Gå til innhold
Hundesonen.no

lære inn høyre og venstre

softis

Recommended Posts

Skrevet

kan hende det ar vært liknende spørsmål før, men jeg fant ingen..

Er det noen som har tips om hvordan jeg skal lære inn høyre og venstre med klikker ?

fant ut at jeg virkelig trenger dette i skiløypa i dag. Hver gang det kommer folk står hun som en annen tulling midt i sporet og venter på at de skal kjøre ut i løssnøen :rolleyes: Det hadde vært litt greit om man bare kunne be henne pent om å flytte seg til den motsatte siden så jeg slapp flere sinte skiløpere som sier: "Huder hører ikke til i skiløypa, pell dere hjem!" :)

På forhånd takk for svar :)

Skrevet

Hvis du lærer Vanilla snurr mot høyre og venstre(sånn som Romeo kan høyre, vettu :) ), og når hu kan det godt nok kan du begynne å bruke det i skiløypa :)

Men jeg har lært Romeo å gå på høyre side i sporet. Dette gjør at jeg faktisk ikke trenger å lære han høyre og venstre. Han går rett fram, svinger rundt folk når det kommer og fortsetter rett fram, på høyre side av sporet. Kjempe enkelt å lære inn. Jeg stoppa hver gang han var på feil side av sporet, og med en gang han var over på riktig side, gikk vi videre. Dette lærte han i løpet av 200 meter ;)

Skrevet

takk for tips julie :) Utrolig smart å bare lære henne til å gå på høyre side *dunke seg i hodet*

Hehe, ser du meg i ski løypa så snurrer hunden min rundt :) Vanilla kan også høyre men venstre var litt værre å lære inn det ...

Da var skiløypeproblemet ute av verden..

Men fortsatt, er det noen som har tips om å lære inn høyre å venstre? Vet aldri når man får bruk for det og jeg er tom for ideer, Vanilla kan jo snart alt mulig ;)

• 2 weeks later...
Skrevet
Men fortsatt, er det noen som har tips om å lære inn høyre å venstre? Vet aldri når man får bruk for det og jeg er tom for ideer, Vanilla kan jo snart alt mulig :P

Har ikke noe tips for hvordan din hund kan lære seg det, kan bare si hva jeg gjør:)

Jeg har også en hund som jeg vil at skal kunne høyre og venstre, så det jeg begynnte med en dag vi gikk tur var at jeg sa høyre da vi gikk mot høyre og venstre når vi gikk til venstre. Det har tatt tid, men nå har han neste nde begrepene inne. Feks da vi møter en lyktestolpe sier jeg: venstre!, Kelso ser på meg og jeg gjentar venstre da går han på venstre side. Samme gjelder ved veikryss:)

Håper du får det til!

Lykke til!

Mvh Eli

Skrevet
Har ikke noe tips for hvordan din hund kan lære seg det, kan bare si hva jeg gjør:)

Jeg har også en hund som jeg vil at skal kunne høyre og venstre, så det jeg begynnte med en dag vi gikk tur var at jeg sa høyre da vi gikk mot høyre og venstre når vi gikk til venstre. Det har tatt tid, men nå har han neste nde begrepene inne. Feks da vi møter en lyktestolpe sier jeg: venstre!, Kelso ser på meg og jeg gjentar venstre da går han på venstre side. Samme gjelder ved veikryss:)

Håper du får det til!

Lykke til!

Mvh Eli

Akkurat det samme har søsteren min gjort på sin Nikita (border) og hun er super god på høyre og venstre :P

Skrevet
Akkurat det samme har søsteren min gjort på sin Nikita (border) og hun er super god på høyre og venstre :P

Grunnen til at jeg har valgt å bruke denne metoden er fordi man da tar i bruk noe som hunden allerede gjør, forskjellen er bare at man setter ord på det og det blir en bestemt handling. Jeg har brukt dette som prinsipp på mangen av øvelsene han kan, blant annet: opp på to (han hopper så å si hele tiden:P) har også brukt det utganspunktet på å trene opp en fin stå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...