Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening

IM

Recommended Posts

Jeg driver å fikler litt med klikkertrening på hundene, men er usikker på om de virkelig forstår hva jeg driver med :icon_redface:

Når man begynner med klikkertrening, er det bare å klikke og belønne på en atferd, eller må det "læres" først?

Willy henger sammen klikkelyden med at han skal få godbit, men vet jo ikke om jeg trener riktig..

hjelp...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Du begynner med å bare klikke og gi belønning for at hunden skal skjønne sammenhengen mellom klikket og belønningen. Etterhvert kan du gjerne "kreve" at hunden ser på deg før klikket og belønningen kommer. Etterhvert vil hundene begynne å tilby adferd og når den gjør som du ønsker, klikker du og belønner. Det er egentlig veldig enkelt og utrolig gøy å trene på den måten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg jo gjort... klikket når han satt seg å sånt og gitt godbit.. ting som han gjør av seg selv.

Er vel mer på dalmisens premisser også, i og med at den ikke gjør noe annet enn om den vil det selv :icon_redface:

skal si jeg har merket det, og må trene han annerledes enn dachsen :icon_redface:

Vil gjerne ha flere tips ang klikkertrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg ikke helt forstår...

skal man belønne frivillig adferd? alså: man skal IKKE gi komando? men da vet jo ikke hunden hva vi vil?

jeg har lyst å begynne å klikketrene, men det er en liten del jeg ikke forstår meg på.

kan jeg klikketrene ved å gi en kommendo som hunden kan, og klikke og gi godbit? blir det feil fordi jeg gir komando og dermed er ikke adferden frivillig??

kan jeg se på klikkeren som ordet bra? altså i steden for å si bra, flink gutt, så klikker jeg og gir godbit?

er ikke poenget med klikkeren at hunden vet akkuratt når den gjør noe riktig? er det mange måter å trene med klikkeren på? kan jeg bare bruke noen av metodene da? jeg mener at jeg bare bruker klikkeren som belønning...

beklager hvis jeg har stjelt tråden, men kanskje du også lurer litt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg jo gjort... klikket når han satt seg å sånt og gitt godbit.. ting som han gjør av seg selv.

Er vel mer på dalmisens premisser også, i og med at den ikke gjør noe annet enn om den vil det selv tongue.gif

skal si jeg har merket det, og må trene han annerledes enn dachsen wink.gif

Vil gjerne ha flere tips ang klikkertrening

En dalmatiner kan være litt spesiell og trene ja. De jobber ikke for ingenting og man må gjerne finne fram biffen enkelte ganger for at de skal "gidde" å gjøre noe ... :P

Jeg klikkertrener dalmatiner tispen min, Ally, og hun digger det!

lurer på om jeg ikke helt forstår...

skal man belønne frivillig adferd? alså: man skal IKKE gi komando? men da vet jo ikke hunden hva vi vil?

jeg har lyst å begynne å klikketrene, men det er en liten del jeg ikke forstår meg på.

kan jeg klikketrene ved å gi en kommendo som hunden kan, og klikke og gi godbit? blir det feil fordi jeg gir komando og dermed er ikke adferden frivillig??

kan jeg se på klikkeren som ordet bra? altså i steden for å si bra, flink gutt, så klikker jeg og gir godbit?

er ikke poenget med klikkeren at hunden vet akkuratt når den gjør noe riktig? er det mange måter å trene med klikkeren på? kan jeg bare bruke noen av metodene da? jeg mener at jeg bare bruker klikkeren som belønning...

beklager hvis jeg har stjelt tråden, men kanskje du også lurer litt på dette?

Det er ikke noe problem å gi hunden en komando for så å klikke og belønne når hunden utfører det du vi den skal gjøre. Det jeg tenkte på var mer i en nyinnlærings periode. Der skal du jo uansett ikke legge på en komando før hunden skjønner hvor du vil og hva du mener.

For å ta et lite eksempel ... Jeg kjedet meg en dag og fant ut at jeg skulle lære Aiko og stikke hodet ned i en bøtte. Jeg satte bøtten på gulvet, sto helt passiv og så på bøtten. Aiko som virkelig elsker klikkertreningen, begynte å prøve seg fram. Først begynte jeg å klikke bare han så på bøtten. Så ville jeg at han skulle gå mot den og etterhvert stikke hodet ned i den. Det tok ikke mangen gangene før han skjønte tegningen og jeg kunne legge på komandoen "stikk hodet i bøtten" ...

Altså, Aiko tilbød en adferd som jeg forsterket ved å klikke og belønne når han beveget seg mot det rette målet ... Var det forståelig skrevet?

Jeg bruker også klikkeren på ting som han kan bare for å forsterke det enda mer, f.eks slalom, felter, på plass osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. men etter som du skriver, så kan jeg bruke klikkeren som : BRA!

det jeg tenker er at det er slitsomt å gå rundt med denne klikkeren hele tiden. og bruke den konstant. men kan jeg si: bra bajas! når den har gått å lakt seg i sengen frivillig, uten å bruke klikker? altså skrøyde av hunden når den gjør noe riktig, eller MÅ jeg ALLTID BARE bruke KLIKKEREN? blir hunden forvirra hvis jeg skrøyder av den når jeg har lært den at klikk betyr riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. men etter som du skriver, så kan jeg bruke klikkeren som : BRA!

det jeg tenker er at det er slitsomt å gå rundt med denne klikkeren hele tiden. og bruke den konstant. men kan jeg si: bra bajas! når den har gått å lakt seg i sengen frivillig, uten å bruke klikker? altså skrøyde av hunden når den gjør noe riktig, eller MÅ jeg ALLTID BARE bruke KLIKKEREN? blir hunden forvirra hvis jeg skrøyder av den når jeg har lært den at klikk betyr riktig?

Jeg har ikke alltid med meg klikkeren jeg heller og bruker ord som "bra" og "dyktig" for å forsterke en positiv adferd også. Hundene mine har ikke blitt forvirret av det iallefall :P

Du kan jo og lære inn ordet "bra" på akkurat samme måte som du lærer inn klikkeren ... -"BRA" -Godbit -BRA" - Godbit osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg forstår.. så da kan jeg prøve å trene inn klikkeren men alikevell ikke få panikk om jeg glemmer klikkeren!

siste setningen du skrev ceccy, var det jeg tenkte på i tidligere innlegg.. bare formulerer meg dårlig..

kan jeg trene inn klikkeren uten å bruke den noe veldig mye? tenker om den må brukes selv om du kan belønne uten klikkeren. at den ovudsakelig alltid skal brukes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janne&kenny: helt ok. lurer på dette jeg å! :P

Men med klikkeren klarer man, som oftest, å klikke i rett øyblikk? er det ikke sånn.. også er det den samme lyden uansett..

For når man bruker BRA så vil man ofte være litt for sent ute... for man må "fange" adferden... er det ikke sånn??

Sånn som for eksempel hvis man skal trene innkalling og ikke har noen kommando der i det hele tatt (nå later vi som hunden kan klikkertrening), da skal man klikke når hunden snur seg og går mot deg...

riktig?

og da vil den jo komme som et olja lyn fordi den vet at klikk=godt...

Men skal man da klikke igjen når hunden er hos deg også??

Kommandoen kommer vel på etterhvert når hunden skjønner hva du er ute etter...??

Også kommer jeg aldri til å la vær å snakke med dyrene! håper for guds skyld ikke man kun må klikke, for da kutter jeg ut med en eneste gang!

Willy kobler klikkelyden som positivt. da kikker han på meg og venter på godisen... kan vel begynne å fange adferder da?? eller...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med klikkeren klarer man, som oftest, å klikke i rett øyblikk? er det ikke sånn.. også er det den samme lyden uansett..

For når man bruker BRA så vil man ofte være litt for sent ute... for man må "fange" adferden... er det ikke sånn??

Sånn som for eksempel hvis man skal trene innkalling og ikke har noen kommando der i det hele tatt (nå later vi som hunden kan klikkertrening), da skal man klikke når hunden snur seg og går mot deg...

riktig?

Kommandoen kommer vel på etterhvert når hunden skjønner hva du er ute etter...??

Også kommer jeg aldri til å la vær å snakke med dyrene! håper for guds skyld ikke man kun må klikke, for da kutter jeg ut med en eneste gang!

Willy kobler klikkelyden som positivt. da kikker han på meg og venter på godisen... kan vel begynne å fange adferder da?? eller...??

slik har jeg også forstått det. mye tryggere for hunden for den vet akkuratt når den gjør noe riktig.

resten er jeg ikke sikker på men har noen tanker om det, men velger å holde det for meg selv siden jeg er langt fra sikker.

jeg snakker mye med bajas jeg også. men jeg snakka med ei veninne som var på klikker kurs. de fikk ikke lov å si noen ting. helt muse stille! bare instruktøren som snakka og fortalde hva de skulle gjøre.. hun synest dette var helt merkelig! hehe.. ikke så rart. hundene fikke heller ikke hilse på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig?

Først må jeg si at jeg har to klikkertrente hunder, og jeg snakker til de HELE tiden! 0 problem :P

Et klikk er mer nøyaktig enn et ord, som f.eks "bra!". Vi snakker til hunden hele tiden, og tonefallet vårt er sjelden helt det samme. Derfor er klikket fra klikkeren mer "hellig", siden klikk alltid betyr belønning, mens stemmen din ikke alltid betyr det samme. Klikkeren er som sagt også mye mer presis, og det er lettere å fange atferder (dette legger du spesielt godt merke til når du skal trene på atferder som å ikke spytte ut apportbukken, hvor timing betyr utrolig mye).

Dersom du skal trene innkalling, så ville jeg ha klikket for at hunden frivillig kom inn til deg. Varier når du klikker. Noen ganger klikker du med en gang hunden snur seg mot deg, noen ganger når den er på vei inn mot deg, noen ganger når den har komt helt inn til deg osv. Så lenge det er frivillig atferd som du ønsker å forsterke.

Du skal gi en belønning pr. klikk, derfor kan du ikke klikke to ganger etter hverandre uten at hunden får en belønning i mellom. F.eks ved at du klikker når hunden snur seg mot deg, og så når den har komt helt inn til deg. Da vil effekten til klikket bli vannet ut.

Kommandoen legger du på etterhvert når innkallingen er som du vil (f.eks at hunden kommer frivillig til deg i alle situasjoner, i gallopp).

Jeg er litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Selvfølgelig kan du snakke med dyrene selv om du klikkertrener. Du kan også snakke så mye du vil etter at du har klikket. Jeg pleier f.eks å klikke for en atferd jeg ønsker, og så rope "ååå, så flink jente!" og gi en godbit e.l.

Men når hunden skal tilby atferder er det ofte lurt å holde kjeft, for å være sikker på at atferden er frivillig. Hunder blir fort hjelpeavhengige, og det er litt dumt om hunden blir avhengig av at du snakker for at den skal tilby atferder.

Når hunden assosierer klikket med belønning, så kan du begynne å klikke for forskjellige atferder. Det er lurt å klikke for små, forskjellige atferder i begynnelsen, slik at hunden forstår at den blir belønnet for å tilby atferder. Henger du deg opp i en atferd med èn gang kan det være vanskelig å få hunden til å tilby noe annet med det første.

Når hunden har forstått poenget med å tilby atferder kan du begynne å fange atferd mer bevisst. Ta f.eks sitt på en treningsøkt, hvor du kun klikker og belønner for frivillig sitt. Neste treningsøkt tar du kanskje dekk (eller sitt igjen om du vil). Etterhvert vil du merke at hunden blir mer og mer "klikkerklok", og forstår fortere hvilken atferd du er ute etter.

---

Jeg har forresten skrevet en artikkel om klikkertrening, hovedsaklig ment til de som ikke har så god erfaring med klikkertrening ennå. Har tatt for meg hovedprinsippene, forskjellige innlæringsteknikker osv.

http://home.no.net/benzzil/artikkelklikkertrening.html

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er ganske mye mer enn selve klikkeren, og jeg synes første bud når man har bestemt seg for en metode å trene etter, er å sette seg inn i HVA metoden består i.

Aller helst bør dere komme dere på kurs, evt. lese bøker om emnet. Canis har både bøker til salgs, og gode artikler om emnet.

Om dere kun skal bruke klikkeren som en "bra", men ellers trene tradisjonelt, tror jeg ikke jeg engang hadde giddi å lært inn klikkeren. Når man allikevel veileder hunden såpass mye som man gjør i tradisjonell trening, er et muntlig bra presist nok.

Derimot når man skal begynne å frishape øvelser, og man må fange små skritt i riktig retning, er det greit med en klikker som betinget forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg har to klikkertrente hunder, og jeg snakker til de HELE tiden! 0 problem :P

Et klikk er mer nøyaktig enn et ord, som f.eks "bra!". Vi snakker til hunden hele tiden, og tonefallet vårt er sjelden helt det samme. Derfor er klikket fra klikkeren mer "hellig", siden klikk alltid betyr belønning, mens stemmen din ikke alltid betyr det samme. Klikkeren er som sagt også mye mer presis, og det er lettere å fange atferder (dette legger du spesielt godt merke til når du skal trene på atferder som å ikke spytte ut apportbukken, hvor timing betyr utrolig mye).

Dersom du skal trene innkalling, så ville jeg ha klikket for at hunden frivillig kom inn til deg. Varier når du klikker. Noen ganger klikker du med en gang hunden snur seg mot deg, noen ganger når den er på vei inn mot deg, noen ganger når den har komt helt inn til deg osv. Så lenge det er frivillig atferd som du ønsker å forsterke.

Du skal gi en belønning pr. klikk, derfor kan du ikke klikke to ganger etter hverandre uten at hunden får en belønning i mellom. F.eks ved at du klikker når hunden snur seg mot deg, og så når den har komt helt inn til deg. Da vil effekten til klikket bli vannet ut.

Kommandoen legger du på etterhvert når innkallingen er som du vil (f.eks at hunden kommer frivillig til deg i alle situasjoner, i gallopp).

Jeg er litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Selvfølgelig kan du snakke med dyrene selv om du klikkertrener. Du kan også snakke så mye du vil etter at du har klikket. Jeg pleier f.eks å klikke for en atferd jeg ønsker, og så rope "ååå, så flink jente!" og gi en godbit e.l.

Men når hunden skal tilby atferder er det ofte lurt å holde kjeft, for å være sikker på at atferden er frivillig. Hunder blir fort hjelpeavhengige, og det er litt dumt om hunden blir avhengig av at du snakker for at den skal tilby atferder.

Når hunden assosierer klikket med belønning, så kan du begynne å klikke for forskjellige atferder. Det er lurt å klikke for små, forskjellige atferder i begynnelsen, slik at hunden forstår at den blir belønnet for å tilby atferder. Henger du deg opp i en atferd med èn gang kan det være vanskelig å få hunden til å tilby noe annet med det første.

Når hunden har forstått poenget med å tilby atferder kan du begynne å fange atferd mer bevisst. Ta f.eks sitt på en treningsøkt, hvor du kun klikker og belønner for frivillig sitt. Neste treningsøkt tar du kanskje dekk (eller sitt igjen om du vil). Etterhvert vil du merke at hunden blir mer og mer "klikkerklok", og forstår fortere hvilken atferd du er ute etter.

---

Jeg har forresten skrevet en artikkel om klikkertrening, hovedsaklig ment til de som ikke har så god erfaring med klikkertrening ennå. Har tatt for meg hovedprinsippene, forskjellige innlæringsteknikker osv.

http://home.no.net/benzzil/artikkelklikkertrening.html

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

leste artikkelen din. men må man følge alt som står? kan jeg ikke bare bruke klikkeren som belønning. må hunden frivillig gjøre ting for at man skal lære et triks?

kan jeg aldri bruke ordet nei når hunden gjør noe galt?

jeg har lært hunden at nei betyr galt altså ikke kjefting men ikke riktig... kan jeg ikke bruke ordet nei når han gjør noe feil? hva med alle kommandoene jeg bruker dagelig som : kom hit, sitt (før han tar på bandet.. han går rundt i ring når vi skal på tur) må jeg frem med klikkeren bare jeg skal på tur fordi da gir jeg kommandoen: sitt og må klikke eller vente på at han selv skal sette seg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför vill du använda klicker? Om du ändå tänker träna med kommando, med mycket hjälp (inte frivilligt beteende) osv., så ser jag egentligen inte behovet av en klicker. Naturligtvis kan du använda den hur mycket eller lite du vill. Du måste inte ha med klickern varje gång du ger ett kommando (när hunden kan kommandot bra, är det egentligen inte alls nödvändigt att klicka). Klickern används framför allt till inlärning, inte till redan inlärda kommandon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste artikkelen din. men må man følge alt som står? kan jeg ikke bare bruke klikkeren som belønning. må hunden frivillig gjøre ting for at man skal lære et triks?

kan jeg aldri bruke ordet nei når hunden gjør noe galt?

Det er stor forskjell på klikkertrening og trening med klikker. Hvordan du velger å gjøre det er opp til deg, men det som står i artikkelen er klikkertrening.

jeg har lært hunden at nei betyr galt altså ikke kjefting men ikke riktig... kan jeg ikke bruke ordet nei når han gjør noe feil?
Hvordan vet hunden at nei betyr "galt"? Hvordan har du lært inn "nei"? Er nei under negativ forsterkning? I klikkertrening benyttes ikke negativ forsterkning.

hva med alle kommandoene jeg bruker dagelig som : kom hit, sitt (før han tar på bandet.. han går rundt i ring når vi skal på tur) må jeg frem med klikkeren bare jeg skal på tur fordi da gir jeg kommandoen: sitt og må klikke eller vente på at han selv skal sette seg..?

Klikkeren bruker du kun i innlæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å fikler litt med klikkertrening på hundene, men er usikker på om de virkelig forstår hva jeg driver med :P

Når man begynner med klikkertrening, er det bare å klikke og belønne på en atferd, eller må det "læres" først?

Willy henger sammen klikkelyden med at han skal få godbit, men vet jo ikke om jeg trener riktig..

hjelp...?

Ja det er egentlig det. Men først betinger du klikkeren. Ha en mengde skikklige gode små godbiter klare. I den fasen så skal du klikke omtrent sammtidig som godbiten svelges. Husk hurtig frekvens. Godbit, klikk, godbit, klikk, godbit klikk, slik at hunden ikke faller ut men er på nett hele tiden. Etter ca. 20 klikk, belønninger i meget rask rekkefølge... stopper du og avventer til hunden ser på noe annet. Da, som en test, så klikker du og ser om hunden bråsnur seg mot deg..og gjør den det..er kobblingen etablert og det er bare å begynne. Prøv den testen bare en gang. Husk at den raske frekvensern er viktig også i nylæring. Som regel har nybegynnere som ikke har lært dette skikkelig, alt for sen frekvens slik at hunden lett faller ut mellom øktene.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför vill du använda klicker? Om du ändå tänker träna med kommando, med mycket hjälp (inte frivilligt beteende) osv., så ser jag egentligen inte behovet av en klicker. Naturligtvis kan du använda den hur mycket eller lite du vill. Du måste inte ha med klickern varje gång du ger ett kommando (när hunden kan kommandot bra, är det egentligen inte alls nödvändigt att klicka). Klickern används framför allt till inlärning, inte till redan inlärda kommandon.

jeg har ikke bestemt meg for å trene med klikker, men jeg lurer på om jeg skal gjøre det. derfor spør jeg om masse rare idiotiske spørsmå..og noen mer nyttige... jeg tenker å bruke klikkeren slik at hunden lettere vet når den gjør noe riktig. at den vet akkuratt når den gjorde det riktig og lettere kan gjøre det igjen.

Det er stor forskjell på klikkertrening og trening med klikker. Hvordan du velger å gjøre det er opp til deg, men det som står i artikkelen er klikkertrening.

Hvordan vet hunden at nei betyr "galt"? Hvordan har du lært inn "nei"? Er nei under negativ forsterkning? I klikkertrening benyttes ikke negativ forsterkning.

det blir vel negativt oppfattet for hunden, ja. det er nok ikke positivt. slik jeg har lært han det er at når jeg sier nei, at han får beløninng når han slutter med det han gjorde. feks. han tar en sokk, jeg sier slipp og han ikke slipper kan jeg si: nei og han slipper og masse positiv oppmerksomhet. da får han jo positiv oppmerksomhet når han slutter med å ha sokken i munnen. jeg sier ikke nei i hytt og vær.. mulig jeg tar feil, men slik har jeg gjort det. når jeg bruker ordet nei, får han ikke noe fysisk straff bare så det er sakt...

Klikkeren bruker du kun i innlæringen

hæ? trodde man kunne bruke det på allerede innlærte kommandoer! så jeg kan bare lære min 4 år gamle hund nye tiks for å bruke klikkeren?

er det ikke vits å trene med klikker så lenge treningen egentlig går bra slik jeg gjør det nå? er det ikke vits å bruke klikkeren i steden for ord som bra, flink osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke bestemt meg for å trene med klikker, men jeg lurer på om jeg skal gjøre det. derfor spør jeg om masse rare idiotiske spørsmå..og noen mer nyttige... jeg tenker å bruke klikkeren slik at hunden lettere vet når den gjør noe riktig. at den vet akkuratt når den gjorde det riktig og lettere kan gjøre det igjen.

er det ikke vits å trene med klikker så lenge treningen egentlig går bra slik jeg gjør det nå? er det ikke vits å bruke klikkeren i steden for ord som bra, flink osv..

Jeg anbefaler deg å ta et kurs, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lyst å gå på så mange kurs, men vi får ikke inn folk her så lenge det bare er noen få som er interessert... må reise 2 t for å gå på kurs i byen... :P

kan ikke fordra å lese pga dysleksi... jeg leser her inne, men aldri bøker. har lest ei bok og det var hundens dempende signaler. jeg har kjøpt 4 filmer, så jeg får kjøpe noen om klikkertrening også da.. blir dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel negativt oppfattet for hunden, ja. det er nok ikke positivt. slik jeg har lært han det er at når jeg sier nei, at han får beløninng når han slutter med det han gjorde. feks. han tar en sokk, jeg sier slipp og han ikke slipper kan jeg si: nei og han slipper og masse positiv oppmerksomhet. da får han jo positiv oppmerksomhet når han slutter med å ha sokken i munnen. jeg sier ikke nei i hytt og vær.. mulig jeg tar feil, men slik har jeg gjort det. når jeg bruker ordet nei, får han ikke noe fysisk straff bare så det er sakt...
Den eneste måten du kan finne ut om det er under positiv eller negativ forsterkning er ved å:

Fjerne den "positive oppmerksomheten" som hunden får etter at den har sluppet/belønningen, og se om hunden fortsatt slipper (selv når den har forstått at den ikke lenger får oppmerksomhet/belønning ved å slippe). Dersom hunden fortsetter å slippe er det mest sannsynlig under negativ forsterkning.

hæ? trodde man kunne bruke det på allerede innlærte kommandoer! så jeg kan bare lære min 4 år gamle hund nye tiks for å bruke klikkeren?

Dersom du skal gå over til klikkertrening anbefaler jeg deg å fornye alle kommandoene, og lære atferdene inn på nytt. Spesielt dersom disse atferdene er under negativ forsterkning (altså hunden utfører kommandoene for å unngå straff).

Det hender jeg tar frem klikkeren på atferder som jeg allerede har satt en kommando på, bare for å "pirke litt" (f.eks belønner jeg en brå sving under fri ved foten ved hjelp av klikkeren).

Ellers anbefaler jeg "klikkertrening for din hund" eller "lydighetstrening i teori og praksis". Det er veldig lettleste bøker, som forklarer klikkertrening kjempebra, med mange bilder, eksempler og litt morsom innimellom!

Nå skal jeg ikke si noe om hva jeg er enig i eller ikke, men Labbis: Du forklarer ting på en veldig forståelig og grei måte! Kjempebra!

Tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske så utav det når det gjelder denne klikkertreningen/trening med klikker.. jeg må nok studere litt før jeg tar fram klikkeren og prøver meg... ikke så enkelt som jeg trodde.. men takk for lærerike innelgg! kjempe bra artikkel labbis! jeg kan egentlig ingenting om klikkertrening, så har fått en god peilepinn på det nå! takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som sier at det ikke er vits å bruke klikkeren dersom en ikke skal følge slavisk hele klikkertreningsteorien, så er jeg ikke helt enig.

Jeg pleier å gjøre det sånn at jeg stort sett lærer inn nye ting etter de prinsippene, utenom at jeg lokker av og til når jeg står litt fast på dette med at hunden skal tilby en atferd. Dette hender nok sikkert fordi de ikke er klikkertrente og ikke er så 'klikkerkloke'. Uansett er klikkeren et veldig bra instrument for å få riktig timing. Den har hjulpet meg mange ganger, og innlæring av nye triks og sånt går utrolig mye lettere når en får klikket i akkurat rett øyeblikk. Det har hendt jeg har stått bom fast med noe, så har jeg dratt fram klikkeren og så har trikset vært innlært på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si, at jeg som hentet Willy i sommer (omplassering) må lære han ny kommando for sitt, dekk, stå, bli, kom hit osv??

Grunnen til at jeg prøver meg på klikkertrening er fordi det er, som dere sier, positiv forsterking. Liker ikke når hunden setter seg for ikke å få kjeft. Mye bedre når han vil det selv :P

Er sikkert litt vanskelig for hunden også da, å plutselig skulle høre på en helt annen person.. men Willy er en klok gutt og har taklet det kjempebra...

Synes bare klikkertrening er en god metode, har lest boka fra canis, men er jo ikke helt inne i det enda da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si, at jeg som hentet Willy i sommer (omplassering) må lære han ny kommando for sitt, dekk, stå, bli, kom hit osv??

Grunnen til at jeg prøver meg på klikkertrening er fordi det er, som dere sier, positiv forsterking. Liker ikke når hunden setter seg for ikke å få kjeft. Mye bedre når han vil det selv :P

Er sikkert litt vanskelig for hunden også da, å plutselig skulle høre på en helt annen person.. men Willy er en klok gutt og har taklet det kjempebra...

Synes bare klikkertrening er en god metode, har lest boka fra canis, men er jo ikke helt inne i det enda da...

Jeg anbefaler å lære inn kommandoene på nytt. Det tar ikke lang tid, atferdene vil bli under positiv forsterkning og du vil mest sannsynlig få en mye raskere og bedre kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...