Gå til innhold
Hundesonen.no

Hansker og hund...

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Nå når det er snø og iskaldt ute er det godt med et par hansker på hendene, både ute på tur og på trening. Men om hanskene blir for tykke blir det nesten umulig å belønne med godbiter, fordi hansken er så stor og klumpete :) Til og med vanskelig å bare få med en godbit ut av lomma!

Noen som har annbefalinger på gode hansker som passer til slikt bruk? Tenkte på vanlige ridehansker, det burde kanskje funke? Hva bruker dere?

Skrevet

Jeg bruker ullvotter på tur og tar dem av når jeg skal belønne med godbiter. Med Tinka blir jeg uansett såpass våt på fingrene at det bare blir enda kaldere å beholde vottene på, dessuten blir det så grisete og ekkelt selv om jeg bare belønner med doko. Joda, det er kaldt å gå uten votter når det er fem minus, det blåser, Tinka har allerede gitt meg en del sikkel og hun tar litt hardt etter en godbit jeg har i hånda - men hva gjør man ikke for hundene? Hihi

Skrevet

Sånne hansker med avkuttede fingre, som man kan tre over å så blir det til votter om du skjønner? Husker ikke hva de heter men. Er sånne hanskevotter. De er forresten geniale til fototurer også. De selger dem på forskjellige butikker ala wistex og sikkert på sportsbutikker også. Vet ikke om du skjønner hvilke jeg mener men.

Skrevet
Sånne hansker med avkuttede fingre, som man kan tre over å så blir det til votter om du skjønner? Husker ikke hva de heter men. Er sånne hanskevotter. De er forresten geniale til fototurer også. De selger dem på forskjellige butikker ala wistex og sikkert på sportsbutikker også. Vet ikke om du skjønner hvilke jeg mener men.

Det er veldig smart! Bruker sånne selv! :hyper:

Skrevet

Vet hvilke du mener, ønsker meg de til bursdageb. De er så geniale :hyper:

Skrevet

Jeg har endelig funnet et par hansker som funker for meg, Skilom skihansker. De er geniale :hyper: Jeg har kjøpt 3 par fordi jeg er redd for å miste dem.

Skrevet

Leverpostei tuben er kjekk den, om man ikke har en hund som elsker leverpostei over alt på jord, og prøver å rappe hele tuben gang på gang. Det går nemlig fort hull i den, og det blir fryktelig klinete når det tyter ut leverpostei overalt nederst på tuben... :hyper:

Jeg bruker sånne tynne vanter som man kjøper på HM o.l. Har ett helt arsenal og har gjerne med meg et par ekstra så jeg kan bytte når de blir våte og kalde. I tillegg tar jeg på votter (tykke skinnvotter) mellom øktene for å holde varmen. Vantene blir skikkelig stive og illeluktende etterhvert, men pytt,pytt, greit å skille hundevanter og andre...

Skrevet

Jeg har også problemer med dette med frysing på fingrene om vinteren!

Tror nok jeg må kjøpe meg noen tuber med sånn leverpostei, jeg også :hyper:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...