Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder ingen adgang på turistforeningens hytter


Fillerya

Recommended Posts

Surfet litt rundt med tanke på hvordan det er å dra på lengre turer i naturen med hund. Kom naturligvis over Den norske turistforeningens sider. Men på deres hytter har normalt ikke hunder adgang. Synes det er litt merkelig at forholdene ikke er lagt mer tilrette for å ha med hund, for så vanskelig kan det da ikke være?

Hunder: Hunder har normalt ikke adgang til soverom, oppholdsrom eller spiserom. Hunder må da enten ligge ute eller få henvist plass i uterom, vedskjul etc. Enkelte turistforeninger (bl.a Trondhjems Turistforening) har tilpasset tilbudet mer for hundeeiere. Ta kontakt med din lokale turistforening eller kontakt bestyrer på hyttene for å høre hvilke regler som gjelder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du ringer til hyttene du vil sove på. Jeg gjorde det da jeg gikk fra hytte til hytte med min hund i påsken i fjor. Fikk ikke nei et eneste sted. De ville derimot vite når jeg kom slik at de kunne holde av "hunderommet". Hvis du planlegger godt så tror jeg det er enklere enn de fremstiller det på DNT sine sider. Opplevde at de fleste hyttebestyrerne vi møtte var glad i hunder og ikke så det som et problem å ta med hunden på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kan ikke forstå hvorfor. må vel være på grunn av allergi kan jeg tenke meg? Men syntes det er dumt. Er jo mange ivrige turfolk med hund så de burde jo tilpasse tilbudet mer so det sto. Når vi går lange turer med Tassen så får vi ikke gå inn i selve hytta. Eneste tilbudet vi får er liksom å få navnet hans skrevet på diplomet man får når man går dit .. :innocent:

Oij, kanskje jeg misforsto! Trodde dere mente sånne hytter man gikk på tur til jeg. Å stekte vaffler og fikk kjøpe kaffe også videre :)

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvordan det praktiseres ellers i landet, men hyttene til Trondheim Turistforening har i alle fall egen hunderom eller bedre tilbud på bortimot alle hyttene. Mange av hunderommene har også bur man kan legge hunden i når man f.eks. skal spise, om det er flere hunder på samme rommet.

Ellers kan det nok lønne seg å ta en telefon til de aktuelle hyttene og høre hvordan ting praktiseres der, slik som Yngvil foreslo.

Årsaken er selvsagt først og fremst at man skal ta hensyn til de som har allergi, slik som det er på alle andre steder hunder ikke får komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noe på tv om det med disse turisthyttene hvor folk går over fjellet fra hytte til hytte.

Det var ikke tillatt å ha med hund inn i hyttene. De skulle sove utenfor (!) eller i en bod utenfor (hvis det var plass). Det var pga allergi, og evt hvis det var folk med "hundeskrekk" på hytta samtidig. Jeg syntes det hørtes noe lite tilpasset ut, det må jo være veldig mange som går slike turer med hund?! Og hvis mine hadde blitt bundet ute om natten om vinteren hadde de frosset ihjel. Men regler er regler..... :innocent: tror ikke jeg går noen sånn tur noengang pga dette. Må få jo ha med hundene mine! Får heller ta med telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort begge deler, både telt og hytte til hytte (hhv sommer og vinter). Fordeler og ulemper ved begge. Da jeg gikk hytte til hytte var jeg ikke innom de mest øde hyttene heller. Gikk Glitterheim, Spiterstulen, Leirvassbu og Gjendebu. Leirvassbu er forøvrig garantert positivt svar på hund på rom. De har hele NRH på besøk hvert år :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...