Gå til innhold
Hundesonen.no

forhåndsregler på nyttårsaften


Turnip

Recommended Posts

Hei, nå begynner jeg å engste meg litt for i morgen når de forbannede rakettene skytes opp overalt :D

Jeg skal kjøre Mike og Molly til foreldrene mine pga de bor på en gård, og er veldig lite rakketter der, men noe reger jeg med at naboene skyter opp.

Jeg vet ikke hvordan Mike reagerer på raketter, Molly er helt ok med det, men liker det ikke så veldig, eller hun går rundt og "små boffer"

Jeg ser for meg at jeg går en veldig lang tur med de tidlig på kvelden, så de får sliti seg litt ut, og mamma skal holde alle gardiner igjen så de slipper å se alt det lyset...

Noe mer jeg burde passe på?? Hun vet at hun ikke skal trøste og styre så veldig hvis Mike lurer på hva dette er, pga han kommer til å se hvordan reaksjonen hennes er, og om han burde engste seg.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå begynner jeg å engste meg litt for i morgen når de forbannede rakettene skytes opp overalt :D

Aller først - ro deg helt ned! Om du engster deg alt nå blir du vel ikke bedre i morgen, sånt smitter ofte over på hunden.

Gå en god tur tidlig på dagen og luft dem godt tidlig på kvelden før rakettene begynner som verst, her pleier jeg ta det i åtte-nitiden. Gi dem noe godt å knaske på, sett på tv eller musikk, beina på bordet og slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her akkurat nå og lurer på om vi kommer oss rundt kvartalet uten at det smeller! Her piper og panger det hver eneste kveld og i går kveld bar jeg Fibi halve turen og det er bare tull og fryktlig tungt! :icon_redface: Heldige du som har foreldre på landet! Det går sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg roer ned hundene ved å legge seg med dem på fanget og "sove" (altså snorke og puste tungt). Dette gjorde hun hver nyttårsaften i noen få år, og etter det sovner de så fort det begynner å smelle...

-tror de regner med at det er jo ikke noe å bry seg om siden matmor sover når det smeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teipet igjenn vinuene i oppholdsrommet slik at det ikke går ann å se ut og kommer til å spille musikk for fullt store deler av kvelden. Mine hunder er vant med høy musikk :icon_redface:

Storegutten er livredd fyrverkeri men vesle bartefrøken ser ikke ut til å bry seg overodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forhåndsregel er å ta en lang tur i skogen nå på formiddagen, bare jeg kommer meg bort fra datan! I fjor var Fibi rolig så sant vi var inne, men i år ser det ut til at frykten har smøget seg under terskelen her, så jeg legger meg på sofaen og pakker dyna godt rundt både meg og bikkja sånn rundt midnatt og later som det er en helt vanlig lat kveld! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Chicka fra omplasseringen da hun var 13mnd og viste ikke noe om hvordan hun var på nyttårsaften, men jeg gjorde ikke stort nummer ut av det heller.

Hun var med meg bort til familien min og var helt rolig hele kvelden og hun har vært rolig hver nyttårsaften etter det.

Tror det har mye med hvordan vi eiere også oppfører oss, selvfølgelig er noen mer sensible enn andre hunder, men mange eiere blir jo helt tullete flere uker før nyttårsaften og det skjønner jo hundene og blir redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror ikke noe som helst på at det er vi eiere som har mye av skylden for redde hunder på en slik dag som dette. Jeg har da hatt flere virkelig redde hunder (i årevis), men plutselig var det EN som ikke var redd, og året etter var den nyeste heller ikke redd, og så fortsatte det.. De nye hundene fikk være sammen med de uredde, og om DET gjorde utslaget, eller at man helt enkelt bare har stødigere temperament på de tilfeldigvis 4 siste hunden, tja..

Men JEG er akkurat like klar over alle faresignaler, jeg gjør akkurat de samme forberedelser hvert år - hadde jo fremdeles super-redde hunder hjemme i flere år sammen med uredde, osv..

Noen helt enkelt bare ER redde for dette, noen er bare litt berørt (og kan bli redde - eller helt OK, avhengig av eieren) og noen skjønner bare helt enkelt ikke hva det er å være redd for..

Jeg har nå 4 hjemme som ikke bryr seg noe om at det smeller nå minst 2-3 ganger i timen her akkurat nå. De ligger strødd rundt omkring, sover og slapper av helt som normalt.

Men jeg setter likevel på musikk under vinduet på kjøkkenet (som alltid står litt åpent), trekker for gardinene på det vinduet som har mest utsyn mot elendigheten, og har på TV'n litt høyere enn normalt (når det nærmer seg midnatt).

Jeg har hørt om så alt for mange hunder som blir vettskremte i voksen alder, og ser ingen grunn for å risikere dette med noen av mine. Derfor tar vi en rolig kveld inne, med litt ekstra støy - OG rolige og avslappede hunder som får sin siste lufting i 8-9 tiden i kveld, og kanskje en tissetur i hagen i 2 tiden i natt (hvis vi er våkne da, selvsagt).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...