Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt fylke


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hihi, laget ikke denne tråden for å lære meg hva som er nord og sør i landet, men fordi vi skal på en lang tur i sommer.

Ta for deg ditt fylke, skriv navnet, hvilke severdigheter er viktig å få med seg?(Fjell, kjente ting osv osv)

Legg gjerne med bilder og mer info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å gå så detaljert til verks. Nordland har sinnsykt masse flotte severdigheter både langs kysten og innenlands. Jeg vil anbefale å kjøre kystriksveien, men det er endel ferjer der så det krever litt mer planlegging.

Men jeg anbefaler selvsagt å dra til Vesterålen, å se innom både Hadseløya, Langøya og iallefall Andøya som er den vakreste plassen i hele verden :D (gjett hvor jeg kommer fra liksom :D ) .

På Andøya kan du dra på hvalsafari, og det er nesten garantert at du ser en eller flere hvaler på den turen, du kan dra på selsafari, og på tur til Bleiksøya som er et svært fuglereservat. Jeg skal ikke si det for sikkert men jeg tror at der er en av plassene der du kan se flest lundefugler. Og når vi er inne på Bleik så har de en ganske flott og lang strand der. Og såvidt jeg vet blandt de lengste :o Og mens jeg husker det, så er det mulig å få til en nattlig hvalsafari. Utrolig flott når midnattsola er oppe. Nm i stående fuglehund pleier å være på Andøya. Det er vel rundt mars/april vanligvis, og da kryr det av settere og noen få andre stående fuglehunder der. Men det er jo ikke så nøye nå når det er i sommer det er snakk om.

Bleiksøya

Her er et bilde av bleiksstranda tatt fra Røyken som er en fjelltopp som er fin å gå opp til. Det går en militærvei ganske langt opp så det er ganske greit å komme seg dit.

Bleiksstranda

Fyrtårnet på Andenes i midtnattsolen

En rundtur på Andøya Her kan du se flere bilder og lese litt om noen forskjellige steder på Andøya. Det er ikke så mye informasjon men litt er det. Se spesielt under Nordmela, der er jeg fra :P

Turmål i Vesterålen

Er det noe du lurer på så er det bare å spørre. Kan snakke om fine øya mi i lange tider.

rv17 Her står det litt om kystriksveien. Utrolig flott tur på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har vel litt mer å by på enn Frognerparken vil jeg anta. :D Men nå bor jeg i Østfold da...

Egentlig så aner jeg ikke så mye om fylket jeg bor i. I Halden har du to severdigheter. Å stå i byen og se på festningen, og stå på festningene og se ned på byen. Begge deler er hundevennlige. :D

Men har surfet litt på nettet for å se hva jeg fant da.

Mellom Fredrikstad og Skjeberg har du en Oldtidsvei. Med fornminner og slikt. Den er visst 2 mil en vei, så det er jo en god dagstur. Og sikkert hundevennlig.

Kan ikke akkurat skryte på oss så mye fjell da... Men vi har bl.a. Linnekleppen (325 moh) og Haukenesfjellet (335 moh). (Og jeg som alltid har lært at Linnekleppen var det høyeste punket...). Førstnevnte er en fin tur, og på klare dager, ser man langt fra utkikkstårnet der.

Fredrikstad har jo Gamlebyen. Verdt å ta en titt der. Har gått mye med hund der, og det er mye å se ute også av bygninger mm.

I Sarpsborg er det en haug med helleristninger visst. Det fant jeg ut nå. Her har man vært og sett på helleristninger i Finmark, og så har man en drøss av de nesten utenfor stuedøra uten å vite det... Aner ikke hvor langt det er å gå til de fra parkeringsplasser da.

Moss har en del turmuligheter å by på. Noe store severdigheter fant jeg ikke så mye om da...

Sikkert fler som kan mer om Østfold da, men det var da litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer dere til Bergen, er det virkelig et must å få med seg Fløyen og Ulrikken. Det er kjempe fint å gå tur over Vidden (fra Ulrikken til Fløyen eller motsatt). Turen tar vel en 4-5 timer. Husker ikke helt, alt for lenge siden jeg har gått der. Ellers er jo Bergen omgitt av flott fjell som er flotte å gå i.

Kan jo nevne Akvariet og. Mange flotte seler, pingviner osv å se på, men du får nok ikke ta med deg hunden inn der.

Hmmm, kommer ikke på noe mer i farten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*latterkrampe*

Jeg satt og tenkte - ja i Østfold har vi jo plenty liksom...... *latter* NOT - så kom jeg på da at det er nært til Sverige - så Harrytur enten til Tøcksfors eller Svinesund er jo å anbefale.

Kulturminner er nevnt - skal du ha med hunden og vil ha bilder med litt historisk sus så anbefales gamlebyen i Fredrikstad på det varmeste - vakkert vakkert vakkert.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo plutselig blitt rogalending, så jeg får skrive om det da:p Jærstrendene.. Har du hund eller ei, de må oppleves- nydelig! Prekestolen (er ikke den i Rogaland :D ) er og vakker og fin å ha med (sprek) hund på. Skal vi sjå. Stavanger er en nydelig by å rusle rundt i, iallefall på sommeren (resten av året er det mye tvilsomt vær:p). Hvis jeg var her på sommeren ville jeg tatt båten ut til Finnøy eller en av de andre øyene og gått en tur der- det er fine steder. Ellers så får jo alle de som kommer til oss på sonenferie oppleve den rogalandske heiå:D *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo plutselig blitt rogalending, så jeg får skrive om det da:p Jærstrendene.. Har du hund eller ei, de må oppleves- nydelig! Prekestolen (er ikke den i Rogaland :D ) er og vakker og fin å ha med (sprek) hund på. Skal vi sjå. Stavanger er en nydelig by å rusle rundt i, iallefall på sommeren (resten av året er det mye tvilsomt vær:p). Hvis jeg var her på sommeren ville jeg tatt båten ut til Finnøy eller en av de andre øyene og gått en tur der- det er fine steder. Ellers så får jo alle de som kommer til oss på sonenferie oppleve den rogalandske heiå:D *ler*.

ikke glem ei øy som de kaller for flo og fjæra da! knall flott sier de, går båt ofte ut til øya og skal være ei spessielt vakker øy.. jærstrendene som du sier ja må oppleves..

ta båt inn til skudeneshavn hvor jeg da bor og oppleve "gamle skudeneshavn" litt om skudneshavn

er jo båtfestival her om sommeren også men kan bli litt folksomt til å ta med hund...

kjører du videre rundt på karmøy kan du få med deg viking-gården som har åpent mye om sommeren...

ellers er det jo masse fjell og skoger og slikt som du alltid finner på veien :o

kommer ikke på mer jeg altså.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Akershus har vi jo flyplassen *flir*

Man kan jo alltids dra og se kirkeruinene i Nes, det er pent der om jeg ikke husker helt feil (har ikke vært der på 13 år eller noe.. hehe), Gamle-Hvam ligger ikke så altfor langt unna heller (et "museumsgårdsbruk"). Trandumskogen med sine krigsminnesmerker, Eidsvollbygningen (man har vel neppe lov til å ha med hund inn i bygningen, men området rundt er vakkert)

Hmm.. Enten veit jeg lite om fylket mitt, eller så er det ikke rare severdighetene her, for jeg kommer ikke på mer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
I Akershus har vi jo flyplassen *flir*

Man kan jo alltids dra og se kirkeruinene i Nes, det er pent der om jeg ikke husker helt feil (har ikke vært der på 13 år eller noe.. hehe), Gamle-Hvam ligger ikke så altfor langt unna heller (et "museumsgårdsbruk"). Trandumskogen med sine krigsminnesmerker, Eidsvollbygningen (man har vel neppe lov til å ha med hund inn i bygningen, men området rundt er vakkert)

Hmm.. Enten veit jeg lite om fylket mitt, eller så er det ikke rare severdighetene her, for jeg kommer ikke på mer jeg?

Duuuuuuuuuuu - ikke glem TUSENFRYD da - det ligger i Akershus og har egen hundeparkering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Akershus har vi jo flyplassen *flir*

Man kan jo alltids dra og se kirkeruinene i Nes, det er pent der om jeg ikke husker helt feil (har ikke vært der på 13 år eller noe.. hehe), Gamle-Hvam ligger ikke så altfor langt unna heller (et "museumsgårdsbruk"). Trandumskogen med sine krigsminnesmerker, Eidsvollbygningen (man har vel neppe lov til å ha med hund inn i bygningen, men området rundt er vakkert)

Hmm.. Enten veit jeg lite om fylket mitt, eller så er det ikke rare severdighetene her, for jeg kommer ikke på mer jeg?

Akershus har jo mye fin skog å gå tur i da.. Ta med hunden og rusle opp til Skaugum (kanskje du møter kongens hunder- de er ramme til å stikke av nemlig:p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Duuuuuuuuuuu - ikke glem TUSENFRYD da - det ligger i Akershus og har egen hundeparkering

Hahaha, her prøver familien å legge opp en tur i Norge i sommer, bare fordi jeg ikke vil reise fra hundene...Tusenfryd og andre slike parker er nok ikke aktuelt :baby:

Tror egentlig ikke vi drar lengre nord i landet...Jeg vil til prekestolen og mange andre fjell. Dog litt langt å reise med hunder fra Trøndelag, men med masse stopp og overnattinger går det vel bra? :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, her prøver familien å legge opp en tur i Norge i sommer, bare fordi jeg ikke vil reise fra hundene...Tusenfryd og andre slike parker er nok ikke aktuelt :baby:

Tror egentlig ikke vi drar lengre nord i landet...Jeg vil til prekestolen og mange andre fjell. Dog litt langt å reise med hunder fra Trøndelag, men med masse stopp og overnattinger går det vel bra? :baby:

Bilferie med hund er ikke noe problem, bare man tar litt hensyn til at man har de med, og stopper og lufter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland! Det er et vakkert fylke. Og lofoten er jo kåret til en av de vakreste stedene osv av utland. Som Betty sa, så er kystriksveien flott. Har selv ikke kjørt hele, men den biten jeg har kjørt er flott. Å titte innom verdens sterkeste malstrøm er jo et must! Saltstraumen. Der kan man fiske, dykke eller rafte, samt gå turer å opleve steinalder på nært hold i historiske omgivelser. Blir man lei av land, kan man stikke innom Bodø og gjøre byting der. Veien derifra til naturen er veldig kort. Så kan du ta hurtigruta videre nordover. Eller kjøre til Kjerringøy. En vakker plass i Bodø kommune som blandt annet "Jeg er Dina" - filmen har blitt spilt inn. Der får man virkelig oppleve gammel norsk kyst histore på nært hold.

Så får man oppleve arktisk natur ved å passere polarsirkelen og dermed få sett nordlys om vinteren og middnattsol om natta. Da kan man være ute med hunden hele natten ute å tenke på at det blir mørkt.

Nordland er et must hvis man er glad i natur, fjell, skog, mark, hav og trivelige mennesker.

Her står det om Bodø blandt annet, samt bilder.

DESTINASJON BODØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Oslo (mer eksakt Økern/Bjerke). Der er det en familie med en bartehund som gjerne vil ha besøk! :baby:

Hehe. Tja, jeg liker Bergen og Stavanger godt. Skal muligens dit selv i sommer :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud!

Buskerud har et offentlig folketall på ca 500 millioner innbyggere ( Egentlig er det vel en hel del mindre millioner) Tallet er bare for å overaske MC Gyver og FBI når de annkommer med sine invasjons styrker =P

Buskerud er fult av skog.. så her kan du... eehh.... Gå tur i skogen..

Buskerud har også vakkre natur perler.... Jepp.. Skoooog..

Ellers så har vi Sokna da.... Kaldeste hølet i Norge.. der det bare blir 30-35 - på vinteren innimellom.. Der bor folk som meg.. Jiiip !

Ellers så har vi.... hmmm... eehhh.... Hønefoss! en vakker by der det myldrer av høner og fosser..

Kommer mer =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:baby:Vestfold :D

Ja, hva kan jeg si om Vestfold ^_^ Er vel et ganske lite fylke da, men er veldig koselig her. Er vel morsomt å dra innom "Verdens Ende", Tønsberg er en koselig by :P Borrehaugene (fra vikingtida) og selvfølgelig Stavern, beste sommerbyen :baby: Den er verdt et besøk :P

PS: Tror kanskje Tønsberg er Norges eldste by ;) Hvertfall en av dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus har jo mye fin skog å gå tur i da.. Ta med hunden og rusle opp til Skaugum (kanskje du møter kongens hunder- de er ramme til å stikke av nemlig:p).

Oo, siden du vet det, vet du kanskje hva slags rase® de har nå?.................. Noe må man jo interessere seg for innen kongefamilien :baby:

Hvis dere tar turen innom Vestfold er det verdt å ta turen ut til Tjøme både for Verndes Ende og Moutmarka. :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...