Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om norsk landbruk og landbruk generelt?


Aya

Recommended Posts

Etter å ha skrevet innlegg i "Farmen"tråden kjente jeg at jeg igjen ble litt provosert over folks evne til å lukke øyne og ører, og over hvordan store deler av landbruket i Norge og i verden ikke møter mine tanker om dyreetiske forhold. Hva mener dere om dette? Har vi et tilfredsstillende dyrehold i Norge når vi kommer til produksjonsdyr? Har vi kommet langt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skrevet innlegg i "Farmen"tråden kjente jeg at jeg igjen ble litt provosert over folks evne til å lukke øyne og ører, og over hvordan store deler av landbruket i Norge og i verden ikke møter mine tanker om dyreetiske forhold. Hva mener dere om dette? Har vi et tilfredsstillende dyrehold i Norge når vi kommer til produksjonsdyr? Har vi kommet langt nok?

Nei, ikke langt nok, men langt på vei. Den mobile slakterbussen er et skritt i riktig retning for å unngå stresset og uverdige forhold det medfører å bli fraktet til slakteriet. Samme med krav om at alle dyr skal gå på beite/være ute så og så lenge i året.

Personlig syns jeg det gjenstår mye når det gjelder arealplass til dyr. Trange båser, kort lenke, lite sagflis, liten mulighet til å bevege seg - på det punktet burde vi ha kommet lenger. Men samtidig er noen foregangspersoner og lar kuene gå fritt og fôre seg selv (automatisert fjøs). Det hjelper litt, men koster flesk så det er ingen løsning på sikt.

Allikevel tror jeg det er mange bønder som oppriktig blir glad i dyrene sine og behandler dem bra, men samtidig burde det spesielt vært lagt inn subsidierer for å oppgradere fjøs slik at dyrene kunne tumle på større områder. En ku bør ha like god plass som en hest. det innebærer færrre kyr pr. gård og ergo mindre melkeproduksjon som igjen innbringer lite penger, dessverre.

Uten jordbruk ville Norge sett ut som Sverige der store deler av naturen er villskog hvor ingen bor. De svenske skogene sprer seg som ild i tørt gress og legger landsbygda øde i og med de er et mindre lanbruksland enn Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Terrier. Vi har kommet langt! Men spesielt innenfor storfe og høns synes jeg vi har et godt stykke igjen.. Burhøns, f.eks, eller livsløgnen "frittgående høns". Kyr som står på bås hele året- nei, som hestemenneske klarer jeg ikke godta dette. Noen går foran med løsdriftsløsninger, blant annet samboeren min. Vi er fryktelig uenige på det meste som gjelder landbruk, hehe, men hadde han hatt et gammeldags fjøs hvor kuene stod bastet og bundet hele året, og i tillegg prestert å si at joda, de trives, de har det flott- da vet jeg ikke helt hvor lenge dette kunne vart:p Kalver som blir tatt fra mødrene sine bare timer gamle og satt i båser med gummimatter. Hvor er det tykke laget med flis og halm, som jeg kunne ønsket meg? Litt mer jobb, men tross alt!

Jeg er også enig på punktet om subsidier fra staten. Jeg synes det er skammelig at ikke staten går i bresjen og gir ekstra støtte til de bøndene som velger å tenke annerledes for dyras beste; for å sitere kjæresten; vi vil jo, vi blir jo glade i dyrene, vi bryr oss jo- men det finnes ikke økonomisk rom.

At vi har beitedyr ute om sommeren synes jeg er flott- men at ulven og rovdyrene skal betale for dette, mens sauene tusler rundt på flere av europaveiene her til lands, blir litt drøyt. Mer penger og støtte til utprøving av et system med gjetere og hunder!

Det jeg blir mest imponert over er hvordan mange av mine med-nordmenn sitter og gafler i seg flere porsjoner kylling mens de legger ut om hvor grusomt det er at naboen har huskyen sin ute i kjetting på gårdsplassen... Tjohei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel tror jeg det er mange bønder som oppriktig blir glad i dyrene sine og behandler dem bra, men samtidig burde det spesielt vært lagt inn subsidierer for å oppgradere fjøs slik at dyrene kunne tumle på større områder. En ku bør ha like god plass som en hest. det innebærer færrre kyr pr. gård og ergo mindre melkeproduksjon som igjen innbringer lite penger, dessverre.

Jeg er også enig på punktet om subsidier fra staten. Jeg synes det er skammelig at ikke staten går i bresjen og gir ekstra støtte til de bøndene som velger å tenke annerledes for dyras beste; for å sitere kjæresten; vi vil jo, vi blir jo glade i dyrene, vi bryr oss jo- men det finnes ikke økonomisk rom.

At vi har beitedyr ute om sommeren synes jeg er flott- men at ulven og rovdyrene skal betale for dette, mens sauene tusler rundt på flere av europaveiene her til lands, blir litt drøyt. Mer penger og støtte til utprøving av et system med gjetere og hunder!

Sukk - jeg lurer på når penger skal slutte å være løsningen på alt jeg. Jeg kommer sikkert til å bli dritupopulær her nå - men jeg synes at staten skal slutte å subsidiere bønder in general jeg. Jeg ser absolutt ingen grunn til at staten skal pøse ut penger til bøndene. Lite trolig at dette skjer med denne regjeringen, men siden Kristin Halvorsen ble finansminister er vel alt mulig..

Så - jada, det er viktig at vi tar godt vare på dyra, og har de det fælt så er ikke det noe jeg står for selvfølgelig. Men jeg synes generelt det er en trend til at alt er dyremishandling for tiden. Kyrne kan ikke stå i fjøset, for de har for små bokser, sauene er ikke lenge nok på beite, ulvene skal helst få løpe fritt og spise alle dyr de vil (de er jo rovdyr må vite, og sånt er viktig å bevare). Sorry - i mitt hode vil kyrne, hønene og sauene forbli produksjonsdyr, de skal selvfølgelig ha en levestandard som er dem verdig, men i visse grader mener jeg at dere overpersonifiserer disse dyrene.

Den dagen staten vedtar mer penger til utprøving av et system med gjetere og hunder, skal jeg stå utenfor Stortinget og demonstrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk - jeg lurer på når penger skal slutte å være løsningen på alt jeg. Jeg kommer sikkert til å bli dritupopulær her nå - men jeg synes at staten skal slutte å subsidiere bønder in general jeg. Jeg ser absolutt ingen grunn til at staten skal pøse ut penger til bøndene. Lite trolig at dette skjer med denne regjeringen, men siden Kristin Halvorsen ble finansminister er vel alt mulig..

Så - jada, det er viktig at vi tar godt vare på dyra, og har de det fælt så er ikke det noe jeg står for selvfølgelig. Men jeg synes generelt det er en trend til at alt er dyremishandling for tiden. Kyrne kan ikke stå i fjøset, for de har for små bokser, sauene er ikke lenge nok på beite, ulvene skal helst få løpe fritt og spise alle dyr de vil (de er jo rovdyr må vite, og sånt er viktig å bevare). Sorry - i mitt hode vil kyrne, hønene og sauene forbli produksjonsdyr, de skal selvfølgelig ha en levestandard som er dem verdig, men i visse grader mener jeg at dere overpersonifiserer disse dyrene.

Den dagen staten vedtar mer penger til utprøving av et system med gjetere og hunder, skal jeg stå utenfor Stortinget og demonstrere...

Jeg synes det er veldig merkelig at man reagerer veldig sterkt når man ser bilder av hunder og katter i Kina o.l. som skal bli mat... Mens i Norge er det greit at kyr står bundet (ikke i boks engang- men i bås) 10 mnd i året. Og om Stortinget pøser ut penger til bøndene? Tja- det ER faktisk ikke særlig lett å overleve som middelstor bonde i Norge. Men jeg vil mye heller at Stortingen skal gi penger til bønder så de har en mulighet til å øke levestandard uten å selv sulte ihjel, fremfor å kjøpe kjøtt fra belgiske kuraser som har det enda mye værre. Hvorfor overpersonifiserer man dyr fordi man mener det ikke er så fryktelig greit at kyr står med en kjetting rundt halsen som gjør at de kan bevege hodet- jepp- legge seg ned -jepp- og såvidt sparke den som kommer for å melke -jepp-? Hvorfor overpersonifiserer man når man sier at man ikke synes det er den beste løsningen at høner går så tett sammen at de nesten ikke kan røre hverken vinger eller nebb, at de dreper hverandre og spiser hverandre? Jeg har ikke tenkt til å ta de inn i stua heller og fòre de med gullskje, men jeg synes virkelig at bønder burde slippe å sitte med milliardlån fordi de ville bygge ut til løsdrift. Hvorfor i alle dager?

(Og når det gjelder ulvekommentaren din- om at ulv skal løpe rundt og spise alt den vil, så er det vel kanskje ikke HELT sånn det er tenkt. Men noen synes det er fint å bevare de dyrene som faktisk lever i naturen og.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i forrige post - dersom dyrene har en levestandard som er dem uverdig så står jeg selvfølgelig ikke for det. Når det er sagt så har jeg vært mye i både fjøset og på en gård der man "oppdrettet" kyllinger, da jeg var yngre. Kuene var i fjøset, der stod de i båser, og jeg så og ser egentlig ikke noe galt i det. I sommersesongen gikk de ute på store beiter. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det som har vært sånn i veldig mange år plutselig er så galt? :ahappy:

Skal jeg legge godviljen til så kan jeg mene at man kan fjerne subsidiene til alle bønder (den eneste yrkesgruppen som har den praksisen..), og heller bruke noe av de samme pengene på å belønne bønder som driver godt gårdsbruk, slik at det faktisk blir attråverdig..

Når det gjelder dine motargumenter mot overpersonifiseringen, vil jeg veldig gjerne se noen faktiske eksempler og bevis på at det er sånn. Det høres ut som både overdrivelse og en veldig svarthvit beskrivelse i mine ører...

Men, sorry, for min del vil det i veldig mange tilfeller være viktigere ting å bruke penger på enn gjeterutprøvning for å verne ulvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i forrige post - dersom dyrene har en levestandard som er dem uverdig så står jeg selvfølgelig ikke for det. Når det er sagt så har jeg vært mye i både fjøset og på en gård der man "oppdrettet" kyllinger, da jeg var yngre. Kuene var i fjøset, der stod de i båser, og jeg så og ser egentlig ikke noe galt i det. I sommersesongen gikk de ute på store beiter. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det som har vært sånn i veldig mange år plutselig er så galt? :ahappy:

Skal jeg legge godviljen til så kan jeg mene at man kan fjerne subsidiene til alle bønder (den eneste yrkesgruppen som har den praksisen..), og heller bruke noe av de samme pengene på å belønne bønder som driver godt gårdsbruk, slik at det faktisk blir attråverdig..

Når det gjelder dine motargumenter mot overpersonifiseringen, vil jeg veldig gjerne se noen faktiske eksempler og bevis på at det er sånn. Det høres ut som både overdrivelse og en veldig svarthvit beskrivelse i mine ører...

Men, sorry, for min del vil det i veldig mange tilfeller være viktigere ting å bruke penger på enn gjeterutprøvning for å verne ulvene.

I mine øyne vil gjeterutprøvingen være for å verne sauene da, ikke ulvene;) Hehe.. Nå er det faktisk sånn at ulv står for en veldig liten minoritet av den sauen som blir drept. Mange sau kunne vært reddet derson man brukte alternative metoder, fra både påkjørsler, skader, sult osv. Beitesau er nødvendig og sparer staten mange millioner hvert år. Hvis man da brukte noen av disse millionene til å prøve ut nye metoder for å bevare både villedyr og beitedyr synes ikke jeg det er bortkastet.

Når det gjelder å fjerne subsidier vil det føre til at veldig mange av de middelstore bøndene må legge ned driften. Vi får større bruk som i Danmark og resten av Europa, men disse vil samles på visse steder: noen deler av Østlandet, Jæren og Trøndelag. Man vil ha mindre tid til hvert dyr, og det vil være økt sjanse for sykdommer o.l. (i følge min agronom her i heimen).

Gjennom å bevare norsk landbruk som det er, gjennom å bl.a kunne bevare de middels store gårdene, sikrer vi at vi har lite sykdommer og mye oppfølging.

Når det gjelder subsidier av bønder som eneste yrkesgruppe har det kanskje noe med at denne yrkesgruppen er ganske spesiell. De har ikke krav til fri på hverken helligdager eller sommerferie. De jobber julaften og første juledag. Hvis man fjerner økonimisk støtte, og ikke gir mer penger for produktene de leverer, eller lager tiltak så bønder kan ha avløser flere uker, vil det bety for mange bønder at muligheten til å ha fri noen dager i løpet av året blir borte. Det ER ikke veldig mange andre yrkesgrupper som jobber hver da, 365 dager i året. Hverken prest, politi, lærer eller politiker gjør det. Jeg ser virkelig ikke noe galt i at bønder får økonomisk tilskudd så de har mulighet til å rydde beiter, holde gården fin, ta to uker sommerferie i November (kan ikke ha ferie i slåtten;) ) og fremdeles ha mulighet til å levere sunne, sykdomsfrie råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE at landbruket har kommet langt nok. Er det virkelig folk her som synes at det er greit at en ku står fastbundet med en kort kjettinglenke, med drit oppover benene, i 10 av årets 12 måneder? (Tenk hvilket ramaskrik det hadde vært hvis dette hadde vært hunder) Det skal så lite til for å gi dyrene et mer verdig liv. Større plass er en gjenganger. Dessuten kan man fortsatt søke om dispensasjon til å la dyrene slippe sommerferien, hvis man ikke har beite nok...

Når det gjelder ulv vs. sau debatten så kan jeg si at det faktisk dør over 100 000 sauer på sommerbeite hvert år, av grunner som at de ruller på rygg(de er så flat i ryggen at de ikke klarer å snu seg hvis det skjer), brekker ben, faller ned i snesprekker, blir spist opp av mark, setter seg fast i myrer, osv.

Ulven tar bare 6-800 sau hvert år. Interessante tall?

sau7.jpg

Sau på rygg. Denne sauen var heldig, den ble nemlig oppdaget av vi som gikk på tur en sommer...

Interessante linker:

Fellesaksjonen for ulv

Foreningen Våre Rovdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det som har vært sånn i veldig mange år plutselig er så galt? :ahappy:

- Det som var grei måte å oppdra hunder på er også galt i dag. Hørt om fremskritt??

Skal jeg legge godviljen til så kan jeg mene at man kan fjerne subsidiene til alle bønder (den eneste yrkesgruppen som har den praksisen..), og heller bruke noe av de samme pengene på å belønne bønder som driver godt gårdsbruk, slik at det faktisk blir attråverdig..
- for å drive godt gårdsbruk koster det penger. Hvilken ende vil du begynne i? Hvis Norge som landbruksnasjon kun skal gi penger til de store og veldriftede gårdene, vil landsbygda bli øde. Skog vil vokse der jorder er i dag og folk vil flytte inn til byene, noe det ikke er kapasitet til. Fjerner man den største arbeidsplassen (jordbruk) på landsbygda ved å fjerne subsidieringen vil det få store ringvirkninger. Sverige subsidierer ikke i like stor grad som Norge, og hva har skjedd der? Mil på mil med skog og ubebodd terreng. Bønder har selvsagt et ansvar for at næringen er liv laga, men det går ikke helt av seg selv og da må staten trå til. Tross alt handler det om å slite rumpa av seg og tjene under fattigdomsgrensa (for noen). Hadde det ikke vært for bøndene vil mange av norges tettsteder forsvinne og DA har staten et stort problem. Samt at staten må da heller betale dyre dommer for å dekke norges befolkning med melk, korn og andre jordbruksprodukter.

Men, sorry, for min del vil det i veldig mange tilfeller være viktigere ting å bruke penger på enn gjeterutprøvning for å verne ulvene.

- syns det er merkelig at du er for å drepe ulv.

Hva slags land vil du egentlig bo i? Et land uten åkrer og jorder, et land som eksporterer korn fra Tyskland og melk made in China ( for å sette det på spissen), og et land uten rovdyr og uten dyr på beite??

Kanskje på tide du begynner å komme med noen skikkelige argumenter for hvordan DU ville gjort ting istedet for å bare si at det er tull og tøys?

Og ps. jeg er ikke bonde, men jeg har da lest litt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange arbeidsplasser gir en gård:

- Arbeidsplass til sjåfør av melkebil og slaktebil

- Slaktere

- Storfe/småfeveterinærer

- Felleskjøpetansatte + alle leverandører av gårdsredskap, gjødsel, kraftfòr osv.

- Avløsere og bonden selv

- Sagbruksansatte (skogsgård)

- Tine ("Melkegård")

- Fabrikker for foredling av korn, frukt, poteter

- Insemenerer (??)

Osv, osv.. For hver gård som forsvinner (det ble nedlagt ca 7 småbruk/mindre gårder hver dag- 2005), forsvinner behovet for disse arbeidsplassene. Folk flytter til byene, tettstedene forsvinner, landet gror igjen. Hvis man ikke vil at det skal gro igjen må staten betale minst like mye som de nå gir i subsidier i lønninger og støtte til de som da må drive skog og utmark.

På endel middels store gårder, jobber bonden for ca 50 kr i timen. Det er vesentlig mindre enn de aller, aller fleste andre yrker, og LANGT under tariff.

Dessuten får ikke bøndene SÅ mye som mange tror, det ER ikke sånn at staten øser ut penger til landbruket. Og det de betaler tjener de mest sannsynlig inn igjen ved alt de sparer på å ha et levende landbruk og oppegående bygder.

Maksimalt tilskudd for avløsere uansett størrelse på gården er 30 000 i året (unntatt ved graviditet og sykdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha et landbruk som ikke stenger ute fattige fra den tredje verden, samtidig som det blir mer fokus på at distriktspolitikk er mye mer en landbrukspolitikk! Bønder i Norge er nødt til å kunne konkurrere på lik linje med alle andre næringer - subsidier er ingen løsning.

Hvorfor mener jeg at man skal fjerne subsidiene? Vel, globalisering har ført til at vi kommuniserer langt bedre og det meste av internasjonal handel reguleres gjennom multilaterale forhandlinger som for eksempel i WTO. Dessverre har en stor del av verdens land havnet på sidelinjen på dette området. De aller fleste er opptatt av hvordan vi skal hjelpe disse landene, men vi må også tenke på konsekvensene av en slik politikk for Norge Norge må jobbe sammen med WTO i forhandlingene som angår den tredje verdens fremtid og la u-land få selge varer til oss. Det er kun gjennom denne og lignende avtaler vi kan fremme vekst i en del av verden der de fleste er uten fremtid og den internasjonale eksporten er lav. Jeg ser på det som veldig ironisk at man klager over de fattige barna i Afrika, men når alt kommer til alt er bonden på Toten viktigere...

Når noen nevner konkurranse for bøndene, blir det stor ståhei; - Hvordan skal norsk landbruk bli konkurransedyktig uten subsidier? - Hva vil konsekvensene for distriktene være av et dårlig landbruk? - Hva skal skje med norsk kulturlandskap dersom bonden forsvinner? - Hvordan skal man få arbeidsledige bønder i arbeid? Det er viktig å finne politiske løsninger som kan gjennomføres både på det internasjonale plan såvel som i Norge. Det norske landbruket trenger nye løsninger for å bli lønnsomt!

En stadig mer liberal handelspolitikk vil ramme norsk landbruk, og for distriktene kan det bety omstillinger og fare for at kulturlandskapet svinner bort og sentralisering . Det er ikke Norge tjent med, og derfor er det viktig å opprettholde arbeidsplasser på distriktene. Norsk landbruk må moderniseres for å tåle forandringene i handelspolitikken. Ved å redusere dagens subsidienivå, og vri støtteordninger over til midler som rettes inn mot et mer effektivt landbruk, for eksempel med aktiv satsing på teknologi- og produktutvikling. Samordning er også viktige faktorer for å gjøre landbruket mer konkurransedyktig. Det er etter min mening direkte uansvarlig politikk å beskytte en spesiell næring i en tid der fattigdomsbekjempelse i uland står i sterkt fokus politisk.

Kulturlandskapet kan taes vare på uten at det er gårder der! Man kan satse på grønn turisme, samferdsel og infrastruktur, ta vare på kulturlandskapet som er ganske særegent for vårt land. Dette kan også gi arbeidsledige bønder en omskoleringsmulighet og en ny mulighet for inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som syter om subsidier kan jo prøve å være bonde i 2mnd... Se hvor fint det er å bare gå å klappe "kuene" å gå tur i skogen nå å da..?

Virkeligheten er anderledes...

Prøv å jobb 10timer dagen for 45-55kroner timen 365dager i året, ødelegge rygg å ikke klare å drive til du blir minstepansjonist...

Om tilskuddet forsvinner, er det greit at kjøtt, melk og meieriprodukter da koster 3.ganger så mye i butikken...? det gårutover DEG om det forsvinner...

Se ting fra begge sider av saken i stede for å tro at alle bønner er milionærer å ikke trenger å jobbe...

Godt poeng at om en går blir nedlagt, betyr ikke det en person uten jobb, kanskje 4...

Ja, man trenger en annen løsning en subsidier... men hvem skal betale for det..?

Ja, norske fjøs fra 30-50tallet er lavmål... Nybygde fjøs tar over etterhvert som gårder forsvinner (folk blir uføre/arbeidsledige) å bønder får lov å ta opp mangemillionlån...

La det få tid på seg.. Slike ting kan ikke fixes ved å knipse i fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- det er en skikkelig god idè miljøpolitisk sett å importere varer med fly over halve kloden, som vi istedet kunne produsere selv her. Det er IKKE den eneste løsningen å slippe u-land inn på verdensmarkedet. Mange tidligere u-land som har hevet seg til I-land i dag stengte alle grenser, produserte kun for landet selv, og når de hadde kommet opp til et visst nivå ville de begynne å konkurrere internasjonalt. Et fly forurenser like mye som en gjennomsnittsbil som kjører i ett år- og i disse dager med klimaforandringer og økt syn på forurensing synes jeg det er en svært dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...