Gå til innhold
Hundesonen.no

Slovakisk Cuvac = Ungarsk Kuvasz ?


lexuszix

Recommended Posts

Jeg har sett litt på slovakisk Cuvac. Syns dette er en flott hund, og kunne egentlig tenkt meg en slik hund. Så kom jeg over dette innlegget her på siden: http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...slovakisk+cuvac

Er dette samme hunden? Ble nesten litt skremt jeg. Bestemora til dama mi hadde en slik hund for en tid tilbake siden (en Slovakisk Cuvac). Den hadde visstnok vært politihund før hun overtok den. Da er vel kanskje ikke dette en hund å anbefale her i Norge?

Noen som vet noe om dette?

Takk for svar! Hadde virkelig lyst på en slik hund, men ikke til enhver pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

http://www.dogbreedinfo.com/slovenskycuvac.htm

http://www.dogbreedinfo.com/kuvasz.htm

Det ser ikke ut som det er samme rasen nei, men litt like kanskje?

Kan forstå at rasen frister. Som jeg skrev i den andre tråden så traff jeg en kjempesøt kuvasz utpå landet i Ungarn. Men de som eide den har drevet oppdrett i flere menneskegenerasjoner, og de hadde den som vakthund ute. Selv om jeg hørte ikke et boff fra den. Den bare kosa seg i skyggen med pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stod veldig mye interessant på de sidene. Takk skal du ha. Dette blant annet:

The Slovensky is similar to the Kuvasz, however the Kuvasz is a slightly larger breed. It is a popular companion in Central Europe, but is still relatively quite rare. The breeds name is spelled Cuvac in Czechoslovakian, but the English and German spelling, Tchouvatch, reflects the pronunciation (chew-votch). Some of their talents are guarding flock against wolves and other predators, hunting big game to border patrol or search & rescue.

Det virker som man absolutt ikke bør være nybegynner i gamet hvis man skal anskaffe seg en Kuvasz, eller en Cuvac for den slags skyld. Syntes bare det var utrolig flotte hunder. Har også tenkt en del på Malamut og Huskey.. Det er jo også noen nydelige hunder. Hvis jeg en gang skal ha meg vakthund, skal jeg absolutt vurdere Kuvasz. Skinnet bedrar :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rasen vært ungarsk hadde det mest sansynlig stått Magyar et sted i navnet :P

Hvilken snakker du om nå? Kuvasz er en ungarsk hunderase. Trenger vel ikke ha Magyar i navnet, alle andre kaller dem ungarere. Hvis du tenkte på den andre rasen så forstår jeg bedre. Men det kunne jo vært samme rase selv om landene hadde forskjellig navn på den. De er jo naboer og hundene er like ;)

Fra wikipedia:

The Kuvasz is a dog breed of ancient Hungarian origin. Mention of the breed can be found in old Hungarian texts. It has historically been used to guard livestock, but has been increasingly found in homes as a pet over the last seventy years.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge oppdretter som drev med dem tidligere er de utrolig kosete og snille bare ;)

Litt late, hehe, hun fortalte hvertfall at den ene skulle inn i BIR/BIM og da gadd den ikke mer så dommeren sa "Dy må nesten reise deg opp om jeg skal se på deg" hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken snakker du om nå? Kuvasz er en ungarsk hunderase. Trenger vel ikke ha Magyar i navnet, alle andre kaller dem ungarere. Hvis du tenkte på den andre rasen så forstår jeg bedre. Men det kunne jo vært samme rase selv om landene hadde forskjellig navn på den. De er jo naboer og hundene er like ;)

Fra wikipedia:

The Kuvasz is a dog breed of ancient Hungarian origin. Mention of the breed can be found in old Hungarian texts. It has historically been used to guard livestock, but has been increasingly found in homes as a pet over the last seventy years.

Ofte i de ungarske rasene så er Magyar i det opprinnelige navnet. I mudien er det magyar i det oprinnelige navnet. Ja, det er to ganske like raser, men det er mudien og den kroatiske gjeterhunden og. Den eneste forskjellen jeg har funnet er at mudien skal ha "fjær" ved ørene og kroaten ikke skal ha det... Ellers er de mer eller mindre identiske, men fortsatt to forskjellige raser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Magyarene har mange hunderaser (og hesteraser) og de er enormt stolte av hver og en. Så det kan nok hende at de liker å putte magyar inn i de fleste navn ;) Møtte en mann på bussen som ramset opp samtlige ungarske hunderaser, men han kunne ikke sette navn på min "sjeldne rase" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første trenger vi litt verdenhistorie her (virker veeeldig mangel full den :rolleyes: )

Så nummer en før første verdenskrig var ungarn et gigantisk land ! Den hadde da 90 % slovakia, hlvparten av romania store deler av kroatia og slovenia samt ukraine. Vi glemmer heller ikke her at det var på grunn av en ungarsk prins (ungarsk-habsburg prins) som ble skutt at hele verdenskrigen begynnte! Ungarn tapte og store deler av landet ble delt bort. Så har vi verdenskrig nummer to hvor ungarn da (dumme som de er) igjen stilte seg på samme side med tysker noe som mente at når tyskland tapte gjorde ungarn det også. Igjen mistet de da igjen nesten halvparten av landet sitt! Så der sitter vi med dagens bitte lille ungarn mens maaaange har ungarsk som morsmål far de andre fra delte landene. De har egne ungarske byer og tradisjoner fra ungarn men de har aldri fått lov å nevne at de var ungarske...spesielt ikke i kroatia og romania der de ble forfulgt og drept om de snakket ungarsk! (dette var før da)

Men nå som vi har belyst problemet lit disse mennesker hadde jo de samme hunderasene der de bodde da ungarske hunderaser er veeldig gamle tatt med fra hunnene=første ungarske folkestamme som tok ungarn som sitt land ca 2000 år siden. (noen som har hørt om Atilla han var ungarsk)

Så når disse hundene da som da var igjen på disse stedene fikk de ikke liv til å kalle dem ungarsk hunderase siden de "ikke" var ungarske lenger derfor trengte de nye navn.

Håper alle skjønte det jeg skrev der prøvde å ta det så enkelt som mulig.

Men tilbake til kuvasz ja det er en ekte ungarsk hunderase den er veldig gammel og veeldig krevende hunderase og nei de er ikke snille som bare det! de må vokte og må jobbe eller blir de fort veldig vanskelige å ha med å gjør og anbefals ikke till noe annet en gårdsbruk

Ønsker du en hunderase med litt av samme temperamanget samme størelse men lettere trenbar hund som da følger eieren mer en disse ur rasene kuvasz, komondor og ko . så anbefaler jeg deg å ta en titt på en veldig skjelden rase som heter Sharplaninac!

edit: legger til at etter dette kom komunismen som i hvertafall kjørte hele landet i grus og det var noen grusomme år spesiellt 1950 årene hvor det ble drept og fengslet flere ungarere enn under de to krigene ;)

Edit 2: Ble lit revet med her og det er kanskje litt of topic men i alle fall en bitte liten inblikk i verdenhistorie om dog absolutt ikke en grundig en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til kuvasz ja det er en ekte ungarsk hunderase den er veldig gammel og veeldig krevende hunderase og nei de er ikke snille som bare det! de må vokte og må jobbe eller blir de fort veldig vanskelige å ha med å gjør og anbefals ikke till noe annet en gårdsbruk

Ønsker du en hunderase med litt av samme temperamanget samme størelse men lettere trenbar hund som da følger eieren mer en disse ur rasene kuvasz, komondor og ko . så anbefaler jeg deg å ta en titt på en veldig skjelden rase som heter Sharplaninac!

Nå svarer jeg litt generelt basert på det du sa her og i den andre tråden.

Jeg antar at din erfaring/kunnskap om disse rasene kommer fra hjemlandet ditt.

Det blir et vesentlig "problem", i og med at miljø faktisk utgjør en god del av hvordan hunden blir, og vi har faktisk et annet hundehold i Norge enn store deler av resten av Europa.

Disse "usnille" hundene stilles her til lands også, og her i Norge er man ikke spesielt glad i hunder som er aggressive, og det er normalt at dommerne tar i dem og ser på tenner, osv. Det er heller ikke særlig populært her med hunder som gjør utfall mot mennesker og/eller andre hunder...

Går du på en utstilling for vokterhundraser i f.eks. Polen vil synet være et litt annet, og hundene er av et "litt" annet kaliber, selv om de er fra nøyaktig de samme linjene som vi har her (de er jo så få, så import er absolutt nødvendig).

Hvis du ikke tror meg, råder jeg deg til å kontakte de som oppdretter den typen hunder i Norge eller Sverige og spørre om å få hilse på hundene deres, eller gå på en utstilling og treffe dem der.

Når det er sagt; nei, dette er ikke raser som "gud og hvermann" bør ha, men det er heller ikke blodtørstige monstre eller hunder som blir halvgale hvis de ikke får "jobbe". Men de passer ikke inn i en leilighet midt i Oslo sentrum, ettersom de bør ha inngjerdet uteområde (ikke hundegård) å "bo på". Sånn sett kan man si at det du sier har en viss sannhet, ettersom en slik hund som ikke får være ute antakeligvis kan bli ganske frustrert, men jeg tror ikke _eieren_ ville fått problemet, jeg tror heller hunden hadde funnet ting å vokte over i mangel på noe annet, og det kan fort bli et problem for _omgivelsene_ (rent juridisk eiers problem, men ikke fordi hunden "tar det ut" på eieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg litt generelt basert på det du sa her og i den andre tråden.

Jeg antar at din erfaring/kunnskap om disse rasene kommer fra hjemlandet ditt.

Det blir et vesentlig "problem", i og med at miljø faktisk utgjør en god del av hvordan hunden blir, og vi har faktisk et annet hundehold i Norge enn store deler av resten av Europa.

Disse "usnille" hundene stilles her til lands også, og her i Norge er man ikke spesielt glad i hunder som er aggressive, og det er normalt at dommerne tar i dem og ser på tenner, osv. Det er heller ikke særlig populært her med hunder som gjør utfall mot mennesker og/eller andre hunder...

Går du på en utstilling for vokterhundraser i f.eks. Polen vil synet være et litt annet, og hundene er av et "litt" annet kaliber, selv om de er fra nøyaktig de samme linjene som vi har her (de er jo så få, så import er absolutt nødvendig).

Hvis du ikke tror meg, råder jeg deg til å kontakte de som oppdretter den typen hunder i Norge eller Sverige og spørre om å få hilse på hundene deres, eller gå på en utstilling og treffe dem der.

Når det er sagt; nei, dette er ikke raser som "gud og hvermann" bør ha, men det er heller ikke blodtørstige monstre eller hunder som blir halvgale hvis de ikke får "jobbe". Men de passer ikke inn i en leilighet midt i Oslo sentrum, ettersom de bør ha inngjerdet uteområde (ikke hundegård) å "bo på". Sånn sett kan man si at det du sier har en viss sannhet, ettersom en slik hund som ikke får være ute antakeligvis kan bli ganske frustrert, men jeg tror ikke _eieren_ ville fått problemet, jeg tror heller hunden hadde funnet ting å vokte over i mangel på noe annet, og det kan fort bli et problem for _omgivelsene_ (rent juridisk eiers problem, men ikke fordi hunden "tar det ut" på eieren).

JO da jeg er fulstendig enig i at arv og miljø har mye å si. Og jeg må fort legge til a jeg er veldig uenig i mye som skjer i for eksempel ungarn da angående hundehold. men jeg føler at land som feks. norge ikke har den erfaringen som trengs i å håndtere slike hunder da det tradisjonelt sett ikke har vert mange slike hunderaser her i norge. Og jeg vet også etter å ha snakket med oppdrettern til ko at det er veldig vanskelig å selge valpene hennes siden hun trenger å hvite at de kommer til en plass som er tilpasset slike hunder. Og bare det at få eiendommer er sikelig in gjerdet gjør jo også saken et hakk mye vanskeligere. Og det ligger i deres natur å vokte og å lære bort det for slike hunder er etter min mening nærmest umulig i alle fall første generasjon. Så det finnes alltid folk om er skikelig interesert i en hunderase som elsker og forguder nettop denne rasen men disse finner veien selv til oppdrettere undersøker grundig og lærer mye om rasen for å ettervert danne sin egen mening. Dette er som regel folk med mye hundekunskap som ønsker seg en real utfordring men som faktisk er klar over hva de for ved kjøp av slik valp. Sånne mennesker må du ikke sdvare de må støttes slik at de finne rasene blir beholdt selv om deres originale bruksområde faktisk snart går tapt.

Og så har vi de som sier å neiem så fin sånn skall jeg har for jeg har sett den ligge med en kattunge når jeg var på besøk .... å den er jo såå snill. "satt litt på spissen". Disse skall advares og siden de fleste mennesker her i norge hr en tendens til slik tankegng a la disney så anbefaler jeg dem ikke rasen og kommer heller aldri til å gjøre det! Uansett hvor mye miljø spiller inn.

Min mann har jo som kjent fortsatt to sharplaninac hjemme og når noen ser oss i hagen med dem de er blide de leker de snuser og koser med min datter legger seg på ryggen og koser og ser ut som to skikelig koselige snille søte hunder. Men det er de ikke mot fremmede de har bitt før og kommer også til å gjøre det om noen ønsker seg in på vår eiendom uten tilatelse. Men for folk utenifra siom ser inn er de jo bare sååå søte ikke sant??

Og en annen idee hadde faktisk vert å ha slike hunder for norske sauebønder som beskytter sauene mot rovdyr slik som ulv og gaupe. Da hadde vi sluppet all den skytingen av ville dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO da jeg er fulstendig enig i at arv og miljø har mye å si. Og jeg må fort legge til a jeg er veldig uenig i mye som skjer i for eksempel ungarn da angående hundehold. men jeg føler at land som feks. norge ikke har den erfaringen som trengs i å håndtere slike hunder da det tradisjonelt sett ikke har vert mange slike hunderaser her i norge.

Har et ørlite problem med å tolke teksten din riktig, men jeg tror jeg skjønte det. Du liker ikke deler av det ungarske hundeholdet? For meg dreier det seg ikke bare om at jeg ikke _liker_ det, for mange av hundene har det sikkert kjempebrabra selv om det er et litt annet fokus på hvordan de skal være. Det dreier seg om at slikt ikke passer inn i Norge, av mange årsaker. Og når det da er mye miljøets skyld at de blir sånn (uhåndterlige for alle andre enn EN person), så blir det feil å vise til hvordan de er "der borte", når de faktisk er langt mildere i gemyttet her.

Og det ER de jo, men det er, som du sier, ikke en hundetype som har noen tradisjon i Norge, og vi er ikke vant til å håndtere dem. I tillegg har holdningene mot hund beveget seg mot det at hunder skal oppføre seg omtrent som tøydukker, og da sier det seg selv at det kan gå litt skeis om folk går og kjøper sge en slik hund fordi den er søt.

Og jeg vet også etter å ha snakket med oppdrettern til ko at det er veldig vanskelig å selge valpene hennes siden hun trenger å hvite at de kommer til en plass som er tilpasset slike hunder. Og bare det at få eiendommer er sikelig in gjerdet gjør jo også saken et hakk mye vanskeligere. Og det ligger i deres natur å vokte og å lære bort det for slike hunder er etter min mening nærmest umulig i alle fall første generasjon. Så det finnes alltid folk om er skikelig interesert i en hunderase som elsker og forguder nettop denne rasen men disse finner veien selv til oppdrettere undersøker grundig og lærer mye om rasen for å ettervert danne sin egen mening. Dette er som regel folk med mye hundekunskap som ønsker seg en real utfordring men som faktisk er klar over hva de for ved kjøp av slik valp. Sånne mennesker må du ikke sdvare de må støttes slik at de finne rasene blir beholdt selv om deres originale bruksområde faktisk snart går tapt.

Og så har vi de som sier å neiem så fin sånn skall jeg har for jeg har sett den ligge med en kattunge når jeg var på besøk .... å den er jo såå snill. "satt litt på spissen". Disse skall advares og siden de fleste mennesker her i norge hr en tendens til slik tankegng a la disney så anbefaler jeg dem ikke rasen og kommer heller aldri til å gjøre det! Uansett hvor mye miljø spiller inn.

Poenget er å greie å være objektiv, og se det negative sammen med det positive. Det blir litt som med amstaff og pitbull-debatten. Enten man sier at hundene er snille kosebamser som ikke kan gjøre en flue fortred, eller at de er blodtørstige monstre, så blir det like galt. Rett hund til rett eier, som alltid.

Min mann har jo som kjent fortsatt to sharplaninac hjemme og når noen ser oss i hagen med dem de er blide de leker de snuser og koser med min datter legger seg på ryggen og koser og ser ut som to skikelig koselige snille søte hunder. Men det er de ikke mot fremmede de har bitt før og kommer også til å gjøre det om noen ønsker seg in på vår eiendom uten tilatelse. Men for folk utenifra siom ser inn er de jo bare sååå søte ikke sant??

Og det er akkurat den typen hundehold som det ikke er plass til i Norge. I Norge blir hunder som biter avlivet, uansett årsak (såfremt det ikke er tjenestehunder). Det er bare sånn det er, Norge og Ungarn er to vidt forskjellige land, og det er antakeligvis større behov for hunder som faktisk _biter_ i Ungarn enn det er i Norge. Det triste er jo at de som HAR behov for det i Norge, fortsatt stiller på lik linje med alle andre. Det er liksom ikke allment akseptert blant hundefolk å ha hund til beskyttelse (selv om selvsagt er glad i den, og ville hatt hund uansett, så skal man altså ikke skaffe seg en med vakt/vokterinstinkter for beskyttelse, for det er "politiets jobb").

Og en annen idee hadde faktisk vert å ha slike hunder for norske sauebønder som beskytter sauene mot rovdyr slik som ulv og gaupe. Da hadde vi sluppet all den skytingen av ville dyr!

Ja, det hadde vært en stor fordel om bøndene kunne se på vokterhunder som et sikkerhetstiltak, men for å være helt ærlig tror jeg ikke er særlig interessert. De tjener antakeligvis mer på å la dem bli overkjørt for så å kreve erstatning. Når man har opplevd å få kjeft for å melde fra om bjellesau på veien, så blir det jo til at man gjør seg noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare takke for meget gode svar :D Har fått et godt innblikk. Vet dere noe mer om Cuvacs'en ? Jeg har forstått det slik at den er av et HELT annet lynne enn Kuvasz'en, selv om de to rasene er meget like.

Fikk vite at den hunden som bestemora til dama mi hadde nettopp var en Ungarsk Kuvasz. De hentet den i Sverige (tidlig på 70-tallet) fra en tidligere politimann som visstnok hadde brukt den i tjeneste. Har lest at disse hundene ikke overhodet egner seg i polititjeneste da de selv avgjør hva de skal gjøre i hver enkelt situasjon. De tar kommandoen rett og slett (tenker på Kuvasz). Men uansett, det eldre ekteparet hentet hunden i Sverige, men måtte etter noen år avlive den. Den slo seg vrang (dette er mange år siden, men uansett).

Nå har vi aldri vurdert å skaffe oss Kuvasz, men Cuvacs (uttales visstnok "tju-votch" i Tyskland og England) har vi virkelig lyst på. Nå blir det nok ikke aktuelt enda, men det er gøy å lese litt om rasene og høre andres meninger. Noen av dere som har en slik hund selv? Erfaringer? Hadde jo håpet at Cuvacs'en ikke har samme humøret til den ungarske Kuvasz'en. Man hører s jo så mye, så det er jo vanskelig å ta stilling til hva man skal ta til etterretning, så da blir man litt naive og tror heller på alt :D

Har dere noen fine bilder av Sharplaninac'en forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...