Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen litt biltekniske her?


tuppetroll

Recommended Posts

Ja, min herlige nye diesel varebil har begynt å tulle litt med meg. Det startet hjemme i Skien i julen, når den var vanskelig å starte i kulda de første dagene, og tilslutt ville den ikke starte i det hele tatt. Etter en opplading av batteriet var den nesten igang igjen, før den gikk tom for batteri på ny. Når det ble mildere (var ikke veldig kaldt i jula heller, maks 4-5 minus) startet den helt fint. Men i dag var den vanskelig å starte igjen, og i dag var det ikke kaldt ute (det hadde dog regnet i hele går ettermiddag/kveld).

Er det noen som har en anelse om hva det kan være? Jeg er veldig lite bilteknisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dynamoen kan ha noe å si? skal spørre min kjære når han kommer hjem.

Edit; har du byttet glødeplugger? er det kondens i diselen? er det noen form for lekkasje på bilen? (oljesøl, bruker den mye diesel, mye eksos?) kanskje forgasseren må byttes?

hvis det er ladefeil på bilen (det over er visstnok startproblemer) så kan du sjekke batteriet med ett voltometer/spektrometer (start bilen, ha den i gang hvis det går, stikk pinnene på voltometeret på polene på batteriet og les av) hvis spenninga er under 13 volt er det problem med dynamoen, over 13 så er det batteriet som oftest. (Men ikke alltid)

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kennern her, skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan utifra det du forteller. Skulle ha visst hvor gammel bilen din er men, vi prøver for det. Nå har det vært store temp.forandringer med varmt og fuktig, til en del minus grader. Og har du da kjørt rundt med under halv tank, så legger det seg fuktighet i tankveggene. Så fyller du opp tanken, og det blir vann i dieselen. Vann for du også av kondensfjerner hvis du bruker det ofte. Og bilen har lett for å bli avhening av kondensfjerner, slik at den ikke vil gå uten. Og da tilfører du den enda mere vann!

Da skal du heller ha på noe som heter DRYGASS. den er det ikke mange som har, men den er på rødflaske. Noe bensinstasjoner har den. Det kan også ha vært fuktighet på det elektr.syst. i motorrummet. Har du motorvarmer? Har du mulighet til å få satt bilen i en varm hall, slik at den kan få tint opp og tørket? Hør på en bensinstasjon som har en hall. Er det lenge siden dieselpluggene ble byttet, er nok ved at en av dem ikke lenger er ok. Du kan også bruke en hårføner til å tørke oppi motorrummet med, der du ser evt at det er litt fukt. Kan også spraye på som heter CRC, verktøy på boks. Men det må først ha blitt tørket og rengjort i kontakter, bare en liten dusj skal til. Håper du fikk litt "hjelp", men har du ikke så mye greie på bil, så hør med noen om de kan få satt den inn litt. Det trenger ikke å være mer enn en time som skal til. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

Vanlige dieselproblemer det der...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt så drar du til en nabo med litt bilkjennskaper og ser søt ut. det er mitt tips.

Etter å ha lest tråden her så fikk jeg veldig lyst til det ja :blink:

Høres ut som tuppemobilen går på diesel ja...

- Glødetråden kan være ødelagt, da hjelper det ikke å gløde før du starter, så bilen må starte i tyktflytende diesel...

Ville den ikke da vært vanskelig å starte oftere enn disse få gangene?Men jada, jeg startet den uten å vente på glødetrådene den første uken, så det kan være det..

- Bateriet kan være dårlig som du sier, få tak i noen med voltmeter å mål, også under oppstart...

Det tror jeg at jeg må gjøre ja..

- Ryker det mye av xsosen....? (hvit/blå røyk)

Jeg tror ikke det - annet enn når det er frost da, men da blir jo alt litt hvitere...

Men er det altså en dårlig ide å helle på kondensfjerner? Bilen er ikke fuktig nede i motorrommet, den er heller ikke frossen. Jeg har bare hatt bilen i 3-4 uker, så jeg vet ikke når dieselpluggene ble skiftet. Bilen er jo en 2002 modell, så jeg synes kanskje det er sannsynlig (og også relativt billig reperasjon) dersom batteriet er gåent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøpte den for en måned siden så ville jeg bare tatt den med til forhandler og bedt de fikse det. skal ikke koste noe, da du har en viss garanti på bruktbiler også. kjøpte du den privat så gjelder mitt første råd! :tongue:

Kjøpt privat uten noen form for garanti... Den var helt sunn og frisk i kveld, forøvrig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Kennern her. Åssen går bilen i dag? Nei kondensfjerner inneholder 95% vann. Så hvergang det blir helt i tanken, som mange gjør hver gang de fyller tanken på vinteren, så heller de 1-4dl vann på tanken. kommer annpå hvilken flaske og anntall liter drivstoff de fyller. Er det veldig kaldt så blir dieselen tykk som graut, men nå i disse tider så har bensinstasjonene vinter diesel. som er tilsatt stoffer som gjør at dieselen ikke skal fryse før nærmere -20. Og du har så ny bil at det dieselsyndromet ikke burde være noe probl. som de gamle dieselbilene har. Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min? Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier. (har vært bilberger i 8år, men nå som amb.sjåfør. Jada bare litt forandring.hehehe) og da vil ikke bilen starte før den har fått stått og tørka. Men har du innstruksjonsboka til bilen se der på kaldstart, det kan være stor forskjell på det å starte varm og kald motor. Om hvor mye gassped.skal trykkes inn og ikke røres i det heletatt. ta bare kontakt igjen hvis du skulle få probl.med doningen. Mh Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke brukt kondensfjerner med det første. Som nevnt tidligere blir bilene 'avhengige' av den.

Men siden det har vært kaldt og bilen fort går tom for strøm kan det være at batteriet ditt har tatt skade, det blir gjerne helt ødelagt dersom det står tomt i minusgrader. Da kan enten batteriet ha blitt dårlig, eller feks dynamoen ikke har ladet skikkelig, da kan en gjerne forsøke å skifte børstene.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt. Er det enda mindre strøm på bilen vil bare startreleet slå inn (da hører du en klikk-klikk-klikk-klikk lyd 'frammi' der) fordi det ikke kommer nok strøm til starteren. Den samme lyden vil du forresten høre dersom starteren er gåen, dersom den bare er dårlig hører du gjerne noen skikkelige ulyder fra den, ligner litt på en voldsom bomgiring.

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen går bilen i dag?

Tullet litt med starten, men startet på 2. forsøk.

Men tapper batt. seg fort? Eller kan du holde på å starte i 5min?

Kan ikke holde på i 5 minutter - det duser ut på ca. 3 tenker jeg...

Når man også kjøper "nye"biler og ikke er kjent med hvordan de skal startes på kalde dager, så hender det også at noen tråkker flere ganger på gassped. og da pumpes det for mye drivstoff og da "drukner" bilen som vi sier.

Det må jeg sjekke ut ja, sant... Har instruksjonsboka.

Uansett hører man jo gjerne forskjell på om en ikke har strøm på bilen eller om den har kondens e.l. i drivstoffet. Hvis det er førstnevnte vil gjerne ikke bilen starte i det hele tatt, eller at 'kjinningen' som en hører når en vrir om tenningsnøkkelen gå saktere og saaaktere og saaaktere helt til bilen enten starter eller ikke starter i det hele tatt.

Den hakker og får ikke startet ordentlig først, også for hvert nye forsøk så dør batteriet litt mer..

Hvis det er kondens i dieselen vil jo gjerne bilen gå litt ujevnt sånn at du merker det når du er ute og kjører.

Det gjør den ikke, så da er det vel antagelig ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar om kondensfjerner:

Å si at kondensfjerner er ca 95% vann, er en drøy påstand - da de fleste kondensfjernere består av 80-92% sprit. Ergo er vi oppe i 175-187% i en kondensfjerner-flaske...noe de fleste som kan litt om prosentregning vil protestere litt på.

At bilen blir avhengig av kondensfjerner er også litt feil - men mange tror de kan ha kondensfjerner på, og så fortsette å kjøre bilen på en måte som fremmer kondens.

Jeg har selv brukt kondensfjerner med hell. Kjøpte en gammel bensinbil, som hadde stått med lite bensin på tanken en stund. En flaske kondensfjerner, full tank bensin, og vips var problemet borte. Hadde bilen i 5 år, hadde aldri mer kondensfjerner på den, og aldri mer kondensproblemer. Det som skaper kondensen, er drivstofftank som ikke er fyllt. Derfor, vinterstid holder man tanken alltid over halv, og helst over 3/4 full - fyll heller ofte og lite slik at tanken er så full som mulig til enhver tid.

Når det er sagt, så høres ikke dine problemer ut som kondens - for om det er kondens i tanken, så pleier motoren å harke og hoste og gå ujevnt også de gangene du får start - noe den tydeligvis ikke gjør. Om du skulle få kondensproblemer, så vær obs på at det er en egen type kondensfjerner for dieselbiler, ikke bruk den beregnet på bensinbiler med innsprøytning - bruk dieselkondensfjerner.

Edit: Og btw; det kan høres ut som at du har et svakt batteri ut fra hva du forklarer. Ikke sikkert at det er hovedårsaken til problemene, men det bør nok uansett settes på kontoen for "bør vurdere å bytte". Når du da har dieselbil, kjøp et godt batteri - ikke billigst mulig. Prisforskjellen er ikke stor - og et nytt batteri varer ihvertfall i 4 år, så husk å tenk på kostnaden fordelt over år. Om du kjøper et til 1500 istedet for ett til 500, så er det 375 pr år istedet for 125 pr år - og det er gjerne problemfritt batteri verdt. Og i beste fall kan det hende batteriet varer i 10-15 år, da blir prisforskjellen enda mer ubetydelig. Et kvalitetsbatteri vil ofte også vare lengre enn de billigste typene, det er ihvertfall min erfaring. Før kjøpte jeg gjerne det billigste jeg fant, men fikk fort erfare at det ikke var billigere i lengden. (og - om batteriet konker på feil plass og man må taues, så er plutselig det billige batteriet blitt dyrt) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for å starte den nå - nå har jeg ikke kjørt siden i går, tidlig ettermiddag. Det var frost i natt. Når jeg først prøvde å starte den stod den bare og hakket, og gikk saktere og saktere i hakkingen (sånn at batteriet nesten lyser). Prøvde en gang til, og samme reaksjon. Så testet jeg noe annet - jeg forsøkte å starte uten å vente på glødetrådlampa sluknet først - og da startet den. Vet at det ikke er noe lur måte å starte en dieselbil på, men det kan kanskje være en indikasjon på hva problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut, hadde det samme problemet på min gamle diesel varebil. Jeg hadde heldigvis kjøpt den hos forhandler og fikk dette fikset raskt og gratis, for det var en del som måtte skiftes (uten at jeg husker hvilken).

Men verdt å merke seg er at selv om du kjøper bilen privat så gjelder lovverket. Sjekk nærmere på Forbrukerrådet's sider.

Edit: Har du mulighet for å koble til motorvarmer blir det sannsynligvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...