Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips ved leting etter leilighet

Mirai

Recommended Posts

Jeg skal flytte ut til sommeren, og er på leting etter et sted å bo. Men, jeg har jo aldri flyttet noe sted alene før, så jeg er jo ganske uerfaren på dette med å finne steder, hva jeg skal se etter... egentlig alt mulig :o

Til høsten flytter kjæresten min inn, så da blir vi to om leia.

Sleng ut dine beste tips her, og redd en ulvehundeier i nøden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn en annonse hvor du skriver at du har en snill,rolig hund som ikke gjør stort ut av seg. (greit hun er svær, men det er ofte de som er mest bedagelig) lurt å skrive at hunikke røyter heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt for meg det kan bli litt vanskelig, vi letet jo i bodø med buster på slep, det ble over 50telefonsamtaler før vi endelig fikk en...

Det gikk også mye lettere når vi sa buster var blanding labrador/flatt coated..

Fokuser på det positive...

ikke røyk

ikke fest hjemme (allefall i følge anonsen.)

snill rolig hund inne...?

sikker betaler

osv, du vet jo best selv...

Irsk ULVEhund høres jo skummelt ut for folk som ikke vet om rasen, å om de sjekker det op ser de jo at den er stor som et menneske... :icon_confused:

Størst sjanse for å få leilighet som skal pusses opp, få som leier ut nyoppusset til tunge parkett-ripende hundeklør vil jeg tro...

vet det er vanskelig med hund, men du kan ha kjempeflax også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du er aktivt hundemenneske, og har kustus på hundene. Du sier at Mona er en mynde (ikke si ulvehund), og at valpen ikke skal være alene hjemme før den er helt trygg, og ikke bråker eller ødelegger. Vær ærlig om at du får to hunder, men understrek at du driver aktivt med hund. Du må nok ut med et ganske stort depositum, spesielt når du har hunder. Si at du ikke røyker, og at dere ikke har fester inne. Si og at dere skal studere, og at dere er trygge betalere. Hmm.. dere må nok sette annonse i avisen selv, i tillegg til å ringe rundt. Hør med alle du kjenner, det er lettere å få sånt gjennom bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo leid to steder med hund, første gang ringte vi på over 50 leiligheter og alle sa nei! :P Men vi kom over to til slutt fortalte der at jeg hadde to hunder, drev med konkurranse lydighet :P Og rundring og at jeg driver aktivt med de da. Fortalte også at de er rolige inne, at jeg ikke røyker, eller har fester og slikt.

Selfølgelig også at jeg er sikker betaler!

Syns det har vært veldig vanskelig å finne leilighet med hunder når man skal leie, man må nok regne med å ringe på en del. Ofte har de spurt om hundene er store. Og som her ville gjerne huseieren hilse på hundene når vi skulle se på leiligheten :P

Lykke til! :icon_confused: Og vær ærlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...