Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyda på kommando och bara då


Anders

Recommended Posts

Hur länge tycker ni att man kan begära att hunden ska vänta på ens kommando när man tränar med dem?

Jag menar alltså innan dess hunden börjar göra grejer ändå.

Hmm...det känns som om jag fortfarande rör ihop det för er...jag tar ett exempel istället.

Om jag tränar min hund till att sitta och har kommit så långt att han sätter sig ner bra och nu vill jag få honom att bara sätta sig ner när jag säger sitt och inte annars.

Alltså står jag framför honom och han vet att jag har godbitar i handen (vi har ju tränat en stund....), jag säger inget på en stund för att se så att han väntar på mitt kommando.

Men till slut så kommer han ju att försöka på alla möjliga trix för att få godbiten. Jag menar, detta är ju själva grunden i klickerträning, att hunden själv provar runt olika saker självmant för att få bli belönad.

Så hur länge anser ni att hunden ska vänta på min signal för att man ska anse att han lyder min signal och inte annars? Hoppas ni förstår min fråga.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur länge tycker ni att man kan begära att hunden ska vänta på ens kommando när man tränar med dem?

Jag menar alltså innan dess hunden börjar göra grejer ändå.

Hmm...det känns som om jag fortfarande rör ihop det för er...jag tar ett exempel istället.

Om jag tränar min hund till att sitta och har kommit så långt att han sätter sig ner bra och nu vill jag få honom att bara sätta sig ner när jag säger sitt och inte annars.

Alltså står jag framför honom och han vet att jag har godbitar i handen (vi har ju tränat en stund....), jag säger inget på en stund för att se så att han väntar på mitt kommando.

Men till slut så kommer han ju att försöka på alla möjliga trix för att få godbiten. Jag menar, detta är ju själva grunden i klickerträning, att hunden själv provar runt olika saker självmant för att få bli belönad.

Så hur länge anser ni att hunden ska vänta på min signal för att man ska anse att han lyder min signal och inte annars? Hoppas ni förstår min fråga.... :rolleyes:

Husk at å sitte stille og avvente også er en atferd hunden tilbyr på lik linje med alle andre. Da passer du bare på å forsterke akkurat den atferden. Eks.: Hunden setter seg...sitter og avventer i f. eks. 3 sekunder...da klikker du og belønner de tre sekundene. Så er det bare å bygge på sekund for sekund. Husk konsekvensene..skulle hunden f. eks legge seg..så bare vender du hodet bort et øyeblikk for å signalisere at det var gal atferd og prøver igjen med senket kriterie. Om du tenker på lydighetsøvelser kan det være greit å ha 20 sekunder som mål som hunden skal avvente inntill ny kommando blir gitt. Da gjelder nye 20 sekunder..Dette passer greit med øvelsene da du som regel får nye kommandoer fra dommeren innen den tidsrammen og er den treningsplanen gjennomført...er hunden konstant på nett under hele lydighetsøvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg riktig skjønner hva du mener, jeg. Mener du at hunden skal forbli passiv (altså hverken sette seg eller gjøre andre ting) til du sier kommandoen, eller mener du at den skal sitte over en lengre periode? Jeg forstod deg nemlig som at hunden skal vente på kommandoen, men at den da prøver alt mulig for å få deg til å klikke, mens du egentlig venter på en mulighet for å "overraske" den med å si "sitt". Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg riktig skjønner hva du mener, jeg. Mener du at hunden skal forbli passiv (altså hverken sette seg eller gjøre andre ting) til du sier kommandoen, eller mener du at den skal sitte over en lengre periode? Jeg forstod deg nemlig som at hunden skal vente på kommandoen, men at den da prøver alt mulig for å få deg til å klikke, mens du egentlig venter på en mulighet for å "overraske" den med å si "sitt". Kan du utdype?

Hvems innlegg har du svart på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg riktig skjønner hva du mener, jeg. Mener du at hunden skal forbli passiv (altså hverken sette seg eller gjøre andre ting) til du sier kommandoen, eller mener du at den skal sitte over en lengre periode? Jeg forstod deg nemlig som at hunden skal vente på kommandoen, men at den da prøver alt mulig for å få deg til å klikke, mens du egentlig venter på en mulighet for å "overraske" den med å si "sitt". Kan du utdype?

Jag menar det första. Han ska inte göra nånting, bara vänta på mitt kommando. Sen om han står, ligger eller sitter spelar ingen roll. Bara han inte ändrar läge i syfte att få en godbit.

Anledningen att jag frågar överhuvudtaget är för att jag läste i en bok nån gång att för att man skulle kunna påstå att man hade hunden under kommando-kontrol (eller hur man nu kallar det) så skulle vissa kriterier klaras av. Dels skulle den ju då lyda när man säger kommandot, men sen skulle den dessutom inte göra det när man inte säger kommandot och den skulle dessutom inte sätta sig när man säger nåt annat kommando. Det var nog några grejer till men dem har jag glömt.

Nu spelar det egentligen ingen jättestor roll för mig. Jag kommer ju ändå inte tävla i lydighet med en GD. ^_^

Mest för skojs skull när man ändå håller på att träna honom. Sen är det ju roligare om det känns som om han lyssnar på mig och inte bara provar runt så fort jag säger något.

Förstår du lite bättre nu? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skjønner jeg, og det var det jeg trodde du mente også. Grunnen til at jeg ville du skulle utdype, var at du tenker helt baklengs (sorry ;-) ). Å kreve at hunden ikke gjør noe før kommando, blir det samme som at du må trene hunden i å være passiv. Altså at passivitet blir en øvelse i seg selv. Dersom du vil teste at kommandoene fungerer, så må du trene på flere ting slik at hunden ikke alltid vet hva som kommer. Hunden er jo ikke dum heller. Om den vet at det eneste du trener på er "dekk" (tenkt eksempel), så vi lden selvfølgelig legge seg om den tror du vil si kommandoen. Dette er noe også konkurranseførere opplever fordi hunden gjenkjenner situasjonen. De tjuvstarter! Da må man avbryte og prøve på nytt, men å vente i evigheter, og dermed skape frustrasjon hos hunden, ser jeg ikke noe poeng i. Det er jo dessuten utrolig kjedelig!

Jeg ville heller trent på nye ting, for så å si kommandoen som du tidligere har lært inn. Om hunden da gjør øvelsen, så vil jeg være rimelig sikker på at øvelsen er under "stimuluskontroll" (er det ikke det det heter? :-) )

Etter hvert vil du få flere og flere øvelser som du kan plukke frem midt i en treningssituasjon og hunden blir vant til dette og vil være mer klar for "overraskelsene". Til slutt kan du kjøre flere av disse øvelsene etter hverandre, på samme måte som man gjør i en konkurranse. Er du riktig dyktig til å kjede adferder, så vil du kunne lære hunden at belønningen alltid kommer etter siste øvelse den gjør. Da vil den, i teorien, og etter masse trening, kunne utføre en hel rad øvelser uten belønning, fordi den venter på den siste øvelsen som vil føre til belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...