Gå til innhold
Hundesonen.no

slikke snuten triks..

MarieR

Recommended Posts

I går skulle jeg egentlig vente på rygg-adferd fra Ask, men det fikk jeg ikke. Det jeg derimot la merke til var at han tilbød (kunne vært demping, men la gå) slikking på snuten og rundt munnen. Så jeg tenkte "Hei, det kan jeg jo bygge videre på". Totalt unødvendig triks, men aktivisering like fullt. Under innlæringen hvertfall.

Men..når jeg da klikket og ga godbit for dette begynte jeg å lure på om slikkingem kom av at han netopp hadde fått godbit, og samlet opp evt. smuler etc (ja..sikkert...) og at han dermed ikke helt koblet slikkingen til kølikket og godbiten. Hva trur dere?

Jeg fikk overdrevent mye slikking etterhvert, mye mer enn normalt etter at han har spist/fått godbit osv, men er alikevell litt usikker på om det gikk inn. Prøvde å gi han bitteliten pause rett etter godbiten, så slikkadferden som da ville kommet naturlig fikk være, så gikk jeg tilbake og lot han tilby. Det funket.

Og mens jeg først "har dere her". han tilbød som sagt minimalt med rygging når jeg sto foran han og ventet på adferd, og da han tilbød det og jeg klikket og ga kjempebelønning fordi han først rygget, fikk jeg ikke mer rygging av den grunn. Og jeg var faktisk presis..tips til hvordan jeg kan shape eller fange inn rygg? Tenkte på å bruke target, men vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje han slikket seg pga godbiten, men det spiller jo ingen rolle, etter hvert kobler de det allikevl, og man kan få slikke snute på kommando hvis man ønsker...

Ang rygging, så er det mye påvirkning man kan bruke. De fleste hunder rygger for å manøvrere seg ut mellom bord og sofa. Sperr han så han ikke kommer fremover, men må gå bakover.

Noen hunder rygger om du har de foran deg, og går mot de...

En annen variant jeg en gang lærte, var å stå med ryggen til en vegg, ca 30 cm fra, mellom noe så hunden ikke kan komme rundt deg fra noen kanter. Jeg sto mellom et skap og tv'n. Stå med bena fra hverandre og legg en godbit på gulvet mellom bena, litt bak deg mot veggen. Gi hunden værsågod, og når den har tatt godbiten må den rygge tilbake mellom bena dine for å komme ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe, jeg skulle lære hunden min å slikke snuta, men som med så mye annet sånt gikk jeg lei før jeg fikk frem hele adferden. Resultatet er at hun stikker ut snuta og gjør noen rare krøll med tunga. Dette fant hun fort ut at alle syns er vanvittig artig, så den nye tiggeadferden her i huset er å vifte med tunga langt ute og gjøre mange rare krøll :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skulle lære hunden min å slikke snuta, men som med så mye annet sånt gikk jeg lei før jeg fikk frem hele adferden. Resultatet er at hun stikker ut snuta og gjør noen rare krøll med tunga. Dette fant hun fort ut at alle syns er vanvittig artig, så den nye tiggeadferden her i huset er å vifte med tunga langt ute og gjøre mange rare krøll :D

Haha! Så morsomt!

Til Buhund-jenta: Jeg har også lagt merke til at de slikker seg om snuten når de har fått en godbit, men jeg tenker som så at da må jeg bare være raskere med klikkeren, dessuten er det en fordel å "vite" når slikket kommer, siden det er vanskelig nok å time det fra før av. Det går jo nokså fort med et lite slikk.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...