Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjälp mig!

Anders

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

post-1560-1168245474_thumb.jpg

post-1560-1168245508_thumb.jpg

post-1560-1168245541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

Hei !

For å stille ut bør du være medlem i SKK eller raseklubb eller en lokal hundeklubb slik at du slipper dobbelt påmeldingsavgift - eller siden du bor i utlandet: en FCI-tilsluttet hundeklubb. Du trenger ikke å ha forsikring, men hunden må ha alle vaksiner og slikt i orden (dersom du skal ta den inn til Sverige må den også være rabiesvaksinert selvsagt).

På utstilling skal man vise hunden i trav - både fram og tilbake, og i ring (hunden skal gå på din venstre side og man løper mot klokka). Når hunden stilles opp foran dommeren - og evt i konkurranseklassen - skal den stå sånn nogen lunde slik denne hunden gjør (foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

På SKKs hjemmesider (www.skk.no) finner du antakelig terminlister over utstillinger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
(foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

Lykke til.

Denne hunden stod veldig bra - men *fnis* det dummeste jeg ser er når man "henger" hunden i båndet som denne - tar bilde og så "tar bort" båndet - stakkars, den ser jo litt vannskapt ut for ett utrent øye - denne hunden er "hengt" og står ikke slik naturlig selv om bildet forsøker å gi inntrykk av det *latter* man ser at halsen er snurpa sammen øverst..........

Ellers Anders - så synes jeg at din valp står relativt fint på det midterste bildet - bare få hodet litt mer opp og ikke frem - det første og andre bildet er ok - det tredje får han gyngehest preg - ler, men øv litt mer i den leia - ser greit ut det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren.

En sak till, Caesar står helt stilla med på kropp och huvud så länge jag har min hand med godbiten där. Skulle jag flytta handen så följer huvudet efter. Så på sätt och vis så skymmer min hand huvudet framifrån, är det något problem? Alltså kan jag ha det så att han har koncentrationen på min hand eller måste jag träna bort så att han står stilla iaf?

Och bakbenen...ska dem helst vara bredvid varandra eller gör det inget om en fot är längre bak ungefär som om han är på väg framåt om ni förstår?

Tack Janne&Kenny. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye bra inne på Norske Grand Danois klubb sin hjemmeside.

NGDK

Tilnærmet kvadratisk kroppsbygning, spesielt gjelder dette hannhunder. Kroppslengden (målt fra brystenspissen til sittebensknoken) skal ikke overskride mankehøyden med mer enn 5% hos hannhunder og 10% hos tisper.

Overlinje:

Nesten rett, skråner jevnt bakover.

Manke:

Det høyeste punktet på den kraftige kroppen, dennes ved at skulderbladstoppen når over ryggtaggene.

Rygg

Kort og stram.

Lend:

Svakt velvet, bred, meget muskuløs.

Kryss:

Bredt, meget muskuløst, svakt skrånende fra hoftebenskammen til haleansatsen og går umerkelig over i denne.

Lår

Langt, bredt, meget muskuløst.

Knær

Kraftige, plassert nesten loddrett under hoftebenet.

Underlår:

Muskuløst, langt, nesten samme lengde som lårbenet.

Haser

Kraftige og stabile, verken inn- eller utoverdreide.

Mellomfot:

Korte, kraftige, står nesten loddrett mot bakken

Jeg anbefaler ivertfall å ta kontakt med folk innen GD miljøet, som kan hjelpe deg med hvordan du skal stille fram hunden din. :)

Kjempe fin valp forresten! Har selv Grand Danois... Hvilket kennel kommer han fra`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...