Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin

maxi

Recommended Posts

:o Hvordan får man bort det som setter seg fast i burhjørnene, som er krystallisert urin? I glatte bur skraper jeg det vekk med en kniv, men i de nye burene er dette vanskelig på grunn av de hersens rutene i plastbunnen <_< Er det noen som har noen gode råd her? Hvordan gjør dere det når dere skal rengjøre og vaske marsvin/kaninburet av type med rutemønstrede plastriller i bunnen..? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man det ofte nok rekker det ikke å sette seg i plasten. Bruk en oppvaskbørste, varmt vann og gjerne litt såpe, men da skal du forsikre deg om at du får skyllt godt etterpå! :icon_redface:

Man kan også legge avis i bunnen, under strøet. Marsvinene vil nok rive opp avisen, og jeg vet ikke om de spiser det og om det i så fall er skadelig. Har avispapir under sponet i buret til chinchillaene mine, og de river det bare dundt, de eter det ikke. Trur ikke det er særlig tiltalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet som deg. Marsvinurinen setter seg alltid fast i bunnen av burene. :rolleyes: Det er noe dritt med de rutene i bånn, men det du kan gjøre er å vaske med varmt vann og klorin. Jeg pleier å ha sånn storrengjøring om sommeren. Da flytter jeg alle burene ut og spyler bunnene godt med hageslangen. Så lar jeg vannet ligge oppi buret så urinen løser seg litt opp. Jeg henter varmt vann inne med klorin i og skrubber vekk med en gammel oppvaskbørste. Klorin er utrolig effektivt, men pass på å ikke få det på klær, for det lager flekker. Husk også å skylle godt etterpå. Når rengjør bunnen helt på denne måten en gang i blant, er det lettere å holde buret rent ellers også. Hvis du passer på å holde bunnen ren ved å vaske den med bare vann ellers da, selvfølgelig. Det går an å ha avispapir i bunnen som buhund-jenta sier også, men det pleier ikke være anbefalt på grunn av at mange marsvin begynner å spise papiret. Har hørt at sverten ikke er bra for dem, men jeg vet ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Klorin og børste høres bra ut :rolleyes:

Nei, avispapir skal man ikke bruke til marsvin for de spiser det og får i seg trykksverten som ikke er bra for dem. Det inneholdt i alle fall bly før. Vet ikke hvordan det er nå, men særlig sunt er det neppe nå heller uansett.

Jeg vasker buret 1 gang i uken og tar ut skitt, lort og vått hver dag, så det har ikke med renholdet å gjøre! Marsvinurinen krystalliserer seg, stivner og setter seg fast som et hardt belegg. Får ikke dette bort med hverken gammel oppvaskbørste eller skrubbesvamp og bakteriedrepende zalo. Selvfølgelig skylles all såpe nøye vekk. Marsvin er jo gnagere, de spiser på alt, jeg vet det.

Så nå blir det gammel oppvaskbørste og klorin neste gang! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Klorin og børste høres bra ut :rolleyes:

Nei, avispapir skal man ikke bruke til marsvin for de spiser det og får i seg trykksverten som ikke er bra for dem. Det inneholdt i alle fall bly før. Vet ikke hvordan det er nå, men særlig sunt er det neppe nå heller uansett.

Jeg vasker buret 1 gang i uken og tar ut skitt, lort og vått hver dag, så det har ikke med renholdet å gjøre! Marsvinurinen krystalliserer seg, stivner og setter seg fast som et hardt belegg. Får ikke dette bort med hverken gammel oppvaskbørste eller skrubbesvamp og bakteriedrepende zalo. Selvfølgelig skylles all såpe nøye vekk. Marsvin er jo gnagere, de spiser på alt, jeg vet det.

Så nå blir det gammel oppvaskbørste og klorin neste gang! :icon_fun:

Det er noe dritt med marsvinurin i grunnen, for det setter seg fast uansett hvor ofte du rengjør buret. I know. <_< Men, det går som regel bort med klorin altså... Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Man kan også få tak i disse metallskrapene. vet ikke helt hvor de selger det, men det er vel bare å undersøke. jeg bruker metallskrape, oppvask kost og varmt såpevann når jeg vasker burene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Takk for fine svar alle sammen!

Jeg har begynt å vaske med såpe først, og bruker deretter hvit eddik (den er sterk) på de fastgrodde flekkene i buret. Dette går kjempefint og fungerer veldig bra!

Så nå blir buret gullende rent hver uke!

Kan anbefales. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...