Gå til innhold
Hundesonen.no

JRT V.S Parson? Eventuelt andre små terriere?

Aya

Recommended Posts

Ja, da kommer det enda en rasetråd folkens. Jeg hører så mye rart om JRT og de andre terrierne for tiden, at mye dårlig avl har ødelagt visse raser osv. Jeg vurderer å kjøpe en liten kompis til Felixen. Krav: Relativt liten (under 40 cm, gjerne rundt 30-40), tøff nok til å tåle både lange turer og litt lek med bordergutten. En frisk rase fysisk sett, med psyken i behold. Gjerne en rase som er mulig å slippe løs uten at den forsvinner i nærmeste grevlinghull eller noe sånt;) Selvsagt etter litt trening. Jeg lurer på en tispe neste gang, er det store forskjeller mellom hannene og tispene psykisk sett? Jeg vet at de har en tendens til å være litt sta, kanskje litt kranglete med andre hunder (?), men ellers vet jeg ikke så mye mer enn det som står i forskjellige rasebeskrivelser. Noen som har lyst til å dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, DSG er absolutt med i vurderingen, har snakket med flere oppdrettere og kommet ganske langt ift den rasen.. Men jeg vil gjerne forhøre meg litt om noen terriere og (DSG'en er vel en pincher?), fordi dette er en type hunder jeg føler KAN passe, men som jeg ikke vet så fryktelig masse om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

ÅÅ, jeg er helt forelsket i parson russel terriern! Kjemperherlige små tøffinger. Men desverre for små til det jeg ønsker hund til (men kanskje kjanskje om mange år... i tillegg??). Uansett, jeg har passa en JRT tispe masse, og det er en veldig enkelt og grei hund å ha med å gjøre selv om det sies at de er veldig strie. Bjeffete og med dårlig oppdragelse, men det er eiernes skyld, ikke hunden (uten at jeg går nærmere inn på det :whistle: ). Har trent en del med henne hver gang jeg har hatt henne, og hun lærer fort og er enkel å belønne og etter hvert også å ha løs. Alltid glad og i full fart når hun ikke ligger utslitt i sofaen (har nok fått litt mer tur og aktivisering hos meg enn til hverdags ja...).

Jeg vet ikke noe om forskjellen på Parson og JRT i gemyttet, men de har jo felles opprinnelse. Jeg syns Parsonen er penere da, og har en mye mer funksjonell kropp enn de kortbeinte JRTene. men det er nå min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg jammen meg være så frempå å foreslå dvergschnauzeren jeg!

Den er en stor hund i liten forpakning. Tøff og hardfør, lettlært og leken - og sta. Omtrent som terriere :whistle:

Frøkna her er 32 cm høy og liten sett i forhold til de fleste dvergene hun møter. Avl har generelt gjort dem litt større enn rasestandarden, og en hanhund kan fort bli 36-37 cm. Men sånn bortsett fra størrelsen skal det ikke være de store forskjellene på hanhund og tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, DSG er absolutt med i vurderingen, har snakket med flere oppdrettere og kommet ganske langt ift den rasen.. Men jeg vil gjerne forhøre meg litt om noen terriere og (DSG'en er vel en pincher?), fordi dette er en type hunder jeg føler KAN passe, men som jeg ikke vet så fryktelig masse om..

Jupp den er en pincher. Jeg liker JRT veldig godt, men er ikke så begeistret for terriere, og heller ingen andre i familien. Så derfor begynte jeg å se mer på DSG, og hørt mye rundt hos oppdrettere.

Du får ha lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kommer det enda en rasetråd folkens. Jeg hører så mye rart om JRT og de andre terrierne for tiden, at mye dårlig avl har ødelagt visse raser osv. Jeg vurderer å kjøpe en liten kompis til Felixen. Krav: Relativt liten (under 40 cm, gjerne rundt 30-40), tøff nok til å tåle både lange turer og litt lek med bordergutten. En frisk rase fysisk sett, med psyken i behold. Gjerne en rase som er mulig å slippe løs uten at den forsvinner i nærmeste grevlinghull eller noe sånt;) Selvsagt etter litt trening. Jeg lurer på en tispe neste gang, er det store forskjeller mellom hannene og tispene psykisk sett? Jeg vet at de har en tendens til å være litt sta, kanskje litt kranglete med andre hunder (?), men ellers vet jeg ikke så mye mer enn det som står i forskjellige rasebeskrivelser. Noen som har lyst til å dele erfaringer?

Border terrieren går for å være hakket roligere enn en Parson, uten at det vil si at de er kjedelige. De er fine terriere men god psyke, samt at det kun er i underkant av 150 registerte i landet.

Bjeffing med Parson og JRT er ikke kun en konsekvens av dårlig trening; de skal bjeffe da det ligger i deres natur, og kan være svært så vanskelig å avlære dem. Men som regel bjeffer de kun i situasjoner som trigger jaktinstinktet og adrenalinnivået, og holder som regel tyst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner ut at du vil se bort fra terrier annbefaler jeg schipperke`n. :)

Ellers har vi jo Yorkien og Silkyterrieren. Manchester terrieren er vel min terrier favoritt :) (om det er terrier?)

Manchesterterrier er terrier, men silky og yorkshire er ikke i gruppe 3 - terriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...