Gå til innhold
Hundesonen.no

Gallop-trening


Toller

Recommended Posts

Jeg har nå fått en fôrhest ved navn gneist. Dette er en kaldblods på 6 år.

Han er ufattelig deilig å ri i skritt og trav. Går fint på tøylen og legger vekta bak. Oppmerksom og samarbeidsvillig, men alt dette er som sagt i skritt og trav (helst arbeidstrav). Med en gang han fatter gallop så flyr han av gårde og glemmer alt som har med kontakt med rytter å gjøre. Han raser veldig på og bryter lett av til trav igjen. Nå hører dey også med til historien at han egentlig skulle bli traver, men ble presset for hardt og solgt.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få bedre kontroll på gallopen hans, og mer kontakt? Sitter og jobber med setet og hender men får det ikke til. Det er nok noe jeg gjør galt oppi her også, men hva? Er det noen løsning å bruke strikk eller et annet bitt?

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg er litt blank nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Minner meg om en hest jeg red ofte,,,

Bare at når man fattet med hund, ble det en halv/hel runde med rask trav i ridehallen, før hun fattet styrt-galopp..

Etter mye trening(som jeg fikk mye hjelp til) så trengte jeg kun legge bittelitt sjenkel før vi fattet, og hu la seg rett ned i henda mine..Herlig :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en hest jeg red ofte,,,

Bare at når man fattet med hund, ble det en halv/hel runde med rask trav i ridehallen, før hun fattet styrt-galopp..

Etter mye trening(som jeg fikk mye hjelp til) så trengte jeg kun legge bittelitt sjenkel før vi fattet, og hu la seg rett ned i henda mine..Herlig :twitch:

Minsera?

Dette hjalp lite! :D Hehe

Ingen tips? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt han og jobbet med det der da?

Jeg vill tro at du jobber riktig jeg da... Fortsett å prøv å få kontakt med han, ikke nødvendigvis få han ned i trav heller, bare fortsett å prøve å roe ned. Etterhvert vil han nok skjønne poenget, og vil roe seg fortere og fortere for hver gang.

Strikk og annet bitt er for meg litt lettvinte løsninger, det må da være morsomere å jobbe ned hesten i stedet for å skifte utstyret?

Hehe, kanskje ikke for ingenting han heter Gneist heller :twitch:

EDIT: kanskje du kan fortelle litt hvordan du jobber med sete og hender også? Har sett endel varianter der som ikke faller innen for mitt begrep om å jobbe med sete og hender iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har det samme problemet med min hoppe. Jeg har kontakt med hun, men når hun galloperer raser hu kun. Jeg har trent veldig mye ved å longere og i rundpadoc, du kan sikkert bruke en ridebane om du ikke har tilgang på noen rundpadoc. Jeg bare lot henne rase ut, men hun fikk ikke lov å gå ned til trav eller skritt, det er viktig at hesten har hodelag på seg og at tømmene har kontakt med hesten hele tiden. Etter noen treninger galloperte hun "normalt", det er viktig at du tar noen ekstra økter der hun har lært å gallopere rolig slik at hun blir "kjent" med gang arten og hvordan bittet er i munnen hannes. Da hun hadde lært dette begynte jeg å ri henne på ride bane, med en gang jeg skulle fatte gallopp ville hun rase ut, men siden hun nå var vant med at når bittet hadde kontakt med munnen hennes skulle hun gallopere rolig, var det ikke noe problen å holde henne igjen. Hun stresser forsatt en del når jeg er ute og rir henne men hun mister ikke kontroll når hun galloperer, slikt kan være farlig også dersom hesten ikke stopper om du skulle møte noen, eller noe skulle skje. Håper dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt han og jobbet med det der da?

Jeg vill tro at du jobber riktig jeg da... Fortsett å prøv å få kontakt med han, ikke nødvendigvis få han ned i trav heller, bare fortsett å prøve å roe ned. Etterhvert vil han nok skjønne poenget, og vil roe seg fortere og fortere for hver gang.

Strikk og annet bitt er for meg litt lettvinte løsninger, det må da være morsomere å jobbe ned hesten i stedet for å skifte utstyret?

Hehe, kanskje ikke for ingenting han heter Gneist heller :P

EDIT: kanskje du kan fortelle litt hvordan du jobber med sete og hender også? Har sett endel varianter der som ikke faller innen for mitt begrep om å jobbe med sete og hender iallefall...

Jeg er veldig enig i at det er mye morsommere å jobbe med hesten!

Problemet hans er som sagt i gallop.. Så trav og skritt er ingen sak. I trav har jeg full kontroll på tempoet hans, men når gallopen komme rkan han bare gallopere i ET tempo, om du skjønner?

Dette her er jo veldig vanskelig å si ut i fra hva jeg skriver.. det skjønner jeg. Men forklaringer har aldri vært helt min sterke side ;) Nå har jeg jo ikke ridd han mer enn to uker, så jeg bør kanskje bare fortsette å jobbe med han? En ting er forresten at han svinger veeeeldig skevit i gallopen. Altså han svinger helt skrått (sånn som motorsykler *jeg og forklaringer :rolleyes: *).

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan jeg jobber.. ehm.. Jeg prøver å bruke tøylene mest mulig som støtte. Bryr meg veldig lite om å få han ned når vi galloperer, fordi jeg har nok med å holde han igjen. Men kan jo fortsette med det jeg gjør og evt gi videre rapporter :P Skriver blogg, så det er jo mulig å stikke huet litt innom der for å se hvordan det går med oss også :PJEANETTES BLOGG

Foreløpig er det mest om Phoebe, men putter inn litt om Gneist etterhvert også! BTW, hva bety "Gneist"? :P

EDIT: Lurt å ri mye på storvolte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gneist kan være en kortform av "gnist" (min søster hadde en hest som het Gneisti, han var illrød med et like illrødt temperament).

Jeg skjønner hva du mener, du er ikke SÅ dårlig til å forklare ;)

Siden du bare har hatt han i to uker, så driver dere enda å blir kjent med hverandre, og det er kjempepositivt at du begynner aktivt med en gang!

Det jeg tenker er kanskje at du bør få han ned også, og ikke bare "bremse"? Om det er det du mener du gjør :P

Æsj, det er jo mye lettere å forklare hunde-ting enn heste-ting på nettet jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gneist kan være en kortform av "gnist" (min søster hadde en hest som het Gneisti, han var illrød med et like illrødt temperament).

Jeg skjønner hva du mener, du er ikke SÅ dårlig til å forklare :P

Siden du bare har hatt han i to uker, så driver dere enda å blir kjent med hverandre, og det er kjempepositivt at du begynner aktivt med en gang!

Det jeg tenker er kanskje at du bør få han ned også, og ikke bare "bremse"? Om det er det du mener du gjør :P

Æsj, det er jo mye lettere å forklare hunde-ting enn heste-ting på nettet jo!

Haha! Skjønner så veeeeldig hva du mener! ;)

Men jo, jeg må jo få han ned etterhvert. Tenkte bare å få ned tempoet først. Han er jo som sagt x-traver så han er kanskje ikke like trygg på gangarten enda. Men takk for tips uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Skjønner så veeeeldig hva du mener! ;)

Men jo, jeg må jo få han ned etterhvert. Tenkte bare å få ned tempoet først. Han er jo som sagt x-traver så han er kanskje ikke like trygg på gangarten enda. Men takk for tips uansett :P

Saken er jo at alt henger sammen, så det er vanskelig å bare begynne med en ting og forvente resultater.

En ting jeg kom til å tenke på, jeg har aldri vært borti x-travere, men har jo venner innenfor "x-traver-miljøet", og jeg mener å ha hørt at disse hestene ofte kan bli stresset av overdreven tøylebruk? At de rett og slett blir stresset av bittet? Min venninne gikk over til å ri med westerngrime til slutt, vanvittig tøfft og imponerende å se! Jeg vet jo ikke om det stemmer med Gneist, men det var bare noe som falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at alt henger sammen, så det er vanskelig å bare begynne med en ting og forvente resultater.

En ting jeg kom til å tenke på, jeg har aldri vært borti x-travere, men har jo venner innenfor "x-traver-miljøet", og jeg mener å ha hørt at disse hestene ofte kan bli stresset av overdreven tøylebruk? At de rett og slett blir stresset av bittet? Min venninne gikk over til å ri med westerngrime til slutt, vanvittig tøfft og imponerende å se! Jeg vet jo ikke om det stemmer med Gneist, men det var bare noe som falt meg inn.

Ah.. hm. Han virker jo ikke stressa i noen andre sammenhenger da. Men merker at han sier litt demonstrativt fra hvis jeg er for hard å hånda... men hvem gjør vel ikk det. Nei, jeg får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han galoppere da? Evt kan han galoppere balansert med rytter på? Tretaktig og ikke firetaktig?

Du kan jo longere ham litt og lære ham å finne roen i galopp fra bakken, samtidig som du kan se hvordan han går da og bli kjent med ham på den måten.

Ingen dum idè! :)

Dere er smartere enn jeg trodde dere bergensere!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at hesten løper i galoppen kan rett og slett være at den ikke har muskler nok til å klare å holde en rolig og balansert galopp. Rolig galopp krever en godt og riktig muskelsatt hest. Kanskje du krever for mye av hesten? Om han synes det er vanskelig å galoppere saktere, vil det gjerne føre til at han blir stri, og stikker hodet i været.

Nå vet jeg ikke helt hvor mye han har vært ridd før du fikk han, vet du om han er galoppert mye før?

Har selv x-traver, som også løp litt i galoppen, la seg gjerne i svingene på den dårlige hånden. Ba jeg han om å samle seg, gikk han gjerne over i firetakt. Det gjelder bare å trene, trene, trene. Jobb gjerne på volte, når hesten blir bøyd blir det vanskeligere for den å løpe. Men, pass på å ikke kreve for mye, muskler kommer ikke over natten. Alt i alt skal det jo være kjekt for hesten å galoppere, man vil jo ikke at den skal forbinde det med stress og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at hesten løper i galoppen kan rett og slett være at den ikke har muskler nok til å klare å holde en rolig og balansert galopp. Rolig galopp krever en godt og riktig muskelsatt hest. Kanskje du krever for mye av hesten? Om han synes det er vanskelig å galoppere saktere, vil det gjerne føre til at han blir stri, og stikker hodet i været.

Nå vet jeg ikke helt hvor mye han har vært ridd før du fikk han, vet du om han er galoppert mye før?

Har selv x-traver, som også løp litt i galoppen, la seg gjerne i svingene på den dårlige hånden. Ba jeg han om å samle seg, gikk han gjerne over i firetakt. Det gjelder bare å trene, trene, trene. Jobb gjerne på volte, når hesten blir bøyd blir det vanskeligere for den å løpe. Men, pass på å ikke kreve for mye, muskler kommer ikke over natten. Alt i alt skal det jo være kjekt for hesten å galoppere, man vil jo ikke at den skal forbinde det med stress og vondt.

Takk for tips :)

Så da skal jeg bare fortsette å jobbe, helst på volter? Jeg krever ikke så mye av han, bara at han ikkr bryter av før jeg sier i fra (galloperer ikke lenge av gangen). Det er tydelig at han syns det er tungt.

Jeg er faktisk litt usikker selv hvor mye han er ridd. Jeg vet at han har gallopert en del, men det har bare vært rasing avgårde på tur. Jeg tror ikke han har jobbet så mye på banen i gallop.

Når jeg er på tur så pleier jeg å la han skritte opp alle oppoverbakkene, for å bygge opp litt musklatur i baken. Det skal jo være så bra, selv om jeg aldri har skjønnt hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som sagt så er dette er traver,ikke for å fornærme noen eller noe sånt men travere vil alltid være travere..

De er avlet fram til trav..De har ikke genene til annet enn trav..

Så det kan nok være vanskelig det og omskolere de..

Det dere må tenke på er at når travere skal galloperes med er det enten i intervalla eller bare for å blåse av de litt..

Og da blir hestene sluppet og det skal gå fort.. :rolleyes:

Så jeg tror jeg ville funnet et sted der du kan slippe han,med sjangs til det at visst han raser avgårde me deg kan du jage han til du merkar at du kan kontrollere han,og så prøve å sette han i gallopp igjen..

Raser han,jager du han.Kan du kontrollere han ROSER du han..Dette er en metode som har funket veldig bra på de traverene jeg har hatt som har rast avgårde.. ;)

Når det gjelder bruk av hender er travere kun vant til å bli "støttet" av bittet når de traver fort..

Og ta-og-gi prinsippet blir brukt når det skal kontrolleres/stoppes...

Dere som har kjøpt "x-travere" tenk litt på de metodene som blir brukt på travere når dere skal omskolere de,og jobb utifra dette så blir det nok enklere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...