Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder ingen adgang på turistforeningens hytter

Fillerya

Recommended Posts

Skrevet

Surfet litt rundt med tanke på hvordan det er å dra på lengre turer i naturen med hund. Kom naturligvis over Den norske turistforeningens sider. Men på deres hytter har normalt ikke hunder adgang. Synes det er litt merkelig at forholdene ikke er lagt mer tilrette for å ha med hund, for så vanskelig kan det da ikke være?

Hunder: Hunder har normalt ikke adgang til soverom, oppholdsrom eller spiserom. Hunder må da enten ligge ute eller få henvist plass i uterom, vedskjul etc. Enkelte turistforeninger (bl.a Trondhjems Turistforening) har tilpasset tilbudet mer for hundeeiere. Ta kontakt med din lokale turistforening eller kontakt bestyrer på hyttene for å høre hvilke regler som gjelder.
Skrevet

Jeg foreslår at du ringer til hyttene du vil sove på. Jeg gjorde det da jeg gikk fra hytte til hytte med min hund i påsken i fjor. Fikk ikke nei et eneste sted. De ville derimot vite når jeg kom slik at de kunne holde av "hunderommet". Hvis du planlegger godt så tror jeg det er enklere enn de fremstiller det på DNT sine sider. Opplevde at de fleste hyttebestyrerne vi møtte var glad i hunder og ikke så det som et problem å ta med hunden på hyttene.

Skrevet

Hmm.. kan ikke forstå hvorfor. må vel være på grunn av allergi kan jeg tenke meg? Men syntes det er dumt. Er jo mange ivrige turfolk med hund så de burde jo tilpasse tilbudet mer so det sto. Når vi går lange turer med Tassen så får vi ikke gå inn i selve hytta. Eneste tilbudet vi får er liksom å få navnet hans skrevet på diplomet man får når man går dit .. :innocent:

Oij, kanskje jeg misforsto! Trodde dere mente sånne hytter man gikk på tur til jeg. Å stekte vaffler og fikk kjøpe kaffe også videre :)

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen. Nirm*

Skrevet

Jeg veit ikke hvordan det praktiseres ellers i landet, men hyttene til Trondheim Turistforening har i alle fall egen hunderom eller bedre tilbud på bortimot alle hyttene. Mange av hunderommene har også bur man kan legge hunden i når man f.eks. skal spise, om det er flere hunder på samme rommet.

Ellers kan det nok lønne seg å ta en telefon til de aktuelle hyttene og høre hvordan ting praktiseres der, slik som Yngvil foreslo.

Årsaken er selvsagt først og fremst at man skal ta hensyn til de som har allergi, slik som det er på alle andre steder hunder ikke får komme inn.

Skrevet

Jeg så noe på tv om det med disse turisthyttene hvor folk går over fjellet fra hytte til hytte.

Det var ikke tillatt å ha med hund inn i hyttene. De skulle sove utenfor (!) eller i en bod utenfor (hvis det var plass). Det var pga allergi, og evt hvis det var folk med "hundeskrekk" på hytta samtidig. Jeg syntes det hørtes noe lite tilpasset ut, det må jo være veldig mange som går slike turer med hund?! Og hvis mine hadde blitt bundet ute om natten om vinteren hadde de frosset ihjel. Men regler er regler..... :innocent: tror ikke jeg går noen sånn tur noengang pga dette. Må få jo ha med hundene mine! Får heller ta med telt.

Skrevet

Jeg har gjort begge deler, både telt og hytte til hytte (hhv sommer og vinter). Fordeler og ulemper ved begge. Da jeg gikk hytte til hytte var jeg ikke innom de mest øde hyttene heller. Gikk Glitterheim, Spiterstulen, Leirvassbu og Gjendebu. Leirvassbu er forøvrig garantert positivt svar på hund på rom. De har hele NRH på besøk hvert år :innocent:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...