Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel


ElinT

Recommended Posts

Ja, du sier jo noe der med leilighet. Det er kanskje ikke det smarteste trekket. . . skjønner at jeg har mye å tenke på og vurdere ja. Kanskje dalmatiner da er litt mer egnet for leilighet...

Hm... :wub:

"vist jeg skal ta meg sammen å innrømme det som er negativt med min hund så må det være at hun er VELDIG skeptisk til mange hunder og noen mennesker,som er det mest negative+hun sigler velg mye..."

At en Boerboel er skeptisk til fremmede dyr og mennesker, er en grunnleggende egenskap som kommer med hunden, og er på ingen måte et negativt trekk. Mine hunder er i møtekommende med dyr og mennesker de kjenner og vet at jeg godkjenner, men fremmede skal ikke godkjennes før jeg har sakt at det er i orden - og slik skal det være med en vakthund.

At noen individer sikkler, er det ingen grunn til å legge skjul på. Jeg pleier å ha mopp stående hele tiden, for å raskt kunne feie over gulvet når de har drukket, spist, er sultne/tørste, glade, lekne, kåte osv...med andre ord de sikkler for noe hele tiden :wub:

Hvis en skal skaffe seg en Boerboel for første gang, og ikke har så mye erfaring, bør en kanskje vurdere en tispe i første omgang. De er normalt sett mindre, roligere og enklere å dressere, men det finnes selvsakt unntak her også. Boerklans Sarabi er feks en tispe på 69 cm i mankehøyde, og 76 kg, med andre ord betraktelig større enn en STOR hanhund. Til sammenligning er min hanhund på 15 måneder 65/66 cm og varierer mellom 60 - 65 kg, og er en forholdsvis kraftig plugg.

Men jeg ville vurdert om jeg har rom og plass til en Boerboel. En Boerboel trenger et område å passe på, eller vokte om du vil. En liten leilighet er i utgangspunktet intet sted for en Boerboel å vokse opp, risikoen for å få en "problemhund" vokser des flere minuser en potensiell hundeeier har å tilby den. Og jeg vil si at en uerfaren "hundeeier" som skal bo i en leilighet, og eie en stor typisk vakthund, har 2 store minuser som utgangspunkt..kanskje ville jeg ventet med å anskaffe meg en slik hund til jeg fikk noe større plass, eller gått for en mer passende rase...

Uansett! Lykke til med ditt valg, jeg anbefaler NorBoerboel eller Whitewater på det sterkeste om du vil bruke oppdrettere i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar
Det at Boerboelen er skeptisk for fremmede mennesker generelt er greit,dette var og noe jeg ønsket,men at hun kryper i sammen med halen mellom beina å tisser på seg i møte med andre mennesker regner jeg med ikke har noe med rasen å gjøre å hvordan di er avlet frem :icon_redface:

Dette er selvfølgelig ikke ønskelig, men ikke noe du bør bekymmre deg så veldig mye over. En Boerboel viser voksen adferd på et mye senere tidspunkt enn andre hunder, så gi tispen din mer tid, og hun vil sikkert klare seg fint.

Hvis du har tid og anledning, ville jeg fremover brukt mye tid på å treffe mennesker og andre dyr, bevisst for å ufarliggjøre disse situasjonene. Den eneste måten å behandle "angst" på, kort fortalt, er å trø inn i de situasjonene om og om igjen. Med positiv forsterkning, og trygge rammer, vil hunden oppnå mestring, og ergo føle seg mye mer komfortabel i slike situasjoner senere. Sosialiseringen foregår frem til 4-5 måneder, etterpå blir de fleste reserverte, og noen individer kan regrere - (Ha en adferd som tilhører et tidligere utvikklingstrinn). Tispen din er vell ca 6 måneder (?), så da er hennes adferd ikke så unaturlig, selv om det nok kan være frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier jo noe der med leilighet. Det er kanskje ikke det smarteste trekket. . . skjønner at jeg har mye å tenke på og vurdere ja. Kanskje dalmatiner da er litt mer egnet for leilighet...

Hm... :icon_redface:

Jeg ville nok plassert en Dalmatiner i den kategorien også jeg da...rasene er forsåvidt like høye og lange, Boerboel har bare noe mer muskler :rolleyes: Kanskje du skulle droppe studiene :icon_fun: :icon_fun: Neida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke sammenligne en hund på 40 kilo og en hund som kan veie opp til 70-75 kilo , i allefal hvis du ser på de hundene som er ordentlige boerboel ikke de småe norske som ligger på 55 kilo hvis du har flaks

Jeg skrev vell at hundene er nokså like i størrelse, høyde og lengde - IKKE i vekt. En dalmantiner hanhund skal ha en mankehøyde på maks 61 cm, og så regner jeg med at pluss/minus 2 cm regelen gjelder her også,altså er en Dalamtiner på 63 cm innenfor godkjent standard. Til sammenligning blir en Boerboel på idealhøyde 66 cm, nokså lik i HØYDEN. Begge rasene har lik brøk ift ideallengde, som igjen måles ift høyde, slik at størrelsen på hunden i og for seg er ikke så stor som en skulle tro. Samtidig sier rasestandaren at en Dalmatiner hanhund skal ha en idealvekt på ca 32 kg, mens den for en Boerboel er 66 kg... Altså har en Boerboel noe mere muskler enn en Dalmatiner.

Den Norske standaren på Boerboeler er faktisk den høyeste for hele Europa, og flere hunder fra Norge har vert blandt topp 10 på verdensbasis de siste årene, altså er det nok ikke vanlig med små Boerboeler i Norge. NorBoerboel har vell 4-5 hanhunder som er mellom 70 og 75 cm i mankehøyde, som brukes i avl, og så vidt jeg kjenner til har de bare en under 66 cm...og den ble nr 1 i Europa i 2006. En voksen Boerboelhan bør ideelt sett ligge på antall cm i mankehøyde omgjort til vekt, hvis den da ikke er særdeles godt trent og har uvanlig mye muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig en velkjent oppdretter og dommer i NKK-systemet, som også har drevet oppdrett av flere raser gjennom de siste 40+ årene. Vedkommende opplevde at boerne utviklet seg til særdeles aggressive og farlige hunder som skadet andre i husholdningen, og til slutt faktisk drepte en av de andre hundene der. Jeg mener boerboel ikke bare er en ikke-rase for uerfarne og naive nybegynnere uansett mengden av teoretisk kunnskap, men faktisk en ikke-rase å ha noesteds, punktum. Man skaffer seg ganske enkelt ikke en diger hund av en helt ny vokterrase når man ikke har peil. - Ikke når man har det heller, helst...

My 5 cents worth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg mener boerboel ikke bare er en ikke-rase for uerfarne og naive nybegynnere uansett mengden av teoretisk kunnskap, men faktisk en ikke-rase å ha noesteds, punktum. Man skaffer seg ganske enkelt ikke en diger hund av en helt ny vokterrase når man ikke har peil. - Ikke når man har det heller, helst...

My 5 cents worth.

hm... men du kjenner ikke personlig til rasen? Det vil si både truffet og møtt dem hos seriøse oppdrettere og ellers. Sett dem sammen med andre hunder og i en famile? tenker på den aggresiviteten du snakker om dem har ovenfor alt og alle liksom?

Men jeg er enig i at dem ikke er førstegangs hunder, og det vil jeg nok stå fast med selv om mange mener det går helt fint.. For ja det kan jo altids gå helt fint. Bb er ikke en veldig vanskelig rase sånn sett.. men de har vokteregenskaper som ligger der, og bør derfor ha en eier som bevist vet og dempe dette enn og risikere og drive dem fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok plassert en Dalmatiner i den kategorien også jeg da...rasene er forsåvidt like høye og lange, Boerboel har bare noe mer muskler :rolleyes: Kanskje du skulle droppe studiene :icon_fun: :icon_fun: Neida...

Hehe skal ikke studere helt enda, tar enda ett jobb år. :icon_fun:

Men jeg vil nå si som de over, en dalmatiner tar betydelig mindre plass, og er litt mer håndterlige da. (nå tenker jeg buss og t-bane osv).

I dag er det dalmatiner dag skjønner du, det veksler jevnlig mellom disse to og det er såååå vanskelig. Men jeg har da iallefall all verdens tid til å bestemme meg på., og imens er det veldig fint å få høre dere med erfaring (og ikke erfaring) sine synspunkter. Det setter jeg pris på.

Ang. størrelsen på boerboel, søker man på google images, kommer dette opp http://boerboel.co.za/files/img/stories/dolly_500x497.png . Jeg vil nå helst ikke ende opp med en slik bjørn. :shocked:

Kanskje damen er litt liten, men den hunden var jo uhorvelig bred. Jeg er litt forelsket i Norboerboels Heike jeg da, han er noe av det vakreste jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. størrelsen på boerboel, søker man på google images, kommer dette opp http://boerboel.co.za/files/img/stories/dolly_500x497.png . Jeg vil nå helst ikke ende opp med en slik bjørn. :shocked:

Kanskje damen er litt liten, men den hunden var jo uhorvelig bred. Jeg er litt forelsket i Norboerboels Heike jeg da, han er noe av det vakreste jeg har sett.

Ja men det er veldig mange flotte raser! som er utrolig pene og se på! :icon_redface: men ofte er jo ikke utseende det aller viktigste heller, eller er jo ofte det som appelerer til oss først. Men hvis resten ikke stemmer, så er det jo dumt.

Og du kan ende opp med en DIGER hund ved valg av Boerboel :) de er ikke bare store, men sterke også :D og ikke altid like lett og håndtere som vilter hormonel ungund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... men du kjenner ikke personlig til rasen? Det vil si både truffet og møtt dem hos seriøse oppdrettere og ellers. Sett dem sammen med andre hunder og i en famile? tenker på den aggresiviteten du snakker om dem har ovenfor alt og alle liksom?

Nå har vel jeg ikke sagt at de nødvendigvis blir aggressive mot "alt og alle", har jeg det?

Men jeg er enig i at dem ikke er førstegangs hunder, og det vil jeg nok stå fast med selv om mange mener det går helt fint.. For ja det kan jo altids gå helt fint. Bb er ikke en veldig vanskelig rase sånn sett.. men de har vokteregenskaper som ligger der, og bør derfor ha en eier som bevist vet og dempe dette enn og risikere og drive dem fram.

My point exactely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare tolket det dommeren sa, at de var særdeles agressive..

Men kan tenke meg hvis man har dem i flokk, og de får styre som dem vil at de kanskje danner sterke rangordinger seg imellom, som mange hunder kanskje vil gjøre i et slik tilfelle. Og dette er jo tross alt ganske store hunder. Men vil ikke si jeg opplever dem noe mer utpreget aggresive enn mange andre raser på andre hunder. Det kommer nok mer ann på miljø og oppvekst villkår på hunden i valpealder da...

Har den feks som mange BB blitt importert fra det store utland, ofte fra Afrika i voksen alder, der den har levd under kanskje mer harde villkår enn her i landet, de holder jo ofte hundene litt annledes der nede, da de ofte er brukt som vokterhunder og lever mer skjerma liv.. ikke sosialisering og miljøtrening som står høyt på listen da.

Så kan det tenkes at de kan utvikle enn mer aggresiv holding til både andre hunder og andre dyr.. og fremmede folk for den saks skyld...

MEN igjen som jeg sa i sted, det kommer vel mye ann på oppvekst og miljø for hunden, hvordan den vokser opp og hva slags folk som eier den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vert fint om mennesker som faktisk har, eller i det minste har sett, en Boerboel uttalte seg om hvor aggresiv rasen eventuelt. Det blir for dumt at en samboer, som har en kompis, som kjenner en fyr, som har hørt fra en oppdretter osv. Det blir det bare tull av.

En aggresiv Boerboel vil ALDRI bli godkjent for videre avl, og Boerboelen er kanskje under den strengeste form for avl, uansett rase! Det er ikke slik som med andre raser, at det er nok å ha en hanhund og tispe med stamtavle for å drive oppdrett av Boerboel. SABT - Den Sør - Afrikanske Boerboel oppdretter foreningen, driver et nøyaktig og kontrollert oppdrett av Boerboel.

Det vil si: Hvis en ønsker å drive oppdrett, må en først melde seg inn i SABT. Videre må en få godkjenning til å drive oppdrett.

Dette er stort sett en formalitet, men koster ca 800 kr. Og papirarbeidet tar tid mellom Norge og Sør - Afrika.

Forutsettningen for å kunne få avle på en Boerboel, er at denne er utstillt og fått en minimum score på 75%. 80% er greit nok, 85% er Champion status, og over 90% er så sjelden at det er snakk om mindre enn 10 hunder årlig på verdens basis. Den høyste rangerte Boerboelen i Norge noensinne var Thor Chaka, han fikk i 2003 90.8%, og ble nr 1 i Europa og nr 3 i verden det året.

På en FCI (NKK med flere) utstilling, vurderer dommeren hundene noen få minutter, og deler ut 1,2,3 osv plasser i hytt og pine. Dette bekreftes ved at utstillingsresultatene varierer stort. En Boerboel - utstilling varer ca 20 min per hund og stilles enkeltvis. En har et bedømmningsskma med 12 ulike tema: Generell framtoning, hode, skalle, ansikt, nakke, framparti, midtparti, bakparti, hud/pels, helse, TEMPERAMENT, bevegelse. Disse er igjen delt opp i 24 underkatogorier, som igjen har 3 underkatogorier igjen, tilsammen går en igjennom 72 punkter, hvor en noterer -/0/+. En hund som bare får 0 på alle punktene, vil få en score på 75 %, altså en akseptabel score for videre avl. Min hund hadde feks 3 minuser og 33 plusser under utstilling, og fikk en score på 81.9 % 13 måneder gammel. Han fikk maksimal score på Temperament, som inneholder: Lydig og håndterbar, Pålitelig, Selvsikker og fryktløs. En aggresiv hund vil på dette punktet bli avslørt, og diskvalifisert om den er aggresiv.

Hvis du har en Boerboel, og den ikke har en score på 75% eller mer, så har du faktisk ikke en Boerboel, da har du en HUND. En aggresiv Boerboel, er ikke en Boerboel, men en HUND. Boerboel er verdenskjent for sitt temperament, og dette er ikke noe SABT eller seriøse oppdrettere ønsker å endre. Det er en grunn til at Boerboelen blir krysset med andre raser i visse miljøer, en får ikke Boerboelen aggresiv nok. De blander derfor inn andre raser, for å beholde størrelsen og endre temperamentet.

I forhold til bildet Vilam, så lyver det noe. Du ser nok at damen sitter lengre bak enn hunden, og at det er tatt nokså nærme. Ergo blir det fremste objektet forstørret ift andre ting på bildet. Norges største Boerboel, Hebbe - som du kan se under hunder på www.boerboel.no, blir en liten og tynn gutt ift feks Engelsk Mastiff. Jeg tok med mine hunder på utstillingen på Bryne for noen uker siden, blandt Grand Danios, Engelske Mastiffer og Irske ulvehunder, ble min nokså kraftige plugg for katt å regne :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En aggresiv Boerboel vil ALDRI bli godkjent for videre avl, og Boerboelen er kanskje under den strengeste form for avl, uansett rase! Det er ikke slik som med andre raser, at det er nok å ha en hanhund og tispe med stamtavle for å drive oppdrett av Boerboel. SABT - Den Sør - Afrikanske Boerboel oppdretter foreningen, driver et nøyaktig og kontrollert oppdrett av Boerboel.

Det vil si: Hvis en ønsker å drive oppdrett, må en først melde seg inn i SABT. Videre må en få godkjenning til å drive oppdrett.

Dette er stort sett en formalitet, men koster ca 800 kr. Og papirarbeidet tar tid mellom Norge og Sør - Afrika.

Forutsettningen for å kunne få avle på en Boerboel, er at denne er utstillt og fått en minimum score på 75%. 80% er greit nok, 85% er Champion status, og over 90% er så sjelden at det er snakk om mindre enn 10 hunder årlig på verdens basis. Den høyste rangerte Boerboelen i Norge noensinne var Thor Chaka, han fikk i 2003 90.8%, og ble nr 1 i Europa og nr 3 i verden det året.

På en FCI (NKK med flere) utstilling, vurderer dommeren hundene noen få minutter, og deler ut 1,2,3 osv plasser i hytt og pine. Dette bekreftes ved at utstillingsresultatene varierer stort. En Boerboel - utstilling varer ca 20 min per hund og stilles enkeltvis. En har et bedømmningsskma med 12 ulike tema: Generell framtoning, hode, skalle, ansikt, nakke, framparti, midtparti, bakparti, hud/pels, helse, TEMPERAMENT, bevegelse. Disse er igjen delt opp i 24 underkatogorier, som igjen har 3 underkatogorier igjen, tilsammen går en igjennom 72 punkter, hvor en noterer -/0/+. En hund som bare får 0 på alle punktene, vil få en score på 75 %, altså en akseptabel score for videre avl. Min hund hadde feks 3 minuser og 33 plusser under utstilling, og fikk en score på 81.9 % 13 måneder gammel. Han fikk maksimal score på Temperament, som inneholder: Lydig og håndterbar, Pålitelig, Selvsikker og fryktløs. En aggresiv hund vil på dette punktet bli avslørt, og diskvalifisert om den er aggresiv.

In your dreams.. Hvis det hadde vært så store krav til å drive oppdrett i norge, hvorfor er da folk som selv holder på med rasen som uttaler at det er problemer med useriøs avl og en av grunnene til det er fordi rasen ikke er godkjent i Norge (var ihvertfall ikke det for ett par år siden). Ja med godkjent mener jeg registrert i NKK, gjennom FCI.

Jeg har tilogmed vært borti opptil flere individer av arten og deres respektive eiere. Hvis rasen er så himla sunn som dere BB fantaster skal ha det til, hvorfor er det da så stort antall (prosentvis i forhold til antall hunder) som har TPLO operasjoner bak seg. For ikke snakke om de med kløe.. Jeg bare undrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In your dreams.. Hvis det hadde vært så store krav til å drive oppdrett i norge, hvorfor er da folk som selv holder på med rasen som uttaler at det er problemer med useriøs avl og en av grunnene til det er fordi rasen ikke er godkjent i Norge (var ihvertfall ikke det for ett par år siden). Ja med godkjent mener jeg registrert i NKK, gjennom FCI.

Jeg har tilogmed vært borti opptil flere individer av arten og deres respektive eiere. Hvis rasen er så himla sunn som dere BB fantaster skal ha det til, hvorfor er det da så stort antall (prosentvis i forhold til antall hunder) som har TPLO operasjoner bak seg. For ikke snakke om de med kløe.. Jeg bare undrer..

Nok et useriøst individ, som ikke gidder å sette seg inn i gjeldene lover og regler, før han kaster ut påstander i hytt og pine!

Det er SÅ strenge krav for å drive oppdrett - spør hvilken som helst oppdretter da vell, eller gå inn på SABT sine hjemmesider!

Og JA - det er problemer med useriøst avl - det vil si mennesker som avler på Boerboeler - men ikke er registrerte oppdrettere, og ergo får en ikke stamtavle til valpene sine. Grunnen til at Boerboelen ikke er godkjent av NKK, er nettopp fordi raseklubben IKKE ønsker det selv - da vil det bli fritt frem for hvem som helst å avle, og det strenge avlsprogrammet som foregår vil være bortkastet. Da vil en kunne parre individer, stille ut hundene og få stamtavler etter NKKs regler, og de som kjenner litt hundehistorie vett hvordan det da kan gå med rasene...

Hvor sunne en Boerboel er, kan jeg desverre ikke uttale meg om, men det var AGGRESIVITET vi diskuterte, hvis du ikke kan lese, så ikke svar! Hvis du er interessert i Boerboelens sykdomshistorie i Norge, anbefaler jeg deg å ta en titt hos www.boerboel.no...Norges største oppdretter, hunden hans er i verdens toppen, Norges SABT - representant, og som største oppdretter blir vell han konfrontert ved eventuelle sykdommer o.l. Han har beskrevet ulike sykdomsbilder som kan forventes på en Boerboel, og hvor stor andel av de Norske som rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nok et useriøst individ, som ikke gidder å sette seg inn i gjeldene lover og regler, før han kaster ut påstander i hytt og pine!

Det er SÅ strenge krav for å drive oppdrett - spør hvilken som helst oppdretter da vell, eller gå inn på SABT sine hjemmesider!

Og JA - det er problemer med useriøst avl - det vil si mennesker som avler på Boerboeler - men ikke er registrerte oppdrettere, og ergo får en ikke stamtavle til valpene sine. Grunnen til at Boerboelen ikke er godkjent av NKK, er nettopp fordi raseklubben IKKE ønsker det selv - da vil det bli fritt frem for hvem som helst å avle, og det strenge avlsprogrammet som foregår vil være bortkastet. Da vil en kunne parre individer, stille ut hundene og få stamtavler etter NKKs regler, og de som kjenner litt hundehistorie vett hvordan det da kan gå med rasene...

Hvor sunne en Boerboel er, kan jeg desverre ikke uttale meg om, men det var AGGRESIVITET vi diskuterte, hvis du ikke kan lese, så ikke svar! Hvis du er interessert i Boerboelens sykdomshistorie i Norge, anbefaler jeg deg å ta en titt hos www.boerboel.no...Norges største oppdretter, hunden hans er i verdens toppen, Norges SABT - representant, og som største oppdretter blir vell han konfrontert ved eventuelle sykdommer o.l. Han har beskrevet ulike sykdomsbilder som kan forventes på en Boerboel, og hvor stor andel av de Norske som rammes.

Jeg forstår at du KIm & co har enerett på å uttale deg om Boerboel, du er selvfølgelig den eneste her på forumet med erfaring med rasen. Hvis du er representativ for alle som eier BB så er det jammen ikke rart folk er skeptiske, for dine innlegg er rett og slett uspiselige i all sin arroganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre både sykdom og lidelser med de aller fleste hunderaser i dag.. uansett hvordan man snur og vender på det. Noen raser har mer enn andre, mye pga populæritet og uvettig avl. Andre raser, de mer ukjente/upopulære( eller hva man kan kalle dem) rasene har mindre kasnje pga det er ikke avlet så mye på og mette et sultent marked.. der man bruker hva som helst til avlsdyr. Boerboelen er jo ikke en heller ikke en fullkommen rase, og det finnes sykdom på dem som alle andre raser. Men kanskje ikke i like stor grad og hyppighet som en del andre igjen. Men det kan jo ha noe med antallet og gjøre også.. er ikke den rasen som det finnes mest av til lands eller avles mest på (enda) Men sykdom kommer man nok ikke utenom uansett... selv hvor sund man sier en rase er.

Og de har sine svakheter alle raser ,som de er disponert for..

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo ha noe med antallet og gjøre også.. er ikke den rasen som det finnes mest av til lands eller avles mest på (enda) Men sykdom kommer man nok ikke utenom uansett... selv hvor sund man sier en rase er.

Og de har sine svakheter alle raser ,som de er disponert for..

Tja... til å være en så ung rase her til lands, synes jeg det høres ut som om den er i eksplosiv vekst... I følge Norboels sider har det blitt omlag 300-350 individer her i landet i løpet av de siste 5-6 (?) årene (om jeg forstod det riktig). Det synes jeg er en skremmende utvikling for en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim&osv... Du sier: "Grunnen til at Boerboelen ikke er godkjent av NKK, er nettopp fordi raseklubben IKKE ønsker det selv - da vil det bli fritt frem for hvem som helst å avle, og det strenge avlsprogrammet som foregår vil være bortkastet."

Hva er det som hindrer de useriøse i dag, da? Er det ikke akkurat like fritt fram idag å avle hunder som ikke er godkjent av denne klubben?

Er alle disse 300-350 hundene som Siri snakker om fra godkjente kull, tror du?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aggresiv Boerboel vil ALDRI bli godkjent for videre avl, og Boerboelen er kanskje under den strengeste form for avl, uansett rase! Det er ikke slik som med andre raser, at det er nok å ha en hanhund og tispe med stamtavle for å drive oppdrett av Boerboel. SABT - Den Sør - Afrikanske Boerboel oppdretter foreningen, driver et nøyaktig og kontrollert oppdrett av Boerboel.

Det vil si: Hvis en ønsker å drive oppdrett, må en først melde seg inn i SABT. Videre må en få godkjenning til å drive oppdrett.

Dette er stort sett en formalitet, men koster ca 800 kr. Og papirarbeidet tar tid mellom Norge og Sør - Afrika.

Unnskyld at jeg spør - hvordan kan en uoffisiell raseklubb i SØR-AFRIKA hindre meg i å sette valper på boerboelen min? :rolleyes: - Og hva i huleste skal jeg med stamtavle/reg-bevis på et individ av en ikke-anerkjent rase? :wallbash: (Og nøyaktig når i verdenshistorien ble det et kvalitetsstempel at man har råd til å betale den symbolske summen 800,- for en godkjenning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis en del mennesker som ikke liker Boerboel, eller måten den avles på. så hvorfor da gidde å komme med innlegg? Hvorfor ikke da holde seg unna, og la oss som er blitt glade i rasen, og har kunnskap om den, komme med råd til de som eventuelt er interessert?

Gråtass: Er jeg arrogant? Så at jeg har kunnskap om noe, og arresterer dine løgnaktige utsagn - det gjør meg arrogant? Hvis du ikke forstår hvordan og hvorfor vedrørende en rase, så spør heller fint, så er det nok av mennesker som er villig til å svare, jeg svarer gjerne på spørsmål vedrørende en Boerboel, fordi jeg har 2 stykker selv - og fordi jeg har kjent til rasen og vert i miljøet noen år. Det gjør meg ikke til noen ekspert, men i stand til å rette på de som tilsyndelatende ikke har peiling. Og når et menneske spør om rasen, og får tulle - svar fra andre som ikke kjenner rasen, da føler jeg at som medlem av SABT og den Norske Boerboel klubben, at jeg bør rette opp inntrykket, i det minste sørge for at informasjonen som kommer ut er sannheten...

Susanne: Ingen hindrer de useriøse, bare kjøperne kan være med å hindre at det kjøpes renraset Boerboeler. Men de useriøse får ingen innvirkning på avlsprogrammet, noe som selvfølgelig er det viktigste.

Lotta: SABT er den OFFISIELLE raseklubben. Hvis du ikke ønsker en EKTE Boerboel, eller er opptatt av eller forstår vittsen med stamtavler, så er kanskje ikke en renraset hund det viktigste for deg. Grunnen til at de ikke er annerkjent forklarte jeg tidligere. Men til opplysning har den Amerikanske Kennelklubben annerkjent dem, men de står heldigvis utenfor FCI.

Det er nok intet kvalitetsstempel å kunne betale avgiften. Men å få lov til å betale, altså bli medlem og kanskje få registrere ett oppdrett, betyr at hundene dine må være av god kvalitet. (minimum 75% score) Og de som avler på ikke registrerte Boerboeler vil selvfølgelig automatisk bli utestengt fra SABT...

For de som er interessert i Sør - Afrikansk Boerboel, kan en gå inn på følgende sider: www.sabt.co.za (Hovedkontoret), http://sabt.org.uk (Europeiske kontoret) www.bb-klubben.com (Norske raseklubben) www.boerboel.no (Norges SABT - kontakt og innehaver av noen av verdens beste rangerte Boerboeler. Så kan en jo vurdere selv om mine opplysninger er riktige eller ikke..

-----------------------------------------

Susanne: De 300 - 350 hundene som nevnes på www.boerboel.no er alle de hunden som regnes som ekte Boerboeler, det vil si de har stamtavle.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: De 300 - 350 hundene som nevnes på www.boerboel.no er alle de hunden som regnes som ekte Boerboeler, det vil si de har stamtavle.

Er det ikke ganske betenkelig at en såpass ny rase her til lands på få år faktisk har kommet opp i et så stort antall ? Man kan jo lure på hvilke kriterier som ligger bak det å få en boerboel godkjent for avl når man greier å få produsert så mange kull med stamtavle på så kort tid - for alle disse er jo selvsagt etter SABT-godkjente foreldre etter hva jeg kan forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik som med andre raser, at det er nok å ha en hanhund og tispe med stamtavle for å drive oppdrett av Boerboel. SABT - Den Sør - Afrikanske Boerboel oppdretter foreningen, driver et nøyaktig og kontrollert oppdrett av Boerboel.

Det vil si: Hvis en ønsker å drive oppdrett, må en først melde seg inn i SABT. Videre må en få godkjenning til å drive oppdrett.

Dette er stort sett en formalitet, men koster ca 800 kr. Og papirarbeidet tar tid mellom Norge og Sør - Afrika.

Vel - du sier at den Sør-Afrikanske Boerboel oppdretterforeningen driver et nøyaktig og kontrollert oppdrett av boerboel og at man i SØR-AFRIKA (gudene må vite hvilke sanksjonsmuligheter den klubben har der - det skal ikke jeg uttale meg om - kanskje de har lov å arresterer folk som avler på ikke-godkjente hunder, hva vet jeg???) - må få godkjenning - og at denne koster kr 800,- - ikke rare kvalitetskravet til en oppdretter spør du meg...

Lotta: SABT er den OFFISIELLE raseklubben.

Jaha, og definisjonen på en OFFISIELL kontra en IKKE-OFFISIELL raseklubb er HVA - nøyaktig? (Skulle ikke forundre meg om du må konkludere med at den er anerkjent av andre (paraply)organisasjoner, typ NKK/FCI, muligens...? :))

Hvis du ikke ønsker en EKTE Boerboel, eller er opptatt av eller forstår vittsen med stamtavler, så er kanskje ikke en renraset hund det viktigste for deg.

En hund kan jo være 100% renraset selv om den ikke har et registreringsbevis, vet du...

Grunnen til at de ikke er annerkjent forklarte jeg tidligere. Men til opplysning har den Amerikanske Kennelklubben annerkjent dem, men de står heldigvis utenfor FCI.

Ha, ha - det er bare å gå inn på AKCs egne sider for å se at du er på gyngende grunn.

Boerboel kan IKKE registreres hos dem:

Foundation Stock Service® Breeds

The Foundation Stock Service® (FSS®) was created by the American Kennel Club to answer the needs of today's rare breed fanciers. The Foundation Stock Service is an optional record keeping service for all purebred breeds not currently registrable with the American Kennel Club.

You can follow the links below for contact information (note: we do not have contacts for every breed).

American English Coonhound

Appenzeller Sennenhunde

Argentine Dogo

Azawakh

Belgian Laekenois

Bergamasco

Berger Picard

Black and Tan Coonhound

Bluetick Coonhound

Bolognese

Boykin Spaniel

Bracco Italiano

Cane Corso

Catahoula Leopard Dog

Caucasian Mountain Dog

Central Asian Shepherd Dog

Cesky Terrier

Chinook

Cirneco dell'Etna

Coton de Tulear

Czechoslovakian Wolfdog

Entlebucher Mountain Dog

Estrela Mountain Dog

Finnish Lapphund

German Spitz

Grand Basset Griffon Vendéen

Icelandic Sheepdog

Kai Ken

Karelian Bear Dog

Kishu Ken

Kooikerhondje

Lagotto Romagnolo

Lancashire Heeler

Leonberger

Mudi

Norwegian Lundehund

Perro de Presa Canario

Peruvian Inca Orchid

Portuguese Podengo

Portuguese Pointer

Pumi

Rafeiro do Alentejo

Rat Terrier

Russell Terrier

Schapendoes

Sloughi

Small Munsterlander Pointer

South African Boerboel

Spanish Water Dog

Stabyhoun

Swedish Lapphund

Thai Ridgeback

Tosa

Treeing Tennessee Brindle

Treeing Walker Coonhound

Xoloitzcuintli

(Hva som er "heldigvis" med å ikke være anerkjent av FCI gidder jeg ikke å spørre om engang...)

Og de som avler på ikke registrerte Boerboeler vil selvfølgelig automatisk bli utestengt fra SABT...

- Ja, det må jo være en skjebne verre enn døden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske betenkelig at en såpass ny rase her til lands på få år faktisk har kommet opp i et så stort antall ? Man kan jo lure på hvilke kriterier som ligger bak det å få en boerboel godkjent for avl når man greier å få produsert så mange kull med stamtavle på så kort tid - for alle disse er jo selvsagt etter SABT-godkjente foreldre etter hva jeg kan forstå...

Egentlig ikke. De første Boerboelene kom til Norge i 1999, og de var voksen. Så har NorBoerboel, Viking og Whitewater stått for oppdrett. Hvis en tar 350 individer / 8 år = 43 individer per år. Normale kull er på 9 valper, mine var fra kull på 14 begge 2. Altså er det produsert ca 4-5 kull per år, som er nokså lite egentlig på 3 oppdrettere.

Nå er det registrert 6 oppdrettere, og 2 til som venter i spenning.

En har selvfølgelig bare oversikt over de registrerte individene...hvor mange uregistrerte individer det finnes, er det nok ingen som vett...logisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. De første Boerboelene kom til Norge i 1999, og de var voksen. Så har NorBoerboel, Viking og Whitewater stått for oppdrett. Hvis en tar 350 individer / 8 år = 43 individer per år. Normale kull er på 9 valper, mine var fra kull på 14 begge 2. Altså er det produsert ca 4-5 kull per år, som er nokså lite egentlig på 3 oppdrettere.

Nå er det registrert 6 oppdrettere, og 2 til som venter i spenning.

En har selvfølgelig bare oversikt over de registrerte individene...hvor mange uregistrerte individer det finnes, er det nok ingen som vett...logisk nok.

Nettopp... :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent samme veksten som man så på amstaff, som eksploderte på lignende vis. I tillegg kommer da vel hundene som de "useriøse" avler? Det er MYE hunder det, og jeg hadde ærlig talt vært litt bekymret for om man faktisk klarer å finne eiere til disse hundene - de RIKTIGE eierne. For akkurat som på andre raser som har tatt av etter raseforbudet, så tror jeg at man kan måtte slite litt med å finne de som har riktige motivasjon for en slik type hund - utover bare utseendet og det at de er store og mektige og kanskje også ser tøffe ut.

Og som på rottweiler, så spiller det liten rolle om HVEM som avler hva, hvis det er hunder solgt som boerboel som skulle komme til å havne i avisene. De seriøse rottweileroppdretterne sliter mye på grunn av all cowboyavlen, og jeg tror helt ærlig veien å gå neppe er å holde seg helt utenfor NKK-systemet - det er vel allerede bevist idag, siden det forlengst skjer useriøs avl? Uregistrert hund er uregistrert hund, for myndighetene - som har NKK som sin samarbeidspartner. Da spiller SABT etc liten rolle i den større sammenheng. Dialog er det beste.

Det er fint med strenge avlskrav, men helt ærlig: En vurdering på en utstilling kan da ikke erstatte for eksempel mentale hundetester. Og den hunden som nevnes her, som er så redd at den tisser på seg - skal DET være et "greit gemytt" på en hund som blir så stor? Det er - jeg understreker - IKKE en "reservert" hund, det er en bokstavelig talt pissredd hund - og det kan bli en potensielt farlig hund, siden den også beskrives som "veldig skeptisk". Og likevel anbefaler man rasen til andre?

Og at hunder "ikke aksepterer" fremmede før eier sier det er greit, at det skal være rasetypisk og fint på hunder som holdes i Norge idag - er det så bra? Hva hvis eier ikke er der? Hund med vaktinstinkt er et STORT ansvar, og vi bor faktisk ikke i Sør-Afrika i opprinnelsestiden for rasen. For meg BØR en så stor hund være trygg og patent, uten svermerier for en bakgrunn fra et Sør-Afrika - og boernes tid - som er NOKSÅ annerledes enn det er lurt OG lov å videreføre i Norge anno idag.

Jeg blir litt redd for romantisering av så store raser. På et annet forum er det en som beskriver sine problemer med en stor hund av doggerasen, som nærmest terroriserer barna som ikke tør å være i samme etasje som hunden. Hjelp - hva slags hundehold er det folk tror det skal være? Ikke bare skal man vite nok om hund til å "gjennomskue" raseentusiaster som forherliger vaktinstinkter utover det forsvarlige; man skal også faktisk evne å oppdra en stor, bastant hund og klare å ha mental kontroll over den - siden fysisk neppe går for endel mindre jenteeiere. Og klarer man ikke å håndtere en gordon setter, så den klarer å forholde seg uten "morderiske tendenser" mot andre hannhunder - vel, er boerboel det rette da?

I svenske Hundsport stod det en veldig vettug artikkel om at i rette hender er alle raser gode - mens konsekvensen blir så mye, mye større for enkelte raser med en viss bakgrunn om de handler i "mindre rette" hender.

Jeg setter pris på de forbeholdene du tar, K&Z&C, da du først svarte Vilma her - men så synes jeg det dalte kraftig. Å være så arrogant til folk som er skeptiske med god grunn til din rase, det er den dårligste reklame som finnes. Ikke glem at en av grunnene til at det gikk så dårlig som det gikk med amstaff, var at de hadde ganske store deler av det andre hundemiljøet om ikke mot seg - så iallfall ikke helt med seg heller, nettopp fordi man "underdrev" så det gøyv - noe folk med solid hundeerfaring ikke kunne bli med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...