Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsvarlig?


MarieR

Recommended Posts

6mnd gamle valper av blandingen sib.husky og al.husky blir satt i spann og får/må trekke. Er dette forsvarlig? Når man ikke skal begynne med skikkelig agility, sykkelturer, hard fysisk jobbing, trekke generelt før hunden er mye eldre?

Eieren har drevet lenge med sledehunder, og driver i tillegg med AG, så man skulle kanskje tru denne visste bedre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, jeg reagerte kraftig på denne jeg også!

Men nei! Hundene skal ikke trekke før de blir rundt 1-2 år, så forsvarlig er det nok ikke.,..

Kan ikke slikt påføre HD/ lidelser da?

Edit: endret og skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt normalt ut. Det er stor forskjell på å bli satt i spann og lære å trekke mot å bli trent hardt som trekkhund. Trekkhunder begynner "utdannelsen" sin like tidlig som andre hunder. Trekkhundfolk er generelt mye mer forsiktig med unghundene sine enn mange agilityfolk jeg kjenner faktisk, og det til tross for at de faktisk lar valper på 6 mnd prøve seg i spann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Dette høres helt normalt ut. Det er stor forskjell på å bli satt i spann og lære å trekke mot å bli trent hardt som trekkhund. Trekkhunder begynner "utdannelsen" sin like tidlig som andre hunder. Trekkhundfolk er generelt mye mer forsiktig med unghundene sine enn mange agilityfolk jeg kjenner faktisk, og det til tross for at de faktisk lar valper på 6 mnd prøve seg i spann. :)

Men personen sa at de lot valpene få trekke i hundespann, så trekk er det jo..

Men om du sier det, så er det kanskje sant..

Hvorfor er det så forskjellig fra sledehunder til snørekjøre hunder da?

De jeg veit at lar overhode ikke valpen trekke før den er fylt rundt 1-1/2 år...Og det er faktisk på ski, og en slede er mye tungere..

Nei, jeg skal slutte å fundere på sånne ting jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke uvanelig at hundekjørere begynner å trene unghundene i spann fra de er 7-8 mnd gamle. Frem til da har livet deres stort sett bestått av å leke med kullsøsken og løpe løs og herje i skogen (jeg må nesten snakke litt generelt her ut i fra de jeg kjenner). Ofte får de også løpe løs etter sykkel e.l. før de blir satt i sele. Om det er forsvarlig eller ikke kommer jo ann på øyet som ser.

Men for det første trenes ikke disse unghundene hardt og langt som de voksne hundene. Det finnes sikkert de som gjør det også, men jeg tror nesten jeg kan garantere deg at du da ikke får noe topp-spann. Det som vektlegges de første månedene etter unghundene har blitt introdusert for selen er å lære dem hvordan man oppfører seg når man har sela på, at man skal løpe i samme retning og ikke bry seg om andre hunder og dyr, ikke spise liner, kommandoer osv. Og det aller, aller viktgiste: de skal lære/erfrare at å løpe i spann er kjempegøy! Og unghunder som blir presset for langt fysisk syns ikke det er gøy. Derfor vil alle gode hundekjørere behandle unghunder som gullegg. Hunder som ikke syns det er gøy å trekke blir aldri gode trekkhunder. Og dårlige erfaringer som unghunder sitter som kjent lenge og er vanskelig å gjøre noe med. Hvordan form unghunden er i første sesongen er derfor helt irrelevant, det er ikke derfor de starter så tidlig. Det er unghundens hode som er det viktigste.

Men, selvfølgelig blir de jo også trent fysisk når de blir introdusert i spannet selv om det er mye kortere og lettere turer enn de voksne. Og hundekjørere, og jeg med dem, mener dette er bare sundt. Jeg tror hunder trenger å få bruke kroppen sin gjennom oppveksten for å legge et godt grunnlag for å kunne oppnå maksimal form som voksen. Og ut i fra denne diskusjonen er mange her enige med meg i det. Spørmålet blir da om det er skadelig at denne treningen kommer av å trekke i sele.

Og om det er skadelig for en unghund å begynne å trekke i sele kan jeg selvfølgelig ikke gi noe klart svar på, men all erfaring fra hundekjører verdnen tilsier at det ikke er skadelig. Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle hvor det har oppstått den slags skader på skjelettet. Men, selvfølgelig, jeg har ikke snakka med på langt nær alle og det kan jo være skjelettproblemer man ikke har lagt merke til. For det er vel bare det uferdige skjelettet folk tenker på når de sier det er uforsvarlig? Jeg vet ikke. Men saken er jo den at hundekjørere må ha hunder som virker på topp fysisk, og hunder som ikke gjør det vil ved stor påkjenning raskt bli plukka ut. Hvis en hund hadde slitt med skjelettproblemer på grunn av at den har trukket i sele som ung vil jo ikke denne hunden fungere godt fysisk. Og hvis så er tilfelle skulle ingen trekkhunder fungert godt fysisk <_< Også det at alaskan hunskyer som trenes aktivt som spannhunder ofte lever veldig lenge og holder seg friske til langt opp i åra så sant de ikke blir skada er en sak som peker i retning at det ikke er skadelig for hunden.

Men personen sa at de lot valpene få trekke i hundespann, så trekk er det jo..

Men om du sier det, så er det kanskje sant..

Hvorfor er det så forskjellig fra sledehunder til snørekjøre hunder da?

De jeg veit at lar overhode ikke valpen trekke før den er fylt rundt 1-1/2 år...Og det er faktisk på ski, og en slede er mye tungere..

Nei, jeg skal slutte å fundere på sånne ting jeg :)

Nei, en slede er ikke mye tyngre i det hele tatt fordi det er mange hunder som trekker en slede, men bare en eller to som trekker i snørekjøring. Snørekjøring er tyngre enn å trekke en slede. Et 10-spann trekker lett en minibuss...

Ellers kan jeg ikke forstå at man venter til hunden er 1 1/2 år før man begynner med snørekjøring heller jeg da, men det er tyngre.

Therese

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så forskjellig fra sledehunder til snørekjøre hunder da?

De jeg veit at lar overhode ikke valpen trekke før den er fylt rundt 1-1/2 år...Og det er faktisk på ski, og en slede er mye tungere..

Nei, jeg skal slutte å fundere på sånne ting jeg :)

Det er vel lov å fundere..

Jeg hadde heller ikke ventet til hunden var 1 1 1/2 år med å lære den å snørekjøre heller jeg, de turene kan man også regulere lengden på. Kan ikke helt se at å trekke med sele på korte morsomme turer er mer belastende for en valp enn å herje med andre hunder. Og igjen, hundekjørere veldig opptatt at av unghundene skal beholde helsa, humøret og trekkviljen. MYE mer enn mange i agility- og lydighsetsmiljøet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det er vel lov å fundere..

Jeg hadde heller ikke ventet til hunden var 1 1 1/2 år med å lære den å snørekjøre heller jeg, de turene kan man også regulere lengden på. Kan ikke helt se at å trekke med sele på korte morsomme turer er mer belastende for en valp enn å herje med andre hunder. Og igjen, hundekjørere veldig opptatt at av unghundene skal beholde helsa, humøret og trekkviljen. MYE mer enn mange i agility- og lydighsetsmiljøet.. :)

Aha...Jeg møter ei som er aktiv i trekkmiljøet hver dag, og det er sikkert derfra jeg har fått de funderingene, og bekymringene fra..(ja, hu er skikkelig påpasselig med helsa)

Men takk skal dere ha, det lettet hjertet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Aha...Jeg møter ei som er aktiv i trekkmiljøet hver dag, og det er sikkert derfra jeg har fått de funderingene, og bekymringene fra..(ja, hu er skikkelig påpasselig med helsa)

Men takk skal dere ha, det lettet hjertet mitt ;)

Det er nå bare bra å fundere :P , og dette er jo et tema det er veldig mye snakk om blandt vanelige hundeeiere, men nesten en selvfølge i hundekjørermiljøet (eh, ikke det at de ikke er hundeeiere da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...