Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjälp mig!

Anders

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

post-1560-1168245474_thumb.jpg

post-1560-1168245508_thumb.jpg

post-1560-1168245541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

Hei !

For å stille ut bør du være medlem i SKK eller raseklubb eller en lokal hundeklubb slik at du slipper dobbelt påmeldingsavgift - eller siden du bor i utlandet: en FCI-tilsluttet hundeklubb. Du trenger ikke å ha forsikring, men hunden må ha alle vaksiner og slikt i orden (dersom du skal ta den inn til Sverige må den også være rabiesvaksinert selvsagt).

På utstilling skal man vise hunden i trav - både fram og tilbake, og i ring (hunden skal gå på din venstre side og man løper mot klokka). Når hunden stilles opp foran dommeren - og evt i konkurranseklassen - skal den stå sånn nogen lunde slik denne hunden gjør (foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

På SKKs hjemmesider (www.skk.no) finner du antakelig terminlister over utstillinger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
(foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

Lykke til.

Denne hunden stod veldig bra - men *fnis* det dummeste jeg ser er når man "henger" hunden i båndet som denne - tar bilde og så "tar bort" båndet - stakkars, den ser jo litt vannskapt ut for ett utrent øye - denne hunden er "hengt" og står ikke slik naturlig selv om bildet forsøker å gi inntrykk av det *latter* man ser at halsen er snurpa sammen øverst..........

Ellers Anders - så synes jeg at din valp står relativt fint på det midterste bildet - bare få hodet litt mer opp og ikke frem - det første og andre bildet er ok - det tredje får han gyngehest preg - ler, men øv litt mer i den leia - ser greit ut det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren.

En sak till, Caesar står helt stilla med på kropp och huvud så länge jag har min hand med godbiten där. Skulle jag flytta handen så följer huvudet efter. Så på sätt och vis så skymmer min hand huvudet framifrån, är det något problem? Alltså kan jag ha det så att han har koncentrationen på min hand eller måste jag träna bort så att han står stilla iaf?

Och bakbenen...ska dem helst vara bredvid varandra eller gör det inget om en fot är längre bak ungefär som om han är på väg framåt om ni förstår?

Tack Janne&Kenny. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye bra inne på Norske Grand Danois klubb sin hjemmeside.

NGDK

Tilnærmet kvadratisk kroppsbygning, spesielt gjelder dette hannhunder. Kroppslengden (målt fra brystenspissen til sittebensknoken) skal ikke overskride mankehøyden med mer enn 5% hos hannhunder og 10% hos tisper.

Overlinje:

Nesten rett, skråner jevnt bakover.

Manke:

Det høyeste punktet på den kraftige kroppen, dennes ved at skulderbladstoppen når over ryggtaggene.

Rygg

Kort og stram.

Lend:

Svakt velvet, bred, meget muskuløs.

Kryss:

Bredt, meget muskuløst, svakt skrånende fra hoftebenskammen til haleansatsen og går umerkelig over i denne.

Lår

Langt, bredt, meget muskuløst.

Knær

Kraftige, plassert nesten loddrett under hoftebenet.

Underlår:

Muskuløst, langt, nesten samme lengde som lårbenet.

Haser

Kraftige og stabile, verken inn- eller utoverdreide.

Mellomfot:

Korte, kraftige, står nesten loddrett mot bakken

Jeg anbefaler ivertfall å ta kontakt med folk innen GD miljøet, som kan hjelpe deg med hvordan du skal stille fram hunden din. :)

Kjempe fin valp forresten! Har selv Grand Danois... Hvilket kennel kommer han fra`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...