Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel

ElinT

Recommended Posts

Til deg med boerboel i froland; Jeg utfordrer deg herved til å teste hvor kjapp denne hunden din er mot mine meget vel trente greyhounds! Jeg bor forøvrig i kristiansand.

Ellers må jeg si det i denne diskusjonen virker som om dere som liker boerboel så veldig ikke engang klarer å bli enige med dere selv om hvilke egenskaper dere verdsetter i rasen..

Var det ikke slik at nettopp dens voktende og, vel- la oss være ærlige- noget unødvendig aggressive kvaliteter er det dere ønsket å beholde i hundene?

Hvordan forenes dette med at alt er fryd og gammen gemyttmessig, og at dere uten problem kan slippe deres boerboeler løs sammen med 15-20 andre hunder av ymse raser og kjønn og forvente at det skal gå knirkefritt?

Og ja, jeg HAR personlig erfaring med boerboel. Der en hann av rasen maltrakterte en wheaten terrier som sto bundet under pause i lydighets treningen.

Boerboel hannen slet kjetting halsbåndet eier hadde på den, og fløy rett i tottene på terrieren som neppe visste hva som traff den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Var inne på KUSA sine nettsider nå, The kennel union of South - Africa, der det hevdes at rasestandaren for Boerboel ble godkjent 05/2007, og at dette er offentliggjort 13.06.20007. I og med at KUSA er tilknyttet FCI - så må vell dette, desverre, innebære at FCI - godkjenning bare er en formalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en Boerboel stamtavle, i SABT, står scoren til alle forfedre - altså kan en se hvor bra hundene er. I tillegg står det hvordan den aktuelle Boerboelen har fått scoren sin på hver enkelt stamtavle, slik at valpekjøpere som kjøper fra et SABT - registrert oppdrett, vil fort kunne finne ut om foreldrene har medfødte feil eller utvikklet feil, hvis de ber om å få se foreldrenes stamtavle...og det bruker i hvertfall jeg å gjøre.

Vel - nå var det jo verdien av stamtavler generelt du kommenterte... Ikke boerboelstamtavlene i SABT, som naturlig nok vil være veldig lite relevante for "folk flest"... Og OM det så er at "score" er viktig, og noen tilfeldigvis skulle kjøpe en boerboel med "stamtavle" så har vel en og annen her kommet med ganske tankevekkende innvendinger til hvordan akkurat de framkommer, ikke sant?

Til å mene at ingen burde eie en slik rase Lotta, synes jeg du virker nesten overinteressert i en Boerboel :icon_redface: Skulle ikke forundre meg om du er en av disse "skapfansene" som er blitt nektet av seriøse oppdrettere å kjøpe en Boerboel. Derfor har du trålet østlandet på jakt etter en useriøs oppdretter, og kjøpt deg en uregistrert en - fordi slike oppdrettere bare tenker på å spy ut flest mulig valper for å tjene mest mulig penger.... :rolleyes::rolleyes:

Ha, ha, ha! I slike debatter som dette så burde du ta deg bryet med å undersøke hvem du diskuterer med så du slipper å stå helt avkledd til offentlig beskuelse. :P (Og sånn "for the record" - til å være den første som skriker om useriøse meningsutsagn og personangrep så burde du holde deg for god til slikt non-sense. :rolleyes: )

- Men jeg må jo si at det er interessant å lese at du bekrefter at det allerede er etablert useriøse oppdrettere av boerboel i Norge - ikke akkurat en bombe det da - men desto bedre å få det bekreftet fra en som presenterer seg som "insider" i miljøet... - Hva gjør dere angivelig "seriøse" med den problematikken, egentlig?

Tok å surfet litt rundt, og fant sidene til ATTS (American Temperamant Test Society) De har en oversikt over hvordan rasen gjorde det på mentaltester, delt inn i bestått - ikke bestått.

* Fnis* - når begynte dere i Norge å bruke ATTs temperamentstester? - Hvis det er noe dine avlshunder har gjennomgått så kan du jo forklare hvaslags mentaltesting det er, for eksempel?

Såkalte FARLIGE hunder:

Boerboel 100%

Bull terrier 91,5%

Dogo Argentino 90%

Irsk ulvehund 89,1%

Alaska Malamute 84,5%

American Pit Bull Terrier 84,1%

American Staff. 83,9%

Rottweiler 82,7% OSV

Såkalte UFARLIGE hunder:

Labrador Retriver 91,5%

Golden Retriver 83,8%

Gordon setter 82,8%

Cocker Spanilel 81,7%

Border Collie 80%

Collie 79,2&%

Chihuahua 71,4%

Cairn Terrier 71,1%

Chow Chow 69,7%

Norsk Elghund 54,5%

Bearded Collie 53.3%.

La meg legge til at dette er et tilfeldig utvalg av "kjente" FARLIGE og UFARLIGE hunder, og som den VANLIGE Norske familie har i sitt eie.

- Prosenter er jo alltid interessant lesning - særlig når man får vite hva det er prosenter av og hvordan tallene framkommer...

:P

Var inne på KUSA sine nettsider nå, The kennel union of South - Africa, der det hevdes at rasestandaren for Boerboel ble godkjent 05/2007, og at dette er offentliggjort 13.06.20007. I og med at KUSA er tilknyttet FCI - så må vell dette, desverre, innebære at FCI - godkjenning bare er en formalitet...

Du vet tydeligvis ikke stort om hvordan hunderaser blir anerkjent av FCI...

Og siden jeg nå holder på - så venter jeg fortsatt på et svar på hva en "offisiell raseklubb" er i din lille boerverden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Såkalte FARLIGE hunder:

Boerboel 100%

Bull terrier 91,5%

Dogo Argentino 90%

Irsk ulvehund 89,1%

Helt OT men: Siden når ble den Irske Ulvehunden ansett som en farlig hund?! Jeg har hatt kjennskap til rasen i 20 år og vet om en hund som ble avlivet pga litt vanskelig gemytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT men: Siden når ble den Irske Ulvehunden ansett som en farlig hund?!

Du er ikke den eneste som stusser over det.. :icon_redface: Men hva er det egentlig boerboelen scorer 100 % på?? At det er en 100% mentalt stabil hund..? personlig finner jeg det MER enn merkelig at en hvilken som helst rase, skulle oppnå en slik score...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Quest, det er 100% av hundene testet som har fått godkjent på testen deres..

At det er kun 7 boerboel som er testet kontra nesten 700 labradorer er tydeligvis uvesentlig... Ang irsk ulvehund så er det 80 godkjente (men 10 som ikke har passert testen - ergo 89,1% godkjent.

Så statistikk er "fint" - og sier så kjempe, kjempemye om rasers fabelaktige gemytt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Quest, det er 100% av hundene testet som har fått godkjent på testen deres..

At det er kun 7 boerboel som er testet kontra nesten 700 labradorer er tydeligvis uvesentlig... Ang irsk ulvehund så er det 80 godkjente (men 10 som ikke har passert testen - ergo 89,1% godkjent.

Så statistikk er "fint" - og sier så kjempe, kjempemye om rasers fabelaktige gemytt...

Susanne

Syv stykker?? Ja, det burde jo gi ett bredt og representativt bilde av rasens (tydeligvis) fantastiske temperament... :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

Og av momenter på den 12 minutter lange testen ser man: figurant "flapper opp" en paraply mot hunden, hunden skal gå en viss strekning på plast og gitter, "truende" figurant imot hund/eier, nøytral figurant og kontaktsøkende figurant, skuddprøve..

Men ja, jøss - ser pent ut på papiret selvsagt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja...

Og av momenter på den 12 minutter lange testen ser man: figurant "flapper opp" en paraply mot hunden, hunden skal gå en viss strekning på plast og gitter, "truende" figurant imot hund/eier, nøytral figurant og kontaktsøkende figurant, skuddprøve..

Jeg skjønner jo da at det er store muligheter for at den norske funksjonsanalysen står i fare her, ja..

Men så lenge vi har boerboel som ikke er anerkjent av FCI, så kan de være så SABT registrerte som de bare vil, man får ikke noen flere mentaltester på dem, bruksprøver eller offisielle røntgen resultater på rasen. Ergo har man ingen målbar statistikk på noe av det vi i det minste kan registrere på andre raser.

Kim&co, jeg kan ikke se at du har svart på hverken mine eller Lotta sine spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg med boerboel i froland; Jeg utfordrer deg herved til å teste hvor kjapp denne hunden din er mot mine meget vel trente greyhounds! Jeg bor forøvrig i kristiansand.

Nå har jeg ALDRI sagt at min Boerboel vil løpe i fra noen som helst løpshunder i den forstand,men hun gjorde det denne dagen på familiedagen vi var på å hun fikk pokal fordi hun hadde best tid i sin gruppe...så skjønner jaggu ikke hvorfor du driver å utfordre meg å min 6 mnd gammle boerboel til å løpe mot dine veltrente hunder?tror du ikke på meg eller er det det?jeg har aldri påstått noe som helst om hvor sprek eller rask en boerboel er,det jeg sa var at min løp bare 2 sek+senere en en wippet på da 6 mnd og at jeg syns det var sprekt gjordt av min hund å hun imponerte meg kraftig,det hadde jeg aldri trodd,men hadde vi starta i samme klasse hadde vi blitt "banka" så det holdt

Men jeg er imponert over at den er så rask medtanke på hvor stor den er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg med boerboel i froland; Jeg utfordrer deg herved til å teste hvor kjapp denne hunden din er mot mine meget vel trente greyhounds! Jeg bor forøvrig i kristiansand

haha det kan jo ikke sammenlignes? en bikkje som er avlet til et helt annet formål en det dine er?

du kunne jo prøvd og latt hunden din stått og passe på en gård i afrika og sett hvor lenge den kunne ungått og blitt tannpirker til ett eller annet dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard - nå var det tidligere i diskusjonen påstått at en Boerboel kunne løpe i 60 km/t.. DET er grunnen til at utfordringen kom fra et myndemenneske - ikke noe annet.

Og for de fleste av oss er en "løve-tannpirker" faktisk helt greit som familiehund, da vi sjelden treffer på løver her i landet..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kim&co, jeg kan ikke se at du har svart på hverken mine eller Lotta sine spørsmål...."

Det er fordi jeg arbeider 100% nattevakt, og ikke er våken på de tidene av døgnet som dere andre, og i motsettning til deg Gråtass så har jeg en jobb...2 faktisk. Og ikke kan jeg se noen spørsmål...det minner mer om trakasering av rasen...

Dette var i utgangspunktet en tråd med informasjon ift Boerboel...totalt ødelagt av mennesker som ikke har erfaring med rasen, men som synes rasen ser skummel ut, og derfor så må den være skummel. Ja...det var bare 7 Boerboeler som ble testet av ATTS, som er en test som simulerer en daglig tur i parken, og så vidt jeg husker fra nesten 10 år tilbake når vi testet våre Border Collier hos Nordenstam hundeskole...var det også en løype som skulle simulere hverdagslige utfordringer, uten at jeg vet hvordan disse tester nå - men jeg tviler på at de har forandret så mye på testen. Altså kan testene sammenlignes, men dere har kanskje innvendinger på det også, som om at Nordenstam ikke er bra nok osv..

Ufarlige og farlige hunder var ment som en indikasjon på hvordan den generelle person ser hundene, ikke hvordan de er, noe vell testen i all hovedsak viser. Disse såkalte "farlige" hundene kommer vesentlig bedre ut, mentalt sett, enn de såkalte "ufarlige" - noe som kanskje betyr at en må starte med å revurdere hvilke hunder som faktisk er uberegnelige og FARLIGE...Hvilke hunder er det som topper angrepsstatistikken i Norge? Er det Molosserne?...som dere hevder er så farlige, sist jeg sjekket var det den søte, snille og halvstore rasen Golden Retriver, som normalt sett er 60 cm og ca 40 kg, når en tenker på det så er det nesten like stort som en Boerboel - tispe...

"haha det kan jo ikke sammenlignes? en bikkje som er avlet til et helt annet formål en det dine er?

du kunne jo prøvd og latt hunden din stått og passe på en gård i afrika og sett hvor lenge den kunne ungått og blitt tannpirker til ett eller annet dyr?"

Tror faktisk disse Greyhounds kunne gjort det stort med en løve, Afrikanske villhunder eller Hyener i helene... for såvidt disse andre forumtrollenes katter også...hehe

"Du vet ikke hvem du snakker med" Boff-boff...nei nå ble jeg vell gjort til latter over hele vårt vide land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Description of the Temperament Test

The ATTS Temperament Test focuses on and measures different aspects of temperament such as stability, shyness, aggressiveness, and friendliness as well as the dog's instinct for protectiveness towards its handler and/or self-preservation in the face of a threat.

The test simulates a casual walk through a park or neighborhood where everyday life situations are encountered. During this walk, the dog experiences visual, auditory and tactile stimuli. Neutral, friendly and threatening situations are encountered, calling into play the dog's ability to distinguish between non-threatening situations and those calling for watchful and protective reactions.

Dogs must be at least 18 months old to enter this test. The test takes about eight to 12 minutes to complete. The dog is on a loose six-foot (6') lead. The handler is not allowed to talk to the dog, give commands, or give corrections.

Failure on any part of the test is recognized when a dog shows:

Unprovoked aggression

Panic without recovery

Strong avoidance

The ATTS Temperament Test consists of ten subtests divided into five subcategories:

Behavior Toward Strangers

Objective: To measure the dog's reaction to strangers in a non-threatening situation.

Subtest 1: Neutral stranger

A stranger to the dog approaches the handler, shakes hands with the handler and engages the handler in a brief conversation, ignoring the dog.

The purpose of this subtest is to evaluate the dog's reaction to passive socialization and the dog's protective instinct.

Subtest 2: Friendly stranger

A stranger to the dog approaches happily and briskly, is very friendly to the dog and pets the dog.

The purpose of this subtest is to evaluate the dog's active social skills.

Reaction to Auditory Stimuli

Objective: To measure the dog's reaction to auditory stimuli and the dog's investigative behavior.

Subtest 3: Hidden Noise

The handler/dog team approaches a hidden assistant who rattles a metal bucket filled with rocks and sets this bucket in the path of the team. The handler may encourage the dog to investigate the bucket only when asked to do so. The handler's focus must be on the bucket, not on the dog.

The purpose of this subtest is to test alertness and curiosity.

Subtest 4: Gunshots

The handler stops at a designated marker with his/her back towards a well hidden assistant. The assistant fires three shots using a .22 caliber starter pistol (SHOT-PAUSE-SHOT-SHOT).

The purpose of this subtest is to measure the dog's recovery response to a sudden noise.

Reaction to Visual Stimulus

Objective: To measure the dog's reaction to a sudden visual stimulus.

Subtest 5: Umbrella

The handler/dog team approaches an assistant sitting in a chair holding a closed umbrella parallel to the ground at a 90 degree angle to the approaching team. When the dog is five feet from the assistant, the umbrella is opened. The handler may encourage the dog to investigate the umbrella only when asked to do so. The handler's focus must be on the umbrella, not on the dog.

Tactile Stimuli

Objective: To measure the dog's reaction to unusual footing.

Subtest 6: Plastic Footing

Both the handler and the dog walk the entire length of a 15-foot by 6-foot clear plastic strip.

Subtest 7: Wire Footing

Only the dog will walk the entire length of a 12-foot by 3-foot unfolded exercise pen.

The purpose of these subtests is to measure the dog's sensitivity to unusual footing, its ability to recover from the fear of unusual footing and to measure its investigative behavior to the unusual footing.

Self Protective/Aggressive Behavior

Objective: These tests collectively evaluate the dog's capacity to recognize an unusual situation, its threshold to provocation, its protective instincts, and its propensity to realize when the situation becomes a threat.

Subtest 8: Non-Threatening

The handler/dog team stops at the designated marker. A weirdly-dressed stranger crosses the path 38 feet in front of the team.

The purpose of this subtest is to test the dog's alertness to an unusual situation.

Subtest 9: Threatening

The weird stranger advances 10 feet towards the stationary handler in a threatening manner.

The purpose of this subtest is to evaluate the dog's ability to recognize when an unusual situation turns into a provocation.

Subtest 10: Aggression

The weird stranger advances to within 18 feet of the stationary handler in an aggressive manner.

The purpose of this subtest is to evaluate the dog's protective instincts.

The stranger is never closer than 10 feet from the dog. The handler's 2 foot arm and the 6' lead is added in for a total of 18 feet. Aggression here is checked against the breed standard and the dog's training. A schutzhund trained dog lunging at the stranger is allowed, but if an untrained Siberian husky does the same, it may fail.

At the conclusion of the test, the handler will receive a critique about the dog's performance. Certificate will be mailed within 90 days of the test.

This copyrighted test may not be used in whole or part without the express written consent of the American Temperament Test Society.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi det gående igjen, hvor tilhengere av de "nye" vakthundrasene forherliger kjæledeggene sine. BB, CC, DC og hva de nå kalles- alle har en bakgrunn som gjør dem lite egnet som selskapshunder i vårt norske , fredelige miljø. Men alle er de like fantastiske i gemyttet, flotte brukshunder (hvor er resultatene?), supersnille, gosselige familiehunder osv. Folk må gjerne importere og holde slike raser, men for all del - ikke prøvå overbevise alle oss andre om at dette er problemfrie hunder! Her ligger det vaktinstinkt, kamplyst og reservasjon mot fremmede, for ikke å snakke om mange kilos kroppsvekt. Bare se på hvor ødelagt RR er blitt, f.eks. Selv har jeg møtt noen skikkelige usympatiske boere, det hjelper ikke at de tåler en paraply som smelles opp liksom. Det blir litt rørende i lengden å høre om alle disse fantastiske egenskapene - hvis de var så snille og milde som det hevdes, kunne de aldri blitt brukt i sine hjemland! Jeg innrømmer gjerne at jeg er veldig skeptisk til alle disse siklende testosteronbombene, har man virkelig bruk for alle disse vakthundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? (ang. løpingen/farten)

Og? (ang. testen) - at 7 boerboel og et par dogo canario gjennomfører (får godkjent) denne sier hva, egentlig?

At det også i testen er angitt som diskvalifiserende hvis hunden å flykte fra konflikten, hvilken hund vil man egentlig ha i dagens samfunn - "flight" eller "fight" for noe HUNDEN føler er truende (f.eks. en barnehageklasse på tur i skogen)?

Og - vi venter fortsatt på svar på hvorfor det er så synd om "rasen" faktisk blir godkjent av kanskje verdens største rasehundsorganisasjon.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg arbeider 100% nattevakt, og ikke er våken på de tidene av døgnet som dere andre, og i motsettning til deg Gråtass så har jeg en jobb...2 faktisk.

Jeg skal la være å kommentere de nedrige antydningene du kommer med i uttalelsen din til Gråtass - men jeg kan ikke la være å undre meg over hvordan du kan ta vare på flere så krevende hunder (for ikke å si NOEN hund, overhode) når du må ha to jobber for å klare deg...?

Og ikke kan jeg se noen spørsmål...det minner mer om trakasering av rasen...

Da får jeg gjenta 1 spørsmål for 3 gang: Hva er en OFFISIELL raseklubb kontra en UOFFISIELL raseklubb for deg?

Dette var i utgangspunktet en tråd med informasjon ift Boerboel...totalt ødelagt av mennesker som ikke har erfaring med rasen,

Nå har angivelig du "erfaring" med rasen, uten at jeg vil påstå at du har hevet nivået på diskusjonen i merkbar grad. - Og siden du ikke husker at noen har stilt deg spørsmål, så minner jeg om at jeg tidligere har spurt hva dere (de seriøse med "erfaring") gjør for å stoppe etableringen av de useriøse produsentene av boerboel?

Ja...det var bare 7 Boerboeler som ble testet av ATTS, som er en test som simulerer en daglig tur i parken,

Og siden du husker litt dårlig så spør jeg igjen: Er dine avlshunder ATTS-testet? (Og i så fall, hvordan gikk denne turen i "parken"?)

og så vidt jeg husker fra nesten 10 år tilbake når vi testet våre Border Collier hos Nordenstam hundeskole...var det også en løype som skulle simulere hverdagslige utfordringer, uten at jeg vet hvordan disse tester nå - men jeg tviler på at de har forandret så mye på testen. Altså kan testene sammenlignes, men dere har kanskje innvendinger på det også, som om at Nordenstam ikke er bra nok osv..

Kremt - det finnes faktisk andre, standardiserte og omfattende tester som brukes til karlegging av hele hundepopulasjoners temperament - men for å lære om dem så må du bevege deg inn på fremmed og skummelt territorium - NKKs hjemmesider, anbefales som en sped begynnelse...

Ufarlige og farlige hunder var ment som en indikasjon på hvordan den generelle person ser hundene, ikke hvordan de er, noe vell testen i all hovedsak viser. Disse såkalte "farlige" hundene kommer vesentlig bedre ut, mentalt sett, enn de såkalte "ufarlige" - noe som kanskje betyr at en må starte med å revurdere hvilke hunder som faktisk er uberegnelige og FARLIGE...Hvilke hunder er det som topper angrepsstatistikken i Norge? Er det Molosserne?...som dere hevder er så farlige, sist jeg sjekket var det den søte, snille og halvstore rasen Golden Retriver, som normalt sett er 60 cm og ca 40 kg, når en tenker på det så er det nesten like stort som en Boerboel - tispe...

Som sagt - du bør kanskje lære litt om statistikk, logikk, hunderaser og prosenter... Henvisningen din har ingen som helst relevans eller interesse i denne sammenhengen overhode...

Tror faktisk disse Greyhounds kunne gjort det stort med en løve, Afrikanske villhunder eller Hyener i helene... for såvidt disse andre forumtrollenes katter også...hehe

Fortsatt like saklig - du vet - greyhounds og andre hetsjegere løper fortest når byttet er FORAN dem, de...

Description of the Temperament Test

(...)

This copyrighted test may not be used in whole or part without the express written consent of the American Temperament Test Society.

- Og jeg spør IGJEN - har dine avlshunder eller noen annen boerboel i Norge tatt denne testen? - Og på hvilken måte er den interessant for rasens mentale utvikling? Hvem registrerer resultatene, f eks? Er resultatene offentlige?

(Og * fnis * - har du fått lov av the American Temperament Test Society" å legge ut testen deres på internett...???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal la være å kommentere de nedrige antydningene du kommer med i uttalelsen din til Gråtass - men jeg kan ikke la være å undre meg over hvordan du kan ta vare på flere så krevende hunder (for ikke å si NOEN hund, overhode) når du må ha to jobber for å klare deg...?

Kanskje fordi rasen IKKE er SÅ krevende som DU skal ha det til! Jeg arbeider 2 steder fordi jeg liker å jobbe, kan ha hundene med meg hvor som helts - og har en familie som også er i stand til å ta vare på hundene, da mine hunder er omgjengelige og rolige familiehunder.

Da får jeg gjenta 1 spørsmål for 3 gang: Hva er en OFFISIELL raseklubb kontra en UOFFISIELL raseklubb for deg?

Nå har angivelig du "erfaring" med rasen, uten at jeg vil påstå at du har hevet nivået på diskusjonen i merkbar grad.

Og nivået på dine innlegg er SÅ høye.....

- Og siden du ikke husker at noen har stilt deg spørsmål, så minner jeg om at jeg tidligere har spurt hva dere (de seriøse med "erfaring") gjør for å stoppe etableringen av de useriøse produsentene av boerboel?

Det eneste en kan gjøre i denne sammenheng er å gå ut med opplysning om SABT, deres arbeid, og håpe på at valpekjøpere foretrekker å kjøpe renrasede hunder fra seriøse oppdrettere. Dine holdninger fører til at noen kanskje ikke verdsetter SABTs arbeid og i stedet kjøper en uregistrert Boerboel, kanskje til og med en fra foreldre som aldri burde bli brukt i avl....

Og siden du husker litt dårlig så spør jeg igjen: Er dine avlshunder ATTS-testet? (Og i så fall, hvordan gikk denne turen i "parken"?)

Kremt - det finnes faktisk andre, standardiserte og omfattende tester som brukes til karlegging av hele hundepopulasjoners temperament - men for å lære om dem så må du bevege deg inn på fremmed og skummelt territorium - NKKs hjemmesider, anbefales som en sped begynnelse...

Hvis DU hadde hatt kunnskap om MENTALTESTER ville du visst at disse utelukkende skal tas etter at hundene er fylt 18 måneder. Noe ingen av mine nåværende hunder er - men hvis jeg skal bruke dem i avl, vil de bli testet - hos Nordenstam hundeskole. Og jeg har mye erfaring med NKK - fra tiden som eier av Border Collie og Rottweiler, og der ligger nok mye av grunnen til at jeg ikke liker NKK så veldig godt....

Som sagt - du bør kanskje lære litt om statistikk, logikk, hunderaser og prosenter... Henvisningen din har ingen som helst relevans eller interesse i denne sammenhengen overhode...

Nei - argumenter som taler i mot din sak blir nok uviktige - det er som forventet fra din side.

Fortsatt like saklig - du vet - greyhounds og andre hetsjegere løper fortest når byttet er FORAN dem, de...

- Og jeg spør IGJEN - har dine avlshunder eller noen annen boerboel i Norge tatt denne testen? - Og på hvilken måte er den interessant for rasens mentale utvikling? Hvem registrerer resultatene, f eks? Er resultatene offentlige?

Svarte delvis på det overfor. Hvilke hunder som tar mentaltester og ikke - har jeg desverre ingen oversikt over, kanskje du har? Men ATTSs har offentliggjort sine testresultater..

Kanskje NKK kan bidra med en offentliggjøring av mentaltester ift rase i Norge?

"Og - vi venter fortsatt på svar på hvorfor det er så synd om "rasen" faktisk blir godkjent av kanskje verdens største rasehundsorganisasjon."

Fordi det da vil være fritt frem for hvem som helst å avle, en trenger per definisjon intet mer enn stamtavler til sine avlshunder. I SABTs system må hundene som et minimum holde en viss standard for å kunne avles "lovlig" på, og det er vell det vi diskuterer...Boerboeler med stamtavle?

"(Og * fnis * - har du fått lov av the American Temperament Test Society" å legge ut testen deres på internett...???)" :)

Du får kontakte dem og melde meg, og så kan du jo fortelle dem hvordan mentale tester skal foretas, i samme slengen :rolleyes::rolleyes:

Til de av dere som faktisk er interessert i rasen, og ikke tåpelig "munnhoggeri" eller den mindre seriøse delen av "debatten", kan jeg anbefale sidene under. For de som ønsker mer kunnskap - er disse sidene et godt sted å begynne, så kan en avgjøre selv hvor vidt det er snakk om farlige vokterhunder, eller om den Sør - Afrikanske Boerboelen er omgjengelige og stabile familiehunder.

http://www.sabt.co.za

http://sabt.org.uk

http://www.bb-klubben.com

http://home.no.net/bbvest

http://www.boerboel.no

http://home.no.net/vitvann

Så kan disse Greyhound entusiastene kritisere rasen så mye de vil i fortsettelsen...Jeg for min del avslutter debatten her, og lar linkene over snakke for seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke fatter jeg hva vi andre bekymrer oss for..all den tid boerboel først og fremst er en stabil og trivelig familiehund..og ikke en vakthund, som vi har blitt forledet til å tro.. :rolleyes: hm..mener forresten å huske, at omtrent akkurat det samme ble sagt om am.staff., i sin tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte delvis på det overfor. Hvilke hunder som tar mentaltester og ikke - har jeg desverre ingen oversikt over, kanskje du har? Men ATTSs har offentliggjort sine testresultater..

Kanskje NKK kan bidra med en offentliggjøring av mentaltester ift rase i Norge?

Du finner info om mentaltester i Norge her, jeg foreslår at du leser litt om K-test, mentalbeskrivelse av hund (MH) og funksjonanalyse (FA).. Du kan sikkert også se litt på RIK/RIK-brukshundprøver - ferdselsprøven der, eller lese litt på den svenske siden her..

"Og - vi venter fortsatt på svar på hvorfor det er så synd om "rasen" faktisk blir godkjent av kanskje verdens største rasehundsorganisasjon."

Fordi det da vil være fritt frem for hvem som helst å avle, en trenger per definisjon intet mer enn stamtavler til sine avlshunder. I SABTs system må hundene som et minimum holde en viss standard for å kunne avles "lovlig" på, og det er vell det vi diskuterer...Boerboeler med stamtavle?

Ehem.. I og med at vi bor i Norge, og NKK er vår offisielle kennelklubb - den som holder rede på stamtavler og rasehunder her til lands - så hjelper det vel ikke veldig mye at boerboelene selges med "stamtavle" så lenge den er uoffisiell og rasen regnes som blanding i og med at den ikke er godkjent av FCI?

Og hvem som helst kan avle boerboel i Norge i dag - hva skjer f.eks om man avler utenfor dette systemet ditt? Ingenting, sant? Annet enn at man ikke får en uoffisiell stamtavle.. Så hvorfor er det mye bedre å være utenfor FCI, sa du?

Skal ikke skryte på meg å ha noe kjennskap til boerboelen, jeg har kjent bare en. Men den ene hadde ikke akkurat en mentalitet å skryte av, og hun ble avlivet da hun var rundt 2 års alder.. Hvorvidt det var eieren eller hunden som var problemet, skal jeg ikke si for sikkert, men jeg TROR kanskje hun ble kjøpt på et litt feil grunnlag, at de kanskje ikke helt skjønte hva rasebakgrunnen hadde for betydning.. Det er neppe bare bikkja sin feil, men når det er så få oppdrettere i landet som det er, så burde disse oppdretterene kanskje være mer selektive og opplysende når de selger valper. For jeg mener at det er ikke nødvendigvis en problemhund bare fordi at den er den rasen den er - men det er alltid greiest å selge til folk som veit hva de får, som veit hvordan de skal håndtere det. Særlig når man snakker om raser med så mye vokting bak seg, og som blir så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...