Gå til innhold
Hundesonen.no

Hormonell kløe eller pga røyting ?


Siri

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at min yngste hund alltid får en liten periode med kløe i forbindelse med løpetiden. Hun var høyløpsk nå i helga, og har nå de to siste dagene klødd seg veldig omkring halsen og litt nedover mot albuene (nei, det er ikke utøy eller noe slikt - dette har gjentatt seg ved hver løpetid). Hun klør seg ikke til blods, og jeg ser ikke noe i huden, ei heller klør hun ofte (helst om natta eller i løpet av dagen når jeg er på jobb) men pelsen blir jo "tuppert" skikkelig og jeg kan dra digre dotter av henne (en briard røyter ikke i slike dotter, bare for å ha sagt det). Jeg antar jo at det må være ubehagelig for henne og lurte på om noen hadde erfaring med dette ?

Jeg fikk en gang en kraftig reaksjon på en kortisonbehandling (sjokk-behandling for å stoppe et MS-atakk), og fikk voldsom kløe. Den stoppet jeg effektivt med Zyrtec - kan man bruke dette på hund ? OK - jeg KAN selvsagt gå til veterinær, men siden jeg vet det går over etter et par uker og ikke er et akutt problem, så ser jeg liksom ingen hensikt med å la veterinæren tjene grovt på oss - ennå ;).

Så.. noen gode råd ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akita som er plaget med "berørt hud" får oppsving rundt løpetid og innbildt svangerskap. Siden dette er kronisk, holder vi det i sjakk med koritson. Men i begynnelsen prøvde vi med Atarax som er et kløedempende middel, det hjalp litt. Så hos en hund som ikke får utslag i huden, annet enn kløen da :-) ville jeg tro kløen er hormonelt betinget og kanskje kan avhjelpes med noe a la Atarax.

De tester cetrizine/zyrtec på hunder for å se overgang i morsmelk, så da kan det vel ikke være skadelig? Det er jo verdt et forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...