Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsvarlig?

MarieR

Recommended Posts

6mnd gamle valper av blandingen sib.husky og al.husky blir satt i spann og får/må trekke. Er dette forsvarlig? Når man ikke skal begynne med skikkelig agility, sykkelturer, hard fysisk jobbing, trekke generelt før hunden er mye eldre?

Eieren har drevet lenge med sledehunder, og driver i tillegg med AG, så man skulle kanskje tru denne visste bedre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, jeg reagerte kraftig på denne jeg også!

Men nei! Hundene skal ikke trekke før de blir rundt 1-2 år, så forsvarlig er det nok ikke.,..

Kan ikke slikt påføre HD/ lidelser da?

Edit: endret og skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt normalt ut. Det er stor forskjell på å bli satt i spann og lære å trekke mot å bli trent hardt som trekkhund. Trekkhunder begynner "utdannelsen" sin like tidlig som andre hunder. Trekkhundfolk er generelt mye mer forsiktig med unghundene sine enn mange agilityfolk jeg kjenner faktisk, og det til tross for at de faktisk lar valper på 6 mnd prøve seg i spann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Dette høres helt normalt ut. Det er stor forskjell på å bli satt i spann og lære å trekke mot å bli trent hardt som trekkhund. Trekkhunder begynner "utdannelsen" sin like tidlig som andre hunder. Trekkhundfolk er generelt mye mer forsiktig med unghundene sine enn mange agilityfolk jeg kjenner faktisk, og det til tross for at de faktisk lar valper på 6 mnd prøve seg i spann. :)

Men personen sa at de lot valpene få trekke i hundespann, så trekk er det jo..

Men om du sier det, så er det kanskje sant..

Hvorfor er det så forskjellig fra sledehunder til snørekjøre hunder da?

De jeg veit at lar overhode ikke valpen trekke før den er fylt rundt 1-1/2 år...Og det er faktisk på ski, og en slede er mye tungere..

Nei, jeg skal slutte å fundere på sånne ting jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke uvanelig at hundekjørere begynner å trene unghundene i spann fra de er 7-8 mnd gamle. Frem til da har livet deres stort sett bestått av å leke med kullsøsken og løpe løs og herje i skogen (jeg må nesten snakke litt generelt her ut i fra de jeg kjenner). Ofte får de også løpe løs etter sykkel e.l. før de blir satt i sele. Om det er forsvarlig eller ikke kommer jo ann på øyet som ser.

Men for det første trenes ikke disse unghundene hardt og langt som de voksne hundene. Det finnes sikkert de som gjør det også, men jeg tror nesten jeg kan garantere deg at du da ikke får noe topp-spann. Det som vektlegges de første månedene etter unghundene har blitt introdusert for selen er å lære dem hvordan man oppfører seg når man har sela på, at man skal løpe i samme retning og ikke bry seg om andre hunder og dyr, ikke spise liner, kommandoer osv. Og det aller, aller viktgiste: de skal lære/erfrare at å løpe i spann er kjempegøy! Og unghunder som blir presset for langt fysisk syns ikke det er gøy. Derfor vil alle gode hundekjørere behandle unghunder som gullegg. Hunder som ikke syns det er gøy å trekke blir aldri gode trekkhunder. Og dårlige erfaringer som unghunder sitter som kjent lenge og er vanskelig å gjøre noe med. Hvordan form unghunden er i første sesongen er derfor helt irrelevant, det er ikke derfor de starter så tidlig. Det er unghundens hode som er det viktigste.

Men, selvfølgelig blir de jo også trent fysisk når de blir introdusert i spannet selv om det er mye kortere og lettere turer enn de voksne. Og hundekjørere, og jeg med dem, mener dette er bare sundt. Jeg tror hunder trenger å få bruke kroppen sin gjennom oppveksten for å legge et godt grunnlag for å kunne oppnå maksimal form som voksen. Og ut i fra denne diskusjonen er mange her enige med meg i det. Spørmålet blir da om det er skadelig at denne treningen kommer av å trekke i sele.

Og om det er skadelig for en unghund å begynne å trekke i sele kan jeg selvfølgelig ikke gi noe klart svar på, men all erfaring fra hundekjører verdnen tilsier at det ikke er skadelig. Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle hvor det har oppstått den slags skader på skjelettet. Men, selvfølgelig, jeg har ikke snakka med på langt nær alle og det kan jo være skjelettproblemer man ikke har lagt merke til. For det er vel bare det uferdige skjelettet folk tenker på når de sier det er uforsvarlig? Jeg vet ikke. Men saken er jo den at hundekjørere må ha hunder som virker på topp fysisk, og hunder som ikke gjør det vil ved stor påkjenning raskt bli plukka ut. Hvis en hund hadde slitt med skjelettproblemer på grunn av at den har trukket i sele som ung vil jo ikke denne hunden fungere godt fysisk. Og hvis så er tilfelle skulle ingen trekkhunder fungert godt fysisk <_< Også det at alaskan hunskyer som trenes aktivt som spannhunder ofte lever veldig lenge og holder seg friske til langt opp i åra så sant de ikke blir skada er en sak som peker i retning at det ikke er skadelig for hunden.

Men personen sa at de lot valpene få trekke i hundespann, så trekk er det jo..

Men om du sier det, så er det kanskje sant..

De jeg veit at lar overhode ikke valpen trekke før den er fylt rundt 1-1/2 år...Og det er faktisk på ski, og en slede er mye tungere..

Nei, en slede er ikke mye tyngre i det hele tatt fordi det er mange hunder som trekker en slede, men bare en eller to som trekker i snørekjøring. Snørekjøring er tyngre enn å trekke en slede. Et 10-spann trekker lett en minibuss...

Ellers kan jeg ikke forstå at man venter til hunden er 1 1/2 år før man begynner med snørekjøring heller jeg da, men det er tyngre.

Therese

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov å fundere..

Jeg hadde heller ikke ventet til hunden var 1 1 1/2 år med å lære den å snørekjøre heller jeg, de turene kan man også regulere lengden på. Kan ikke helt se at å trekke med sele på korte morsomme turer er mer belastende for en valp enn å herje med andre hunder. Og igjen, hundekjørere veldig opptatt at av unghundene skal beholde helsa, humøret og trekkviljen. MYE mer enn mange i agility- og lydighsetsmiljøet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det er vel lov å fundere..

Jeg hadde heller ikke ventet til hunden var 1 1 1/2 år med å lære den å snørekjøre heller jeg, de turene kan man også regulere lengden på. Kan ikke helt se at å trekke med sele på korte morsomme turer er mer belastende for en valp enn å herje med andre hunder. Og igjen, hundekjørere veldig opptatt at av unghundene skal beholde helsa, humøret og trekkviljen. MYE mer enn mange i agility- og lydighsetsmiljøet.. :)

Aha...Jeg møter ei som er aktiv i trekkmiljøet hver dag, og det er sikkert derfra jeg har fått de funderingene, og bekymringene fra..(ja, hu er skikkelig påpasselig med helsa)

Men takk skal dere ha, det lettet hjertet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Aha...Jeg møter ei som er aktiv i trekkmiljøet hver dag, og det er sikkert derfra jeg har fått de funderingene, og bekymringene fra..(ja, hu er skikkelig påpasselig med helsa)

Men takk skal dere ha, det lettet hjertet mitt ;)

Det er nå bare bra å fundere :P , og dette er jo et tema det er veldig mye snakk om blandt vanelige hundeeiere, men nesten en selvfølge i hundekjørermiljøet (eh, ikke det at de ikke er hundeeiere da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...