Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe som varer?

Kjerstii

Recommended Posts

Nå er jeg møkk lei av å finne igjen tygde sko, hårbørster, penner, kosebamser, bokser/esker, ja you name it.

Samtidig som disse tingene får gjennomgå en runde i Taika munn, ligger det et utvalg av tyggeben ved siden av... Men disse rører hun selvfølgelig ikke. Det eneste hun rører av slike gnageting (beregnet for hunder), er slike tynne gnagestenger. Men disse gnagestengene blir liksom borte på under 1 min. Hun har også lekene sine, men disse skal da ikke lekes med, de skal tygges i stykker, må vite! Har også blitt ødelagt endel leker gjennom denne bitingen. Og jeg har virkelig ikke råd til å kjøpe inn nye leker hver uke/måned.

Er det noen som har forslag på skikkelige gnageben som ikke "brukes" opp så fort, men som likevel smaker noe slik at hun faktisk vil ha de?

Har forresten også prøvd griseøre, men det vil hun hvert fall ikke ha. Men slike griseørestrips går ned på minuttene...

Trenger virkelig desperat hjelp! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer margbein supert! De varer leeenge, også etter at hunden har fått kjøttet av selve beinet. Margbein får du kjøpt hos slakter, men også i frysedisken hos de fleste matvarebutikker. Her er de en skikkelig slager i alle fall. Det tar hunden litt tid å få ut "fyllet", samtidig som mange hunder tygger på selve beinet etterpå, noe som igjen er bra for tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer margbein supert! De varer leeenge, også etter at hunden har fått kjøttet av selve beinet. Margbein får du kjøpt hos slakter, men også i frysedisken hos de fleste matvarebutikker. Her er de en skikkelig slager i alle fall. Det tar hunden litt tid å få ut "fyllet", samtidig som mange hunder tygger på selve beinet etterpå, noe som igjen er bra for tennene.

Håper jeg tenker på samme type bein som deg :ahappy:

Du får sånne fylte margbein i dyrebutikker. Er ikke så veldig billige, MEN når bikkja har fått ut alt fyllet så kan du evt putte i vom, leverpostei, eller hva det måtte være, og fryse ned. Så kan du gi det til bikkja mens det er fryst. Gjenbruk kalles det ;)

Mulig det er sånne du kan få kjøpt i frysedisker, men skal ikke si for sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander jeg meg litt inn men jeg må spørre ;) Når du går i disken og kjøper margbein hva spør du etter. Sier du det er til hund? Får man med masse kjøtt på? Og gir du dette margbeinet rått eller?

Hilsen vegetarianer som ikke kan noe om kjøtt dessverre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander jeg meg litt inn men jeg må spørre ;) Når du går i disken og kjøper margbein hva spør du etter. Sier du det er til hund? Får man med masse kjøtt på? Og gir du dette margbeinet rått eller?

Hilsen vegetarianer som ikke kan noe om kjøtt dessverre :ahappy:

Bein skal gis rått ;)

Vi kjøper sånne bein i frysedisken som bikkja tåler. Og disse gir vi fryst. (pappa kjøper så jeg aner ikke hva han kjøper, kraftbein kanskje??? Nei er jammen meg ikke sikker. Men De skal hvertfall gis rått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg visste egentlig det :ahappy: men jeg klarer ikke å venne meg til tanken på å gi noe med kjøtt på rått. Når jeg tenker meg om, hvilket dyr snakker vi om når vi sier margbein? Hehe jeg er burde gått husmoskolen eller noe tilsvarende, jeg kan visst ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg visste egentlig det :wub: men jeg klarer ikke å venne meg til tanken på å gi noe med kjøtt på rått. Når jeg tenker meg om, hvilket dyr snakker vi om når vi sier margbein? Hehe jeg er burde gått husmoskolen eller noe tilsvarende, jeg kan visst ingenting.

KJære deg!! du som bor i budapest har jo det mega utvalget! :icon_fun:

Du kan dra på markedet og kjøpe kylling eller kalkunhalser. Eller kylling bein er en svææær slager. Siden du har liten hund er jo det topp. Ellers er kjøtt med bein såpass billig i ungarn at hvis du er på markedet kan du få tak i nydelige margbein med masse marg (det er okse) Gi det rått du det er absolutt det beste for hunden din. Og ja en annen viktig viktig ting IKKE nevn at det er til hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJære deg! du som bor i budapest har jo det mega utvalget! :icon_fun:

Du kan dra på markedet og kjøpe kylling eller kalkunhalser. Eller kylling bein er en svææær slager. Siden du har liten hund er jo det topp. Ellers er kjøtt med bein såpass billig i ungarn at hvis du er på markedet kan du få tak i nydelige margbein med masse marg (det er okse) Gi det rått du det er absolutt det beste for hunden din. Og ja en annen viktig viktig ting IKKE nevn at det er til hund!

:wub: Jeg vet det! Her er slakter og marked på annenhvert hjørne. Det er dritflaut!

Men det er ikke så lett å forklare en ungarsk slakter at man vil ha et margbein når jeg ikke vet selv hva det er og vi ikke snakker samme språk. Men nå vet jeg jo litt mer, takk :) En stor okseknokkel antar jeg dere mener? Har lurt litt på en ting, kan hunder få salmonella (med tanke på kylling)? Noen som vet? (OT sorry!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Jeg vet det! Her er slakter og marked på annenhvert hjørne. Det er dritflaut!

Men det er ikke så lett å forklare en ungarsk slakter at man vil ha et margbein når jeg ikke vet selv hva det er og vi ikke snakker samme språk. Men nå vet jeg jo litt mer, takk :) En stor okseknokkel antar jeg dere mener? Har lurt litt på en ting, kan hunder få salmonella (med tanke på kylling)? Noen som vet? (OT sorry!)

hmm skall vi se om ikke jeg kan hjelpe deg. Navnet på det du leter etter er : Velös csont.

Det betyr margben.

Hunder har en mye større toleranse angående visse bakterier i kjøtt. derfor kan de feks. grave ned kjøtt i flere uker også grave det opp igjen spise det uten at de en gang blir dårlige i magen.

ps. Bare spør om det er noe du lurer på angående hunde ungarn :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skall vi se om ikke jeg kan hjelpe deg. Navnet på det du leter etter er : Velös csont.

Det betyr margben.

Hunder har en mye større toleranse angående visse bakterier i kjøtt. derfor kan de feks. grave ned kjøtt i flere uker også grave det opp igjen spise det uten at de en gang blir dårlige i magen.

ps. Bare spør om det er noe du lurer på angående hunde ungarn :icon_fun:

:wub: Genialt, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...