Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du ha belger?


Imre

Recommended Posts

Understimulerte og uoppdragne hunder finnes i alle raser, belgere har ikke enerett på sånt.. Og de skal ikke være sånn at de stresser seg opp for ingenting - samme hva - de skal være våkne og klare for å være med på noe NÅR det skjer noe - IKKE hele tiden..

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

hehe - Det var ingen som fremstilte belgeren som sofahund, vi påpekte at de neppe er noe verre enn f.eks boxer og dalmis - som også er aktive raser, belive it or not - og jeg for min del er drit lei av å måtte fortelle folk at 90% av alle belgere i landet lever først og fremst som familiehunder, man MÅ ikke være superaktiv eller spesielt interessert for å kunne ha belger - de er BIKKJER, som alle andre bikkjer.. Som det rett nok går litt fort med, som rett nok kan finne på rare ting fordi de er kreative og har humor (som dalmis og boxer, egentlig, om enn ikke helt på samme måte) - men de er ikke så spesielle at det bare er noen "få utvalgte" som kan ha de.. De er hunder, belgeren og, det bare høres ikke sånn ut når særlig belgereiere legger ut om hvor mye de trenger av ditt og hvor spesiell behandling de må ha av datt osv..

Vel, jeg er ikke så veldig intressert i at "alle" skal få seg belger jeg da. Det har sjelden gjort noen rase noe godt... Når folk kommer løpende etter meg for å fortelle hvor vakker Loke er og å spørre meg ut om rasen så sier jeg som ærlig er : joda, han er pen å se på men han er ikke bare til pynt.

Vi har samme rase, stemmer det, men ikke samme linjer. Loke er slik JEG mener belgeren skal være, Dina er slik du mener den skal være.(Lyra er for ung til å si noe om enda :icon_confused:) At vi har forskjellig syn på det er ikke noe nytt;) Joda, store deler av landets belgere lever som familiehunder og de har det sikkert helt flott. Det finnes aktive familier som lever et aktivt liv og barn er med på å krydre hverdagen til en hund som liker å finne på noe kult. Men det gjør den allikevel ikke til en sofahund eller en hund for hvem som helst.. Selvfølgelig gjelder dette også andre aktive raser, men det er belgeren som er mitt hjerte nærmest og jeg ønsker faktisk ikke flere ugjennomtenkte belgerkjøp. Heller en belgereier for lite enn for mye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Vel, jeg er ikke så veldig intressert i at "alle" skal få seg belger jeg da. Det har sjelden gjort noen rase noe godt... Når folk kommer løpende etter meg for å fortelle hvor vakker Loke er og å spørre meg ut om rasen så sier jeg som ærlig er : joda, han er pen å se på men han er ikke bare til pynt.

Gidder du å ramse opp raser som er bare til pynt? Og vil boxer og dalmis være blandt de? :icon_confused:

Vi har samme rase, stemmer det, men ikke samme linjer. Loke er slik JEG mener belgeren skal være, Dina er slik du mener den skal være.(Lyra er for ung til å si noe om enda :() At vi har forskjellig syn på det er ikke noe nytt;)

hehe - "Dina er slik jeg mener den skal være" - hva eksakt mener du med det? Er ikke Dina en typisk belger mener du? I motsetning til Loke? :P

Joda, store deler av landets belgere lever som familiehunder og de har det sikkert helt flott. Det finnes aktive familier som lever et aktivt liv og barn er med på å krydre hverdagen til en hund som liker å finne på noe kult. Men det gjør den allikevel ikke til en sofahund eller en hund for hvem som helst.. Selvfølgelig gjelder dette også andre aktive raser, men det er belgeren som er mitt hjerte nærmest og jeg ønsker faktisk ikke flere ugjennomtenkte belgerkjøp. Heller en belgereier for lite enn for mye :P

Jeg tror du skal lese det jeg har skrevet igjen jeg? Men for all del, jeg har ikke sagt det er en sofahund - MEN, det er heller ikke en hund du må trene 5 timer hver eneste dag for å kunne ha de i hus - de skal ikke være sånn heller.. Og IGJEN, jeg snakker til en eier av boxer og en eier av en dalmis.. Gjett hva slags aktivitetsbehov DE har? Ånei, det er kanskje sofahunder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du å ramse opp raser som er bare til pynt? Og vil boxer og dalmis være blandt de? :icon_confused:

Ingen raser er bare til pynt men som sagt: belgeren står mitt hjerte nærmest og det er belgeren folk spør meg om når de sukker og bærer seg over den vakre svartingen min.

hehe - "Dina er slik jeg mener den skal være" - hva eksakt mener du med det? Er ikke Dina en typisk belger mener du? I motsetning til Loke? :(

Vel, Det var vel du som sa at Loke ikke var en sånn hund som du ville at en belger skulle være? Vel jeg er uenig.. en belger skal etter mitt skjønn være en aktiv hund som krever aktivitet for å trives. Psykisk og fysisk aktivitet.

Jeg tror du skal lese det jeg har skrevet igjen jeg? Men for all del, jeg har ikke sagt det er en sofahund - MEN, det er heller ikke en hund du må trene 5 timer hver eneste dag for å kunne ha de i hus - de skal ikke være sånn heller..

Ingen mentalt frisk hund er sånn..ei heller den "gale" mallen. Det holder gjerne med 5 minutter..

Og IGJEN, jeg snakker til en eier av boxer og en eier av en dalmis.. Gjett hva slags aktivitetsbehov DE har? Ånei, det er kanskje sofahunder det?

Nei..dere uttaler dere på et offentlig forum om hvor enkle og greie belgerene er å ha i hus til tross for myten om at de er så aktive..jeg følte for å nyansere det bildet en smule da Loke har hatt tre hjem hos folk som tenkte akkurat sånn.De hadde jo hatt hund før liksom.. ei bikkje er ei bikkje.. Nok en gang: jeg diskuterer ikke boxere og dalmiser, jeg diskuterer belgere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og IGJEN, jeg snakker til en eier av boxer og en eier av en dalmis.. Gjett hva slags aktivitetsbehov DE har? Ånei, det er kanskje sofahunder det?

Jeg skjønner poenget ditt. Forskjellen er nødvendigvis ikke all verden.

Men på min rases vegne skulle jeg gjerne hatt flere skrekkhistorier jeg - og da tenker jeg ikke på de som eksisterer om hannhundaggresjon og hormonalitet (som til dels er sant) - men om at det faktisk er en rase det kan gå i krøll for dersom den ikke blir tilstrekkelig stimulert.

Nå skal det sies at min absolutt er i den mer aktive delen av skalaen, og således neppe er representativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen raser er bare til pynt men som sagt: belgeren står mitt hjerte nærmest og det er belgeren folk spør meg om når de sukker og bærer seg over den vakre svartingen min.

Ja, og hadde du hatt cocker, dalmis, golden eller husky for den saks skyld, så hadde folk sukket og båret seg over hvor vakker hunden din var da og - ville du fremstilt de som like spesielle og sære?

Vel, Det var vel du som sa at Loke ikke var en sånn hund som du ville at en belger skulle være? Vel jeg er uenig.. en belger skal etter mitt skjønn være en aktiv hund som krever aktivitet for å trives. Psykisk og fysisk aktivitet.

Eh, nei? Jeg skreiv:

Understimulerte og uoppdragne hunder finnes i alle raser, belgere har ikke enerett på sånt.. Og de skal ikke være sånn at de stresser seg opp for ingenting - samme hva - de skal være våkne og klare for å være med på noe NÅR det skjer noe - IKKE hele tiden..

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

Og jeg lurer fortsatt på hva du mente med at "jeg liker de sånn Dina er" - jeg kan nemlig ikke se at jeg har skrevet noe om Loke spesielt, du derimot nevnte Dina :icon_confused:

Og ja, jeg syns belgeren skal være som Dina - bare for å ha sagt det - aktiv, våken, klar for å være med på det jeg gjør hele tiden, en hund jeg kan ha med meg på alt, som kan bes om å legge seg hvor som helst - og som blir liggende til hun får en annen beskjed - uten å stresse, mase eller annet som vissnok skal være vanlig på belgeren - av de belgerene jeg har hatt til nå, er Dina helt klart den jeg foretrekker fremfor alle, uten unntak!

Ingen mentalt frisk hund er sånn..ei heller den "gale" mallen. Det holder gjerne med 5 minutter..

Så da er du enig da, ikke engang en belger trenger så innmari mye mer enn andre aktive raser? At de er forholdsvis normale hunder, tross alt? :(

Nei..dere uttaler dere på et offentlig forum om hvor enkle og greie belgerene er å ha i hus til tross for myten om at de er så aktive..jeg følte for å nyansere det bildet en smule da Loke har hatt tre hjem hos folk som tenkte akkurat sånn.De hadde jo hatt hund før liksom.. ei bikkje er ei bikkje.. Nok en gang: jeg diskuterer ikke boxere og dalmiser, jeg diskuterer belgere..

Vel, jeg har hatt litt av begge deler jeg, både de som er sånn aktive DU beskriver de å være, og de som jeg har nå - som er aktive når jeg ber de om det, og da er de aktive så lenge jeg ber de om det - men jeg påstår ikke at det var den som MÅTTE ha som var normalen.. De KAN være sånn, men de MÅ ikke og SKAL ikke eller ER nødvendigvis sånn.

Jeg skjønner poenget ditt. Forskjellen er nødvendigvis ikke all verden.

Men på min rases vegne skulle jeg gjerne hatt flere skrekkhistorier jeg - og da tenker jeg ikke på de som eksisterer om hannhundaggresjon og hormonalitet (som til dels er sant) - men om at det faktisk er en rase det kan gå i krøll for dersom den ikke blir tilstrekkelig stimulert.

Syns alltid det er greit å komme med skrekkhistorier jeg og - og jeg har vel snakket en og annen stakkar fra å ha belger sjøl - men jeg begynner å bli lei av at de skal ses på som noen supersnåle hyperaktive stressballer som kun kan bo hos spesielt interesserte for å trives - for sånn er ikke normalbelgeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hadde du hatt cocker, dalmis, golden eller husky for den saks skyld, så hadde folk sukket og båret seg over hvor vakker hunden din var da og - ville du fremstilt de som like spesielle og sære?

har ingen erfaring med dalmis.. har derimot erfaring med am cocker, husky og retrieverblanding og toller (vet de ikke er golden men nære nok) og ingen av de var like krevende som de tre voksne belgerene jeg har hatt nei..ikke bare pga aktivitetsnivået men også pga reaksjonsevnen og den utrolige hangen til feillæring. Ja, jeg ville ha kommet med advarsel der og hvis det var mennesker jeg mistenkte for å bare gå etter utseendet.

Og jeg lurer fortsatt på hva du mente med at "jeg liker de sånn Dina er" - jeg kan nemlig ikke se at jeg har skrevet noe om Loke spesielt, du derimot nevnte Dina :P
Nei, du nevnte ikke navn du bare skreiv at du var glad din hund ikke krevde aktivitet 6 dager i uka etter at jeg skreiv at min hund tidligere krevde aktivitet 7 dager i uka;) Nå skal det sies at jeg ikke var fornøyd med at han ikke taklet en fridag særlig godt- det var derfor jeg trente på det - men mye må tilskrives alderen.Men han SKAL kreve...som jeg krever..

Og ja, jeg syns belgeren skal være som Dina - bare for å ha sagt det - aktiv, våken, klar for å være med på det jeg gjør hele tiden, en hund jeg kan ha med meg på alt, som kan bes om å legge seg hvor som helst - og som blir liggende til hun får en annen beskjed - uten å stresse, mase eller annet som vissnok skal være vanlig på belgeren - av de belgerene jeg har hatt til nå, er Dina helt klart den jeg foretrekker fremfor alle, uten unntak!
Du ja.. Jeg ville ha trivdes mer med en av dine tidligere ;)

Så da er du enig da, ikke engang en belger trenger så innmari mye mer enn andre aktive raser? At de er forholdsvis normale hunder, tross alt? :P
Som andre AKTIVE raser ja..da mener jeg mer aktiv enn en gjennomsnitt golden eller schäfer for den saks skyld.Når man også legger til en utrolig rask reaksjonsevne og skremmende kreativitet så ender man brått med en mer enn gjennomsnittet krevende hund...

Vel, jeg har hatt litt av begge deler jeg, både de som er sånn aktive DU beskriver de å være, og de som jeg har nå - som er aktive når jeg ber de om det, og da er de aktive så lenge jeg ber de om det - men jeg påstår ikke at det var den som MÅTTE ha som var normalen.. De KAN være sånn, men de MÅ ikke og SKAL ikke eller ER nødvendigvis sånn. :P
Vel, mange av de ER faktisk fortsatt sånn (heldigvis mener nå jeg), da er det vel kanskje greit å ta det i betraktning for potensielle valpekjøpere?

Syns alltid det er greit å komme med skrekkhistorier jeg og - og jeg har vel snakket en og annen stakkar fra å ha belger sjøl - men jeg begynner å bli lei av at de skal ses på som noen supersnåle hyperaktive stressballer som kun kan bo hos spesielt interesserte for å trives - for sånn er ikke normalbelgeren..

Etter å ha kjøpt JRT og Toller før det tok av og sett hvordan ting har utviklet seg der så synes jeg det er helt greit at mange ikke liker belgeren. Veldig greit faktisk... For min del kan folk flest gjerne leve i troen på at belgeren bare passer til folk som prater alvespråket flytende og har 15 tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen erfaring med dalmis.. har derimot erfaring med am cocker, husky og retrieverblanding og toller (vet de ikke er golden men nære nok) og ingen av de var like krevende som de tre voksne belgerene jeg har hatt nei..ikke bare pga aktivitetsnivået men også pga reaksjonsevnen og den utrolige hangen til feillæring. Ja, jeg ville ha kommet med advarsel der og hvis det var mennesker jeg mistenkte for å bare gå etter utseendet.

Så igjen - man advarer folk mot å gå for bare utseende med andre raser og, sant? Så belgeren er ikke noe helt spesielt og for seg selv DER heller?

Nei, du nevnte ikke navn du bare skreiv at du var glad din hund ikke krevde aktivitet 6 dager i uka etter at jeg skreiv at min hund tidligere krevde aktivitet 7 dager i uka;) Nå skal det sies at jeg ikke var fornøyd med at han ikke taklet en fridag særlig godt- det var derfor jeg trente på det - men mye må tilskrives alderen.Men han SKAL kreve...som jeg krever..

Ikke en gang huskyen KREVDE noen 7 dager i uka, og da snakker vi bikkje som er avlet KUN for bruksegenskaper.. Så om du seriøst mener at Loke blir uutholdelig å ha i hus om han får seg en fridag eller tre, så er det muligens Loke det er noe galt med, ikke RASEN belger? Og legg merke til at jeg her går ut fra DIN beskrivelse av Loke i denne tråden..

Du ja.. Jeg ville ha trivdes mer med en av dine tidligere :P

Det ville du sikkert, men du må innrømme at du har litt sære interesser når det gjelder hund der, eller? For den ene var grei nok han - en aktiv belger, sikkert sånn du foretrekker de, og helt klart en hund som burde vært hos noen som brukte han aktivt. Den andre var akkurat sånn du mener at de ikke burde være - nervuren. Men belgere er ikke nødvendigvis sånn som hverken den ene eller den andre av de to..

- Og jeg lurer fortsatt på om du mener at Dina ikke har korrekt belgertemperament, sånn som det ser ut til at du antyder i innleggene dine.. Hvorfor det, isåfall? Fordi hun er lydig og rolig og ikke tar helt av når det skjer noe?

Som andre AKTIVE raser ja..da mener jeg mer aktiv enn en gjennomsnitt golden eller schäfer for den saks skyld.Når man også legger til en utrolig rask reaksjonsevne og skremmende kreativitet så ender man brått med en mer enn gjennomsnittet krevende hund...

Så alle vi andre med belger her i tråden, vi tar feil, men du har rett? For det er sånn du mener belgeren er som er det riktige, mens vi andre, vi har sofahunder fordi vi er frekke nok til å mene at de ikke er verre enn f.eks dalmis og boxer?

Og mener du at schäfer er en gjennomsnittelig lite aktiv rase? Glem at jeg spurte, jeg antar du mener den "forhatte" utstillingsvarianten.. Det er helt sikkert en sofahund..

Vel, mange av de ER faktisk fortsatt sånn (heldigvis mener nå jeg), da er det vel kanskje greit å ta det i betraktning for potensielle valpekjøpere?

Jeg kjenner ingen belgereiere som påstår at hundene deres er så aktive som du sier at belgeren skal være, tror jeg? Jeg kjenner mange som ER aktive med belgerene sine, som bruker de mye til forskjellige ting, som trener like mye som deg..? Men det er veldig få som sier de er så vanskelige at de ikke kan være vanlig familiehunder.. Eller at de klatrer på vegga etter en fridag eller tre..

Etter å ha kjøpt JRT og Toller før det tok av og sett hvordan ting har utviklet seg der så synes jeg det er helt greit at mange ikke liker belgeren. Veldig greit faktisk... For min del kan folk flest gjerne leve i troen på at belgeren bare passer til folk som prater alvespråket flytende og har 15 tær.

Det er ingen raser som har godt av å bli populære, det være seg belger, JRT, toller eller chihuahua - men man trenger ikke å innbille folk at man må være supermann og alvemenneske av den grunn vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor tydelig jeg må være her jeg..Jeg mener at belgere bør kreve aktivitet. ikke bare nøye seg med det de får hvis de får noe og ellers være like glad.Dette gjelder faktisk for de fleste belgere.. Jeg har hatt to mentalt stødige belgere og en skrudd men felles for de alle var at det måtte skje noe..de kunne fint sove en dag eller 2(Loke kan det også nå) mer enn det så ble de rastløse og masete..nei, de ødela hele ikke hele huset men det var tydelig for meg at de mistrivdes og kjedet seg. vanlig tur uten at det skjedde noe holdt ikke med mindre de fikk være med på jobb/skole. ( både Tellus og Sheila var med på jobb/skole nesten hver dag) De ble ikke uutholdelige nei, de ble masete. Veldig mange hunder i Norge, om de bor med en familie eller ei er vel irrelevant -sett bort i fra at det muligens skjer mer i en familie? - tilbringer måneder i strekk uten at det skjer noe annet enn et par turer i bånd. Her på bøgda b.l.a står de fleste hunder ute alene hele dagen før de eventuellt sover inne om natten... Mange hunder av mange raser klarer helt fint å tilpassse seg et slikt liv (eventuellt kapitulere), en gjennomsnittsbelger - slik jeg har opplevd og møtt de - blir lynfort en "problemhund".

Nei, det er ikke bare meg som har rare meninger... pratet sist med en ny kollega av meg, som er tidligere oppdretter av Groenendael, hun har gått over til en av de mer sjeldne og krevende sennen rasene fordi hun ikke hadde tid og ork til belgere lengre. De aller fleste belgerfolk jeg er i jevnlig kontakt med er også av samme oppfatning (nå er dette riktignok stort sett "bruksfolk" så de er sikkert helt på viddene og liker "gærne hunder som ikke er til å ha i hus" selv om de fleste der faktisk har hunder fra utstillingslinjer).

Og nei, hvis Dina er slik som du tidligere har uttalt - altså at hun hverken liker lek eller å trene noe særlig, så synes jeg ikke hun har korrekt belgertemperament.

Edit: rolig og lydig er ikke en medfødt egenskap som oftest. Loke er veldig rolig og lydig blitt han. Det er faktisk ikke mange unghunder som ville fått lov til å patruljere et stort byggvarehus fullt av varer til millioner av kroner og stressede håndtverkere fra fem forskjellige land i to netter/kvelder. Vet faktisk ikke om noen andre hunder jeg hadde villt hatt løs rundt der jeg jobbet før heller..Med trucker kjørende rundt og stressa folk løpende... De eneste gangene Loke stresser seg opp er når han møter andre hunder når han går i bånd (han blir redd) eller har store smerter i ryggen. Det er liksom ikke noen motsetning i det å være aktiv og krevende og i det å være lydig og rolig når man skal;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor tydelig jeg må være her jeg..Jeg mener at belgere bør kreve aktivitet. ikke bare nøye seg med det de får hvis de får noe og ellers være like glad.Dette gjelder faktisk for de fleste belgere..

Og jeg bør tydeligvis gjenta igjen at dalmis og boxer går for å være aktive raser, og at belgeren neppe er så himla mye mer aktive enn de - selv om de kan være en anelse mer kreative når de kjeder seg..

Jeg har hatt to mentalt stødige belgere og en skrudd men felles for de alle var at det måtte skje noe..de kunne fint sove en dag eller 2(Loke kan det også nå) mer enn det så ble de rastløse og masete..nei, de ødela hele ikke hele huset men det var tydelig for meg at de mistrivdes og kjedet seg. vanlig tur uten at det skjedde noe holdt ikke med mindre de fikk være med på jobb/skole. ( både Tellus og Sheila var med på jobb/skole nesten hver dag) De ble ikke uutholdelige nei, de ble masete. Veldig mange hunder i Norge, om de bor med en familie eller ei er vel irrelevant -sett bort i fra at det muligens skjer mer i en familie? - tilbringer måneder i strekk uten at det skjer noe annet enn et par turer i bånd. Her på bøgda b.l.a står de fleste hunder ute alene hele dagen før de eventuellt sover inne om natten... Mange hunder av mange raser klarer helt fint å tilpassse seg et slikt liv (eventuellt kapitulere), en gjennomsnittsbelger - slik jeg har opplevd og møtt de - blir lynfort en "problemhund".

Det er vel fortsatt ingen her som har sagt at man bør gi belgeren litt mental stimuli - de fleste som har svart her trener vel ett eller annet og? Greia var vel hvor MYE de trengte..

Nei, det er ikke bare meg som har rare meninger... pratet sist med en ny kollega av meg, som er tidligere oppdretter av Groenendael, hun har gått over til en av de mer sjeldne og krevende sennen rasene fordi hun ikke hadde tid og ork til belgere lengre. De aller fleste belgerfolk jeg er i jevnlig kontakt med er også av samme oppfatning (nå er dette riktignok stort sett "bruksfolk" så de er sikkert helt på viddene og liker "gærne hunder som ikke er til å ha i hus" selv om de fleste der faktisk har hunder fra utstillingslinjer).

hehe - Jeg har trent bruks med alle mine hunder jeg, som om det var et forsøk på et lite stikk, så bomma du. Selv Dina har gått spor (og skal gå flere når snøen blir borte) - poenget mitt er at de ikke blir "rastløse og kjeder seg" om jeg ikke gjør det hver eneste dag..

Og nei, hvis Dina er slik som du tidligere har uttalt - altså at hun hverken liker lek eller å trene noe særlig, så synes jeg ikke hun har korrekt belgertemperament.

Dina liker ikke drakamp (så sant vi ikke snakker om "ball-i-sokken" hennes) - og ja, jeg innrømmer gjerne at hun kunne hatt en anelse mer kamplyst. Men så scorer hun antageligvis forholdsvis høyt på jaktlyst da.. Hun kan fint trenes - som du selv skreiv, "rolig og lydig er ikke en medfødt egenskap som oftest" - og siden hun er så lydig som hun er, så er det vel forholdsvis logisk at hun faktisk ER trent? Hun syns til og med det er gøy, bare ikke på stuegulvet eller i hagen hjemme (uvisst av hvilken grunn) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er belgeren en brukshund som skal trenge mye aktivering men allikevel tåle at det blir noen dager uten. Hos mine hunder vil jeg ha mye kamp, en bra avknapp, stort formålsintresse, mye motor og arbeidslyst, passe med tilgjengelighet, skuddfasthet, bra nervekonstruksjon og en bra evne til å tilpasse seg i nye miljöer.

Desverre så er det jo en hel del belgere som brister på et eller flere punkter, mye av det vil jeg legge skylden på hos utstillings- og familiehundsaveln.

For meg er ikke belgeren en ren familiehund som ikke får annen aktivering enn et par timers luftetur og blir klödd på magen resten av dögnet.

Selv har jeg 2 utstillingsavlede og en som er avlet på mye brukslinjer og det er milevis forskjell på mentaliteten. Og jeg kan si såpass mye at jeg nok aldrig kommer til å kjöpe en utstillingsbelger igjen (selv om jeg aldri ville värt foruten de jeg har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er belgeren en brukshund som skal trenge mye aktivering men allikevel tåle at det blir noen dager uten. Hos mine hunder vil jeg ha mye kamp, en bra avknapp, stort formålsintresse, mye motor og arbeidslyst, passe med tilgjengelighet, skuddfasthet, bra nervekonstruksjon og en bra evne til å tilpasse seg i nye miljöer.

Desverre så er det jo en hel del belgere som brister på et eller flere punkter, mye av det vil jeg legge skylden på hos utstillings- og familiehundsaveln.

Jeg har "kun" hatt to belgere, men jeg må si at hun som jeg har nå, har mye mer motor, kamplyst, tilgjengelighet osv. enn den forrige som jeg hadde. Han var halvt "bruks" og halvt "utstilling" (om man kan kalle det det). Roma (som jeg har nå) er fra sk. "rene utstillingslinjer", og klart den beste og mest harmoniske av de to. Så man kan ikke feie alle over en kam og si at det er kun de "bruksavlede" som duger.

Men, alle har vel sin "smak", og jeg liker å kunne ha en belger som er på alerten når jeg har lyst å gjøre noe, men som likevel ikke går på veggene om det "kun" blir en time eller to i skauen med godbitsøk og lek og moro....

Det skal jo være kjekt å ha hund, ikke et ork... Og med Roma, er det stort sett bare fryd og gammen (selv om hun kan finne på de merkeligste ting, og hagen ser ut som et krigsområde av leker, pinner og jord av og til :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg bør tydeligvis gjenta igjen at dalmis og boxer går for å være aktive raser, og at belgeren neppe er så himla mye mer aktive enn de - selv om de kan være en anelse mer kreative når de kjeder seg..

Som sagt: jeg driter en lang marsj i boxer og dalmis..Selv om jeg, som du, tipper de ikke blir fullt så atale og kreative som en belger som kjeder seg.

Det er vel fortsatt ingen her som har sagt at man bør gi belgeren litt mental stimuli - de fleste som har svart her trener vel ett eller annet og? Greia var vel hvor MYE de trengte..
Nettopp... Helene feks, som var så overasket over hvor lett det gikk, trener unghunden sin mye mer enn noen annen jeg vet om! Hva er da argumentet?

hehe - Jeg har trent bruks med alle mine hunder jeg, som om det var et forsøk på et lite stikk, så bomma du. Selv Dina har gått spor (og skal gå flere når snøen blir borte) - poenget mitt er at de ikke blir "rastløse og kjeder seg" om jeg ikke gjør det hver eneste dag..
Ikke sant! Og hvor mange mennesker tror du trener bikkja si overhodet? En svært liten prosent.. Jeg VIL at belgeren skal forbli en hund for spesiellt intresserte jeg...For meg er belgeren først og fremst en brukshund. Du sier at du er lei av at de blir fremstilt som så veldig aktive, vel jeg er lei av at de har blitt litt mye fremstilt som så fryktelig mye bedre enn sitt rykte og som en misforstått stakkar golden i brukshundpels... Belgeren ER og SKAL være krevende.. Altså: den skal ikke ta til takke med et inaktivt liv uten å gjøre ******* hett for eierene sine.. Det betyr IKKE at den skal måtte ha noe hver dag eller fem timer hver dag som jeg har presisert et utall ganger.Men den er faktisk ikke for folk flest for folk flest har bare hund for å ha en hund liksom. Nei, det var ikke ment som noe stikk, tror du skjønner hva jeg mente.

Dina liker ikke drakamp (så sant vi ikke snakker om "ball-i-sokken" hennes) - og ja, jeg innrømmer gjerne at hun kunne hatt en anelse mer kamplyst. Men så scorer hun antageligvis forholdsvis høyt på jaktlyst da.. Hun kan fint trenes - som du selv skreiv, "rolig og lydig er ikke en medfødt egenskap som oftest" - og siden hun er så lydig som hun er, så er det vel forholdsvis logisk at hun faktisk ER trent? Hun syns til og med det er gøy, bare ikke på stuegulvet eller i hagen hjemme (uvisst av hvilken grunn) :P
Og Loke "mangler" jaktlyst (han har ihvertfall altfor lite).. Men han har høy kamplyst. Når du sa hun ikke likte lek tolket jeg det dithen at hun ikke likte ballek særlig heller.. Det sagt var den mest veloppdragne og rolige hunden jeg noensinne har hatt overhodet ikke trenbar..Hun var bare der hun og gjorde det hun fikk beskjed om bare hun skjønte det..Men hun gjorde helst minst mulig. Så der trenger det heller ikke være en sammenheng forsåvidt :P

For meg er belgeren en brukshund som skal trenge mye aktivering men allikevel tåle at det blir noen dager uten. Hos mine hunder vil jeg ha mye kamp, en bra avknapp, stort formålsintresse, mye motor og arbeidslyst, passe med tilgjengelighet, skuddfasthet, bra nervekonstruksjon og en bra evne til å tilpasse seg i nye miljöer.

Der har du drømmebelgeren ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp... Helene feks, som var så overasket over hvor lett det gikk, trener unghunden sin mye mer enn noen annen jeg vet om! Hva er da argumentet?

Argumentet, kjaere Annette (sitter i amsterdam og venter paa fly), er at det gaar dager da Ace og jeg trener masse, og det gaar dager da vi ikke trener noe. Det gaar dager da de bare faar tisseturer ut i hundegaarden, og det gaar noen ganger flere dager uten at det skjer noe som helst. Naar jeg skulle faa meg belger, saa var det mange som advarte meg og sa at jeg ville bli skremt av aktivitetsnivaaet og at de maatte ha minst 1 times tur daglig, ellers ble de uholdbare aa ha i hus. Jeg laa syk i to uker for en stund tilbake, da ble det saers lite paa lille Ace, og hun taklet det likevel. Ace er av 'utstillingslinjer', er ikke en hypersosial hund eller hyperaktiv, og jeg synes hun er saers rasetypisk. Jeg er litt lei av at alle skal fortelle hvor hypre belgeren er, jeg har ALDRI faatt tenner i laaret i treningens eller lekens hete, hun klatrer ikke paa bord og hun er rolig inne, til det skjer noe. Jeg vil heller si at de hundene som ikke greier aa slappe av uten megaaktivitet 5 til 6 dager i uken mangler avknapp.. den eksisterer saavisst hos Ace hvertfall. Poenget mitt er hvertfall at jeg vet hvordan Ace fungerer uten trening i en uke, og med trening i en uke. Og tro det eller ei, hun sover inne likevel..,. Saann synes jeg det skal vaere hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet, kjaere Annette (sitter i amsterdam og venter paa fly), er at det gaar dager da Ace og jeg trener masse, og det gaar dager da vi ikke trener noe. Det gaar dager da de bare faar tisseturer ut i hundegaarden, og det gaar noen ganger flere dager uten at det skjer noe som helst. Naar jeg skulle faa meg belger, saa var det mange som advarte meg og sa at jeg ville bli skremt av aktivitetsnivaaet og at de maatte ha minst 1 times tur daglig, ellers ble de uholdbare aa ha i hus. Jeg laa syk i to uker for en stund tilbake, da ble det saers lite paa lille Ace, og hun taklet det likevel. Ace er av 'utstillingslinjer', er ikke en hypersosial hund eller hyperaktiv, og jeg synes hun er saers rasetypisk. Jeg er litt lei av at alle skal fortelle hvor hypre belgeren er, jeg har ALDRI faatt tenner i laaret i treningens eller lekens hete, hun klatrer ikke paa bord og hun er rolig inne, til det skjer noe. Jeg vil heller si at de hundene som ikke greier aa slappe av uten megaaktivitet 5 til 6 dager i uken mangler avknapp.. den eksisterer saavisst hos Ace hvertfall. Poenget mitt er hvertfall at jeg vet hvordan Ace fungerer uten trening i en uke, og med trening i en uke. Og tro det eller ei, hun sover inne likevel..,. Saann synes jeg det skal vaere hvertfall.

Eh? Javel? Som trofast leser av bloggen din var det fullstendig nytt.. måtte bla tilbake for å se om jeg husket helt feil.. Dette var noen dager etter deres første uoffisielle LP konkuranse hvor du var syk og Ace var i ro i - iflg bloggen din - i hele 1 dag, altså 17 januar.Så kom denne: "Ace holder på å kjede seg ihjel, noe hun minner meg på jevnlig, mens Mia & Minnie bekrefter sofagrispåstandene og sover like mye som meg " 18 januar.

19 januar kom denne: "Jentene holder på å gå på veggen av kjedsomhet - de er vant til å få endel mer aktivisering enn dette liksom. Husket heldigvis å kjøpe tyggebein i dag, så de har hatt noe å drive på med. Ace var så full av energi i ettermiddag at hun måtte gjøre noe - så hun fikk løpe 1 alleslalom og trene apport "

16 januar var dere på langtur + at du trente Ace.. altså: i følge bloggen din.

Hvilken versjon skal jeg tro på? :P

Loke klarer bedre enn dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Unnskyld meg - men når ble dette en tråd hvor det ble om å gjøre å sable hverandre ned liksom??

Har tråden blitt en konkurranse om hvem som har den beste belgeren og hvem som har rett i hva de sier og hvem som har den rette definisjonen på hva en riktig belger er??

Eller enda bedre - hvem den ulitmate eier er?

Vel, siste del har jeg ikke tenkt å begi meg inn på - for jeg havner helt klart i kategorien for hvem som ikke burde ha belger - jeg har ikke 15 tær og snakker alvespråk - dog har jeg hatt belger i 15 år, og sånn mentalt sett så har vel alle de vi har hatt med ett eller to unntak overgått samtlige som er nevnt med navn i denne tråden - så vi kan godt ta en diskusjon på den ultimate belger. Spør dere meg så er ingen av de tidligere nevnte engang i nærheten av å være det jeg ønsker i en belger, og ett lite øyeblikk fikk jeg lyst til å sette opp en sånn pro/kon liste over de nevnte hunder og så rangere de slik jeg ser det - hvem er best osv. Men det gidder jeg ikke......... for som sagt - ingen av de er etter min mening den ultimate belger. De har så store mangler på hvert sitt område at jeg vil si de er omtrent like dårlige også faktisk......

Jovisst skal en belger være krevende - men ikke i en sånn grad at du må være overmenneske. Den skal være klar for action når som helst - men ha evne til å slappe av når det ikke skjer noe.

En belger som står å maser etter action er etter min mening generelt sett en dårlig hund - en god hund sparer engergien til den trenger den.

Vi har alltid hatt aktive belgere vi, men de har alle kunnet cool'n helt ned - joda, de har blitt kreative når de har kjedet seg - men de har ikke revet ned huset.

En god belger skal ha leke/kamplyst, jaktlyst - evne til konsentrasjon - ha gjenstandsinteresse, være sosial, åpen og tilgjengelig - og trygg i miljø - og fri for stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på her, er hvordan dere definerer "aktivitet" og at "det ikke skjer noe" når dere diskuterer fram og tilbake.

Disse dagene da "det ikke skjer noe" - betyr det at man bare slipper bikkja ut for å tisse, eller at man "bare" går en times tur uten nese- og hodeoppgaver? Regnes vanlig tur som "aktivitet" i det hele tatt?

jeg liker å kunne ha en belger som er på alerten når jeg har lyst å gjøre noe, men som likevel ikke går på veggene om det "kun" blir en time eller to i skauen med godbitsøk og lek og moro...

Jeg vil nå hardnakket påstå at en rase der det kalles "bare" å gå to timers tur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver daglig, er en krevende rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- dog har jeg hatt belger i 15 år, og sånn mentalt sett så har vel alle de vi har hatt med ett eller to unntak overgått samtlige som er nevnt med navn i denne tråden - så vi kan godt ta en diskusjon på den ultimate belger. Spør dere meg så er ingen av de tidligere nevnte engang i nærheten av å være det jeg ønsker i en belger, og ett lite øyeblikk fikk jeg lyst til å sette opp en sånn pro/kon liste over de nevnte hunder og så rangere de slik jeg ser det - hvem er best osv. Men det gidder jeg ikke......... for som sagt - ingen av de er etter min mening den ultimate belger. De har så store mangler på hvert sitt område at jeg vil si de er omtrent like dårlige også faktisk......

unnskyld at jeg blander meg inn i noe jeg overhodet ikke har peiling på, men jeg stusser litt over det du skriver her.... Er ikke du oppdretter til den ene hunden du her viser til, og i tillegg nylig har hatt et kull på henne? Utifra tidligere diskusjoner har jeg oppfattet deg dithen at du mener man kun skal avle på hunder som har "det lille ekstra"...

Mulig jeg er helt på villspor, og ikke har helt oversikt over familieforholdene her, men jeg stusset litt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå hardnakket påstå at en rase der det kalles "bare" å gå to timers tur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver daglig, er en krevende rase.

My point exactly! Det var en slags kommentar til et tidligere innlegg, der man ikke ville ha hunder som kunne gå to timer tur i skogen og bli klødd på magen resten av dagen....

Jeg har en hund som klarer seg med en time i skogen uten innlagte arbeidsoppgaver, UTEN å bli mongo og bite i stykker hele huset, eller meg for den saks skyld... Men lek og moro med hunden, og læring av enkle triks og godbitsøk i hagen, er jo faktisk aktivitet det og... det er iallefall min ydmyke mening... Klart hun kan ha dager der hun er en pain in the A**, men hvilke bikkjer har ikke det...

Det er ikke noe hokus-pokus å ha belger... man må bare innstille seg på litt mer hjernetrim en med en annen litt tregere rase... Jeg vil tørre å påstå at det er mer krevende å ha en BC... *dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men er ikke en "krevende" hund litt etter hva eieren vil med hunden?

For meg en er krevende hund en hund som ikke tar til takke med en god tur for dagen, men derimot så trener jeg mye med hunden min og gir den mye mental trim. Noe jeg ikke syns er krevende..

Pels arbeid syns jeg er krevende... En krevende rase for meg hadde vært en feks en utstillings Malteser..

En av hundene vi hadde i hus før syns jeg var ekstremt krevende pga han måtte ha mye fysisk trim (da prater jeg om mye ) Mental trim gav ham "nadda" det ble han ikke sliten av, bare mer stimulert.

Jeg må nå si at jeg ikke kjenner meg igjen i den "ekstremt" krevende Belgeren som fremlegges her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på her, er hvordan dere definerer "aktivitet" og at "det ikke skjer noe" når dere diskuterer fram og tilbake.

Disse dagene da "det ikke skjer noe" - betyr det at man bare slipper bikkja ut for å tisse, eller at man "bare" går en times tur uten nese- og hodeoppgaver? Regnes vanlig tur som "aktivitet" i det hele tatt?

Jeg vil nå hardnakket påstå at en rase der det kalles "bare" å gå to timers tur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver daglig, er en krevende rase.

Stusset på den jeg og.. Det er faktisk ikke normalt å gå en times tur hver dag med hunden her til lands...Har Loke fått en times tur med lek og morro og godbitsøk ei hel uke eller et helt liv så ville han knallfornøyd han. Loke er ikke en spesiellt krevende belger, som jeg har prøvd å si i hele tråden, han er en normal belger som krever mer enn det den gjengse selskapshund får(de fleste hunder er vel i selskapshunder? Sånn i den virkelige verden?) Det virker bare som om man har et helt forskjellig syn på hva som er krevende. I min bok er belgeren genrellt krevende. Når jeg sier at Loke ikke får noe så mener jeg virkelig ikke noe..bare en tissetur..

Og nei, BP, det er ikke en tråd som handler om å sable ned andres hunder (selv om du sabler ned dine egne avsldyr :P ) til tross for at min belger brått var umormal og stresset fordi han faktisk , som seg hør og bør etter min mening, blir masete og kreativ når det ikke skjer noen verdens ting på et par dager.Yndlingsaktiviteten hans da er å finne på ting å "apportere".Når han ikke får noe oppmerksomhet for det geniale trikset sover han en stund før han kommer på noe nytt å apportere. Altså: han kjeder seg og mistrives. Han er helt lik som de andre belgerene her, det er bare ikke så inn å si at belgeren krever noe for tiden...av knapp er visst inn nå.. i min verden er av knapp at en hund kan slappe av når det ikke skjer noe en stund. Ikke i flere uker... har tydligvis bomma der..

For ordens skyld fikk Loke (altså den stressa her visstnok) perfekt score på øvelsen aktivitet/passivitet på mhen. Til tross for at han akkurat var giret maks opp i kamplek, det sto hunder og gneldret på andre siden av veien og det sto en gjeng med fremmede mennesker og stirret på han på en fremmed plass (og ikke minst at noen hadde skutt rett før) så sto han helt i ro og slappet av i de minuttene han skulle han. Oppmerksom og klar for action hvis det skulle skje noe, men tydelig avslappet og med full kontroll. En helt normal og samlet belger..en helt normal krevende belger.. (desverre skuddredd og pysat i tilegg, men ingen er perfekte ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke en "krevende" hund litt etter hva eieren vil med hunden?

For meg en er krevende hund en hund som ikke tar til takke med en god tur for dagen, men derimot så trener jeg mye med hunden min og gir den mye mental trim. Noe jeg ikke syns er krevende..

Jo, så klart oppfattes ikke det man synes er gøy som like krevende som det man ikke synes er gøy...

Ingen som liker å trene spor klager vel over den hersens bikkja som har så lyst til å trene spor hele tida? Greia er vel her, som med andre raser, å finne eiere som trives med å gjøre det hunden trives med - og der det er omtrent like store mengder lyst og energi hos eier og hund? "Krevende" som i "problematisk" blir det vel først når det oppstår en skjevhet i dette forholdet...

En hund som hadde forlangt to timer i skauen hver bidige dag hadde blitt krevende for MEG - for det har jeg verken tid eller ork til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: jeg driter en lang marsj i boxer og dalmis..Selv om jeg, som du, tipper de ikke blir fullt så atale og kreative som en belger som kjeder seg.

Klart du driter en lang mars i boxer og dalmis - det er vel ikke noe å diskutere om du var nødt til å innrømme at det ikke er sofabikkjer det heller?

Nettopp... Helene feks, som var så overasket over hvor lett det gikk, trener unghunden sin mye mer enn noen annen jeg vet om! Hva er da argumentet?

Argumentet, kjære Anette, er at det høres ut som om man må ha årelang erfaring med hundehold, fordypningskurs i hundtrening, overdrevent mye fritid og ingen andre hobbyer i livet enn å vase rundt med hunden så fort man har en ledig stund når det stadig blir hevdet at belgeren er så krevende og aktiv og spesiell.. Om det du sier stemmer - om belgeren - burde ikke f.eks. Helene kunne gå fra to cavalierer og agilitytrening til terv og lydighetstrening OG klare å starte med en knallsum i debuten i lydighet når bikkja er 11 mnd gammel, for belgeren er så vanskelig den.. Jeg mener, cavalier er spaniel og opprinnelig sengevarmer, Helene er vel et naturtalent hun da, som fikset sin brukshund av en belger så bra på første forsøk?

Ikke sant! Og hvor mange mennesker tror du trener bikkja si overhodet? En svært liten prosent.. Jeg VIL at belgeren skal forbli en hund for spesiellt intresserte jeg...For meg er belgeren først og fremst en brukshund. Du sier at du er lei av at de blir fremstilt som så veldig aktive, vel jeg er lei av at de har blitt litt mye fremstilt som så fryktelig mye bedre enn sitt rykte og som en misforstått stakkar golden i brukshundpels... Belgeren ER og SKAL være krevende.. Altså: den skal ikke ta til takke med et inaktivt liv uten å gjøre ******* hett for eierene sine.. Det betyr IKKE at den skal måtte ha noe hver dag eller fem timer hver dag som jeg har presisert et utall ganger.Men den er faktisk ikke for folk flest for folk flest har bare hund for å ha en hund liksom. Nei, det var ikke ment som noe stikk, tror du skjønner hva jeg mente.

Den skal ikke ta til takke med et inaktivt liv uten å gjøre ******* hett for eierene sine? Seriøst? Må det være enten eller? Enten så jobber du masse med hunden din, eller så gjør du ikke en drit, og den er inaktiv og sofahund og hele pakka?

Jeg prøver igjen jeg - det er INGEN her som har sagt at belgeren ikke er aktiv, det er hevdet at den er ikke et ******* å ha i hus selv om man ikke trener de hver himla dag.. Og jeg veit du ikke diskuterer andre aktive raser her, men.. Igjen.. I forhold til andre aktive raser, så er ikke belgeren så grusom og krevende som det hevdes - de er bare en smule mer kreative når de kjeder seg..

Og, bare for å ha sagt det - JEG syns det er mye enkelere å aktvisere mine belgere (ja, selv de som var "aktive nok" for dere og) enn f.eks huskyen - JEG foretrekker faktisk at de finner på litt faenskap eller kan aktiviseres med litt hodebry et kvarters tid nå og da iløpet av kvelden, fremfor f.eks huskyen, som MÅTTE ut og løpe og bruke kroppen sin jevnlig for å kunne ha i hus.. Og han gikk bare og peip og grein når han kjeda seg, da er det enkelere med en hund som aktiviserer seg selv med en hybelkanin eller en stjålet sokk..

Og Loke "mangler" jaktlyst (han har ihvertfall altfor lite).. Men han har høy kamplyst. Når du sa hun ikke likte lek tolket jeg det dithen at hun ikke likte ballek særlig heller.. Det sagt var den mest veloppdragne og rolige hunden jeg noensinne har hatt overhodet ikke trenbar..Hun var bare der hun og gjorde det hun fikk beskjed om bare hun skjønte det..Men hun gjorde helst minst mulig. Så der trenger det heller ikke være en sammenheng forsåvidt ;)

Tror ikke jeg har sagt noe om ballek og Dina jeg? Men siden hun tydeligvis er en dårlig belger ifølge tråden her - hun er jo stadig nevnt, sant? Og det er vel derfor du nevner den veloppdragne og rolige men ikke trenbare hunden? - så svarer jeg Molly og deg sammen under quoten til Molly..

unnskyld at jeg blander meg inn i noe jeg overhodet ikke har peiling på, men jeg stusser litt over det du skriver her.... Er ikke du oppdretter til den ene hunden du her viser til, og i tillegg nylig har hatt et kull på henne? Utifra tidligere diskusjoner har jeg oppfattet deg dithen at du mener man kun skal avle på hunder som har "det lille ekstra"...

Mulig jeg er helt på villspor, og ikke har helt oversikt over familieforholdene her, men jeg stusset litt...?

Nei, Belgerpia er ikke oppdretteren til Dina, Dina er kjøpt inn av Belgerpia. JA, Dina er brukt i avl, fordi hun er vakker, trivelig og med godt gemytt og sunn - selv om hun lider av noe så ille som manglende kamplyst :rolleyes:

Nå ser jeg ikke helt at Dina skal være et tema i tråden her, i og med at JEG trives med henne, og det er JEG som eier henne - MEN, dere trenger ikke å bekymre dere for at hennes "dårlige belgermentalitet" har blitt arvet videre til hennes avkom, 3 av tilhører sonenfolk, og vi har alle 3 skrevet om hvor strålende fornøyde vi er med mentalitet, kamplyst, aktivitetsnivå osv.. Av det jeg har hørt om de resterende 3 fra dette kullet, er de like strålende fornøyde som oss på hundesonen..

Er det noe mer noen har lyst å si om hunden min?

Det jeg lurer litt på her, er hvordan dere definerer "aktivitet" og at "det ikke skjer noe" når dere diskuterer fram og tilbake.

Disse dagene da "det ikke skjer noe" - betyr det at man bare slipper bikkja ut for å tisse, eller at man "bare" går en times tur uten nese- og hodeoppgaver? Regnes vanlig tur som "aktivitet" i det hele tatt?

Jeg vil nå hardnakket påstå at en rase der det kalles "bare" å gå to timers tur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver daglig, er en krevende rase.

Aktivitet er for meg enten trening eller en to timerstur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver.. En inaktiv dag er en dag hvor det ikke skjer stort annet enn tisseturer i varierende lengde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset på den jeg og.. Det er faktisk ikke normalt å gå en times tur hver dag med hunden her til lands...

Mener du å si at de fleste hundefolk bare går en time eller mindre på tur hver dag? Jeg prøver å gå minst 1,5 time hver dag fordi jeg synes 1 time virker litt lite.. Jeg har jo en flat da, men av den behagelige typen (synes ikke min hund passer til rasebeskrivelsen..hun er alt for rolig!) Også prøver jeg å fordele tiden på to turer..

Jeg bare lurer :P For har lurt litt på om hunden min får for lite mosjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...