Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma med SLR

Guest Vicky

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg et nytt dilemma på gang.

Det jeg lurer på er: Burde jeg investere i Nikon D80, og leve litt med kit`objektivet, eller burde jeg gå for Canon EOS 400D(da har jeg råd til flere objektiver)?

Det jeg lurer på er nemlig; før eller siden kommer jeg til å skaffe meg et enda bedre Nikon kamera. Personlig liker jeg Nikon veldig godt.

Og da er det kanskje kjekt å ha de gamle objektivene til samme merket? Altså gå for et merke istedenfor å ha to merker?

På forhånd tusen takk for svar!

Skrevet
Nå har jeg et nytt dilemma på gang.

Det jeg lurer på er: Burde jeg investere i Nikon D80, og leve litt med kit`objektivet, eller burde jeg gå for Canon EOS 400D(da har jeg råd til flere objektiver)?

Det jeg lurer på er nemlig; før eller siden kommer jeg til å skaffe meg et enda bedre Nikon kamera. Personlig liker jeg Nikon veldig godt.

Og da er det kanskje kjekt å ha de gamle objektivene til samme merket? Altså gå for et merke istedenfor å ha to merker?

På forhånd tusen takk for svar!

Jeg er kanskje litt inhabil, men om jeg hadde valget ville jeg nok gått for et Nikon - kanskje særlig fordi du har objektiver som kan brukes på det kameraet allerede og er litt Nikon-fan. Jeg har jo selv et Nikon D50 og er svært fornøyd. De fleste kameraene på markedet nå er jo gode, så det blir gjerne litt smak og behag. Kit-linsa som fulgte med mitt kamera er jeg veldig godt fornøyd med: bildene blir skarpe og fine, og eneste svakheten er vel at den er litt lyssvak, men det lever jeg greit med :P.

Den eneste ulempen med kameraet slik jeg ser det pr i dag, er at det ikke tar flere bilder pr sekund ;). Et lite luksusproblem selvsagt, og om man skal øke antall bilder pr sekund må man vel vesentlig opp i pris, evt kjøpe brukt kamera (det er selvsagt også en mulighet).

Lykke til !

Skrevet
Jeg er kanskje litt inhabil, men om jeg hadde valget ville jeg nok gått for et Nikon - kanskje særlig fordi du har objektiver som kan brukes på det kameraet allerede og er litt Nikon-fan. Jeg har jo selv et Nikon D50 og er svært fornøyd. De fleste kameraene på markedet nå er jo gode, så det blir gjerne litt smak og behag. Kit-linsa som fulgte med mitt kamera er jeg veldig godt fornøyd med: bildene blir skarpe og fine, og eneste svakheten er vel at den er litt lyssvak, men det lever jeg greit med :P.

Den eneste ulempen med kameraet slik jeg ser det pr i dag, er at det ikke tar flere bilder pr sekund ;). Et lite luksusproblem selvsagt, og om man skal øke antall bilder pr sekund må man vel vesentlig opp i pris, evt kjøpe brukt kamera (det er selvsagt også en mulighet).

Lykke til !

Takk for flott svar!

det står at Nikon D80 kan ta 5 bilder per sekund hvertfall... Tror du det holder?

Skrevet
Takk for flott svar!

det står at Nikon D80 kan ta 5 bilder per sekund hvertfall... Tror du det holder?

Det holder. Og du kommer nok ikke bruke den funksjonen særlig mye allikevel. Moro i begynnelsen, men man får bedre bilder og fokus om man tar ett og ett 350D'en min har iallefall problemer med å fokusere godt omjeg tar seriebilder.

Skrevet

5 bilder i sekundet holder - mitt 350d tar 3 i sekundet. Jeg bruker funksjonen ofte! Om det ikke fokuserer godt nok så går det i 90% av tilfellene på optikken.

Hvis du vet at du vil ha Nikon senere så er det tull å kjøpe et canon nå. Kjøp Nikonet nå og invester heller i gode linser til det senere..

Skrevet
Det holder. Og du kommer nok ikke bruke den funksjonen særlig mye allikevel. Moro i begynnelsen, men man får bedre bilder og fokus om man tar ett og ett 350D'en min har iallefall problemer med å fokusere godt omjeg tar seriebilder.

Ja, det trodde jeg også... Er så utrolig kjekt å få høre litt fra dere som bruker SLR mye selv.

5 bilder i sekundet holder - mitt 350d tar 3 i sekundet. Jeg bruker funksjonen ofte! Om det ikke fokuserer godt nok så går det i 90% av tilfellene på optikken.

Hvis du vet at du vil ha Nikon senere så er det tull å kjøpe et canon nå. Kjøp Nikonet nå og invester heller i gode linser til det senere..

Flott å høre at jeg er inne på riktig tankegang! :P Tenker at det ville bli utrolig kronglete å drive å kjøpe, for så å selge og styre.... Men har ikke vært 100% sikker.

Tusen takk for deres meninger og erfaringer!

Også lurer jeg på en ting, vet noen av dere noen nettbutikker med OK priser for objektiver? (nå tenker jeg på alle slags objektiver) Men er mest ute etter et Nikon objektiv på ca 17-80(eller eventuellt 70) mm og f/ 2,6(gjerne mindre)-max 3-4.

Skrevet
Også lurer jeg på en ting, vet noen av dere noen nettbutikker med OK priser for objektiver? (nå tenker jeg på alle slags objektiver) Men er mest ute etter et Nikon objektiv på ca 17-80(eller eventuellt 70) mm og f/ 2,6(gjerne mindre)-max 3-4.

Jeg ville tatt en tur på bruktmarkedet på foto.no - der kan du spare endel kroner på pent brukt fotoutstyr.

Skrevet

Jeg bruker også seriebilde-funksjonen VELDIG mye (ikke rart man ender opp med over 200 bilder på en liten tur ut liksom...), og har fått mange bra bilder av det. Som Tuppetroll sier er det nok optikken som begrenser her mht hvor fort man fokuserer. Tar man mange repitisjoner så er man nesten sikret at NOEN bilder blir skarpe og fine :P.

Min bror - som også er "litt over middels interessert" i fotografering - har kjøpt mye optikk brukt til en overkommelig pris, så det kan være lurt å sjekke bruktmarkedene. Han har iallefall gjort noen "kupp" der ;).

Skrevet
Jeg ville tatt en tur på bruktmarkedet på foto.no - der kan du spare endel kroner på pent brukt fotoutstyr.

Det er nok et smart sjakktrekk... Har kikket en del, men har foreløpig ikke funnet så mye... Men skal kikke mer. :P

Jeg bruker også seriebilde-funksjonen VELDIG mye (ikke rart man ender opp med over 200 bilder på en liten tur ut liksom...), og har fått mange bra bilder av det. Som Tuppetroll sier er det nok optikken som begrenser her mht hvor fort man fokuserer. Tar man mange repitisjoner så er man nesten sikret at NOEN bilder blir skarpe og fine ;).

Min bror - som også er "litt over middels interessert" i fotografering - har kjøpt mye optikk brukt til en overkommelig pris, så det kan være lurt å sjekke bruktmarkedene. Han har iallefall gjort noen "kupp" der :P.

Ja, optikken har mye å si :P Jeg får nok ikke råd til den beste optikken. Foreløpig ser jeg etter en ok allround-linse.

Er nok ikke så dumt med de bruktbutikkene :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...