta det når det kommer. Jeg stenger IKKE en valp som ikke takler å sitte i buret (i fare for å skade seg selv) inn i buret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ!+ Nå har JEG dettet av her. Hun VAR jo utenfor valpegården når hun gnagde av listen. Hun VAR sammen med oss da reolen fikk gjennomgå!

Du følger meg og hun er med deg om dagen, likevel så klarer hun å spise på reolen? Hvordan får du (dvs hun ;) ) det til, da? Du kan jo umulig følge særlig godt med...?!

Dette er på grensen til personangrep syns jeg. Jeg har ALDRI spurt om din mening til om jeg skal ha valp eller ei. Det er dumt for deg da at alle som har sett og opplevet mitt hundehold vet at jeg har full kontroll og mener at jeg klarer å ta vare på hundene mine.

Jeg beklager, Jeampi, en hvilken som helst hundeeier har "full kontroll" når valpen er i bur. Det er jo det som er poenget. Like åpenbart er det at man IKKE har full kontroll når valpen klarer å ødelegge inventare like for øynene på eieren...

Nå høres det ut som om jeg sitter her og skryter men jeg må jå bare få av meg at jeg omtrent er dyremishandler her og som ikke klarer å håndtere en valp. *ler høyt* kjære deg, jeg får valpen min aldeles utrolig bra til. Det er synd du ikke klarer å se lengre enn din egen nesetipp før du begynner å rope ut at folk kanskje ikke burde få valper pga de har en annen mening enn deg. Får bare medlidenhet for deg jeg nå, for dette er aldeles latterlig! :Laugh:

Mmmm... Nå ble jeg imponert.

Si hva dere vil, men valpen min har det utrolig godt, og det er ingenting med burbruken min som jeg vil forandre på, for det funker så utrolig godt for både meg og hundene mine ;)

*dobbelpost*

Av en eller annen grunn rant disse "ordtøkjene" meg i hu...

"Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, bare ferdig."

"Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, at du gidder...

Kan du ikke bare skrive saklige ting om du har noe å komme med, å la drittkasting som rett og slett oppfattes som mobbing på åpent forum ligge.

Jeg kjenner ikke deg, og heller ikke offere, men å lese sånt på et voksent forum, spar meg.

Vær så snill.

Skal du kommunisere på dette nivået, ta det på privaten.

Det har ikke noe her ute å gjøre.

Vi er alle mennesker.

Alle gjør feil.

Alle kan overse en hund som tygger på noe, eller en tissedam, eller tråkke på valpen.

Vi er ikke perfekte noen av oss.

Og vi har diskutert opp og i mente, men det kommer ikke til å skje at alle får lik mening.

Ikke om bur, ikke om dressur, ikke om för, krig, fred, eller hva det måtte være.

Men vær så snill å ta det saklig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du følger meg og hun er med deg om dagen, likevel så klarer hun å spise på reolen? Hvordan får du (dvs hun ;) ) det til, da? Du kan jo umulig følge særlig godt med...?!

Jeg beklager, Jeampi, en hvilken som helst hundeeier har "full kontroll" når valpen er i bur. Det er jo det som er poenget. Like åpenbart er det at man IKKE har full kontroll når valpen klarer å ødelegge inventare like for øynene på eieren...

"Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, bare ferdig" . Må bare le av dette. Ikke lite ironisk når det kommer fra deg, som tror du kan dømme om folk er klar for å ha hunder på grunnlag av burbruk om natta. -LOL-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tygget på reolen når mamma sov middag og jeg var på skolen. var det noe mer du ville vite??

Jeg har full kontroll på valpen dagtid, uansett hva du måtte tro ;)

Sorry lotta men jeg er heller ikke ute etter å imponere deg, utrolig men sant :rolleyes:

Skryt? vel tja, vil ikke kalle det skryt når man prøver å unngå at folk tror at en omtrent mishandler bikkja ved å si at en faktisk HAR kontroll ;) Men janteloven lever i beste velgående her ser jeg:)

Jeg er langt fra ferdig utlært heller, jeg bare står på meningene mine, synd at du mistolker dem så feil. Men NÅ har jeg sagt hva jeg har på hjertet ;) ;)

Kos dere med burtråden, jeg er iallefall mett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det der skal jeg si meg enig i. Og jeg har aldri hatt en hund som skal ete på alt og fått tak i ting (utenom valpen til brodern, den er ekstrem, men er jo bare å følge med hele tiden), men kanskje fordi vi/jeg har satt en grense der, vi/jeg følger med, og lar den ikke være alene der den har muligheten.

..........ehh...?? Gidder du å forklare hva du egentlig mener????

Og ja jeg blir egentlig litt oppgitt når man kan kjøpe valpepakker der bur inngår. Dette sier kanskje litt i mot hva jeg mener, men sånn egentlig ikke heller :) Vanskelig å forklare... Så prøver ikke mer :)

...ehhh.... ja, igjen - gidder du å forklare hva du mener??

Du er imot bruk av bur, men du bruker bur - og du bruker bur selv om du ikke har hund som ødelegger, tisser/bæsjer inne osv. - du bare bruker bur fordi????? WHYYYYYYYYYYY???????????????????

Please enlighten me..........

Hvorfor bruker du bur dersom hunden din like greit kan gå løs??? Hvilket argument har du for burbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........ehh...?? Gidder du å forklare hva du egentlig mener????

...ehhh.... ja, igjen - gidder du å forklare hva du mener??

Du er imot bruk av bur, men du bruker bur - og du bruker bur selv om du ikke har hund som ødelegger, tisser/bæsjer inne osv. - du bare bruker bur fordi????? WHYYYYYYYYYYY???????????????????

Please enlighten me..........

Hvorfor bruker du bur dersom hunden din like greit kan gå løs??? Hvilket argument har du for burbruk?

jeg er ikke her for å forsvare hvorfor akkurat jeg bruker bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er aldri behagelig å innrømme at meningene en sjøl synes er gode, kanskje ikke er de beste. Det er ikke ålreit å få høre av svært kunnskapsrike hundetrenere at man gjør noe feil, fra bare en nyanse galt til noe som er riv ruskende ille. Man kan bli sur, man kan furte litt, man kan protestere, si at "min hund er annerledes", men det handler til syvende og sist om å gå hjem og tenke godt, godt gjennom ting - og om de faktisk ikke HAR et godt poeng. Been there, done that.

Og har de et poeng, og ting kan bli bedre og mer positive, så ville jeg personlig synes at det til de GRADER var verdt det - det skylder vi hundene, og kanskje oss selv? For ofte BLIR jo ting litt enklere, når man følger velfunderte råd.

Jeg har endret hundeholdet mitt betraktelig, jo mer jeg har oppsøkt de mest kunnskapsrike hundetrenerne/foredragsholderne... og angrer på mye av det jeg har gjort før, også det i aller beste mening, ut fra at jeg mente at jeg virkelig hadde dreisen på dette. Men det er gjennom å bli utfordret i meningene sine, at man lærer - forutsatt at man klarer å LYTTE da, og ta det inn over seg. Jeg innbiller meg at jeg er blitt en smule flinkere til å ta kritikk nå, uten øyeblikkelig å protestere eller forklare hvorfor det liksom "må" være sånn...

For hvis man skal stå beinhardt på meningene sine, og gå i fullstendig og sint forsvar for dem som påpeker at "dette holder ikke", så ER det jo ikke særlig håp om noen læring... right?

Det er vel ingen her som er krasse fordi de er "ute" etter noen, eller har lagt noen for hat, eller fordi de synes det er festlig å plage andre - det er vel heller fordi man føler så sterkt for det som er RIKTIG MOT HUNDEN, at man blir så intens. Og når man dessuten kan støtte seg til solid viten, så blir man jo ganske oppgitt over at noen tviholder på sitt - når man ser hvor dårlige argumenter de egentlig har, samtidig som de mener de "gjør det beste for sin hund".

Nei, jeg hadde aldri orket å drive noen kommers hundeskole hvor jeg måtte dikke og godsnakke med sta nybegynnere som har hørt av onkelen til bestevennens mor at "sånn er best" eller fullstendig stivnede eiere med "mange års erfaring".

Det er jo folk som iblant er innom her, som har lagt om treningsfilosofien sin radikalt - selv om de faktisk gikk til topps i klassene i konkurranser. De kunne bare blitt liggende der, og trent kanskje litt smått urettferdig - men helt greit, i forhold til hvordan flertallet trener, men velger å gå litt videre - til mer atferdsmessig korrekte, kunnskapsbaserte treningsformer. Klart det krever noe av en sjøl; jeg klarer heller ikke være bare positiv, men det har med min egen innlæring å gjøre - man tyr gjerne til gamle strategier når man kommer i pressede situasjoner :)

Men jeg VIL gjerne prøve å gjøre ting annerledes - og mange bekker små gjør en stor å, heter det.

Så fra beinhardt å stå på kun en ting, til iallfall å tenke over hvorfor - som noen av de tilsynelatende burtilhengerne faktisk gjør utover i innleggene - det er nå ETT skritt i en for hunden bedre retning. Og det er noe ved at det er en svært sunn øvelse å sette spørsmålstegn ved "Hvorfor gjør jeg EGENTLIG dette"... og se om man bare ikke følger gamle vaner - gamle uvaner.

Ser det i omgangskretsen, der det på en måte en gang i tiden var "opplest og vedtatt" at de og de hundene ikke helt gikk sammen, så det var best å skille dem når den ene var på besøk hos den andre. Vel, så gikk den besøkende lei - av å ha hunder som i timesvis lå på et annet rom, mens de hundene som bodde der var ute hele tiden. Og så gikk de rett og slett noen lange turer sammen med hundene løs, og vips, så var det koselig og greit med yrende hundeliv... etter at man i flere år hadde stengt dem vekk fra hverandre. Rart hvordan man lett havner i spor som ikke leder noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for bur til noen av hundene mine, men har heller aldri kritisert personer som bruker bur.

Faktisk fordi jeg fram til nå ikke har tenkt over hvilken vei vi er i ferd med å gå (da tenker jeg på burbruk så klart)!

Bare ved å ha fulgt denne tråden, har jeg fått mye å tenke over. Alle de positive argumentene for å ikke sette hunden i bur har begynt å ta plass i hodet mitt og er vanskelig ...(om ikke umulig) å motargumentere.

MEN....(alltid et men :) ) jeg tror at viss burmotstanderne i dette forum hadde veid ordene sine litt mer, så hadde de nådd ut til flere mennesker som er interessert i å lære...

Det finnes INGEN grunner til å ty til personangrep (det gjelder forøvrig begge sider) for å poengtere saker man brenner for!

På mange vil det mest sannsynlig bare ha motsatt effekt, og da er fram og tilbake like langt!

Med slik krass kritikk som er brukt i denne tråden tror jeg mange kan bli redde for å innrømme at de bruker bur og dermed vanskeligere å nå ut til.

Det vil alltid finnes noen som ikke er interessert i å lytte til andres råd så hvorfor bruke tid på dem?

Gå heller videre og sørg for at andre kan få nyttige råd med et mer behersket språk!

Gå forran som et godt eksempel og snakk for alle som vil overbevise at bur kan unngåes, på en måte som vi kan være stolte av!

Uansett... for de av oss (meg selv inkludert :) ) som faktisk klarer å skille ut det som har betydning, så finnes det mange aha-lyspærer i denne tråden.

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk fordi jeg fram til nå ikke har tenkt over hvilken vei vi er i ferd med å gå (da tenker jeg på burbruk så klart)!

Bare ved å ha fulgt denne tråden, har jeg fått mye å tenke over. Alle de positive argumentene for å ikke sette hunden i bur har begynt å ta plass i hodet mitt og er vanskelig ...(om ikke umulig) å motargumentere.

MEN....(alltid et men ;) ) jeg tror at viss burmotstanderne i dette forum hadde veid ordene sine litt mer, så hadde de nådd ut til flere mennesker som er interessert i å lære...

Det finnes INGEN grunner til å ty til personangrep (det gjelder forøvrig begge sider) for å poengtere saker man brenner for!

På mange vil det mest sannsynlig bare ha motsatt effekt, og da er fram og tilbake like langt!

Med slik krass kritikk som er brukt i denne tråden tror jeg mange kan bli redde for å innrømme at de bruker bur og dermed vanskeligere å nå ut til.

Det vil alltid finnes noen som ikke er interessert i å lytte til andres råd så hvorfor bruke tid på dem?

Gå heller videre og sørg for at andre kan få nyttige råd med et mer behersket språk!

Gå forran som et godt eksempel og snakk for alle som vil overbevise at bur kan unngåes, på en måte som vi kan være stolte av!

Uansett... for de av oss (meg selv inkludert :P ) som faktisk klarer å skille ut det som har betydning, så finnes det mange aha-lyspærer i denne tråden.

Takk for det ;)

Så enig!

Må vel si at mitt forhold til bru har endret seg gjennom å ha lest hva folk har skrevet. Til tider useriøst og direkte frekt, men for all del; mye fornuftig!

Jeg kjøpte bur før jeg kjøpte min første hund. Hadde liksom fått inntrykk av at det måtte man ha. Men jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle bruke det, dessuten var det jo så fryktelig koselig med valpen i sengen, så det stod temmelig ubrukt. Gikk helt fint, joda, måtte jo tørke opp, og stå opp noen ganger, men det hadde jeg måttet med bur også.

Andre valpen ble lært til å like bur. Jeg innrømmer dessverre at hun lå i bur om natten, men hun har aldri villet ut om natten, helt fra den dagen vi hentet henne. Da jeg stolte nok på at hun ikke ødela for mye, og klarte å være alene om natten (i stuen, gamebikkja sov på rommet vårt, og de to gikk ikke sammen), fikk hun sove med døren åpen. Faktisk var det det at hun likte buret så godt, som gjorde at jeg ville lære henne å ikke sove i det mer. Hver kveld når hun skjønte det var sengetid, løp hun inn i buret, og nektet å komme ut. Jeg kunne prøve å snu buret opp-ned, og hun klorte seg fast inni der. Det så jeg på som problematisk, så faktisk sov hun med burdøren lukket en stund. Utenfor buret.

Kompostbinge/valpegrind-tanken har ikke slått meg.. :wub: Men det er helt klart noe jeg kommer til å bruke når neste hund kommer i hus (når nå det blir). Det jeg ikke skjønner, er hvordan de som i denne debatten argumenterer FOR bur, ikke skjønner at valpegrind er like greit? Da jeg fant ut at de kunne kjøpes for en slikk og ingenting på biltema o.l., løp jeg til butikken og skaffet meg en. Praktisk når man vil begrense hundens tilgang til hele huset. Og med en valp så er jo dette genialt? Skjønner ikke hvordan veien fra bur til valpegrind kan være så lang, jeg..? :getlost: Tar litt mer plass, men den plassen fortjener jo valpen.. Og de fleste er vant til valpegrind fra oppdretteren, så da slipper man å venne de på greia også. Akkurat dette med "valpegrind, neitakk, men bur, jatakk" er det jeg ikke skjønner med denne tråden.. Ja, til vanlig passer man på valpen, men så skal man en tur på butikken, og i stedet for å putte valpen i bur, putter man den i valpegrinden. Og den kan jo også sove i valpegrinden, så vidt jeg har skjønt.. Og inni valpegrinden er det ingen ledninger, og man kan ha aviser og tepper og bein og hva man vil, kanskje til og med et åpent bur..! Som sagt, dere som er fanatiske burbrukere; hvorfor ikke valpegrind??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke forskjell på STORT bur og valpegrind jeg...

Bortsett fra at valpebinge ikke har tak.

Og de biltema kompostene er jo mindre enn mitt bur, som vi også burker som åpent nå, men måtte stenge den de første dagene for å vise at natt er natt.

Gikk fint det her:)

Å si at biltema kompost er såååå mye bedre enn bur og ikke si noe om størrelse, at de kan velte, at valper også kan henge fast i dem med tennene osv,

jeg ser ikke den store forskjellen, men jeg har kanskje gått glipp av noe.

Sier ikke at det ikke er bedre med kompostbinge for det vet jeg ikke no om. Jeg forstår bare ikke at de største burmotstandere er så happy for binge...

Men det er bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke forskjell på STORT bur og valpegrind jeg...

Bortsett fra at valpebinge ikke har tak.

Og de biltema kompostene er jo mindre enn mitt bur

Man kjøper FLERE kompostbinger og setter dem sammen... Vips så er størrelsen mangedoblet i forhold til et bur.

Selv har jeg verken brukt bur eller kompostbinger, så skal ikke skryte på meg den store erfaringen med dem. Har riktignok 28 firkanter, men de er forbeholdt kaninene :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpebinge.jpg

Vet du om et bur som er så stort så si ifra for det vil jeg gjerne se :getlost: Hunden som ligger der er halvannen meter lang fra snute til hale, 70 cm høy og nærmere 40 kg. Nå skal ikke valpen vår ligge der om natten, men de få gangene den blir alene og mens vi ordner og pusser opp i leiligheten. Om natten skal den selvsagt ligge i sengen sammen med oss og Onkel Buster. Denne blir brukt i en overgangsperiode på et par uker for så å kun bruke elementene til å stenge av dører og slikt.

Klart du som har en ganske liten hund kan få et bur som er ganske så stort til den, mens andre med større hunder sliter litt mer. Om vi skulle hatt eldste vår i bur så hadde vi aldri funnet et som er så stort som den gården der (som jeg forøvrig syns er for liten til han, men nå er den jo beregnet på tollervalpen).

Dette er forøvrig kun to pakker så den kan bygges enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper FLERE kompostbinger og setter dem sammen... Vips så er størrelsen mangedoblet i forhold til et bur.

Selv har jeg verken brukt bur eller kompostbinger, så skal ikke skryte på meg den store erfaringen med dem. Har riktignok 28 firkanter, men de er forbeholdt kaninene :getlost:

Jeg bruker et av de største burene de har på markedet nå til min valp, brukte et mindre da hun gjorde fra seg i det, men det har hun helt sluttet med nå. Så nå har vi skifta til det store buret. Ser ikke helt hvordan hunden kan ha det vondt i et slikt stort bur. På bildet er det forøvrig Cindy som ligger i buret, Nemi er jo valp, og myyye mindre.

post-1477-1174212836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netteliten, kanskje jeg kan hjelpe deg med å forstå :getlost:

man kan sette sammen flere kompostbinger og lage stoooor binge. Er man i tillegg litt kreativ er det heller ikke noe problem å få den stabil slik at den ikke velter -jeg har festet bingen, som står i et hjørne, i to vegger med stiftepistol.. Det er god sprinkelvidde i komportbingene, bedre enn i mitt stålbur ihvertfall. Dessuten er sprinklene her såpass myke at de vil bøyes dersom hunden setter seg fast, så jeg ser ingen umiddelbar fare ved akkurat dét.

edit: så treg jeg var til å svare i dag da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...