Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen litt biltekniske her?


tuppetroll

Recommended Posts

Ja, min herlige nye diesel varebil har begynt å tulle litt med meg. Det startet hjemme i Skien i julen, når den var vanskelig å starte i kulda de første dagene, og tilslutt ville den ikke starte i det hele tatt. Etter en opplading av batteriet var den nesten igang igjen, før den gikk tom for batteri på ny. Når det ble mildere (var ikke veldig kaldt i jula heller, maks 4-5 minus) startet den helt fint. Men i dag var den vanskelig å starte igjen, og i dag var det ikke kaldt ute (det hadde dog regnet i hele går ettermiddag/kveld).

Er det noen som har en anelse om hva det kan være? Jeg er veldig lite bilteknisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dynamoen kan ha noe å si? skal spørre min kjære når han kommer hjem.

Edit; har du byttet glødeplugger? er det kondens i diselen? er det noen form for lekkasje på bilen? (oljesøl, bruker den mye diesel, mye eksos?) kanskje forgasseren må byttes?

hvis det er ladefeil på bilen (det over er visstnok startproblemer) så kan du sjekke batteriet med ett voltometer/spektrometer (start bilen, ha den i gang hvis det går, stikk pinnene på voltometeret på polene på batteriet og les av) hvis spenninga er under 13 volt er det problem med dynamoen, over 13 så er det batteriet som oftest. (Men ikke alltid)

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kennern her, skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan utifra det du forteller. Skulle ha visst hvor gammel bilen din er men, vi prøver for det. Nå har det vært store temp.forandringer med varmt og fuktig, til en del minus grader. Og har du da kjørt rundt med under halv tank, så legger det seg fuktighet i tankveggene. Så fyller du opp tanken, og det blir vann i dieselen. Vann for du også av kondensfjerner hvis du bruker det ofte. Og bilen har lett for å bli avhening av kondensfjerner, slik at den ikke vil gå uten. Og da tilfører du den enda mere vann!

Da skal du heller ha på noe som heter DRYGASS. den er det ikke mange som har, men den er på rødflaske. Noe bensinstasjoner har den. Det kan også ha vært fuktighet på det elektr.syst. i motorrummet. Har du motorvarmer? Har du mulighet til å få satt bilen i en varm hall, slik at den kan få tint opp og tørket? Hør på en bensinstasjon som har en hall. Er det lenge siden dieselpluggene ble byttet, er nok ved at en av dem ikke lenger er ok. Du kan også bruke en hårføner til å tørke oppi motorrummet med, der du ser evt at det er litt fukt. Kan også spraye på som heter CRC, verktøy på boks. Men det må først ha blitt tørket og rengjort i kontakter, bare en liten dusj skal til. Håper du fikk litt "hjelp", men har du ikke så mye greie på bil, så hør med noen om de kan få satt den inn litt. Det trenger ikke å være mer enn en time som skal til. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

Vanlige dieselproblemer det der...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Etter å ha lest tråden her så fikk jeg veldig lyst til det ja :blink:

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

Ville den ikke da vært vanskelig å starte oftere enn disse få gangene?Men jada, jeg startet den uten å vente på glødetrådene den første uken, så det kan være det..

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

Det tror jeg at jeg må gjøre ja..

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Jeg tror ikke det - annet enn når det er frost da, men da blir jo alt litt hvitere...

Men er det altså en dårlig ide å helle på kondensfjerner? Bilen er ikke fuktig nede i motorrommet, den er heller ikke frossen. Jeg har bare hatt bilen i 3-4 uker, så jeg vet ikke når dieselpluggene ble skiftet. Bilen er jo en 2002 modell, så jeg synes kanskje det er sannsynlig (og også relativt billig reperasjon) dersom batteriet er gåent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Kjøpt privat uten noen form for garanti... Den var helt sunn og frisk i kveld, forøvrig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Kennern her. Åssen går bilen i dag? Nei kondensfjerner inneholder 95% vann. Så hvergang det blir helt i tanken, som mange gjør hver gang de fyller tanken på vinteren, så heller de 1-4dl vann på tanken. kommer annpå hvilken flaske og anntall liter drivstoff de fyller. Er det veldig kaldt så blir dieselen tykk som graut, men nå i disse tider så har bensinstasjonene vinter diesel. som er tilsatt stoffer som gjør at dieselen ikke skal fryse før nærmere -20. Og du har så ny bil at det dieselsyndromet ikke burde være noe probl. som de gamle dieselbilene har. Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min? Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier. (har vært bilberger i 8år, men nå som amb.sjåfør. Jada bare litt forandring.hehehe) og da vil ikke bilen starte før den har fått stått og tørka. Men har du innstruksjonsboka til bilen se der på kaldstart, det kan være stor forskjell på det å starte varm og kald motor. Om hvor mye gassped.skal trykkes inn og ikke røres i det heletatt. ta bare kontakt igjen hvis du skulle få probl.med doningen. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke brukt kondensfjerner med det første. Som nevnt tidligere blir bilene 'avhengige' av den.

Men siden det har vært kaldt og bilen fort går tom for strøm kan det være at batteriet ditt har tatt skade, det blir gjerne helt ødelagt dersom det står tomt i minusgrader. Da kan enten batteriet ha blitt dårlig, eller feks dynamoen ikke har ladet skikkelig, da kan en gjerne forsøke å skifte børstene.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt. Er det enda mindre strøm på bilen vil bare startreleet slå inn (da hører du en klikk-klikk-klikk-klikk lyd 'frammi' der) fordi det ikke kommer nok strøm til starteren. Den samme lyden vil du forresten høre dersom starteren er gåen, dersom den bare er dårlig hører du gjerne noen skikkelige ulyder fra den, ligner litt på en voldsom bomgiring.

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen går bilen i dag?

Tullet litt med starten, men startet på 2. forsøk.

Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min?

Kan ikke holde på i 5 minutter - det duser ut på ca. 3 tenker jeg...

Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier.

Det må jeg sjekke ut ja, sant... Har instruksjonsboka.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt.

Den hakker og får ikke startet ordentlig først, også for hvert nye forsøk så dør batteriet litt mer..

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Det gjør den ikke, så da er det vel antagelig ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar om kondensfjerner:

Å si at kondensfjerner er ca 95% vann, er en drøy påstand - da de fleste kondensfjernere består av 80-92% sprit. Ergo er vi oppe i 175-187% i en kondensfjerner-flaske...noe de fleste som kan litt om prosentregning vil protestere litt på.

At bilen blir avhengig av kondensfjerner er også litt feil - men mange tror de kan ha kondensfjerner på, og så fortsette å kjøre bilen på en måte som fremmer kondens.

Jeg har selv brukt kondensfjerner med hell. Kjøpte en gammel bensinbil, som hadde stått med lite bensin på tanken en stund. En flaske kondensfjerner, full tank bensin, og vips var problemet borte. Hadde bilen i 5 år, hadde aldri mer kondensfjerner på den, og aldri mer kondensproblemer. Det som skaper kondensen, er drivstofftank som ikke er fyllt. Derfor, vinterstid holder man tanken alltid over halv, og helst over 3/4 full - fyll heller ofte og lite slik at tanken er så full som mulig til enhver tid.

Når det er sagt, så høres ikke dine problemer ut som kondens - for om det er kondens i tanken, så pleier motoren å harke og hoste og gå ujevnt også de gangene du får start - noe den tydeligvis ikke gjør. Om du skulle få kondensproblemer, så vær obs på at det er en egen type kondensfjerner for dieselbiler, ikke bruk den beregnet på bensinbiler med innsprøytning - bruk dieselkondensfjerner.

Edit: Og btw; det kan høres ut som at du har et svakt batteri ut fra hva du forklarer. Ikke sikkert at det er hovedårsaken til problemene, men det bør nok uansett settes på kontoen for "bør vurdere å bytte". Når du da har dieselbil, kjøp et godt batteri - ikke billigst mulig. Prisforskjellen er ikke stor - og et nytt batteri varer ihvertfall i 4 år, så husk å tenk på kostnaden fordelt over år. Om du kjøper et til 1500 istedet for ett til 500, så er det 375 pr år istedet for 125 pr år - og det er gjerne problemfritt batteri verdt. Og i beste fall kan det hende batteriet varer i 10-15 år, da blir prisforskjellen enda mer ubetydelig. Et kvalitetsbatteri vil ofte også vare lengre enn de billigste typene, det er ihvertfall min erfaring. Før kjøpte jeg gjerne det billigste jeg fant, men fikk fort erfare at det ikke var billigere i lengden. (og - om batteriet konker på feil plass og man må taues, så er plutselig det billige batteriet blitt dyrt) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for å starte den nå - nå har jeg ikke kjørt siden i går, tidlig ettermiddag. Det var frost i natt. Når jeg først prøvde å starte den stod den bare og hakket, og gikk saktere og saktere i hakkingen (sånn at batteriet nesten lyser). Prøvde en gang til, og samme reaksjon. Så testet jeg noe annet - jeg forsøkte å starte uten å vente på glødetrådlampa sluknet først - og da startet den. Vet at det ikke er noe lur måte å starte en dieselbil på, men det kan kanskje være en indikasjon på hva problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut, hadde det samme problemet på min gamle diesel varebil. Jeg hadde heldigvis kjøpt den hos forhandler og fikk dette fikset raskt og gratis, for det var en del som måtte skiftes (uten at jeg husker hvilken).

Men verdt å merke seg er at selv om du kjøper bilen privat så gjelder lovverket. Sjekk nærmere på Forbrukerrådet's sider.

Edit: Har du mulighet for å koble til motorvarmer blir det sannsynligvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...