Gå til innhold
Hundesonen.no

Speedy sur/sjalu ??


Kine Helen

Recommended Posts

nå for tiden har speedy begynt å knurre veldig på casper hvis casper eks kommer ut i gangen for å legge seg der sammen med speedy... .

det er forsåvidt greit men det skjer om natten og og av og til går knurren over i ett bjeff og det våkner jeg jo self av om natten.. han er også begynt å knurre når casper kommer bort til ham oppi sofaen, og hvis casper er i sofaen først så skal han absolutt ligge der casper ligger og knurrer på ham lenge før han bjeffer til ¨så alle hopper himmelhøyt..

hva gjør jeg? lar jeg han holde på`? han gjør det vel for å markere seg? at han er sjefen? i natt kl to orka jeg ikke mer og gikk inn og laget til seng til speedy oppi sofaen.. da gikk det bra. har nå tatt vekk hulen i gangen, siden den er speedy sin liksom.. og vurderer å kjøpe ny sak til å ha der ute.?

speedy virker også skikkelig deppa om dagene.. bare står og ser på oss og hvis vi sier navnet hans eller noe så kryper han sammen som om han skulle fått ett piskeslag.. det må ha noe med valpen og gjøre fordi når jeg tar ham med på tur alene og vi leker og koser oss så er han back to normal.. .hva mener dere om dette????

HJELP!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok sikkert sjalu siden han har vært "enebarn" helt siden han var liten og så plutselig kommer det en ny krabat i hus. Pluss at Casper begynner å vokse til og da må sikkert speedy vise at han er høyere rang (som du skrev :) )

Kanskje du burde ha litt mer "kvalitetstid" sammen med ham? Hvis du ikke har masse allerede? Gå en lang tur og kos dere sammen finn på noe han liker veldig godt. Jeg er ikke noen ekspert i atferd men som du skrev då er han nok litt sjalu pluss må vie rangen sin. Jeg vet ikke hva man gjør med slikt. Jeg tror nok at jeg hadde latt ham styre på (hvis casper vet å gi seg at det ikke ender med at han får seg en) men sånn som når vi er ute hos iselin og amandus så i begynnelsen var Pito veldig lite tolerant. Hun ga ham en fik bare han hang litt på henne. Noe hun fikk lov til for hun skal få si fra når hun får nok pluss at hun lærer ham å ta hensyn.

Nå tåler hun ALT! Han henger i hale,bein,krage,øre you name it. Hun liksom ser på meg og iselin og sier med blikket "*sukk* hva må man gjøre for å få litt fred her?" hehe.

Så jeg tror det vil gå seg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

han er nok litt sjalu stakar.... det som er viktig å gjøre da er å være veldig rettferdig mot begge to :) Når du skal gi hundene godbit må du alltid huske å gi Speedy først, siden han er eldst. På den måten beholder han den samme plassen som alltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Spør noen som har veldig peiling på hund. De vet det kanskje.

Men hvis det ikke gik seg så går det jo an å ringe til en atferd spesialist og bare spørre om hva det kan være. Det trenger jo ikke være verre enn trassalder/pubertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Kine&Speedy: Han er akkurat fylt året.. og er helt merkelig.. kjenner ikke ham igjen ass.. virker som har skikkelige depresjoner.. kan sette seg midt på gulvet og ser skikkelig ussel ut.... aner ikke hva som feiler ham...

Det kan være en ungdoms periode. Han opplever nok puberteten nå, og den er ikke like lett for alle.... Det er nesten som med mennesker: noen blir ville, andre blir deprimerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, akkurat sånn har Zico begynt å oppføre seg også nå.

Og når vi er oppe hos mamma så pleier han å gå å stille seg med utstyret over hodet til Lady liksom, og der står han å gnir seg... :oops: Noen ganger så legger han seg oppå hodet hans også.

Nevnte dette til ei venninne jeg pleier å gå tur med i går, hun har drevet med hund i mange mange år og hun sa at Cavalieren hennes har også begynt å bli sånn rar nå, han er på samme alder som Zico da.

Hun sa hun trodde de begynte å komme inn i den 2 puberteten sin. :wink:

Og det virker jo ganske logisk i forhold til oppførselen syns jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. i dag har det gått litt bedre da.. jeg har fokusert veldig på speedy og trent masse med ham menst sambo tok casper når vi var på turen med hundeklubben.. funka kjempe bra.. speedy var kjempe flink og jobbet virkelig med å holde kontakt og gå fint.. tilslutt måtte jeg bomme meg noen godbiter :D da var det jul og nyttår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. i dag har det gått litt bedre da.. jeg har fokusert veldig på speedy og trent masse med ham menst sambo tok casper når vi var på turen med hundeklubben.. funka kjempe bra.. speedy var kjempe flink og jobbet virkelig med å holde kontakt og gå fint.. tilslutt måtte jeg bomme meg noen godbiter :D da var det jul og nyttår ;)

Har mini treff begynt igjen? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...