Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjøre opp ved slossing


Synne N

Recommended Posts

Det er ei dame som har en boxer som ofte går tur med den der hvor vi bor. Denne boxeren otrent alltid løs. De lekte sammen de første gangene de møttes, men etterhvert begynte denne hunden å angripe Kali. Noen ganger løs, andre ganger i bånd. Kali blir jo selvfølgelig livredd, men må jo forsvare seg selv. For de som ikke vet det har ikke akkurat Kali en veldig stabil psyke. Det er ikke jeg som har møtt hun med boxeren på tur når hun har angrepet, men mamma har fortalt hva som har skjedd. Hun har ikke blitt skadet, men det er jo ikke noen hyggelig situasjon for noen. Jeg og Kali møtte denne boxeren på tur for litt siden med noen jenter i bånd. Da sprang hun bort til den gneldrene boxeren med en gang og prøvde å dempe den med å ta rompa opp i fjeset på den mens hun bjeffet fortvilt.

I går så møtte mamma igjen denne boxeren på tur som igjen angrep Kali. Men denne gangen ringte hun hjem til oss (jeg var ikke hjemme) og spurte om vi kunne slippe dem et sted så de kan gjøre opp for seg. Mamma sa at hun skulle snakke med meg og hun skulle ringe i dag. Jeg sier selvfølgelig at jeg aldri kommer til å gjøre det. Det er tross alt denne hunden som angriper og den er mye større og sterkere enn Kali. Jeg vil ikke utsette Kali for dette fordi ingen kan vite sikkert hva som kommer til å skje og fordi jeg vil ikke ødelegge henne mer enn det hun allerede er..

Hva synes dere om denne saken, og hva bør jeg si til henne når hun ringer?

Hun kommer jo sikkert bare til å ha denne hunden løs videre, sli at de kommer i flere slosskamper.

Dette er skikkelig fortvilende, håper på mange gode råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelle eieren til boxeren hva dette gjør med hunden din. Fortell det du nå har fortalt oss :) Man må ta såpass mye hensyn, at når man har en hund som angriper andre på den måten, at man har den hunden i bånd, eller hvertfall har nok kontroll til å få den fra å angripe selv om den er løs.

Ask gjorde opp på denne måten med en BC hannhund. Nå skal det sies at disse to hundene hadde ganske lik psyke, og de hadde gått å irritert hverandre lenge, men etter at det "smalt" har det ikke vært problemer overhode. De var ferdige på 5 sekunder, ingen skade skjedd, men den eldste hunden(BC`en) hadde klart sagt fra at jeg tåler ikke slike ypplinger som deg, la meg være. Og Ask prøvde seg aldri igjenn. Det var jo ikke planlagt at det skulle smelle, selv om det lå i kortene med en gammel og gretten hannhund som absolutt hadde gjort slikt før, og en yppling av en hannhund, som ville finne ut hvor han stod i forhold til gamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva du bør gjøre, men jeg vet hva jeg hadde gjort! jeg hadde sakt til denne dama at hun MÅ ha hunden i band fordi det gjør din hund usikker/redd. jeg har en hund som er redd andre hunder, men står da og bjeffer som en gal.. det er ikke noe gøy med usosiale hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvis denne boxeren også er ei tispe så skal dere IKKE slippe dem sammen og la dem finne ut av det. Er det en hannhund - og Kali ei tispe så kan det være en mulighet.

Når det er sagt - så virker det på meg som om Kali gir litt "mixed signals" - for det første så skriver du at hun løper bort til boxeren, så klasker seg rundt å bjeffer - det er ikke demping, men lekeinvitasjon - det virker heller ikke som at dette skremmer Kali særlig - i og med at hun selv oppsøker boxeren liksom. En hund som er redd gjør skjelden det.

Men finn ut hvilken kjønn denne boxeren er - er det en tispe så får du trene Kali på å ignorere den - og si til boxerdamen at det IKKE er noe tema å slippe dem sammen da tisper stort sett sloss med livet som innsats og at det neppe vil føre noe godt med seg annet enn at Kali også blir uttaggerende til tisper fordi hun blir skremt.

Er det en hannhund så finn ett trygt sted hvor disse to kan leke og kose seg - for jeg misstenker at det er det de vil begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Belgerpia:

Denne boxeren er også en tispe, så å slippe dem sammen har vært helt uaktuelt.

Det med at hun tar rumpa oppi den andre hunden tror jeg kan bety mange ting demping eller at hun ikke forstår at denne hunden virkelig er sint og at det er en lek som hun ikke forstår seg helt på. Når feks to hunder krangler eller er voldsomme med hverandre, er det ofte at en tredje hund kommer med rumpa oppi trynet på de for å dempe dem.

I begynnelsen når de lekte sammen så var alltid den boxeren veldig voldsom og Kali prøvde å dempe på mange måter, hun prøvde også å gå vekk, hadde halen mellom beina osv, men det har ikke virket og da er det jo logisk at hun prøver ut nye måter. det iallefall slik jeg ser på det. Jeg tror at disse hundene adri har forstått seg helt på hverandre, og at det kanskje har utløst det. Det er jo aldri mulig å vite hva hundene tenker. Det eneste jeg kan gjøre er jo å se på hvordan de oppfører seg, men slik jeg ser det er Kali frustrert og stresset i møte med denne hunden fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre og det utløser frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått bort til disse menneskene uten å ha hunden med meg og sagt at vi trener på å passere andre hunder uten å hilse. Så ville jeg spurt dem om de kunne holde hunden sin unna min, ellers blir det umulig å trene konsekvent. Så ville jeg takket så mye for hjelpen og iallfall passet på å ha min egen hund i bånd etthvert sted denne boxeren eller andre monstre kunne finne på å dukke opp! Nå er jeg mamman i husholdet her og kanskje moren din kunne ta en tur bort og snakke litt hyggelig med boxerfolket! Det er ingen grunn til å slippe bikkjene sammen. Hvorfor i all verden skulle dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått bort til disse menneskene uten å ha hunden med meg og sagt at vi trener på å passere andre hunder uten å hilse. Så ville jeg spurt dem om de kunne holde hunden sin unna min, ellers blir det umulig å trene konsekvent. Så ville jeg takket så mye for hjelpen og iallfall passet på å ha min egen hund i bånd etthvert sted denne boxeren eller andre monstre kunne finne på å dukke opp! Nå er jeg mamman i husholdet her og kanskje moren din kunne ta en tur bort og snakke litt hyggelig med boxerfolket! Det er ingen grunn til å slippe bikkjene sammen. Hvorfor i all verden skulle dere det?

Takk for tips!

Jeg skal snakke med henne snart, hun skulle egentlig ringe i dag. Det er jeg so skal snakke med henne om dette fordi Kali er mitt ansvar og mamma har ikke egentlig noe særlig greie på hunder. Da får jeg ut mine meniger om denne saken slik at boxereieren forhåpentligvis forstår at hun setter oss kraftig tilbake i trening hver gang de ryker sammen.

Og ja, jeg tror det er veldig viktig å ikke ha Kali løs der jeg kan møte denne boxeren, det setter liksom oss i dårlig lys hvis hun løper bort til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal også vite at selv om det ikke er båndtvang nå så skal eieren ha kontroll over hunden som er løs. Det virker iallefall ikke som om hun har kontroll over boxeren hvis den angriper hunden din. Snakk med dama og hold deg seriøs(ikke hiss deg opp og begynn å rakke ned på hunden hennes og slike ting), det er det man kommer lengst med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg skal snakke med henne snart, hun skulle egentlig ringe i dag. Det er jeg so skal snakke med henne om dette fordi Kali er mitt ansvar og mamma har ikke egentlig noe særlig greie på hunder. Da får jeg ut mine meniger om denne saken slik at boxereieren forhåpentligvis forstår at hun setter oss kraftig tilbake i trening hver gang de ryker sammen.

Og ja, jeg tror det er veldig viktig å ikke ha Kali løs der jeg kan møte denne boxeren, det setter liksom oss i dårlig lys hvis hun løper bort til dem.

Du høres da ut som ei fornuftig jente som klarer å løse dette uten å bidra til dårlig naboforhold! Modent gjort av deg å prate med dama! Jeg syns alltid det hjelper å skylde på trening (eller lus, men det kan man jo ikke ha bestandig :rolleyes: )! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal også vite at selv om det ikke er båndtvang nå så skal eieren ha kontroll over hunden som er løs. Det virker iallefall ikke som om hun har kontroll over boxeren hvis den angriper hunden din. Snakk med dama og hold deg seriøs(ikke hiss deg opp og begynn å rakke ned på hunden hennes og slike ting), det er det man kommer lengst med

Mulig jeg formulerte meg litt feil. Nei, jeg har ingen planer om å hisse meg opp, men jeg vil bare at hun skal forstå hvorfor jeg ikke vil at de skal gjøre opp for seg, og fortelle henne at bør ha hunden sin i bånd fordi det ødelegger veldig mye for oss. Det er jo selvfølgelig veldig mye frustrasjon fra min side pga det har skjedd så mange ganger, men jeg skal holde meg rolig. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt feil. Nei, jeg har ingen planer om å hisse meg opp, men jeg vil bare at hun skal forstå hvorfor jeg ikke vil at de skal gjøre opp for seg, og fortelle henne at bør ha hunden sin i bånd fordi det ødelegger veldig mye for oss. Det er jo selvfølgelig veldig mye frustrasjon fra min side pga det har skjedd så mange ganger, men jeg skal holde meg rolig. <_<

Innlegget ditt kunne vel tolkes at du ville hisse deg opp, selv om jeg ikke tolket det slik. Ville bare komme med et godt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...