Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokterinstinkt?

Benedicte

Recommended Posts

Aussien min er nå 5 mnd gammel, og de er jo kjent for å kunne ha en del vokterinstinkt. Andre mennesker, eller jeg, er ikke plaget av vokting. Men Cita får derimot gjennomgå. Jeg har begynt å fôre de i forskjellig rom, siden Tia bare prøver å ta Cita sin mat, og jager bort Cita. Men Tia jager også Cita bort fra vannet (spesielt hvis hun ikke er opptatt med noe annet). Hun trenger ikke lage mye lyd, bare dytte henne vekk med snuten, og Cita trekker seg unna.

Begge hundene leker bra med hverandre ellers, men Tia skal alltid ta fra henne alle gjenstander (selv om de har drakamp uten problemer).

Nå nettopp skulle jeg få Cita til å hente en hundebørste som lå på gulvet for meg, og holdt Tia i halsbåndet imens. Når Cita plukket den opp (Tia hadde nemlig lekt med den rett før), begynte Tia å bjeffe og knurre og prøvde å komme seg ut av båndet. Cita ble redd og turte ikke komme bort til meg med børsten.

Jeg har prøvd å unngå slike situasjoner så godt som mulig. Cita begynner å bli litt tøffere mot Tia, og godtar ikke alt slik hun gjorde når hun var yngre. Har regnet med at Cita blir flinkere til å si ifra når Tia blir eldre.

Men i går var vi på stevne og hadde Tia ute ganske lenge. Etterpå tok jeg Cita ut og tok Tia i buret, og la et teppe over. Det gikk utrolig greit, og Tia var rolig. Hun lå og tittet på meg fra den delen av buret som ikke var dekket, men med en gang hun fikk øye på Cita begynte hun å bjeffe mot henne og prøvde å komme seg ut av buret. Hun ble helt stresset med en gang hun fikk øye på henne, og roet seg når jeg fjernet Cita igjen.

Det er også umulig for meg å binde Tia og så trene Cita mens Tia ser på, men det er jo lett å leve med.

Har dette noe med vokterinstinktet å gjøre? Og hvorfor reagerer hun såpass bare hun ser Cita utenfor buret? Er det noe jeg kan gjøre?

Er det bare til å overse at hun blir urolig når jeg trener Cita, og belønne når hun blir rolig, eller er det best å unngå slike situasjoner?

Det er klart at Cita ikke trives så veldig godt med Tia, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev litt i en annen tråd, om "hund nr. 2", om dette med vokting av ting, og også om dette med å "styre" flere hunder som bor sammen i tråden om "når hunder sloss".

Alle hunder er ikke like gode oppdragere, og din eldste hund har kanskje gitt valpen din for mye slakk - i forhold til hva slags valp det var!

Ser det på min eldste hund; den vurderer hver valp, noen - de mer forsiktige og beskjedne - får ture frem som de vil, andre leker hun meget bestemt med, og "setter på plass" en gang for alle gjennom å dominere dem hyggelig i lek når de er små nok til å høre. Når vi ser det over tid, ser vi at denne hunden har rett, den har vurdert valpene bra - i forhold til det de utviklet seg til å bli.

Men andre hunder kan ha større problemer. Har sett selv gode avlstisper slite med å oppdra sitt voksne avkom; de har vært overtolerante i starten, og så begynner det å dra seg på når de yngre begynner å "utnytte" den slepphendtheten dette egentlig er. Jeg ser jo hvordan denne tispen også går inn og "ordner opp" når andre hunder vi kjenner er "ekle" mot hunder som ikke fortjener det; det stoppes greit - og når den yngre frekkasen holder opp, så er gamletispen like blid og hyggelig.

Da får du som eier komme inn og styre det, synes jeg. TREN på at ikke den yngste får lov til å jage vekk den eldre, det er en uting. Ved å fôre i to forskjellige rom unngår du bare symptomet, som du jo ser igjen i mange sammenhenger. Det er en fin balansegang du skal klare - du må, slik jeg tror og har erfart på egne hunder - ikke kjefte eller være irritert, men være bestemt og blid og vise dem at det LØNNER seg å høre på deg, at det lønner seg å være hyggelig, lønner seg å holde seg til egen matskål, lønner seg å vente i buret mens du trener den andre. Ros for det gode samspillet, stopp den ekle atferden som minsten viser, vær rolig og bestemt - men trygg. Unngå endel situasjoner, og tren positivt på andre. Tenk på at hunder gjør det som LØNNER seg for dem, gjerne - og at valper med litt futt i, VIL mye, og vil prøve å få det til.

Den yngste prøver seg frem, og når den eldste gir etter - og gir etter, så LÆRER den yngre seg at "det lønner seg å stadig være frekkere". Du har hørt den om lillefingeren og hele hånden, ikke sant? Hunder er flokkdyr på et vis, og de prøver seg frem - alt handler om læring. Også valper kan være usedvanlig frekke og freidige, og en eller annen gang må de lære - og sier ikke den eldre hunden fra (kanskje fordi DEN ikke lærte det av sin mor igjen?), så må du ta grepet. Du kan ikke unngå enhver situasjon til evig tid, så lær heller ting inn på en positiv måte FØR problemene blir for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker trodde ikke du på dette med vokting tidligere, men nå har du tydeligvis skiftet mening...

De fleste aussier har vaktinstinkt/eller vokter over ressurser. Men man finner noen enkelte som ikke har det. Jeg ser min vokte ovenfor andre hunder, men ikke valpen hjemme. Faktisk har det med å vokte ovenfor andre hunder avtatt, siden jeg ikke lager noe styr ut av det. Også fikk broren hennes snakket til henne for en god stund siden, så nå er det veldig annerledes.

Det å fore hundene på to forskjellige rom er kamuflering av problemet, ikke løsningen på det.

Den yngste prøver seg frem, og når den eldste gir etter - og gir etter, så LÆRER den yngre seg at "det lønner seg å stadig være frekkere". Du har hørt den om lillefingeren og hele hånden, ikke sant? Hunder er flokkdyr på et vis, og de prøver seg frem - alt handler om læring. Også valper kan være usedvanlig frekke og freidige, og en eller annen gang må de lære - og sier ikke den eldre hunden fra (kanskje fordi DEN ikke lærte det av sin mor igjen?), så må du ta grepet. Du kan ikke unngå enhver situasjon til evig tid, så lær heller ting inn på en positiv måte FØR problemene blir for store.

akela skrev det så fint her.

Det er vanskelig å korrigere adferden selv(jeg har kun hørt om èn som har klart det), og det aller beste er at en rettferdig voksen hund forteller valpen hvor skapet egentlig står. Sånt er viktig å gjøre noe med, en gang for alle. For før eller siden kan det hende Tia vokter ovenfor en hund som ikke finner seg i det, og som ikke er god i hodet og da kan det bli en skummel situasjon....

Det er jo ikke spesiellt levelig i heimen med en hund som skal bøse seg på den store med en gang det er mat eller annen ressurs den vil ha i nærheten. Det er viktig å ikke lage noe store greier ut av situasjonen, når voktingen begynner.

Men det er jo ikke spesiellt positivt for den store å stadig få seg en karamell fordi den gjør som mor sier, osv.. Så jeg ville ha funnet en rettferdig voksen hund. Det ser jeg på som en OK måte å ordne det på. Men som sagt, det finnes helt sikkert mange måter, men spørsmålet er jo også hvor lenge man kan leve med at den eldste hunden blir psyket ned. Og det som er skummelt med hunder som ikke reagerer med en gang, er at det plutselig kan smelle.

Mitt råd: Finn en frisk, voksen, trygg hund som kan gjøre klart for Tia hva som er lov og ikke lov. Når du kommer opp i situasjonene selv bør du ikke lage noe styr ut av det. Har du hunden i bånd ville jeg snudd og gått i en annen retning uten noe oppstyr. Og lager hun ikke oppstyr gir du henne hva hun måtte ha lyst på :twitch: Lær hunden at voktingen ikke fører til seier/goder. Det er som Akela sier, Valpen lærer at dette lønner seg når den "vinner" over den andre hunden ved å få goden, mens den store ikke gjør noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Finn en frisk, voksen, trygg hund som kan gjøre klart for Tia hva som er lov og ikke lov. Når du kommer opp i situasjonene selv bør du ikke lage noe styr ut av det. Har du hunden i bånd ville jeg snudd og gått i en annen retning uten noe oppstyr. Og lager hun ikke oppstyr gir du henne hva hun måtte ha lyst på :twitch: Lær hunden at voktingen ikke fører til seier/goder. Det er som Akela sier, Valpen lærer at dette lønner seg når den "vinner" over den andre hunden ved å få goden, mens den store ikke gjør noen ting.

Det er sikkert lurt å la Tia bli satt på plass av en annen hund, ja. Men hunder er ikke dumme heller, så Tia kan fort finne ut hvem hun bør vise respekt for, og samtidig fortsette å vokte ovenfor Cita. Derfor ville jeg anbefalt deg, som eier, å sette grenser for Tia, du også. Om ikke Cita kan sette Tia på plass så kan i hvert fall du gjøre det. Hunden bør lære at "mor" faktisk vil ha fred og ro innad i flokken, og ikke tillate masse tull og vas og mobbing av den eldre hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker trodde ikke du på dette med vokting tidligere, men nå har du tydeligvis skiftet mening..

Vokting har jeg aldri sagt noe om som jeg kan huske, det er sjalusi jeg ikke har noe tro på :twitch:

Men takk for svar begge to! Det er mye fornuftig, og det er jo ikke så kjekt for Cita når dette skjer. Men om dette har jeg hørt veldig mye forskjellig. Har tatt kontakt med mennesker som jobber med hundeatferd, og jeg har hele tiden fått beskjed om at jeg skal unngå situasjoner hvor Tia kan finne på å vokte. Så jeg vil veldig gjerne høre flere synspunkt, jeg er veldig åpen på å finne en løsning på problemet.

Det med en annen hund var ikke så dumt, men det jeg har opplevd til nå er at de fleste hunder lar henne holde på som hun vil, fordi hun er valp og de trekker seg unna.

(men både Cita og andre hunder har begynt å bli tøffere mot henne etterhvert som hun har blitt eldre),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt å la Tia bli satt på plass av en annen hund, ja. Men hunder er ikke dumme heller, så Tia kan fort finne ut hvem hun bør vise respekt for, og samtidig fortsette å vokte ovenfor Cita. Derfor ville jeg anbefalt deg, som eier, å sette grenser for Tia, du også. Om ikke Cita kan sette Tia på plass så kan i hvert fall du gjøre det. Hunden bør lære at "mor" faktisk vil ha fred og ro innad i flokken, og ikke tillate masse tull og vas og mobbing av den eldre hunden din.

Jeg har sett mange prøve å korrigere hundene sine når de vokter, og det jeg har sett er at voktingen har blitt MYE værre.

Det er nesten umulig å korrigere rett øyeblikk.(Du skal jo ikke gjøre det når hunden holder på, men når hunden skal til å gjøre det). Det skal så lite til for at det blir værre. Jeg selv ville ikke gamblet på det for å si det sånn.

Vokting har jeg aldri sagt noe om som jeg kan huske, det er sjalusi jeg ikke har noe tro på :D

Ok, det er godt! :twitch: Når folk mener sjalusi mener de som regel vokting av ressurs, hvertfall i det jeg har erfart.

Men takk for svar begge to! Det er mye fornuftig, og det er jo ikke så kjekt for Cita når dette skjer. Men om dette har jeg hørt veldig mye forskjellig. Har tatt kontakt med mennesker som jobber med hundeatferd, og jeg har hele tiden fått beskjed om at jeg skal unngå situasjoner hvor Tia kan finne på å vokte. Så jeg vil veldig gjerne høre flere synspunkt, jeg er veldig åpen på å finne en løsning på problemet.

Ja, det er lurt. Hør med flere. Men husk at jo lenger hun får holde på, jo kraftigere blir det. Og da skal det ofte mer til å få vekk problemet. Og i mange situasjoner er jeg enig i at det er en løsning å fjerne hunden fra situasjonen, men i tilfellet med vokting blir det å kamuflere problemet. Som er best når du ikke har en hund til å si ifra(så ikke den andre blir helt psyket ned), men det beste er jo å bli kvitt problemet helt :ahappy:

Det med en annen hund var ikke så dumt, men det jeg har opplevd til nå er at de fleste hunder lar henne holde på som hun vil, fordi hun er valp og de trekker seg unna.

(men både Cita og andre hunder har begynt å bli tøffere mot henne etterhvert som hun har blitt eldre),

Ja, det er der problemet ofte ligger... Mange som har problemet hele veien, fordi det er vanskelig å finne hunder som tør å si ifra. Men det er bra at andre hunder har begynt å ta cluet :D Det er jo også en tid man populært sier at valpen/unghunden lever på "valpelisens" ;) Men pass på så det ikke smeller. Det kan fort skje med hunder som ikke klarer å si ifra. At det skjer gradvis er et godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke noe klikkertrener i det hele tatt, så jeg motstrider nok dine metoder med mine tips..

Jeg synes at du som eier bør gå inn å kontrollere disse situasjonene. Tispen min kan fint tenke seg å ta hannhunden min i matfatet, vokte på ting osv. Men jeg lar henne ikke få lov til det. I vår flokk er det jeg som bestemmer, og de får følge mine spilleregler. Derfor har ikke Tassa fått muligheten til å utføre dette. Hadde valpen min terrorisert mine voksne hunder slik, så hadde jeg tatt henne forsiktig i nakkeskinnet og sagt "hva er det du holder på med?". En god leder setter grenser for hundene, og passer på at det er ro og fred i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar Astrid! Har du forresten vært borti at Vicky vokter noe ovenfor Kelly eller andre hunder? Hvordan pleier du å reagere da?

Nå er jeg ikke noe klikkertrener i det hele tatt, så jeg motstrider nok dine metoder med mine tips..

Jeg synes at du som eier bør gå inn å kontrollere disse situasjonene. Tispen min kan fint tenke seg å ta hannhunden min i matfatet, vokte på ting osv. Men jeg lar henne ikke få lov til det. I vår flokk er det jeg som bestemmer, og de får følge mine spilleregler. Derfor har ikke Tassa fått muligheten til å utføre dette. Hadde valpen min terrorisert mine voksne hunder slik, så hadde jeg tatt henne forsiktig i nakkeskinnet og sagt "hva er det du holder på med?". En god leder setter grenser for hundene, og passer på at det er ro og fred i flokken.

Jeg må bare spørre: Hvordan vet du at du tar hunden i nakkeskinnet i korrekt tidspunkt?

Og ja, du har ganske rett, dine prinsipper matcher ikke med mine :twitch: Jeg ville aldri ha straffet en hund fysisk pga vokting (ikke i det hele tatt, men). Jeg syns ikke det er en grei nok løsning på problemet, og kan lett forverre det hele ved at hunden får enda større grunn til å vokte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Labbis!

Kort og godt... du har et lederskapsproblem.

Det er ikke DU som er flokkleder hos deg, det er den ELDSTE hunden. Skjønner du er frustrert altså, men jeg føler at du må skifte ståsted NÅ!

Hadde DU vært lederen, så hadde hundene gått helt fint sammen - de hadde ikke hatt lov til annet..

Trå til, sett grenser, den minste hunden har det vondt nå, og du er ikke en gang der for å hjelpe... stakkar liten!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Labbis!

Kort og godt... du har et lederskapsproblem.

Det er ikke DU som er flokkleder hos deg, det er den ELDSTE hunden. Skjønner du er frustrert altså, men jeg føler at du må skifte ståsted NÅ!

Hadde DU vært lederen, så hadde hundene gått helt fint sammen - de hadde ikke hatt lov til annet..

Trå til, sett grenser, den minste hunden har det vondt nå, og du er ikke en gang der for å hjelpe... stakkar liten!

Lykke til!

For det første bør du lese tråden skikkelig. Det er valpen som vokter her.

Hva mener du med at jeg har et lederskapsproblem? Jeg har ikke behov for å være noe flokkleder. Blandt hunder og mennesker fins det intet rangsystem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre: Hvordan vet du at du tar hunden i nakkeskinnet i korrekt tidspunkt?

Og ja, du har ganske rett, dine prinsipper matcher ikke med mine :twitch: Jeg ville aldri ha straffet en hund fysisk pga vokting (ikke i det hele tatt, men). Jeg syns ikke det er en grei nok løsning på problemet, og kan lett forverre det hele ved at hunden får enda større grunn til å vokte

Når hunden flekker tenner, når hunden vokter eller gjør noe annet som er forbudt. Så lenge du gir beskjed når hunden gjør det, så forstår hunden fint hva som er feil. For mine hunder som vet hvor de har meg, er det godt nok at jeg sier nei eller lager en liten negativ lyd så slutter de med det de holder på med. Ånei, mine hunder er overhodet ikke slått, sparket, banket eller noe annet i den retning. De har bare lært seg at jeg er sjef, og slik er det.

*klippet*

Jeg har ikke behov for å være noe flokkleder.

Blant hunder og mennesker fins det intet rangsystem.

Hvis du ikke har behov for å være noen flokkleder, får du slike problemer. Rangsystem? Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si. Hadde du vært i vår stue en dag, så hadde du sett at det faktisk er et rangsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet på min lille tulle her akkurat (eller noen av de), men jeg har endel erfaring rundt vokting med min forrige hund. Han voktet mot mennesker - også meg - og jeg gjorde mye av det Akela og Vicky beskriver for å bli kvitt det. Ikke noe styr eller oppstuss men jeg lot han heller ikke slippe unna med det. Han var den eneste rene klikkerhunden jeg har hatt i tillegg til at han var skjør i toppen så det var ikke snakk om å korrigere. Det var bare snakk om gå inn med en venlig tone å ta kontrollen samtidig som man gjør sitiuasjonen så hyggelig som mulig. Det er veldig viktig at de ikke slipper unna med det og finner ut at slik oppførsel kan lønne seg uten at man nødvendigvis går i konflikt. (jeg ville aldri gått i konflikt med en hund som vokter eller turt å korrigere)Det gjorde underverker for min lille gutt. Fra å være en livsfarlig sone hvis han hadde et griseøre begynte han å legge seg på fanget mitt for å dele det med meg. Det er selvfølgelig mye enklere når det er deg selv hunden utagerer mot for da har man mer kontrollen. Hvis Cita backer unna når Tia er monster så blir det vanskeligere å ikke la henne oppnå noe men jeg har stor tro på at det kan la seg overføre. Du er jo vant med å tenke på hva som lønner seg/ikke lønner seg for hunden så du klarer sikkert å komme opp med noen glupe løsninger når situasjonen oppstår :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ikke behov for å være noe flokkleder.

Blant hunder og mennesker fins det intet rangsystem." skriver labbis.

Da vil jeg spørre... I et klasserom på barneskolen. Hvem er flokkleder / den som tar initiativ der? Jeg ville trodd læreren.. Tar jeg feil her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden flekker tenner, når hunden vokter eller gjør noe annet som er forbudt. Så lenge du gir beskjed når hunden gjør det, så forstår hunden fint hva som er feil. For mine hunder som vet hvor de har meg, er det godt nok at jeg sier nei eller lager en liten negativ lyd så slutter de med det de holder på med. Ånei, mine hunder er overhodet ikke slått, sparket, banket eller noe annet i den retning. De har bare lært seg at jeg er sjef, og slik er det.

Jeg tror ikke hundene dine har lært at du er "sjef", de har kun lært at dersom de vokter noe, så tar du de forsiktig i nakkeskinnet og sier "hva er det du holder på med?". Og hundene lærer forhåpentligvis at dette ikke lønner seg, men så kan jo positiv straff (i hvert fall i slike situasjoner) ha en del bivirkninger jeg absolutt ikke vil borti, da alt kan forverres.

Hvis du ikke har behov for å være noen flokkleder, får du slike problemer. Rangsystem? Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si. Hadde du vært i vår stue en dag, så hadde du sett at det faktisk er et rangsystem.
Jeg tviler på at Tia vokter fordi jeg ikke markerer meg som noen "flokkleder", dersom det var det du mente. Og nei, selv om jeg hadde vært i din stue ville jeg nok ikke blitt overbevist. Det er ikke noe rangsystem mellom oss mennesker og hunder, hvor hunden kan klatre på rangstigen, og "overta" noen sjefsrolle.

Ta deg gjerne tid til å lese artikkelen av Helene som driver Fjellanger hundeskole i Bergen. Jeg syns det er en utrolig bra artikkel som forklarer det meste.

http://www.fjellanger.net/artikler/Trenger...20lederskap.pdf

Tyson:

Da vil jeg spørre... I et klasserom på barneskolen. Hvem er flokkleder / den som tar initiativ der? Jeg ville trodd læreren.. Tar jeg feil her også?

Flokkleder i et klasserom? Haha. Eneste grunnen til at jeg gjør som læreren min sier er for å unngå dårlig oppførselskarakter, og for å få gode karakterer i fag.

Disse lederskapsteoriene er knyttet til studier gjort på ulver i fangenskap. Ulver i fangenskap som ofte består av individer fra forskjellige steder, på et inngjerdet område og observatøren preger også atferden til disse ulvene. Ulver i det fri lever på en helt annen måte.

Og hvorfor sammenligne ulver med hunder? Og hvorfor sammenligne mennesker med hunder? Hunder er ikke ulver, og vi er i hvert fall ikke ulver eller hunder! Forskjellige arter danner forresten kun flokk av samme art, uansett hvor sosiale dyr det er snakk om.

Jeg må si at jeg ikke er åpen for alle forslag allikevel. Jeg er ikke interessert i tips hvor det er snakk om lederskap, for det tror jeg ikke noe på, og det har jeg gjort i noen år nå. Og jeg er ikke interessert i å diskutere det her, så da får det opprettes en ny tråd om lederskap og at det er løsningen på all verdens problemer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar Astrid! Har du forresten vært borti at Vicky vokter noe ovenfor Kelly eller andre hunder? Hvordan pleier du å reagere da?

Vicky vokter aldri ovenfor Kelly, men i enkelte situasjoner ovenfor andre hunder.

Er hun i bånd, og presses opp i en situasjon (f.eks i et trangt rom) med en annen hund og egne godbiter/leke, da sier hun ifra.

Før voktet hun meg, men etter at broren hennes sa ifra til henne har hun kuttet ut å vokte meg. Også voktet hun meg hvis jeg stod med godbiter i hendene og en annen hund kom bort. Da jaget hun dem bort. Alt det er borte nå.

Nå har hun utviklet en ny strategi, nemlig å legge seg oppå meg med all sin tyngde. Da kommer jo ikke så mange til.

Med Kelly og andre valper er det for komisk. Da er hun rett og slett dumsnill. Og bjeffer en valp på henne mens hun har mat i munnen, da slipper hun maten. Har måttet passe på der, for Kelly kan godt finne på å stille seg opp foran Vicky mens hun har mat i munn og bjeffe så vicky skal slippe. En feit Papillon ville ikke vært noe særlig.

Og kommer jeg opp i situasjoner med trange rom , andre hunder og mat da holder jeg meg helt rolig og tenker på noe annet.

Husk på en ting; aussier er veldig vare på eieren. Hvertfall de fleste merker til og med at pusten din blir annerledes når du blir nervøs. Så er du nervøs i slike situasjoner merker Tia det, og da er det større sjanse for at hun vil vokte. Vær helt rolig, og begynner hun å vokte snur du med henne og går i en annen retning. Ikke lag noe greier ut av det :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet på min lille tulle her akkurat (eller noen av de), men jeg har endel erfaring rundt vokting med min forrige hund. Han voktet mot mennesker - også meg - og jeg gjorde mye av det Akela og Vicky beskriver for å bli kvitt det. Ikke noe styr eller oppstuss men jeg lot han heller ikke slippe unna med det. Han var den eneste rene klikkerhunden jeg har hatt i tillegg til at han var skjør i toppen så det var ikke snakk om å korrigere. Det var bare snakk om gå inn med en venlig tone å ta kontrollen samtidig som man gjør sitiuasjonen så hyggelig som mulig. Det er veldig viktig at de ikke slipper unna med det og finner ut at slik oppførsel kan lønne seg uten at man nødvendigvis går i konflikt. (jeg ville aldri gått i konflikt med en hund som vokter eller turt å korrigere)Det gjorde underverker for min lille gutt. Fra å være en livsfarlig sone hvis han hadde et griseøre begynte han å legge seg på fanget mitt for å dele det med meg. Det er selvfølgelig mye enklere når det er deg selv hunden utagerer mot for da har man mer kontrollen. Hvis Cita backer unna når Tia er monster så blir det vanskeligere å ikke la henne oppnå noe men jeg har stor tro på at det kan la seg overføre. Du er jo vant med å tenke på hva som lønner seg/ikke lønner seg for hunden så du klarer sikkert å komme opp med noen glupe løsninger når situasjonen oppstår :ahappy:

la meg se... Om f.eks Tia skubber Cita vekk fra vannskålen, hvordan skal jeg reagere? Sette Tia vekk (f.eks i buret til Cita har drukket ferdig), eller bare gå mellom de(tror ikke Tia vil slutte da)? Eller skal jeg holde Tia i halsbåndet - og la Cita få drikke først - selv om Tia vil protestere vilt? Skal jeg bare overse det og vente med å slippe Tia til Cita er ferdig?

Det kan ofte være vanskelig å forhindre hundene i å ikke forsterke seg selv ja, spesielt når Cita er med på det! Men det er jo absolutt verdt å legge energi og tid i!:-)

Tyson: Dette har ingenting med klikkertrening å gjøre :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig uten å se situasjonen men jeg ville ihvertfall ikke latt Tia drikke først eller få skubbet Cita unna. Sannsynligvis hadde jeg tatt henne vekk fra vannskålen og ingnorert protestene (kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg bedt henne ta seg sammen med en oppgitt tone) så fikk hun drikke når hun roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky vokter aldri ovenfor Kelly, men i enkelte situasjoner ovenfor andre hunder.

Er hun i bånd, og presses opp i en situasjon (f.eks i et trangt rom) med en annen hund og egne godbiter/leke, da sier hun ifra.

Før voktet hun meg, men etter at broren hennes sa ifra til henne har hun kuttet ut å vokte meg. Også voktet hun meg hvis jeg stod med godbiter i hendene og en annen hund kom bort. Da jaget hun dem bort. Alt det er borte nå.

Nå har hun utviklet en ny strategi, nemlig å legge seg oppå meg med all sin tyngde. :ahappy:

Med Kelly og andre valper er det for komisk. Da er hun rett og slett dumsnill. Og bjeffer en valp på henne mens hun har mat i munnen, da slipper hun maten. Har måttet passe på der, for Kelly kan godt finne på å stille seg opp foran Vicky mens hun har mat i munn og bjeffe så vicky skal slippe. En feit Papillon ville ikke vært noe særlig.

Og kommer jeg opp i situasjoner med trange rom , andre hunder og mat da holder jeg meg helt rolig og tenker på noe annet.

Husk på en ting; aussier er veldig vare på eieren. Hvertfall de fleste merker til og med at pusten din blir annerledes når du blir nervøs. Så er du nervøs i slike situasjoner merker Tia det, og da er det større sjanse for at hun vil vokte. Vær helt rolig, og begynner hun å vokte snur du med henne og går i en annen retning. Ikke lag noe greier ut av det :D

Det har forresten også hendt. At jeg har godbiter i hendene, og begge hundene kommer bort for å tigge litt.................. :twitch: (jeg har gitt litt fort etter i det siste, noe jeg får igjen for når jeg prøver å spise middagen min i fred!) Men altså, når de tigger... Tia jager ikke Cita vekk, men hun snur seg litt mot henne. Cita bryr seg ikke om det, men når Cita skal få godbit kaster Tia seg over henne. Kanskje bare fordi hun er en matglad, glupsk valp, men det ser ut som hun bevisst stiller seg foran Cita. Tidligere har jeg bare oversett Tias atferd, og rakt hånden frem til Cita slik at hun får godbiten. Men kanskje det hadde vært mer effektivt å fjerne Tia når hun gjør slik?

Det er herlig at hundene dine går så bra sammen! Hvor gammel er Kelly nå? Er Vicky ennå like "snill" ovenfor Kelly, eller har Vicky endret seg ettersom Kelly har blitt eldre?

Jeg syns det er litt interessant at Cita aldri hadde tillatt en annen hund å knurre på maten hennes. Da hadde det nok smelt..... Det er kun med Tia.

Ja, jeg merker en utrolig forskjell på Tia og Cita. Tia er mye mer førerorientert, og følger med på absolutt alt jeg gjør. Slipper meg ikke av syne. Cita derimot...........hihi

Loke: Ok, det høres veldig fornuftig ut. Tror du dette vil på noen måte styrke Cita også, slik at hun senere blir mer i stand til å si ifra til Tia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har forresten også hendt. At jeg har godbiter i hendene, og begge hundene kommer bort for å tigge litt.................. :twitch: (jeg har gitt litt fort etter i det siste, noe jeg får igjen for når jeg prøver å spise middagen min i fred!) Men altså, når de tigger... Tia jager ikke Cita vekk, men hun snur seg litt mot henne. Cita bryr seg ikke om det, men når Cita skal få godbit kaster Tia seg over henne. Kanskje bare fordi hun er en matglad, glupsk valp, men det ser ut som hun bevisst stiller seg foran Cita. Tidligere har jeg bare oversett Tias atferd, og rakt hånden frem til Cita slik at hun får godbiten. Men kanskje det hadde vært mer effektivt å fjerne Tia når hun gjør slik?

Hvis hun ikke kjefter på Cita eller jager henne vekk kan det nok hende at hun er litt glupsk og rett og slett stiller seg foran Cita for å få godbiten selv :ahappy: (vanskelig å si over internett uten å ha sett det selv, hehe).

Det er herlig at hundene dine går så bra sammen! Hvor gammel er Kelly nå? Er Vicky ennå like "snill" ovenfor Kelly, eller har Vicky endret seg ettersom Kelly har blitt eldre?

Jeg syns det er litt interessant at Cita aldri hadde tillatt en annen hund å knurre på maten hennes. Da hadde det nok smelt..... Det er kun med Tia.

Kelly er vel ca 8-9 mnd. Tiden flyr så fort at jeg nesten ikke får fulgt med :Laugh: Vicky er like "snill" aka dumsnill ennå. Vicky er fortsatt Kelly sin leke og foringautomat :Laugh: Bare å bjeffe litt på Vicky så faller all maten ut av munnen.

Var forberedt på at "valpelisensen" skulle forsvinne, men det har den ikke så langt. Blir like forundret hver gang. Og finner Kelly på å henge seg fast i halen eller siden på Vicky, da kommer Vicky bort til meg med et bedende blikk(med Papillonen oå slep).

Ganske interessant det der ja :D Husker det var en schæfer-valp som beit seg fast i øret til Vicky, og da stod hun bare der og kikket på meg med det mest bedende blikket jeg har sett. Men voksne hunder, de får ikke gjøre det samme gitt...

Ja, jeg merker en utrolig forskjell på Tia og Cita. Tia er mye mer førerorientert, og følger med på absolutt alt jeg gjør. Slipper meg ikke av syne. Cita derimot...........hihi

Ja, typisk gjeterhund og labrador :Laugh: Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant det der ja :ahappy: Husker det var en schæfer-valp som beit seg fast i øret til Vicky, og da stod hun bare der og kikket på meg med det mest bedende blikket jeg har sett. Men voksne hunder, de får ikke gjøre det samme gitt...

Slik er det her i huset også! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hundene dine har lært at du er "sjef", de har kun lært at dersom de vokter noe, så tar du de forsiktig i nakkeskinnet og sier "hva er det du holder på med?". Og hundene lærer forhåpentligvis at dette ikke lønner seg, men så kan jo positiv straff (i hvert fall i slike situasjoner) ha en del bivirkninger jeg absolutt ikke vil borti, da alt kan forverres.

Jeg tviler på at Tia vokter fordi jeg ikke markerer meg som noen "flokkleder", dersom det var det du mente. Og nei, selv om jeg hadde vært i din stue ville jeg nok ikke blitt overbevist. Det er ikke noe rangsystem mellom oss mennesker og hunder, hvor hunden kan klatre på rangstigen, og "overta" noen sjefsrolle.

Ta deg gjerne tid til å lese artikkelen av Helene som driver Fjellanger hundeskole i Bergen. Jeg syns det er en utrolig bra artikkel som forklarer det meste.

http://www.fjellanger.net/artikler/Trenger...20lederskap.pdf

Før du sier slike ting så tror jeg du må sette seg inn i andre treningsmetoder enn bare klikker metoden. Klikker er fint og flott det, til et punkt hvor man får slike problemer som dette.

Jeg kan godt lese artikkelen til Helene jeg, men jeg har ikke så mye tro på det. Snakker bare med flere og flere som har hatt privattimer hos fjellanger, som overholdet ikke har fått hjelp. De har sendt 5 hunder til avliving som jeg vet om nå, alle de 5 konkurrerer i lydighet i dag. En annen jeg snakka med hadde betalt over 40000 kr i privattimer hos fjellanger for at hunden skulle gå fint i bånd, uten resultater. En time brukte han hos en annen instruktør så gikk hunden fint. Så jeg vet ikke helt jeg... Men ja, jeg skal ta meg tid til å lese den.

Jeg må si at jeg ikke er åpen for alle forslag allikevel. Jeg er ikke interessert i tips hvor det er snakk om lederskap, for det tror jeg ikke noe på, og det har jeg gjort i noen år nå. Og jeg er ikke interessert i å diskutere det her, så da får det opprettes en ny tråd om lederskap og at det er løsningen på all verdens problemer.......

Det du sier nei takk til er jo faktisk å få hjelp. Men du kan jo kontakte Morten eller noen av de andre instruktørene i canis, og spørre om de kan hjelpe deg :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du sier slike ting så tror jeg du må sette seg inn i andre treningsmetoder enn bare klikker metoden. Klikker er fint og flott det, til et punkt hvor man får slike problemer som dette.

Jeg kan godt lese artikkelen til Helene jeg, men jeg har ikke så mye tro på det. Snakker bare med flere og flere som har hatt privattimer hos fjellanger, som overholdet ikke har fått hjelp. De har sendt 5 hunder til avliving som jeg vet om nå, alle de 5 konkurrerer i lydighet i dag. En annen jeg snakka med hadde betalt over 40000 kr i privattimer hos fjellanger for at hunden skulle gå fint i bånd, uten resultater. En time brukte han hos en annen instruktør så gikk hunden fint. Så jeg vet ikke helt jeg... Men ja, jeg skal ta meg tid til å lese den.

Jeg har ikke klikkertrent hele livet, jeg har brukt andre metoder jeg også. Og ja, jeg har lest og satt meg inn i andre metoder. Ingen jeg trener med er klikkertrenere engang. Men jeg har ikke blandet inn klikkertrening? Hvorfor blande inn klikkertrening når det er snakk om å ikke tro på lederskapsteori?

Fjellanger Hundeskole har heller ingenting med artikkelen å gjøre. Jeg pleier derimot å nevne hvem som har skrevet artikler jeg refererer til. Fjellanger hundeskole driver forresten ikke med klikkertrening

Det du sier nei takk til er jo faktisk å få hjelp. Men du kan jo kontakte Morten eller noen av de andre instruktørene i canis, og spørre om de kan hjelpe deg

Det jeg sier nei takk til er metoder og løsninger som jeg ikke tror på. Derfor kan folk slippe bryet med å skrive innlegg som handler om å "bedre lederskapet" etc, og jeg slipper å kommentere det.

Har tenkt å spørre Morten om hva han ville ha gjort. Og Runar Næss (om han er den rette å spørre? Vet ikke hvilken erfaring han har rundt dette), men får ikke ekspertpanelet til å fungere i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klikkertrent hele livet, jeg har brukt andre metoder jeg også. Og ja, jeg har lest og satt meg inn i andre metoder. Ingen jeg trener med er klikkertrenere engang. Men jeg har ikke blandet inn klikkertrening? Hvorfor blande inn klikkertrening når det er snakk om å ikke tro på lederskapsteori?

Fjellanger Hundeskole har heller ingenting med artikkelen å gjøre. Jeg pleier derimot å nevne hvem som har skrevet artikler jeg refererer til. Fjellanger hundeskole driver forresten ikke med klikkertrening

Fjellanger hundeskole driver faktisk med klikkertrening. Gikk på Stend for et par år siden og har gått kurs og tatt privattimer hos Fjellanger. Stort sett var det klikkertrening det gikk, og jeg kan ikke si at jeg er direkte fornøyd. Det eneste hunden lærte var tross alt å stappe hodet sitt nedi en bøtte. Nei, Fjellanger og instruktørene der har ikke tro på lederskapsteorien, de har vel stengt talt kun tro på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...