Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjälp mig!


Anders

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

post-1560-1168245474_thumb.jpg

post-1560-1168245508_thumb.jpg

post-1560-1168245541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips och svara på lite frågor?

Jag har nämligen en GD-valp och tycker det hade varit kul att prova på att ställa ut honom någon gång.

Men jag kan ingenting om utställningar och om hur det funkar.

Nu undrar jag vad som krävs av mig för att jag ska få ställa ut min hund? Jag bor inte i Sverige för tillfället men kommer hem till somrarna. Så hunden (Caesar) är alltså inte registrerad i Sverige, är det några problem? Måste man ha försäkring på hunden?

Vart kan man hitta information om kommande utställningar? Jag tänker då främst på utställningar i Sverige.

Vad ingår det för moment i en utställning för grand danois? Jag är helt novis på området men vad jag har förstått så är det bara att man ska gå runt med hunden för att se rörelsemönstret och sen att den ska stå stilla medan domaren går runt och kollar på honom. Är det något mer? Måste hunden röra sig i något speciellt mönster, alltså t.ex. trava?

Jag läste på sv. GD klubbens hemsida att knät ska vara under höften. Jag bifogar en bild på min hund, tycker ni att den ska ha benen längre bak? Eller kanske bara tyngdpunkten lite längre fram så han lutar framåt lite? Har ni något tips för hur man kan träna upp en bra position?

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu.....

Caesar är för övrigt 6 månader.

Tacksam för lite hjälp.

Hei !

For å stille ut bør du være medlem i SKK eller raseklubb eller en lokal hundeklubb slik at du slipper dobbelt påmeldingsavgift - eller siden du bor i utlandet: en FCI-tilsluttet hundeklubb. Du trenger ikke å ha forsikring, men hunden må ha alle vaksiner og slikt i orden (dersom du skal ta den inn til Sverige må den også være rabiesvaksinert selvsagt).

På utstilling skal man vise hunden i trav - både fram og tilbake, og i ring (hunden skal gå på din venstre side og man løper mot klokka). Når hunden stilles opp foran dommeren - og evt i konkurranseklassen - skal den stå sånn nogen lunde slik denne hunden gjør (foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

På SKKs hjemmesider (www.skk.no) finner du antakelig terminlister over utstillinger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
(foto tatt fra Norsk Grand Danois Klubbs side, foto: Steinar Moen):

lunis.jpg

Lykke til.

Denne hunden stod veldig bra - men *fnis* det dummeste jeg ser er når man "henger" hunden i båndet som denne - tar bilde og så "tar bort" båndet - stakkars, den ser jo litt vannskapt ut for ett utrent øye - denne hunden er "hengt" og står ikke slik naturlig selv om bildet forsøker å gi inntrykk av det *latter* man ser at halsen er snurpa sammen øverst..........

Ellers Anders - så synes jeg at din valp står relativt fint på det midterste bildet - bare få hodet litt mer opp og ikke frem - det første og andre bildet er ok - det tredje får han gyngehest preg - ler, men øv litt mer i den leia - ser greit ut det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren.

En sak till, Caesar står helt stilla med på kropp och huvud så länge jag har min hand med godbiten där. Skulle jag flytta handen så följer huvudet efter. Så på sätt och vis så skymmer min hand huvudet framifrån, är det något problem? Alltså kan jag ha det så att han har koncentrationen på min hand eller måste jag träna bort så att han står stilla iaf?

Och bakbenen...ska dem helst vara bredvid varandra eller gör det inget om en fot är längre bak ungefär som om han är på väg framåt om ni förstår?

Tack Janne&Kenny. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye bra inne på Norske Grand Danois klubb sin hjemmeside.

NGDK

Tilnærmet kvadratisk kroppsbygning, spesielt gjelder dette hannhunder. Kroppslengden (målt fra brystenspissen til sittebensknoken) skal ikke overskride mankehøyden med mer enn 5% hos hannhunder og 10% hos tisper.

Overlinje:

Nesten rett, skråner jevnt bakover.

Manke:

Det høyeste punktet på den kraftige kroppen, dennes ved at skulderbladstoppen når over ryggtaggene.

Rygg

Kort og stram.

Lend:

Svakt velvet, bred, meget muskuløs.

Kryss:

Bredt, meget muskuløst, svakt skrånende fra hoftebenskammen til haleansatsen og går umerkelig over i denne.

Lår

Langt, bredt, meget muskuløst.

Knær

Kraftige, plassert nesten loddrett under hoftebenet.

Underlår:

Muskuløst, langt, nesten samme lengde som lårbenet.

Haser

Kraftige og stabile, verken inn- eller utoverdreide.

Mellomfot:

Korte, kraftige, står nesten loddrett mot bakken

Jeg anbefaler ivertfall å ta kontakt med folk innen GD miljøet, som kan hjelpe deg med hvordan du skal stille fram hunden din. :)

Kjempe fin valp forresten! Har selv Grand Danois... Hvilket kennel kommer han fra`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...