Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin


maxi

Recommended Posts

:o Hvordan får man bort det som setter seg fast i burhjørnene, som er krystallisert urin? I glatte bur skraper jeg det vekk med en kniv, men i de nye burene er dette vanskelig på grunn av de hersens rutene i plastbunnen <_< Er det noen som har noen gode råd her? Hvordan gjør dere det når dere skal rengjøre og vaske marsvin/kaninburet av type med rutemønstrede plastriller i bunnen..? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man det ofte nok rekker det ikke å sette seg i plasten. Bruk en oppvaskbørste, varmt vann og gjerne litt såpe, men da skal du forsikre deg om at du får skyllt godt etterpå! :icon_redface:

Man kan også legge avis i bunnen, under strøet. Marsvinene vil nok rive opp avisen, og jeg vet ikke om de spiser det og om det i så fall er skadelig. Har avispapir under sponet i buret til chinchillaene mine, og de river det bare dundt, de eter det ikke. Trur ikke det er særlig tiltalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet som deg. Marsvinurinen setter seg alltid fast i bunnen av burene. :rolleyes: Det er noe dritt med de rutene i bånn, men det du kan gjøre er å vaske med varmt vann og klorin. Jeg pleier å ha sånn storrengjøring om sommeren. Da flytter jeg alle burene ut og spyler bunnene godt med hageslangen. Så lar jeg vannet ligge oppi buret så urinen løser seg litt opp. Jeg henter varmt vann inne med klorin i og skrubber vekk med en gammel oppvaskbørste. Klorin er utrolig effektivt, men pass på å ikke få det på klær, for det lager flekker. Husk også å skylle godt etterpå. Når rengjør bunnen helt på denne måten en gang i blant, er det lettere å holde buret rent ellers også. Hvis du passer på å holde bunnen ren ved å vaske den med bare vann ellers da, selvfølgelig. Det går an å ha avispapir i bunnen som buhund-jenta sier også, men det pleier ikke være anbefalt på grunn av at mange marsvin begynner å spise papiret. Har hørt at sverten ikke er bra for dem, men jeg vet ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Klorin og børste høres bra ut :rolleyes:

Nei, avispapir skal man ikke bruke til marsvin for de spiser det og får i seg trykksverten som ikke er bra for dem. Det inneholdt i alle fall bly før. Vet ikke hvordan det er nå, men særlig sunt er det neppe nå heller uansett.

Jeg vasker buret 1 gang i uken og tar ut skitt, lort og vått hver dag, så det har ikke med renholdet å gjøre! Marsvinurinen krystalliserer seg, stivner og setter seg fast som et hardt belegg. Får ikke dette bort med hverken gammel oppvaskbørste eller skrubbesvamp og bakteriedrepende zalo. Selvfølgelig skylles all såpe nøye vekk. Marsvin er jo gnagere, de spiser på alt, jeg vet det.

Så nå blir det gammel oppvaskbørste og klorin neste gang! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Klorin og børste høres bra ut :rolleyes:

Nei, avispapir skal man ikke bruke til marsvin for de spiser det og får i seg trykksverten som ikke er bra for dem. Det inneholdt i alle fall bly før. Vet ikke hvordan det er nå, men særlig sunt er det neppe nå heller uansett.

Jeg vasker buret 1 gang i uken og tar ut skitt, lort og vått hver dag, så det har ikke med renholdet å gjøre! Marsvinurinen krystalliserer seg, stivner og setter seg fast som et hardt belegg. Får ikke dette bort med hverken gammel oppvaskbørste eller skrubbesvamp og bakteriedrepende zalo. Selvfølgelig skylles all såpe nøye vekk. Marsvin er jo gnagere, de spiser på alt, jeg vet det.

Så nå blir det gammel oppvaskbørste og klorin neste gang! :icon_fun:

Det er noe dritt med marsvinurin i grunnen, for det setter seg fast uansett hvor ofte du rengjør buret. I know. <_< Men, det går som regel bort med klorin altså... Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Man kan også få tak i disse metallskrapene. vet ikke helt hvor de selger det, men det er vel bare å undersøke. jeg bruker metallskrape, oppvask kost og varmt såpevann når jeg vasker burene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Takk for fine svar alle sammen!

Jeg har begynt å vaske med såpe først, og bruker deretter hvit eddik (den er sterk) på de fastgrodde flekkene i buret. Dette går kjempefint og fungerer veldig bra!

Så nå blir buret gullende rent hver uke!

Kan anbefales. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...