Gå til innhold
Hundesonen.no

Hadde vi rett til å "ta" hunden?


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Siste uka på skolen regnet det voldsomt, og på en av dagene plasket det som aldri før. Jeg og noen veninner småløp til rema for å bli hentet der, oga regnet. Rema ligger ikke så langt fra skolen, og vi var klissvåte idet vi kom fram. Sto å snakke og stirra ute i det nitriste regnet idet vi hørte flere hyl. Hørtes ut som en hund. Når vi kom ut av Rema'en så vi flere folk stirre rundt et hjørne. Når vi titta rundt hjørnet så fikk jeg slukt nysjerrigheten: det var en hund...En valp faktisk...

Den sto bettet fast i regnet, akuratt der hvor takrenna renner ut, så det fosset masse regn på stakkaren. Den frøys noe enormt og hadde det ikke bra. Virka veldig forvirra oga alle folka. Flere gikk bort til den og ville løsne båndet, men alle angret seg tydeligvis og turte ikke.

Jeg og mine veninner(som også har hund) så vårt snitt til å hjelpe stakkars valpen, løsnet båndet og tok med oss valpen. Satte oss på en benk og gjorde alt vi kunne for å hjelpe den. Stakkaren hadde jo abre liten, tynn valpepels.

Eieren kom ut og virka meget forvirra. Prøvde å forklare han at han ikke kunne sette igjen hunden utenfor butikken, og at den kunne få lungebetennelse av å stå ute i regnet sånn alene. Men det var neimen ikke lett, fordi han kunne så vidt norsk. Valpen var akuratt 8 uker, i følge mannen...

Vel, idet mannen snudde og gikk, så satte valpen seg intill foten til veninna mi, og ble rykket fremover av eieren. Stoppet mannen fort og ba han om å bære hunden hjem...

Så kommer spørsmålene:

Har vi rett til å gjøre som vi gjorde? Altså, det er jo også ulovlig å sette igjen hunden utenfor butikken..

Vi var litt skeptisk til å gjøre det, iogmed at vi alle bare er 14 år, og ville nødlig havne i trøbbel liksom... :icon_redface:

Og vi kunne ikke ha blitt annmeldt for det?

Hihi, jeg har begynt å bli tøffere når det gjelder å si i fra om ting etter denne episoden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg litt om en liten bischon (skrives det sånn?) frøken som var hektet med "idiotboksen" sin utenfor en butikk. Disse klumpene er jo umulig å bruke til noe, så da klumpen datt ned på bakken i det jeg gikk forbi , plukket jeg opp flexiboksen og sto bom stille til eieren kom ut. I stedenfor et "takk", så dama på meg som om jeg var en "hundenapper" og røsket til seg gullet sitt. Jeg klarte jo ikke å dy meg, men slengte et "det var da så lite" etter henne og da kom det et slags takk! :rolleyes: Utakk er verdens lønn, men vi gir vel ikke opp for det....

Litt drøyt å ringe politiet, vel? Hvilken forbrytelse hadde de gjort seg skyldige i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Var en fin ting dere gjorde, dere hindret en stakars valp fra nesten å drukne, men, neste gang så ringer dere politiet og ber dem komme fordi en hund står ulovlig. Eieren kunne nemlig anmeldt dere, selv om det hadde blitt ord mot ord med tanke på hvordan hunden stod bundet.

Ja, det var jo det jeg også tenkte på da...

Men altså, som Ida sier, det var jo ikke en forbrytelse, det var jo for å hjelpe..

Men når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke det hadde blitt en så særlig straffbar handling da :rolleyes:

Å ringe politiet ville jeg nok ikke gjort, fordi da hadde den dårlige samvittigheten kommet smygende :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere hadde rett til å gjøre sånn dere gjorde i (akkurat) denne situasjonen, stakkar valpen var jo liten og kald og våt og redd på en gang. Og dere flyttet den jo ikke utenfor synsvidde. Men, har opplevd noen damer som prøvde å flytte gamlingen min utenfor butikken en gang, da det regnet, og hunden min sutret alltid når han lå alene bundet. (Lavmælt, men tydelig sutring.) Gamlingen min likte ikke akkurat å bli dratt i båndet når han hadde en bli-kommando og forholdt seg til den, og var tydelig ukomfortabel når jeg kom ut igjen. Selvfølgelig mente disse damene dette i beste mening, hunden var jo så søt og lei seg må vite.

Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis noen hadde flyttet hugolille i beste mening heller.. Altså, han er snill og søt, og hadde blitt med villig, men kjenner du han ikke så klarer du ikke å holde han igjen heller. Sånn er det bare. Bare for å være litt overtydelig, og presisere at akkurat denne gangen, men kanskje ikke neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo det jeg også tenkte på da...

Men altså, som Ida sier, det var jo ikke en forbrytelse, det var jo for å hjelpe..

Men når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke det hadde blitt en så særlig straffbar handling da :rolleyes:

Å ringe politiet ville jeg nok ikke gjort, fordi da hadde den dårlige samvittigheten kommet smygende :icon_redface:

Samme her (om jeg hadde vært i en lik situasjon)

Tror jeg hadde gjort det samme som dere, forhåpentligvis. Syns det ver kjempebra! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott gjort! og det er faktisk ulovlig å binde en hund utenfor butikker, varesenter etc. så du kunne ringt politiet! men enig med den samvittighet...

fidelio: lar du virkelig hundene stå bindt utenfor butikken??

Og det er stor forskjell på en liten valp og en voksen hund... en voksen hund har kanskje fått en kommando om å bli der den er, og vil gjerne følge den, og hvis fremmede kommer å prøver å ta den vekk vil den jo forsvare seg.. eller?? hvem vet hva som kan skje..??

Men man må se an situasjonen.

uansett: det er ikke lov i dette landet å binde hundene utenfor lenger.. noen butikker har satt opp bur du kan sette hunden i mens du er inne å handler, men det er svært få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf <_<

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett hunder stått bundet utenfor butikkene som jeg har hatt såå lyst til å ta med meg hunden, gå rundt et hjørne og vente til eieren kommer. Når de har lett i 10min (og forhåpentligvis blitt redde) Skal jeg komme fram med hunden, og forklare dem (ganske skarpt ja) at vi lever i 2007 og det faktisk ikke er så jæ*la vanskelig for noen å ta med seg den hunden, om de bryr seg så lite..

Stå på Christine! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Litt drøyt å ringe politiet, vel? Hvilken forbrytelse hadde de gjort seg skyldige i?

Det er ikke lov å binde hunden utenfor butikken nærmere enn 100 meter fra inngangspartiet. Men å ringe politiet er kanskje litt voldsomt. Siden det var en liten valp var det jo forsovet greit at Christine flytta den ettersom det var innenfor synsvidde, bare i ly for regnet (men jeg hadde ikke blitt veldig glad for at noen flytta bikkja mi). Og det er også greit å fortelle mannen at det ikke er lov å binde hunden der, bare man sier det på en ordentlig måte (sikker på at du gjorde det altså christine)

Kjempeflott gjort! og det er faktisk ulovlig å binde en hund utenfor butikker, varesenter etc. så du kunne ringt politiet! men enig med den samvittighet...

fidelio: lar du virkelig hundene stå bindt utenfor butikken??

Og det er stor forskjell på en liten valp og en voksen hund... en voksen hund har kanskje fått en kommando om å bli der den er, og vil gjerne følge den, og hvis fremmede kommer å prøver å ta den vekk vil den jo forsvare seg.. eller?? hvem vet hva som kan skje..??

Men man må se an situasjonen.

uansett: det er ikke lov i dette landet å binde hundene utenfor lenger.. noen butikker har satt opp bur du kan sette hunden i mens du er inne å handler, men det er svært få..

Jeg binder også bikkja utenfor butikken. Eller dvs. inni noe buskas på baksiden av butikken og godt over 100 meter fra inngangen. Om man tør gå i fra bikkja utenfor en butikk syns jeg kommer veldig ann på hvor man bor (og bikkja). Jeg hadde aldri gjort det i oslo for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er litt uklar, det står noe sånt som at du ikke skal binde hunden NÆR ved der folk ferdes - ved inngangen til butikker, kjøpesentre etc. Det er med andre ord IKKE forbudt å binde en hund, hvis den står vekk fra alminnelig ferdsel. Dette har ikke blitt prøvd rettslig enda, hva som er "nær" etc, men det er ikke totalforbud, slik det kan virke som her.

En hund er eiendom, fjerner du andres eiendom så ER det ikke lovlig - med mindre hunden står i sterk fare for å lide. Tenk på hunder i bil når det er varmt; det SKAL faktisk litt til før man har lov til å knuse ruter og begynne å ta seg inn, noe som har vært diskutert før.

Og tenk hva som skjer om hunden blir skremt og/eller sliter seg hvis en av dere velvillige sjeler skal "befri" den - om ikke annet, så for å skremme eier: Tenk om den stikker av og løper ut i trafikken? Eller biter dere? Da risikerer den jo livet i begge tilfeller, der den kanskje hadde forblitt "trygg" mens den stod bundet.... det vil dere jo ikke kunne vite på forhånd.

Det er greit å synes synd på hunder, men det er ikke alltid man har hele bildet av en situasjon, eller faktisk har RETT til å gripe inn. Da bør man ringe politi, tilkalle vekterne som gjerne er ved kjøpesenteret, ta kontakt med butikkansatte hvis det er utenfor en butikk, og be dem ta affære - eventuelt gjennom å rope opp eieren i høyttaler.

Å ta seg til rette fordi man vurderer andres handlinger som "dårligere" enn det man ville gjort selv, kan være risikabel business - det ER lov å ha ulikt syn på dyrehold, og selv om en sjøl synes det er mishandling, kan det være så langt derifra i følge loven.

Hvis noen først vil stjele en hund, så er det like lett å slå inn en rute på en bil eller åpne døren til en luftegård i et villastrøk, dessverre. Men det er faktisk EIERS ansvar å la hunden sin stå lagelig til tyveri - eller ikke, siden en hund defineres som "eiendom".

Man kan like det eller ikke - men kanskje iallfall bruke hodet. Å begynne å løsne båndet på hunder man ikke kjenner er helt galt og risikabelt - med mindre det ikke er fare for livet dens.

Ellers får man heller stå der sammen med hunden, ringe politiet fra mobilen som nær sagt samtlige nordmenn har, se om de synes det høres ut som noe de KAN gripe inn i, eller vente til eier kommer ut igjen, og så si hva man mener. Og risikere en bøtte kjeft, forøvrig - siden synet på hundehold kan være svært forskjellig, og det faktisk er lov.... Men da har man iallfall passet på HUNDENs velvære! Og det var vel det som var poenget? Ikke å "skremme noen" eller "ha rett"?

Ellers tror jeg saklig fremferd vil kunne nå inn overfor eiere som er mottakelig for denslags, ikke å midlertidig "kidnappe" hundene deres. Sinte mennesker hører sjelden etter! Og på eiere som ikke er mottakelig, som lever litt på siden av lover og regler, så vil det ikke virke uansett. Dessverre.

Jeg husker en dame som kom hysterisk inn i butikken og sa "det ligger en død hund utenfor", hvorpå jeg og eieren av butikken gikk ut - det var en liten butikk i et smug uten gjennomgangstrafikk og vi stod rett innenfor døren i en bitteliten butikk - og kunne konstatere at det var min hund som lå og snorket og sov i skyggen.... Dette er en god del år siden nå, men damen var helt oppbrakt. Da det viste seg at hunden ikke var død, var det jo da dyreplageri å binde den der - selv om den lå på gresset og var så trygg at den sov. Dette var lenge før alskens nye regler, men sier litt om perspektiver og meningsforskjeller. Hun synes jeg var slem, jeg synes hun var dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen min var bundet utenfor butikken ja, omtrent hver gang jeg gikk dit, i en hundekrok og ganske mange år før denne loven kom. Jeg følger loven og legger ikke min nåværende utenfor inngangen, men han blir ofte med for å kjøpe røyk, og da ligger han i hagen bak. Altså, det er faktisk ikke overveldende antall hundenappere her i strøket, jeg er inne maks fem minutter og han ligger ganske godt skjult, og selv om han skulle blitt angrepet av barn og ble redd så vet han godt hvordan han kommer ut av båndet, han gjør det bare ikke, og han klarer å riste av seg de fleste på grunn av størrelsen.

Hadde noen tatt han med for å skremme meg ville jeg skjønt at de mente det i beste hensikt, men ville blitt ganske gretten, fordi at fremmede ikke klarer å holde han igjen hvis han vil noe, og han vet og utnytte dette. I bånd er noe helt annet enn bundet. Og da hadde velmentheten faktisk satt hunden og andre i fare, bare for å unngå at han ble regnet på, eller skremme meg fra å gjøre noe som faktisk er helt lovlig og like forsvarlig som å ha hunden i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen min var bundet utenfor butikken ja, omtrent hver gang jeg gikk dit, i en hundekrok og ganske mange år før denne loven kom. Jeg følger loven og legger ikke min nåværende utenfor inngangen, men han blir ofte med for å kjøpe røyk, og da ligger han i hagen bak. Altså, det er faktisk ikke overveldende antall hundenappere her i strøket, jeg er inne maks fem minutter og han ligger ganske godt skjult, og selv om han skulle blitt angrepet av barn og ble redd så vet han godt hvordan han kommer ut av båndet, han gjør det bare ikke, og han klarer å riste av seg de fleste på grunn av størrelsen.

Hadde noen tatt han med for å skremme meg ville jeg skjønt at de mente det i beste hensikt, men ville blitt ganske gretten, fordi at fremmede ikke klarer å holde han igjen hvis han vil noe, og han vet og utnytte dette. I bånd er noe helt annet enn bundet. Og da hadde velmentheten faktisk satt hunden og andre i fare, bare for å unngå at han ble regnet på, eller skremme meg fra å gjøre noe som faktisk er helt lovlig og like forsvarlig som å ha hunden i hagen.

Forskjell på hvor også.

Men i og med at du legger ham skjult for å løpe fort inn er noe annet en de som "slenger" de foran døra å er inne den tiden de trenger å vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minadachs, tror du det hjelper å gjenta noe som faktisk er feil? Skal man gjøre noe, så bør man SJØL kunne loven først, og ikke motsi fakta:

Hundeloven (som du finner veldig greit på lovdata.no gjennom å søke på Hundeloven). Som hundeeier bør du nærmest være pliktig til å kjenne innholdet i den, siden den omtaler forhold i din egen hverdag - som når hunden kan slippes, og hvordan du bør utvise generell aktsomhet. For eksempel er det et KONKRET forbud mot å ha løs en hund som hopper opp mot folk "som ikke godtar dette" eller står i veien for dem, tro det eller ei! Har du en for ****** nabo, kan han anmelde deg ut fra denne... uansett hvor snill hunden faktisk er:

(§ 4, "Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel", og dette gjelder altså om hunden er snill - eller bare står i veien for noen som ikke liker det)

Men altså selve loven du hevder IKKE er slik:

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

For å bruke teskje: Legg merke til RETT VED inngangen. Med andre ord: Det ER lov å binde hunden en distanse som ikke regnes som "rett ved" en offentlig bygning. Distansen er ikke oppgitt konkret, siden det blir opp til hundeeieren å vurdere - siden det ligger innunder § 3 i Hundeloven å oppvise et såkalt generelt aktsomhetskrav.

Og selv om det HADDE vært ulovlig, så åpner loven IKKE for at hvem som helst - annet enn ordensmakta - skal kunne gripe inn i en slik "bindesituasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter også hunden utenfor butikken, men kun for korte turer selvfølgelig, og aldri rett utenfor men litt skjult. Nå ser han litt skummel ut, og dette er et rolig sted, så sjansen for hundenapping er litt mindre. Men må innrømme jeg alltid kikker litt ut av vindu mens jeg er inne... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var greit det dere gjorde for den lille valpen, men det er klart at hadde dere møtt feil type eier, kunne dere fått problemer. Noe som har vært nevnt her før.

En ting som slo meg, når jeg leser om alle dere som binder hundene deres: Er dere ikke redd for at for eksempel et barn skal gå bort til hunden? Hva om det oppstår en situasjon der hunden blir redd og faktisk biter? Jeg har aldri og kommer aldri til å binde hunden min noe sted der jeg ikke selv er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...