Gå til innhold
Hundesonen.no

Klaskenedsitt..


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har et problem med Aces sitter - jeg har sikkert lært det inn feil fra begynnelsen av, men nå må vi faktisk fikse på det. For Ace kan ikke denne "dump-rompa-i-bakken-sitten", Ace kan en smårar variant av avstandssitten (rygge et halvt steg, evt trippe litt på stedet før rompa siger ned). Så jeg har forsøkt å gå tilbake i treningen, men finner ikke en metode som funker. Det eneste jeg får til er disse avstandssittene, litt raskere enn vanlig.. og for all del - de er greie til sin bruk, men det ser ikke pent ut på holdter og nedsitt fra stå. <_<

Så nå trenger jeg tips - jeg vil ha en sitt der beina blir der de er, og rompa senkes vesentlig raskere mot bakken enn nå. All hjelp mottas med stor takk :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg har et problem med Aces sitter - jeg har sikkert lært det inn feil fra begynnelsen av, men nå må vi faktisk fikse på det. For Ace kan ikke denne "dump-rompa-i-bakken-sitten", Ace kan en smårar variant av avstandssitten (rygge et halvt steg, evt trippe litt på stedet før rompa siger ned). Så jeg har forsøkt å gå tilbake i treningen, men finner ikke en metode som funker. Det eneste jeg får til er disse avstandssittene, litt raskere enn vanlig.. og for all del - de er greie til sin bruk, men det ser ikke pent ut på holdter og nedsitt fra stå. <_<

Så nå trenger jeg tips - jeg vil ha en sitt der beina blir der de er, og rompa senkes vesentlig raskere mot bakken enn nå. All hjelp mottas med stor takk :baby:

Prøv å KUN belønne de sittene hvor rumpa dumper ned med en gang. Det beste er å gå litt tilbake i innlæringen for å rette på det. Blir ofte knuddrete hvis man skal ordne videre på en feil sitt.

Det finnes mange løsninger på det. Det går ann å lokke/vise den ned på kort avstand for så å gå lenger og lenger ifra. Det går ann å legge en leke rett foran så hunden helst ikke vil gå bakover, også belønne den perfekte.

Jeg personlig syns det beste er å kun belønne den tilfeldige "dumpesitten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å KUN belønne de sittene hvor rumpa dumper ned med en gang. Det beste er å gå litt tilbake i innlæringen for å rette på det. Blir ofte knuddrete hvis man skal ordne videre på en feil sitt.

Det finnes mange løsninger på det. Det går ann å lokke/vise den ned på kort avstand for så å gå lenger og lenger ifra. Det går ann å legge en leke rett foran så hunden helst ikke vil gå bakover, også belønne den perfekte.

Jeg personlig syns det beste er å kun belønne den tilfeldige "dumpesitten".

Problemet er jo at jeg ikke får frem dumpesitten - så jeg får ikke belønnet den... Uansett hva jeg gjør så rygger hun ett steg først, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Problemet er jo at jeg ikke får frem dumpesitten - så jeg får ikke belønnet den... Uansett hva jeg gjør så rygger hun ett steg først, liksom..

Det jeg tenker på er å belønne en tilfeldig sitt. F.eks når hun setter seg av kjedsomhet, helt uten kommando. Akkurat som om du starter helt på nytt, og skal shape en ny øvelse. :baby: Det er den måten jeg liker best.

Men du kan også plassere hunden foran en vegg(hunden med ryggen inntill veggen). Også be henne sette seg. Da har hun jo ikke noen mulighet til å rygge, også får du belønnet det du vil ha. :baby:

Ellers kan du også lokke med en godbit eller annen belønning. Ved at du f.eks holder hånden bak hunden, sier sitt mens du lokker i rett posisjon. (IKKE min favoritt-innlæring, men det funker).

Ikke vær for rask med å øke avstanden til å begynne med, da kan du fort få den ryggingen(hos mange blir det tripping fremover). Ta alt på nært hold, for så å øke avstanden gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring sier meg at så fort du begynner å belønne en adferd, så vil de gjøre det kjappere. Ved å hele tiden kombinere sitten med en fri ved fot eller andre hele øvelser, så tar du fokus vekk fra selve sitten. Belønner du bare sitten, utenfor andre øvelser, så vil du mest sansynlig få en hurtigere øvelse.

Det er også viktig å ha litt is i magen og ikke bare trene èn gang, for så å konkludere med at metoden ikke fungerer. Hunden har nå etablert en dårlig sitt. Det tar tid å komme ut av uvaner, og du må påberegne å bruke litt tid på å snu trenden. Det er også viktig at du ikke kjøper dårlige sitter heretter. Å tillate hunden å sette seg sakte vil bare etablere problemet ennå mer. La heller være å trene holdt og start fri ved fot uten å ta hunden i utgansstilling først.

Jeg synes også mange førere fort blit oppgitt når det ikke fungerer umiddlebart. Ikke gå i den fella! Hunden leser deg umiddelbart og det vil ikke gi deg kjappere sitter. Tren heller svært korte økter og gjør noe annet i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...