Gå til innhold
Hundesonen.no

Hormonell kløe eller pga røyting ?

Siri

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lagt merke til at min yngste hund alltid får en liten periode med kløe i forbindelse med løpetiden. Hun var høyløpsk nå i helga, og har nå de to siste dagene klødd seg veldig omkring halsen og litt nedover mot albuene (nei, det er ikke utøy eller noe slikt - dette har gjentatt seg ved hver løpetid). Hun klør seg ikke til blods, og jeg ser ikke noe i huden, ei heller klør hun ofte (helst om natta eller i løpet av dagen når jeg er på jobb) men pelsen blir jo "tuppert" skikkelig og jeg kan dra digre dotter av henne (en briard røyter ikke i slike dotter, bare for å ha sagt det). Jeg antar jo at det må være ubehagelig for henne og lurte på om noen hadde erfaring med dette ?

Jeg fikk en gang en kraftig reaksjon på en kortisonbehandling (sjokk-behandling for å stoppe et MS-atakk), og fikk voldsom kløe. Den stoppet jeg effektivt med Zyrtec - kan man bruke dette på hund ? OK - jeg KAN selvsagt gå til veterinær, men siden jeg vet det går over etter et par uker og ikke er et akutt problem, så ser jeg liksom ingen hensikt med å la veterinæren tjene grovt på oss - ennå ;).

Så.. noen gode råd ???

Skrevet

Min akita som er plaget med "berørt hud" får oppsving rundt løpetid og innbildt svangerskap. Siden dette er kronisk, holder vi det i sjakk med koritson. Men i begynnelsen prøvde vi med Atarax som er et kløedempende middel, det hjalp litt. Så hos en hund som ikke får utslag i huden, annet enn kløen da :-) ville jeg tro kløen er hormonelt betinget og kanskje kan avhjelpes med noe a la Atarax.

De tester cetrizine/zyrtec på hunder for å se overgang i morsmelk, så da kan det vel ikke være skadelig? Det er jo verdt et forsøk...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...