Gå til innhold
Hundesonen.no

tynn og med dårlig matlyst

Recommended Posts

Sitter og funderer litt på denne hunden jeg har på prøve, han veier 20 kg og bør vel ideelt veie bortimot 24- 25. Han får nå 3 kopper høyenergi fôr om dagen, så det blir vel en 4-500 gram tørrfôr kanksje. I tilegg får han litt kjøtt (holder på å venne han til det). Har hatt han i snart 3 uker nå og han veier fortsatt det samme, og ser heller ingen stor forskjell (litt bedre pels, men det tror jeg vel så mye kommer av at han har roet ned i sitt nye hjem).

De 2-3 siste dagene nå har han heller ikke spist noe særlig av frokosten sin (1, 5 kopp tørrfôr). Idag ville han ikke ha noe som helst, gikk bare rett og la seg igjen. Frem til de siste dagene har han spist begge måltidene

Husker jeg jobbet med en valp ifjor som var full av orm som heller ikke spiste noe særlig. Kan det være orm han har? eller er det noen andre mulige løsninger på hvorfor han spiser lite, eller fortsatt er tynn?

Har hatt kjæresten på besøk, men skjønner ikke at det skulle bety noe.

Fakta:

2 år gammel gordon setter hannhund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ormkur og mer mat?

Syns ikke 4-500 gram tørrfor er mye til en hund som er for tynn, frk. Dinersen får minimalt med fôr fordi hun har lett for å legge på seg, og det er rundt 250 gram i døgnet.. Zarten, som var hobbyanorektiker, fikk 2 liter tørrfôr i døgnet, og da begrensa det seg bare fordi han ikke orka å spise mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter var rimelig mye...

tenkte at nesten en halvkilo tørt tørrfôr var mye jeg... sledehundene til en kompis får halvkilo tørrfôr i døgnet.. men de får jo kjøtt også...

Problemet mitt er vel blant annet det at han ikke spiser annet enn middag og kjøtt:(

skal kjøpe ormekur på mandag tenker jeg, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte at nesten en halvkilo tørt tørrfôr var mye jeg... sledehundene til en kompis får halvkilo tørrfôr i døgnet.. men de får jo kjøtt også...

Problemet mitt er vel blant annet det at han ikke spiser annet enn middag og kjøtt:(

Støtter ormkur og mer mat, ikke fall i fellen å sammenligne individer, noen trenger rett og slett mere mat selvom de ikke er sledehunder :angry:

2ne sa det veldig bra gi han mat til han ikke vil ha mer...gooosh tenk om jeg hadde gjort det med min..da hadde hun rullet bortover, på hun holder det med rett over 200gram om dagen ellers ser hun ut som ei rullepølse :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det merkeligste for øyeblikket er egentlig det at han ikke spiser froksost. Frem til de 2-3 siste dagene har han slukte både frokost, kvelds og middag. Men nå vil han ikke spise om morgenen. Om det ikke snur så må jeg til veterinær, men noen som har noen idéer på hva som kan ha gjrot at han har snudd?

Byttet fôr i det siste, men han har nå spist 2 måltider av det også helt til de siste dagene. Utenom igår har han også trent like mye som ellers. Hjelper jo ikke å gi bikkja mye mat om han ikke spiser:(

Men kjøttet går ned på høykant, og middagen går relativt greit ned den også... Så morgenfôret som plutselig har blitt noe han ikke vil ha.... hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2 liter var rimelig mye, men når bikkja var - som din - 5-6 kg undervektig, så så jeg ingen grunn til å spare på maten, liksom.. Første bud om en hund er for tynn, er å prøve å gi MER mat og en ormkur.. Funker ikke det heller, så kan du jo vurdere å dra til veterinær..

Det kan være så enkelt som at han ikke VIL ha tørrfor lenger da, i og med at han får kjøttfor de 2 andre måltidene for dagen (for det var det du skreiv, var det ikke?) Han sulter neppe ihjel fordi han hopper over frokost hvis han får middag og kvelds, liksom..

Men for all del, hvis du mener det er grunn til bekymring, er det jo bare å bestille time hos veterinær da? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har et godt poeng 2ne, kanskje ikke så mye å stresse over når han spiser middag:)

Målt opp det han egentlig får:

frokost: 350 g tørrfôr (dette har han ikke spist de siste dagene, men litt igjen idag)

middag: 350 g tørrfôr

kvelds: 100-150 g kjøtt (fra vom og hundemat)

Var altså dobbelt så mye tørrfôr i forhold til hva jeg trodde.. he he

Ormekur skal handles på mandag, så får jeg bare håpe dyret snart spiser frokost igjen. Han spiste litt idag, kanskje han rett og slett ikke likte å være #2 mens typen var på besøk? he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er oppdretter useriøs som holder sånne ting hemmelige?
    • Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...