Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som stikker av

May

Recommended Posts

Heisann!

Venninnen min skaffet seg en Border Collie i fjor sommer, hun blir 1 år i april.

I begynnelsen var hun rolig og holdt seg hjemme når hun var løst, men nå har det blitt slik at med en gang hun er løs så stikker hun av og nekter å komme inn igjen. Hun tar seg gjerne en tur ned til naboene og ødelegger plena osv. Gansk frustrerende. Og i tillegg så virker det som hun ikke respekterer eieren, men respekterer faren i huset..

Er det noen som har noen råd om hvordan hun kan få snudd dette? hun bor på gård og kunne ønske seg en hund som kan gå fritt sammen med henne, spesielt siden hun har planer om å starte på gjeterkurs med henne...

Hadde også vært en bonus om noen hadde tips om hvodan man kan få bukt med fasineringa av biler, hun blir helt gal og det virker som hun kobler helt ut når hun ser biler

Håper på svar =)

på forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok opp til venninna di å:

1: Trene en innkalling som sitter. trene innkalling og trene innkalling.

2: Ikke slippe ut bikkja som ei katte, men være der hunden er til enhver tid.

3: Finne forsterkere som er effektive nok til at den kuleste plassen i verden er å være der hvor mor er!

4: Utkonkurrere de forsterkerne som opprettholder at hun stikker av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gå tur med henne nå og klare og miste henne.

Hun bare sprang i vei, hadde ikke sjans til å få henne tilbake..

fikk tak i henne etter en halvtime.. hun går nå ved navne "lynet"

Det som er at hun er ute sammen med henne, men med en gang de kommer ut så piler hun av sted.. ingenting kan stoppe henne, ikke en gang en godbit eller en leke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det ang biler: Si at ho ALDRI må la den få lov. Ser ho tendenser til at den gjeter biler eller andre ting, så må ho evt fjerne hunden fra situasjonen. Hadde problem med gjeting på biler selv før når min bc var mindre. Men på tur så tvingte jeg han til å sitte, lot han ikke få se eller gjete bilene. Og etter konsekvent trening med dette, så sluttet han så og si med bilene. (kan hende det kommer litt tilbake her om han går med andre hunder som gjeter biler. Men pleier ikke være noe stort problem.

Det at den stikker kan jeg desverre ikke hjelp med, for har samme problemet. Eneste hun kan er å trene MYE med langline, og aldri gi den sjangsen til å stikke. Det KAN fungere. Men finner du/henne en treningsmetode som får vekk den stikkinga, så vil jeg gjerne at du forteller den til meg. Kanskje det er noe jeg ikke ennå har prøvd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville hatt langline på henne. trene på inkalling. bind henne i en lang lang lang line som hun ikke vet er bunden. tren forsiktig på inkalling og ikke gå for fort frem! la det sitte i det små og så lengre og lengre avstand. tren på kontakt og masse lek! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med ett litt dumt spørsmål jeg.. :whistle:

er langline det samme som sporline eller bør det være lengre enn 5 meter?

blir det ikke det samme når man har trent på innkalling også skal slippe hunden uten line at den stikker av fordi den er helt fri da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er høyst viktig er at hun får masse masse masse ros når hun endelig kommer til deg/venninna di.

Pappa hadde BC før, og han kjeftet på henne når hun kom tilbake etter å ha stukket av. Det endte i at hun aldri kom, og bare holdt seg unna. Hvem kommer vel for å få kjeft.

Ellers så ville jeg fulgt de andre rådene her; bruk langline! Ikke slipp hunden FØR innkallinga sitter.

Hun pappa hadde løp også etter biler. Han kurerte det veldig enkelt, men kanskje litt drastisk, ved å la henne jage sin egen bil, bråbremse og åpne døra så hun smalt rett i! hehe... litt stygt gjort kanskje, men bedre at hun sluttet med det enn ble overkjørt.

Hvis det er dekkene hun er interessert i, kan det hjelep å "kjøre på" med en sykkel. Mira, som pappas BC het, bet etter sykkeldekka når jeg syklet. Men etter at hun ble "kjørt på", sluttet hun med det.

Kanskje litt "fæle" råd jeg kommer med her, men hundens hode er så enkelt at de tenker bil=moro, eller bil=au. Det er bil=au du skal få den til å tenke. Er det ulovlig blir det jo bare mer gøy! (tenk på deg selv når du var liten, det morsomste var det ulovlige :whistle:)

Men hvis hun skal begynne med sauedressur, får nok venninnen din låne strømhalsbånd der. Kan prøve å gi henne støt når hun jager biler..

Lykke til! :ahappy:

Ps: er ikke noe farlig å begynne på saudressur selv om man ikke har fullverdig innkalling. Man bruker langline i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline/sporline er vel det samme. Synes det høres ut som frøkna er litt understimulert jeg? Bordere er fryktelig flinke til å finne på ting selv om de kjeder seg. Bruk spor, søk, lange gode turer og sånt til å slite henne litt ut. Gjeting er helt supert!

Når det gjelder bilgjeting er dette fryktelig farlig, og det er viktig å gjøre noe med. En metode er å begynne på lang avstand og lære inn en alternativ adferd, altså når hun ser en bil skal hun for eksempel ta kontakt med eier. Begynn langt fra bilene og nærme dere når hun mestrer det. Jeg SKULLE gjøre det sånn, men endte opp med å ta han ganske hardt en gang (ikke helt med vilje)han var på vei ut foran en bil, og etter det sluttet han (merkelig nok :rolleyes: ).

De fleste bordere digger drakamper og ballkasting. Bruk dette som belønning når du trener med langline, så hun skjønner at det er festlig å komme til eieren sin og holde seg der. Belønn masse for frivillig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt drastiske tiltak ja, men det kan jo hende at det er det eneste som fungerer.. Takker for alle svar som kommer inn :whistle: er litt kjipt når hunden stikker av og at hun ikke kommer til verken eier eller andre..

alle forslag tas med en stor takk :ahappy:

p.s noen forslag til hvor man skal starte med alt? hun kan det med å sitte å ligge og vent osv... men ikke innkalling + det å la være biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som aya sier så er det mulig at hunden ikke blir aktivisert skikkelig.. hvis den ikke får aktivisering nok blir den i våre øyne ulydig. den vil da finne på ting vi ikke liker for å få ut litt energi.. tenk så utrolig gøy det er å løpe som en gal så langt en vill og hvor en vill! trene MASSE og du/venninnen din vil bli veldig interessang! man kan aldri vite hva som kommer ut av lommen til eier! spennende og gøy skal det være å komme til eier! et triks (som dere kanskje allerede har prøvd) det er å løpe motsatt vei med en gang dere ser hun vil stikke. det funker manger ganger! da vil hunden løpe etter og hvis du da har ei fille i lommen så dere kan leke med er dette ofte helt topp! mye er lett å si, men vanskeligi praksis. bare ikke hvis at du er sint eller noe. da er det mye tryggere å komme. hunden merker fort om du er irritert!

innkalling er vanskelig! min hund er ikke 100 % sikker der :) men tening gjør mester! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er høyst viktig er at hun får masse masse masse ros når hun endelig kommer til deg/venninna di.

Pappa hadde BC før, og han kjeftet på henne når hun kom tilbake etter å ha stukket av. Det endte i at hun aldri kom, og bare holdt seg unna. Hvem kommer vel for å få kjeft.

Ellers så ville jeg fulgt de andre rådene her; bruk langline! Ikke slipp hunden FØR innkallinga sitter.

Hun pappa hadde løp også etter biler. Han kurerte det veldig enkelt, men kanskje litt drastisk, ved å la henne jage sin egen bil, bråbremse og åpne døra så hun smalt rett i! hehe... litt stygt gjort kanskje, men bedre at hun sluttet med det enn ble overkjørt.

Hvis det er dekkene hun er interessert i, kan det hjelep å "kjøre på" med en sykkel. Mira, som pappas BC het, bet etter sykkeldekka når jeg syklet. Men etter at hun ble "kjørt på", sluttet hun med det.

Kanskje litt "fæle" råd jeg kommer med her, men hundens hode er så enkelt at de tenker bil=moro, eller bil=au. Det er bil=au du skal få den til å tenke. Er det ulovlig blir det jo bare mer gøy! (tenk på deg selv når du var liten, det morsomste var det ulovlige :))

Men hvis hun skal begynne med sauedressur, får nok venninnen din låne strømhalsbånd der. Kan prøve å gi henne støt når hun jager biler..

Lykke til! :)

Ps: er ikke noe farlig å begynne på saudressur selv om man ikke har fullverdig innkalling. Man bruker langline i starten :)

Det var vel gjeting hun skulle starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det ikke det samme når man har trent på innkalling også skal slippe hunden uten line at den stikker av fordi den er helt fri da?

Da har du ikke trent innkalling, men trodd du har gjort det! Forutsetningen for å kunne si at man trener på en definert atferd, er jo at det er denne atferden som blir forsterket og dermed utkonkurrerer tidligere forsterket atferd (her: stikke av).

Jeg tok det som en selvfølge at en BC på ett år får bruke hodet og kroppen sin, slik at det ikke er ren kjedsomhet som gjør at den stikker. Eller for å si det litt faglig: Kan det være sånn at hunden er så deprivert på forsterkere fra eier at den stikker for å finne forsterkere selv! Hun venninnen din har jo skaffet seg en hund som elsker å arbeide og den vil fort bli frustrert og "umulig" hvis den ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste innlegget ditt var det første jeg tenkte at denne hunden trenger virkelig noe å gjøre.. Det høres ut som en BC som kjeder seg og finner på mye rart å gjøre. Du har fått mange bra råd her som helt dikkert kan hjelpe venninnen din.

Jeg tror det aller viktigste hun børe gjøre er å finne en god forsterker altså noe hunden har ekstremt lyst på. det kan være mat eller lek. Hun bør trene MYE kontakt, sitt, dekk, påplass osv med kun positive metoder slik at hun blir det kjekkeste denne hunden vet(da vil hunden lye henne mer enn faren i huset, det kan jeg garantere). Gjetingen og ødeleggingen av hager kan også minke når hjernen blir brukt. Dette vil gjøre henne til noe spennende og vil få hunden til å ha lyst å komme til henne på tur når den er løs fordi den forventer at hun har et eller annet veldig sennende på lur.

Hun må selfølgelig trene mye innkallig med langline.. Det er veldig lurt at hun aldri straffer hunden når den kommer til henne fordi om den har vært borte aldri så lenge. Siden du har forklart at denne hunden har som vane og ikke komme kan du si at det er veldig lurt å bruke et nytt ord på innkallingen og lære øvelsen inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i grunn det samme vel??

Eh, nei! <_< Strømhalsbånd brukes i enkelte sammenhenger når men skal få hunder sauerene, dvs. ikke gjete (eller jakte) på sau. En gjeterhund som skal brukes på sau, trenes derimot til å gjete sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Kommer med ett litt dumt spørsmål jeg.. :)

er langline det samme som sporline eller bør det være lengre enn 5 meter?

Langline er vel omtrent som sporline, men du har den akkurat så lang som du trenger/syns er passe. Så mener du en lengere line er bedre, så har du en lengere line. Men den bør ikke være noe tjukkere enn en sporline.

Ikke slipp hunden i det hele tatt før den kan innkalling. Ha den i langline når dere trener innkalling. Når innkallinga sitter i langline etter lang tid med mye trening i i forskjellige miljøer, steder, forstyrrelser osv kan hun begynne å slippe langlina så den henger løst etter bikkja. Når det går bra kan hun klippe lina litt kortere og ta det gradvis til hun kan droppe hele lina.

Kanskje litt drastiske tiltak ja, men det kan jo hende at det er det eneste som fungerer.. Takker for alle svar som kommer inn :) er litt kjipt når hunden stikker av og at hun ikke kommer til verken eier eller andre..

alle forslag tas med en stor takk :)

p.s noen forslag til hvor man skal starte med alt? hun kan det med å sitte å ligge og vent osv... men ikke innkalling + det å la være biler :D

Hvordan lære inn innkalling finnes det andre diskusjoner på her, bare å lete litt bakover i tid :DFor eksempel her. Og her står det litt om hva innkalling ikke er :D , neida. Bare søk rundt så finner du en god det om temaet.

Masse belønning når hun kommer, gjerne drakamplek eller hva hunden syns er morsjomst. Ikke no straff fordi den har brukt lang tid på å komme, dere straffer iståfall det siste hunden gjør som jo nettopp er å komme til dere. Skal hun straffe hunden må det være i det hunden løper vekk fra henne, i det øyeblikket den stikker. Og det kan være veldig vanskelig å få til i praksis. Straff er uhyre effektivt hvis den er presis, men det er vanskelig å få til, og straffer du feil øyeblikk er det jo direkte avlæring av ønsket adferd.

Men, så lurer jeg. Hvorfor hører den mer på faren enn på henne? Er han mer bestemt og klar på reglene? Er hunden kanskje litt usikker på eiern i posisjonen som leder (jeg snakker ikke om å være sjef, men trygg leder for hunden)? Jeg har ikke peiling på hva grunnen kan være (kjener jo ikke noen av dem), men jeg tror kanskje at det er viktig å gjøre noe med hele forholdet til hunden også. Ellers kan det også være at den ikke blir nok aktivisert som flere andre her er inne på. Spor, lydighet eller gjeting og fysisk morjson må oftest til hos en såpass krevende hundetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den teorien at hunden hører mere på faren pga av at han har så mørk stemme. Han driter rett og slett i hunden...

Men venninna mi har fått det problemet nå at hunden er redd for å komme til noen i den familien, hun kommer som oftest til fremmede.. etter det jeg vet så gir hun ikke straff når hun til slutt får tak i hunden igjen.. sist så koset hun med henne..

Men jeg har ofte sett at hun setter hunden fort i buret, når hun har vært her på overnatting så har hun med hunden og buret. Jeg prøver å si at hun skal ha henne løs men det ender ofte med at hun sitter i buret halvparten av tiden hun er her på besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har den teorien at hunden hører mere på faren pga av at han har så mørk stemme. Han driter rett og slett i hunden...

Men venninna mi har fått det problemet nå at hunden er redd for å komme til noen i den familien, hun kommer som oftest til fremmede.. etter det jeg vet så gir hun ikke straff når hun til slutt får tak i hunden igjen.. sist så koset hun med henne..

Men jeg har ofte sett at hun setter hunden fort i buret, når hun har vært her på overnatting så har hun med hunden og buret. Jeg prøver å si at hun skal ha henne løs men det ender ofte med at hun sitter i buret halvparten av tiden hun er her på besøk..

Det høres jo ikke ut som det bare er selve innkallinga som er problemet her igården. For det første høres det ut som om den er understimulert og for det andre virker det som om hunden ikke føler seg trygg på noen i familien. Det er sikkert vanskelig å få resten av familien med på noe opplegg rundt hunden, men venninda de burde du ha en reell sjangs for å påvirke :) . Hva med å få henne med på å skrive her selv isteden? Eller sett dere sammen å les på sonen og andre nettsider. Det beste hadde jo selvfølgelig vært å fått hjelp av noen i levende liv gjennom kurs og oppfølging i hundeklubb etterpå. Det er ikke så lett å sitte å skulle gi råd over nett når man i tillegg ikke har sett hunden og eiern. For det er mange her inne med mye erfaring (mye mer enn meg).

Uansett tror jeg det vil hjelpe at hun er konsekvent med hva som er lov og ikke. Legger større vekt på belønning enn straff. Som jeg har sakt før er straff veldig vanskelig å treffe riktig, og en hund som blir straffa for feil tring (eller forskjellig hver gang får vi kanskje si) blir usikker på eier og hva eier vil den skal. Og vær aktiv med hunden ute gjennom f.eks. spor, lydighet, tulletriks, lek osv. og ikke sett den i bur med en gang de kommer inn. Bare bur på natta og når den er alene hjemme (hvis den trenger det). Hunder er ikke skapt for å ligge i bur i timesvis hver dag, og ihvertfall ikke border collier. Det er ikke rart den blir litt frustrert.

Men jeg vet ikke jeg. Viktigste er vel kanskje ikke hva hun bør gjøre, men å få med eiern på at noe trengs å gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt som har blitt skrevet her, men en ting du kan tenke over er at en hund gjør det som lønner seg! Stikker den av i stedet for å være hos eier, ja da er det fordi det lønner seg! Er jo mye mere morro å løpe rundt å gjøre hva man vil enn å gå ved siden av et menneske som ikke gjør noe! Hunden løper heller til fremmede enn å være hos familien! Ja da er det fordi det er mere spennende å være hos de nye menneskene enn eierene som kanskje er litt sure og grinete fordi hun stakk av!

Gi hunden en grunn til å ville være hos eier! Få hunden til å forstå at det beste i hele verden er å være sammen med familien! Det kan man gjøre ved hjelp av godbiter, leker, trening, kos, ros osv!

Og som andre har nevnt, ikke slipp hunden før innkalling sitter! Bruk langline! Gjerne en lang en! 15 meter er fint! Ha hunden i line, rop på den og løp motsatt vei! Da vil sannsynligvis hunden følge etter! Sett dere ned på huk rett før hunden tar dere igjen og ta godt i mot henne! Hun skal alltid ha belønning når hun kommer på innkalling! Masse ros og godbiter!

Det er uforsvarlig å slippe en hund som ikke kommer på innkalling!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger enda flere råd nå! ;)

HAr vært ute ved ett par anledninger med langline nå, senest i ettermiddag har vi vært 2 timer ute og prøvd..

Det vi lurer på er hvordan vi skal få hunden til å komme til eieren?

Der virker som at eier er et spøkelse for hunden, altså hunden enser ikke eier i det hele tatt.

hvordan få hunden interessert i eieren? Hun er ganskle glad i godbiter, men selv om eier har det så enser ikke hunden henne..

ganske fortvilet nå.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger enda flere råd nå! ;)

HAr vært ute ved ett par anledninger med langline nå, senest i ettermiddag har vi vært 2 timer ute og prøvd..

Det vi lurer på er hvordan vi skal få hunden til å komme til eieren?

Der virker som at eier er et spøkelse for hunden, altså hunden enser ikke eier i det hele tatt.

hvordan få hunden interessert i eieren? Hun er ganskle glad i godbiter, men selv om eier har det så enser ikke hunden henne..

ganske fortvilet nå.. ;)

Forslag: Ha hunden i kort bånd til å begynne med. Hvis det bare er hundens eier som skal trene innkalling, så kan hun fjolle og skape seg litt, eller hva det nå er som skal til for å påkalle hundens oppmerksomhet. Idet hundens ser på eieren, er det "braaa" og inn med godbiten. (Bruk pølsebiter, fiskekakebiter, eller noe annet som hunden syns er supergodt). Belønn all oppmerksomhet fra hunden en fem - ti repetisjoner. Dette er kjempegøy og tjo og hei. Så kan eier roe seg ned og vente på øyenkontakt. Bare vent, hunden vil ganske snart titte på eieren og vente på at det skal skje noe morsomt igjen. I det hun fanger blikket til hunden er det "braaa" og inn med godbiten. Det er lettest å trene kontakt hvis hun har godbiten i munnen og spytter den (ploffer) den til hunden. Hundens blikk vil gjerne søke mot der snadderet kommer ifra og da unngår man en hund som stirrer på hånden eller lomma når man ønsker blikk - kontakt. Når kontakt er etablert og hunden altså automatisk søker mot eierens blikk, er tiden moden for å trene innkalling.

Hvis jeg har klart å forklare kontakttrening forståelig, kan jeg godt ta neste kapittel også. (Dvs innkalling) Der kommer du som venninne inn i bildet og kan være til god hjelp som figurant! Men tren nå på kontakt først, da!

EDIT: Ida la inn dette under feil nick...;) Hilsen Mod. Aya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...