Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(

Hildestj

Recommended Posts

Guest Belgerpia

I en debatt der jeg føler at burmotstanderne har ett voldsomt overtak - lister jeg meg inn med mine "two cents" ........

For jada, jeg bruker bur - dog har jeg latt meg påvirke av fornuftig argumentasjon fra enkelte motstandere av burbruk og har redusert burbruken betraktelig - dvs. jeg har fortsatt ett par som sover i bur om natta, men bare "bikkjerommet" blir ferdig i sommer en gang - så blir det slutt på det, så da blir det også hos oss bur i nødsfall - og eventuelt som en midlertidig løsning når damene har løpetid osv.

Nå tror ikke jeg nødvendigvis at hundene mine har blitt eller kommer til å bli særlig mye lykkeligere av å ikke være i bur - men de vil i alle fall kunne velge om de vil sove i burene eller på gulvet utenfor.

Vi har allerede flytta burene "utav veien" - dvs. de står ikke lenger lett tilgjengelig i gang og stue - de står på det som skal bli hunderom - og det er ikke lenger så "enkelt" å stappe en urokråke i bur bare fordi man vil ha 10 minutter fred - (det blir av og til litt hektisk når en rottis, en parson og en groen skal leke innendørs og man har en treåring som løper rundt imellom dem liksom) - for jeg innrømmer at jeg innimellom har brukt bur som "timeout" for å få roet ned galskapen når det har tatt av litt her - nå er løsningen å sette bånd på den som egler mest - så roer det seg fort.

Jada, jeg innrømmer villig at jeg har brukt bur for å hindre ødeleggelser - akkurat av samme grunn altså som at jeg nå lager ett hunderom - ett rom fritt for ting som kan ødelegges enkelt og greit - for ødeleggelser - det gidder jeg ikke - så da tar jeg bare bort muligheten - dvs. - de får ikke være sammen med ting jeg mener er verdifulle uten tilsyn - så er vi borte så er hundene på dertil egnet sted. (på dagtid i kennelen faktisk).

OK - nok om min burbruk - for selv om jeg ikke tilter når jeg hører at noen bruker bur, så selger jeg ikke bur med valpene. Og faktum er vel i det store og det hele at bare ett par av mine valpekjøpere bruker eller har brukt bur til sine hunder - og det synes jeg er veldig fint. Har vel enda ikke fått de store rapporter om ødeleggelser - vel, annet enn en og annen strømkabel da......... og INGEN og da mener jeg INGEN har klaget over tissing og bæsjing.......... INGEN - heldigvis - for tiss og bæsj er faktisk en helt naturlig del av det å ha valp.

Og helt alvorlig - skal man ha valp i bur så bør i alle fall buret være så stort at valpen IKKE må knø seg i tiss og bæsj om uhellet er ute.......... jeg synes forslaget her om mindre bur var hårreisende jeg....... (selv jeg liksom, som da faktisk bruker bur synes det)

....og en ting til reagerer jeg på..... hvor MYE for en JRT valp ødelagt da???????

Seriøst??

Jeg har selv en Parson - og når den var liten så fikk den ikke ødelagt så voldsomt mye - hun var forøvrig løs på soverommet som bitteliten, lå på hodetputen - hoppet ned på gulvet for tisse (uten å vekke oss), for så å insistere på å få komme opp igjen (vekket oss). Vi har både ledninger og annet stasj på soverommet - og den klarte ikke å ødelegge noe....... den var jo altfor liten......

Så å si at man ikke klarer å valpesikre ett område for en JRT valp er for meg helt uforståelig. Enda mindre forståerlig er det at man må ha en pomme i bur fordi den kan ødelegge??? Halloooo????

Jeg ble angrepet av en VOKSEN pomme for fire år siden, og da mener jeg angrepet som i "jeg vil ikke at du skal være så nær meg kom deg vekk" - og den beit meg og røska til i hånda mi og det ble jo ikke engang hull - det var litt aua ja, men jeg var såvidt blå etterpå liksom - og den beit det den var kar om.......... så hvor mye får en pomme ødelagt??

Nei, hos oss er bur på vei ut............ - tross flere hunder av type kreative sjeler - og jeg vil nå i alle fall for all fremtid gi hunden en sjanse FØR jeg eventuelt bruker bur - og jeg tipper at det hos meg, som hos alle andre, kommer til å gå strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Enda mindre forståerlig er det at man må ha en pomme i bur fordi den kan ødelegge??? Halloooo????

Jeg ble angrepet av en VOKSEN pomme for fire år siden, og da mener jeg angrepet som i "jeg vil ikke at du skal være så nær meg kom deg vekk" - og den beit meg og røska til i hånda mi og det ble jo ikke engang hull - det var litt aua ja, men jeg var såvidt blå etterpå liksom - og den beit det den var kar om.......... så hvor mye får en pomme ødelagt??

Det er da tydelig at du aldri har vært borti en pom som klør i tennene. Jeg har hatt maks flaks med Pito (eldste tispen) for hun har ALDRI tygd eller ødelagt noe. Hun ser bare ikke "pointet" i å tygge på andre ting enn tyggebein. Men jeg har en spinnvill lodott som farter rundt og klør og skal utforske. JA hun har sikkert ørten tyggebein og akkurat nå ligger hun og gnager på et griseøre. Men jeg har en mor som er svært glad i sine elskede teak møbler som vi hadde med oss fra spania (forståelig nok) og nå har lilletrille tygd av ene hjørnet på bokreolen, tygd vekk en list (!) inn til soverommet hvor valpegården hennes står og hvis vi ikke overvåker henne så har hun så smått begynt på stuebordet også. Så JA pommer har tenner spisse som synåler når de er små, og de KAN faktisk ødelegge. Om de ikke klarer å røske ut halve komoden i ett jafs så kan de (hvis de får sjangsen) lage store ødeleggelser de også. Det tar bare litt lengre tid.

Men så var det dette med størrelsen igjen da *møkklei* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Belgerpia - vil bare si at jeg tar hatten av for deg!

Jeg blir ydmyk av så innsiktsfulle bidrag til enhver debatt (hund eller ei)...

Tusen takk for at du deler tankene dine med deg, slike innlegg står det respekt av, hverken mer eller mindre.

Hats off, som sagt...

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg aldri hadde tatt stilling til spørsmålet BUR - IKKE BUR før man begynte å diskutere dette litt heftig på Canis for noen år siden. Ikke fordi jeg har brukt bur selv, men fordi jeg faktisk ikke var klar over at burbruk hjemme - innendørs - var så omfattende som det tydeligvis er.

Etter å ha deltatt i alle disse diskusjonene har jeg faktisk tatt stilling til tema - og jeg har konkludert slik Belgerpia gjør i sitt siste innlegg her: man gir selvsagt hunden en sjanse til å vise at den IKKE trenger bur før man overhodet VURDERER det liksom.

Nå har jeg aldri brukt bur til noen av mine hunder, det har liksom aldri falt meg inn som aktuelt engang, men likevel har jeg ikke hatt store ødeleggelser av verken inventar eller annet møblement (ledninger, mobiltelefoner, sko, fjernkontroller etc). INGEN av mine valper har noen gang forsøkt å tygge på ledninger faktisk... det er mulig jeg bare har vært heldig ?

Jeg har imidlertid alltid latt valpene være i senga mi når de er små. Der roer de ALLER fleste seg utmerket - og man kan "lempe" dem ned på gulvet for tissing om natta (evt stå opp - jeg er litt lat og bruker avis i starten - disse turene ut bidrar jo bare til natte-stress), deretter er det opp i senga igjen og sove til MOR bestemmer seg for at man skal opp. Dette har ALDRI bydd på problemer, og jeg har heller aldri fått hunder som MÅ ligge i senga senere. Nå får mine hunder velge da, om de skal ligge i senga eller ikke, men det er faktisk svært sjelden de velger det alternativet.

Jeg mener det er viktig å gi en liten valp ro og trygghet om natta - og det gjør man faktisk veldig godt ved å la valpen ligge i senga i starten. Det burde deretter ikke by på store problemer å venne den av med det etterhvert (å tro at hunden MÅ få ligge i senga hele sitt liv dersom den EN gang har fått lov er jo noe stort sprøyt selvsagt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da tydelig at du aldri har vært borti en pom som klør i tennene. Jeg har hatt maks flaks med Pito (eldste tispen) for hun har ALDRI tygd eller ødelagt noe. Hun ser bare ikke "pointet" i å tygge på andre ting enn tyggebein. Men jeg har en spinnvill lodott som farter rundt og klør og skal utforske. JA hun har sikkert ørten tyggebein og akkurat nå ligger hun og gnager på et griseøre. Men jeg har en mor som er svært glad i sine elskede teak møbler som vi hadde med oss fra spania (forståelig nok) og nå har lilletrille tygd av ene hjørnet på bokreolen, tygd vekk en list (!) inn til soverommet hvor valpegården hennes står og hvis vi ikke overvåker henne så har hun så smått begynt på stuebordet også. Så JA pommer har tenner spisse som synåler når de er små, og de KAN faktisk ødelegge. Om de ikke klarer å røske ut halve komoden i ett jafs så kan de (hvis de får sjangsen) lage store ødeleggelser de også. Det tar bare litt lengre tid.

Men kjære deg - har du hørt om å følge med på valpen? Det finnes igrunn ikke så mye som er mer normalt enn at valper klør i tennene! Veldig mange har opplevd ledningsbrudd, tannmerker på møblement osv., det er i grunn noe man må innfinne seg med at kan skje når man har valp - på samme måte som at man ikke kan hoppe i været av en tissedam på gulvet.

Jeg brukte bur om natta før, men har nå gått vekk fra det da jeg synes jentene ble liggende altfor mye i bur. Nå bruker jeg kun bur i bilen og på stevner, og synes det funker fint. Det er godt mulig at en pommevalp kan ødelegge endel hvis hun får tid, men hvorfor i all verden gir du henne tiden da? Valper må følges med på, og selv om ting kan valpesikres er det en tid der du må følge med og lære henne hva hun får lov til og ikke lov til. Vil du bruke buret til det så utsetter du, i mine øyne hvertfall, bare problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
og nå har lilletrille tygd av ene hjørnet på bokreolen, tygd vekk en list (!) inn til soverommet hvor valpegården hennes står og hvis vi ikke overvåker henne så har hun så smått begynt på stuebordet også. Så JA pommer har tenner spisse som synåler når de er små, og de KAN faktisk ødelegge. Om de ikke klarer å røske ut halve komoden i ett jafs så kan de (hvis de får sjangsen) lage store ødeleggelser de også. Det tar bare litt lengre tid.

Men altså - ville hun gnagd av den listen om hun var UTENFOR valpegården?

Ville hun gnagd av den OM hun hadde sovet på soverrommet med deg??

det er liksom der jeg detter litt av lasset............. har du sånne møbler inne hos deg også liksom - ville valpen gnagd om hun fikk være MED dere?

Har enda ikke opplevd annet enn tissedammer på soverrommet mitt jeg når vi har hatt løse hunder - vel, *latter* Dina forsøkte i sin tid å rive tapeten av veggen - og vi våkna en natt for ett par år siden av at Mus gnagde på senga vår - men det var de to gangene liksom - og sånt kan jeg leve med jeg i alle fall - det burde gå an å pommesikre ett rom liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Hallgren er vel en av de store nestorene på atferd, og mange av de yngre - som Eva Bodfäldt med flere - startet i "lære" hos ham. Jeg tror ikke du finner store uenigheten om at bur er uheldig på det planet der... den påstanden kan du jo prøve å dokumentere?

Det kunne vært VELDIG interessant, siden jeg har hatt burtilhengere stå og lyve meg rett opp i ansiktet om at "nei, den og den synes bur er helt greit" - hvorpå jeg faktisk har sjekket med vedkommende som brukes som alibi. Og nei, BCRex, det holder ikke med den "erfarne oppdretteren" du kjenner som har hatt hund lenge - kom med noen konkrete navn på dyktige atferdsfolk som ANBEFALER burbruk ;)

Når du først hevder at de finnes, mener jeg...

Det er også forskjell på bur som trening i en kortere periode, hvor man trener for å få hunden UT av buret så raskt som mulig - kontra det å se på det som en permanent greie. Dessverre tror jeg mange ender opp med bur som fast inventar. For hvorfor skal eier være misfornøyd med sin passive burhund? Den er jo "grei".... og folk synes jo dessverre det er helt greit å ha fugler og smådyr i små bur, så hvorfor ikke hund også.

Og nettopp DETTE er blant Anders Hallgrens STORE kjepphester: Burbruk virker PASSIVISERENDE, noe som blant annet burde gjøre hundesportsutøvere betenkte. Vil man ha initiativrike, aktive hunder så er ikke bur forenelig med det, når det brukes som daglig oppbevaring i mange timer av gangen. Igjen... klarer dere ikke å se det fra hundens synsvinkel, så fortsett nå egotrippen og tenk på resultatlistene istedet (samme for bikkja hva motivasjonen for å slippe den ut av buret er, ikke sant) ;)

Så når hunden "roer seg", så GJØR den faktisk IKKE det.... den lærer istedet å bli passiv når den stenges inne. Denne passiviteten viser forsøk at dyr kan ta med seg i andre situasjoner. Se når man snakker om klikkertrening, og hunder som er konvensjonelt trent og som blir PASSIVE når de er usikre. Ser det sjøl, jeg.

Jeg skiller mellom vanlige hundeinstruktører, som har tatt et kurs her og der, og folk som faktisk har en relevant studiebakgrunn - de førstnevnte er rene pedagoger, som skal vite like mye om folk som dyr og formidle TRENINGSmetoder, de andre har faktisk spesialisert seg på arten hund spesielt.

Instruktørene i kommersielle hundeskoler er ikke helt sjelden opptatt av å gi valuta og fornøydhet for penga til dem som betaler lønna deres, nemlig elevene... og kan vel gå snarveier både her og der på de lavere kursplanene, i forhold til de som har treningsgrupper som kan jobbe mer over tid. Hundeskolene gir ofte "resultater nå", og det er en mer kortsiktig tenkning. Og bur er også kortsiktig, lettvint tenkning.

Til slutt: Vi har hatt hunder av både kjempestore og mindre raser, nå har jeg selv en liten hund, og jepp - det er stor forskjell på rekkevidde. Og so what om jærstolene rundt spisebordet hjemme hos foreldrene mine har tyggemerker på nederste tverrliggerne... eller om et hjørne her eller der har små sylmerker? Som barn fikk jeg også lov til å herje og leke inne, det hørte med litt hjerterom og toleranse for et litt "bulkete" hjem som jeg tror både barn og hunder har godt av å merke. Noen klarer å lage problemer ut av småting, men tenk om de kunne brukt energien til å komme opp med konstruktive, hundevennligere løsninger istedet?

PS. Jeg blir veldig beroliget av at en dyktig oppdretter som Susanne L, med en aktiv rase, er så flink til å formulere innvendingene mot normalisering av burbruk. Jeg tror dette må bli i stor grad opp til oppdretterne også, at gode oppdrettere MÅ ta et standpunkt - slik også Lotta gjør, selv om hennes rase kanskje ikke er den mest vanlige burrasen (skjønt jeg ser jo folk som etterlyser bur til borzoier også, og afghanere er vel ikke sjelden "burhøns"), og som Belgerpia også kom på banen med i et balansert innlegg - og at det blir det vanlige skillet mellom opplyste folk som kjøper fra kvalitetsoppdrettere, kontra de som shopper hund på finn.no og får tilsvarende dårlige råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo gjelde som uthenging av personer om jeg nevner navn på dette feltet ;) (fordi dere vil kjefte ned og holde på). Så holder det for meg selv og de jeg stoler på jeg. Så får dere andre bare tro jeg juger, og finner på ting ;)

men igjen, jeg har en mening, og dere har en. Det er ikke noe fasit svar på hva som er rett. Selvom dere vil hevde at det er det dere sier, som er fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det vil jo gjelde som uthenging av personer om jeg nevner navn på dette feltet ;) (fordi dere vil kjefte ned og holde på). Så holder det for meg selv og de jeg stoler på jeg. Så får dere andre bare tro jeg juger, og finner på ting ;)

men igjen, jeg har en mening, og dere har en. Det er ikke noe fasit svar på hva som er rett. Selvom dere vil hevde at det er det dere sier, som er fasiten.

Har du LEST argumentene mot bur, eller har du bare bestemt deg for at folk som er imot bur er dumme??

Jeg er ingen ihuga burmotstander bare så det er sagt, men jeg har i alle fall vett nok til å innse at bur som oftes ikke er noen særlig god løsning med mindre det er spesielt påkrevd. Faktum er at svært få hunder har behov for bur. Det er som regel eieren som har det........... Jeg har ingen problemer med å innse at jeg er en av eierne som har bruk for bur jeg - men jeg forsøker å holde det til ett minimum - og det er vel en god stund siden jeg innså at selv om de går frivillig inn i buret så betyr ikke det at hundene mine elsker det liksom.

De lar meg villig vekk nappe hår i øra og klippe klørne også på en måte - uten at jeg vil påstå at de synes det er så innmari trivelig.

Tenk etter - og ikke vær så sinnsykt sta - les argumentene og les forbi "dyremisshanlder" delen - tenk etter - så kan det hende at du innser at de faktisk har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du skjønner at en (feks) rottweiler alp har litt mer å ødelegge med, enn en pomme?? Og at man hadde mistet hele kommoden om man hadde gitt rottweileren tid (hvorfor i all verden skal man gjøre det?? Gi den tid altså.)

Det du beskriver er vel i grunn en helt vanlig valp, så hvis du ikke klarer å håndtere det på en annen måte enn å sette den i bur, burde du kanskje heller burde hatt en voksen hund som er ferdig med valpetid...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du LEST argumentene mot bur, eller har du bare bestemt deg for at folk som er imot bur er dumme??

Jeg er ingen ihuga burmotstander bare så det er sagt, men jeg har i alle fall vett nok til å innse at bur som oftes ikke er noen særlig god løsning med mindre det er spesielt påkrevd. Faktum er at svært få hunder har behov for bur. Det er som regel eieren som har det........... Jeg har ingen problemer med å innse at jeg er en av eierne som har bruk for bur jeg - men jeg forsøker å holde det til ett minimum - og det er vel en god stund siden jeg innså at selv om de går frivillig inn i buret så betyr ikke det at hundene mine elsker det liksom.

De lar meg villig vekk nappe hår i øra og klippe klørne også på en måte - uten at jeg vil påstå at de synes det er så innmari trivelig.

Tenk etter - og ikke vær så sinnsykt sta - les argumentene og les forbi "dyremisshanlder" delen - tenk etter - så kan det hende at du innser at de faktisk har rett...

Jeg tror ikke folk som er i mot bur er dumme, langt ifra. Men Mener at man kan bare la vær og slenge med leppa, mene at kun deg sjøl har rett. Bare godta eller respekter at det er andre som har meninger.

Jeg har hørt hundre ganger minst her, hvorfor dere er i mot bur. men vi er ikke enige. Men respekterer at du/dere har de meningene. ;)

Men jeg mener at bikkja skal ikke være i bur pga menneskets beste, fordi hunden spiser opp møblene, og ja, ting som vil koste. Dette må man bare regne med når man får hund. Løsningen er ikke bare å "hive" bikkja i bur da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men jeg mener at bikkja skal ikke være i bur pga menneskets beste, fordi hunden spiser opp møblene, og ja, ting som vil koste. Dette må man bare regne med når man får hund. Løsningen er ikke bare å "hive" bikkja i bur da!

Men hvorfor skal en hund være i bur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare godta eller respekter at det er andre som har meninger.

Så dersom jeg hadde proklamert at JEG foretrakk å sette min hund fast hver dag i en meter kjetting, så skulle alle andre respektere det, fordi DET var min mening ?

Når man mener folk behandler sin hund feil, så må det da være tillatt å komme med motforestillinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom jeg hadde proklamert at JEG foretrakk å sette min hund fast hver dag i en meter kjetting, så skulle alle andre respektere det, fordi DET var min mening ?

Når man mener folk behandler sin hund feil, så må det da være tillatt å komme med motforestillinger ?

jadda, si hva dere vil og kommenter det dere vil. Dette er jo tross alt et diskusjonsforum. Og man er utrolig flinke til å dra det lenger ;)

Jeg vet bare en ting, og det er at bikkja mi ikke tar noen skade av det, han har det fint, blir aktivisert og ja det meste hundeeiere gjør med hunden sin. Så får dere "vite" det dere vil :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk som er i mot bur er dumme, langt ifra. Men Mener at man kan bare la vær og slenge med leppa, mene at kun deg sjøl har rett. Bare godta eller respekter at det er andre som har meninger.

Jeg har hørt hundre ganger minst her, hvorfor dere er i mot bur. men vi er ikke enige. Men respekterer at du/dere har de meningene. ;)

Kan du nevne noen konkrete eksempler i denne tråden, der grunnen for å putte bikkja i buret er noe annet enn menneskelig komfort?

Og for å gjenta meg selv og andre, det er svært få som er i mot bur som et treningsverktøy, der veien ut av buret er målet. Det er den daglidagse, planlagte bruken det reageres på, det at valpen ikke engang får en sjangs til å prøve seg uten bur, at buret er på plass allerede før valpen, at valpen må ligge i bur om natten fordi mor/far skal sove osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere oppdrettere som er på kurs og utstilling i sverige, om de ikke bruker bur, at jeg leser her at det er forbudt. De ler bare.

Og jeg har spurt svensker som nå bor i Norge, de har aldri hørt det heller...

Å le av det er jo litt drøyt, men OM det er forbudt i sverige, så blir det tydeligvis praktisert uten problemer å sverige å bruke bur...

Ingen som kan sjekke at hunden virkelig bare er der i en time...

Hentet fra den relativt godt kjente organisasjonen "Brukshundklubben" i Sverige, hjemmeside: http://www.brukshundklubben.se

(Legg merke til hva som står om valpeoppdragelse i dette stykket, som er direktiv av "Jordbruksverket" til "Djurskyddslagen" (dvs "Dyrevernloven")

http://216.239.59.104/search?q=cache:clI0u...cd=38&gl=no

Förvaring av hund i bur

Hundar bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre an vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller oftaåterkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund i bur kan således inte betraktas som tillfällig. Som en huvudregel bör inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar i bur är absolut inte förenlig meddjurskyddslagen. Att förvara en hundvalp i bur under natten för att snabbare få den rumsren (då den inte vill förorena på den plats den sover) är absolut inte acceptabelt ur djurskyddssynpunkt. Skaffarman en hundvalp får man räkna med att behöva torka en hel del och man ska inte av egenbekvämlighet tvinga en valp att inte uträtta sina behov när den behöver det. Är man rädd att valpen ska bita på ledningar etc. får man lösa det på annat sätt än att ha valpen i bur. Attanvända en bur som sovplats är dock tillåtet så länge dörren är öppen så hunden själv kan välja när den vill vara där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså ingen anerkjente hundeatferdsfolk eller andre offentlige og profilerte navn du refererer til - bare noen du kjenner eller så? Det holder jo liksom ikke vann det da... siden det da kan virke som det ikke er noen av de godt etablerte og respekterte "allmenne" navnene som har fagkunnskap på hundeatferd, hunders fysiologi og så videre.

Nei, jeg har ikke slik stor respekt for meninger som faktisk er i ferd med å bli til skade for hundeholdet generelt - når de bare er tuftet på eiers bekvemmelighetsbehov, og ikke på kunnskap. De fleste eiere som gjør fra litt passe smådumme til de helt hinsides ting mener jo ikke bevisst å skade egen hund - men mener "det går bra" eller "den har godt av frisk luft istedet for å være inne" og så videre. Det kan bli gjort mye dumt i beste mening! Eller sett kun fra menneskenes synspunkt.

Derfor mener jeg KUNNSKAP OM HUND er viktig... ikke eiers behov for å slippe plagsomme valpegreier eller fordi man vil sove uavbrutt fra dag tre med valp i huset eller egen rettferdiggjøring. Jeg synes man skal streve etter litt mer enn "bra nok" eller "ikke dyreplageri" - over mot den andre enden i stedet; der man prøver å finne det optimale for hunden, ikke bare det tilstrekkelige, og kombinere det med menneskelivet. Det er likevel så mange ting som hunder trekker det korteste strået på, fra båndtvang til manglende innsikt i hunders atferd i dagliglivet, at man skylder dem å prøve litt ekstra som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså ingen anerkjente hundeatferdsfolk eller andre offentlige og profilerte navn du refererer til - bare noen du kjenner eller så? Det holder jo liksom ikke vann det da... siden det da kan virke som det ikke er noen av de godt etablerte og respekterte "allmenne" navnene som har fagkunnskap på hundeatferd, hunders fysiologi og så videre.

Nei, jeg har ikke slik stor respekt for meninger som faktisk er i ferd med å bli til skade for hundeholdet generelt - når de bare er tuftet på eiers bekvemmelighetsbehov, og ikke på kunnskap. De fleste eiere som gjør fra litt passe smådumme til de helt hinsides ting mener jo ikke bevisst å skade egen hund - men mener "det går bra" eller "den har godt av frisk luft istedet for å være inne" og så videre. Det kan bli gjort mye dumt i beste mening! Eller sett kun fra menneskenes synspunkt.

Derfor mener jeg KUNNSKAP OM HUND er viktig... ikke eiers behov for å slippe plagsomme valpegreier eller fordi man vil sove uavbrutt fra dag tre med valp i huset eller egen rettferdiggjøring. Jeg synes man skal streve etter litt mer enn "bra nok" eller "ikke dyreplageri" - over mot den andre enden i stedet; der man prøver å finne det optimale for hunden, ikke bare det tilstrekkelige, og kombinere det med menneskelivet. Det er likevel så mange ting som hunder trekker det korteste strået på, fra båndtvang til manglende innsikt i hunders atferd i dagliglivet, at man skylder dem å prøve litt ekstra som eier.

Det er snakk om en kjent kvinne/mann, men jeg bare gidder ikke å gå no elenger med det. Så tro at jeg juger, og finner på det du, så er vi ferdig med det ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en kjent kvinne/mann, men jeg bare gidder ikke å gå no elenger med det. Så tro at jeg juger, og finner på det du, så er vi ferdig med det ;)

Vel, jeg synes du er ganske søt jeg - som velger å beskytte denne "kjente personen" fra å bli dumma ut på internett. Ikke alle som tenker så langt :rolleyes: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med valper som tygger og gnager.. BC'valper er ikke ALLTID de koseligste å ha i hus (men jeg bruker ikke bur allikevel). Jeg leier, og synes ikke at det er så fryktelig morsomt med ødelagte ting, iom at jeg tross alt bare ER student. Her er hva jeg gjorde for å kunne ha lille krokodille løs (dette var etter han klarte å løsne lineoleumet fra gulvet i gangen, pluss spist opp et par lister og noen sko. Vi la alltid ut doruller og aviser, pluss tyggebein- fikk han herverktarngen over seg gikk det ut over de. Dessuten investerte jeg i sånn anti-bitespray som er kjempebitter. Det var EN erfaring med den, og så sluttet han. Vi måtte legge tilrette, og hunden var alltid sliten når han var alene, men det gikk, fint og det er SÅ verdt det. Jeg hadde ikke turt å ha valpen i bur hjemme jeg.. Så mange skader og skumle situasjoner som kan oppstå da. Og å si at det er vanskelig å valpesikre et rom, det er bare latskap. Ledninger kan bindes opp, teipes hele veien (og så sprayes med anti-bitespray), eventuelt kan man kjøpe sånne billige plastbokser og lage et sikringssystem. Det er bare fantasien som setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt noen hunder som ikke lar seg stoppe av småting som ledningssamlere, men er forslag likevel:

361346_X_2006-07-04_083125_803.jpg

362324_X_2006-07-04_084528_798.jpg

361168B_X_2006-07-04_083154_278.jpg

Fra Clas Ohlson

rabalderikea.jpg

Fra Ikea

Clas Ohlson

Det fascinerer meg forresten at alle andres hunder har det som sin største hobby å røske ledninger ned fra vegger og tygge dem i stykker.

Ellers må jeg bare si at det er flere her, Akela, SusanneL m.fl. som har kommet med flere gode innlegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes du er ganske søt jeg - som velger å beskytte denne "kjente personen" fra å bli dumma ut på internett. Ikke alle som tenker så langt :rolleyes: ...

hehe, det høres feil ut, men det går ikke på diskusjon av person her. Så derfor velger jeg å ikke legge det ut. Men ja, ganske så søt er jeg ;)

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fascinerer meg forresten at alle andres hunder har det som sin største hobby å røske ledninger ned fra vegger og tygge dem i stykker.

ja det syns jeg og er vanvittig!

Enten så har jeg vært utrolig heldig, eller ha usannsynlig dumme hunder som ikke har forstått at å bite på ledninger er toppen av lykke!

Har ikke måttet kaste en eneste valp i bur på grunn av ledninger....

En golden vi hadde før prøvde å bite på en ledning en gang, ledningen ble dynket i tabasco.... valpen tygde aldri på ledning igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...