Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket fòr?

ingrid_92

Recommended Posts

Skrevet

For å stjele tråden litt, hvor mye FK-pellets gir dere kaninene? Synes sekken her går så innmari fort tom. Og ikke tror jeg at jeg gir dem for mye heller, det skal jo deles på to kaniner.

Skrevet

Gir en hånd pr. kanin, 1 gang om dagen. Har kjøpt 40-kilos sekk og det tok lenger tid før den gikk, enn eg trudde.

1 hånd er ca. 0.5 dl.

Kommer jo litt an på størrelsen på kanina også. Foreløpig har eg jo bere 2 dvergkaniner :icon_redface:

Skrevet
Gir en hånd pr. kanin, 1 gang om dagen. Har kjøpt 40-kilos sekk og det tok lenger tid før den gikk, enn eg trudde.

1 hånd er ca. 0.5 dl.

Kommer jo litt an på størrelsen på kanina også. Foreløpig har eg jo bere 2 dvergkaniner :icon_redface:

Ja, gir ikke mer jeg heller skjønner du og jeg har også to dvergkaniner (som er skikkelig matvrak). Men har ikke 40kilo sekk jeg da, har visst ikke det her. Kanskje de andre i familien fôrer de uten at jeg vet det :/

Skrevet

Haha! ja, veit korleis det med at andre fòrer :icon_redface: har gjenntatte ganger fått hørt fra moren min og brutter'n at eg gir for lite mat, så dei har fòret litt ekstra (noke som førte til at Electra fikk hakepose rett før utstillinga <_< )

Skrevet

Kan godt hende ja :lol:

Broren min gjorde det fleire ganger for dagen før, men så kom eg med en liten løyn og sa at kaniner kan bli veldig syke visst dei får for masse mat :icon_redface:

Skrevet

Jeg bruker kanin fòr fra dyrebutikk :D Betaler vel 400,- for 20 kg :D Jeg vet at kanin ikke er gnager, og helst skal kun ha pelles. Men hun liker ikke pelles, har enda ikke dødd av å få kaninmat. Hadde det vært så gale, så hadde hun vel ikke blitt 9 år som hun er nå :rolleyes:

Skrevet

Bruker pellestsen fra Fk butikken. Jeg fikk kaninen min i september,og kjøpte sånn liten sekk 15 oktober og den er fortsatt halvfull! :D (han elsker det, å får ca en håndfull hver dag)

Spør om en annen ting samtidig jeg hvis det er greit... ?Hva annet enn pellets får kaninene dere hver dag?

Mowgli får frukt/grønnsaksblanding(som jeg lager) hver dag,et knekkebrød,fullt med høy også sånne snack stenger innimellom.

Skrevet

I tillegg til pellets så har kaninene mine fri tilgang på høy (og vann såklart), og dei får i tillegg litt frukt og grønnsaker kver dag, som f.eks epler, banan, gulrot, salat, o.l

Dei får også en del brød.

I tillegg får Kasper sånne snacks-pinner til å gnage på for å hjelpe med å slipe tennene litt., skjøl om sånne gnagepinner er usunt for kanin :D

• 6 months later...
Skrevet

Min kanin får også Kalle kaninfor, pellets fra FellesKjøpet. Det er sunt, og han elsker det. Jeg gir han fri tilgang på det hele tiden, jeg.. :) men han spiser seg ikke tjukk! Fri tilgang på saltstein, kalkstein, høy og selvfølgelig vann. ( PS: Min kanin får dårlig mage av Smart Gnagerblanding )

• 4 weeks later...
Skrevet

Jentene mine får to hånfuller om dagen..(tilsammen) + fri tilgang på høy og vann da :) de er ute et par timer hver dag å da spiser de litt gress, groblader, løvetann osv..gir dem også frukt, og grønnsaker hver dag...når de får mye frukt, grønnsaker og gress putter jeg litt blåbærlyng sammen med alt det grønne så de ikke får diare.... :(

• 3 months later...
  • 3 weeks later...
Skrevet
For å stjele tråden litt, hvor mye FK-pellets gir dere kaninene? Synes sekken her går så innmari fort tom. Og ikke tror jeg at jeg gir dem for mye heller, det skal jo deles på to kaniner.

jeg gir kaninen min full matskål hele tiden. han blir ikke feit av det heller :S

Skrevet

Du er klar over at det kan være indre fett som ikke synes på kroppen? Hvis kaninen din faktisk spiser opp maten fra den fulle skålen og ikke er fet, må den ha veldig høy forbrenning. Men, kaniner skal være tynne dyr. Har du noe bilde av den? Så det ikke er bare du som synes den er tynn, hehe.. De to første kaninene mine fikk fri tilgang og gjett om de ble tjukke. Men jeg trodde jo ikke det, siden jeg ikke hadde sett andre kaniner i normalt hold.

Jeg gir en liten (ikke hele hånden) håndfull til mine hver dag og selfølgelig massevis av høy. Høy mener jeg er hovedforet for kaniner. De greier seg fint uten kraftfor i flere dager så lenge de har mye høy.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...