Gå til innhold
Hundesonen.no

JRT V.S Parson? Eventuelt andre små terriere?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Ja, da kommer det enda en rasetråd folkens. Jeg hører så mye rart om JRT og de andre terrierne for tiden, at mye dårlig avl har ødelagt visse raser osv. Jeg vurderer å kjøpe en liten kompis til Felixen. Krav: Relativt liten (under 40 cm, gjerne rundt 30-40), tøff nok til å tåle både lange turer og litt lek med bordergutten. En frisk rase fysisk sett, med psyken i behold. Gjerne en rase som er mulig å slippe løs uten at den forsvinner i nærmeste grevlinghull eller noe sånt;) Selvsagt etter litt trening. Jeg lurer på en tispe neste gang, er det store forskjeller mellom hannene og tispene psykisk sett? Jeg vet at de har en tendens til å være litt sta, kanskje litt kranglete med andre hunder (?), men ellers vet jeg ikke så mye mer enn det som står i forskjellige rasebeskrivelser. Noen som har lyst til å dele erfaringer?

Skrevet

Hva med Dansk Svensk Gårdshund?

Sett mye på den i det siste selv. Og etter hva du skriver, og hva jeg har lest, og hørt av oppdrettere, tror jeg den vil passe. Finner en del info på raseklubben :whistle:

Skrevet

Jepp, DSG er absolutt med i vurderingen, har snakket med flere oppdrettere og kommet ganske langt ift den rasen.. Men jeg vil gjerne forhøre meg litt om noen terriere og (DSG'en er vel en pincher?), fordi dette er en type hunder jeg føler KAN passe, men som jeg ikke vet så fryktelig masse om..

Guest Snusmumrikk
Skrevet

ÅÅ, jeg er helt forelsket i parson russel terriern! Kjemperherlige små tøffinger. Men desverre for små til det jeg ønsker hund til (men kanskje kjanskje om mange år... i tillegg??). Uansett, jeg har passa en JRT tispe masse, og det er en veldig enkelt og grei hund å ha med å gjøre selv om det sies at de er veldig strie. Bjeffete og med dårlig oppdragelse, men det er eiernes skyld, ikke hunden (uten at jeg går nærmere inn på det :whistle: ). Har trent en del med henne hver gang jeg har hatt henne, og hun lærer fort og er enkel å belønne og etter hvert også å ha løs. Alltid glad og i full fart når hun ikke ligger utslitt i sofaen (har nok fått litt mer tur og aktivisering hos meg enn til hverdags ja...).

Jeg vet ikke noe om forskjellen på Parson og JRT i gemyttet, men de har jo felles opprinnelse. Jeg syns Parsonen er penere da, og har en mye mer funksjonell kropp enn de kortbeinte JRTene. men det er nå min mening...

Skrevet

Hva med Border Terrier? Eller Manchester Terrier? Flotte hunder, på hver sin måte. DSG er også flotte.

Mitt inntrykk er at JRT har blitt en veldig populær hund, veldig raskt, og at det ikke nødvendigvis har vært positivt for rasen.

Skrevet

Da vil jeg jammen meg være så frempå å foreslå dvergschnauzeren jeg!

Den er en stor hund i liten forpakning. Tøff og hardfør, lettlært og leken - og sta. Omtrent som terriere :whistle:

Frøkna her er 32 cm høy og liten sett i forhold til de fleste dvergene hun møter. Avl har generelt gjort dem litt større enn rasestandarden, og en hanhund kan fort bli 36-37 cm. Men sånn bortsett fra størrelsen skal det ikke være de store forskjellene på hanhund og tispe.

Skrevet
Jepp, DSG er absolutt med i vurderingen, har snakket med flere oppdrettere og kommet ganske langt ift den rasen.. Men jeg vil gjerne forhøre meg litt om noen terriere og (DSG'en er vel en pincher?), fordi dette er en type hunder jeg føler KAN passe, men som jeg ikke vet så fryktelig masse om..

Jupp den er en pincher. Jeg liker JRT veldig godt, men er ikke så begeistret for terriere, og heller ingen andre i familien. Så derfor begynte jeg å se mer på DSG, og hørt mye rundt hos oppdrettere.

Du får ha lykke til :whistle:

Skrevet
Ja, da kommer det enda en rasetråd folkens. Jeg hører så mye rart om JRT og de andre terrierne for tiden, at mye dårlig avl har ødelagt visse raser osv. Jeg vurderer å kjøpe en liten kompis til Felixen. Krav: Relativt liten (under 40 cm, gjerne rundt 30-40), tøff nok til å tåle både lange turer og litt lek med bordergutten. En frisk rase fysisk sett, med psyken i behold. Gjerne en rase som er mulig å slippe løs uten at den forsvinner i nærmeste grevlinghull eller noe sånt;) Selvsagt etter litt trening. Jeg lurer på en tispe neste gang, er det store forskjeller mellom hannene og tispene psykisk sett? Jeg vet at de har en tendens til å være litt sta, kanskje litt kranglete med andre hunder (?), men ellers vet jeg ikke så mye mer enn det som står i forskjellige rasebeskrivelser. Noen som har lyst til å dele erfaringer?

Border terrieren går for å være hakket roligere enn en Parson, uten at det vil si at de er kjedelige. De er fine terriere men god psyke, samt at det kun er i underkant av 150 registerte i landet.

Bjeffing med Parson og JRT er ikke kun en konsekvens av dårlig trening; de skal bjeffe da det ligger i deres natur, og kan være svært så vanskelig å avlære dem. Men som regel bjeffer de kun i situasjoner som trigger jaktinstinktet og adrenalinnivået, og holder som regel tyst inne.

Skrevet

Om du finner ut at du vil se bort fra terrier annbefaler jeg schipperke`n. :whistle:

Ellers har vi jo Yorkien og Silkyterrieren. Manchester terrieren er vel min terrier favoritt :ahappy: (om det er terrier?)

Skrevet
Om du finner ut at du vil se bort fra terrier annbefaler jeg schipperke`n. :)

Ellers har vi jo Yorkien og Silkyterrieren. Manchester terrieren er vel min terrier favoritt :) (om det er terrier?)

Manchesterterrier er terrier, men silky og yorkshire er ikke i gruppe 3 - terriere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...