Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel bør kaninunger være før de selges?

meg123

Recommended Posts

Skrevet

Hehe,veldig greitog lite spørsmål...Hv or gamle bør kaninunger være før di kan selges? Har hørt så mye forskjellig,å synes det er greit å vite hvis jeg skal kjøpe en kanin til :wub:

Skrevet

Kaniner er leveringsklare når dei er 8 uker gamle.

Noken meiner at det er tidligere, men man skal ikkje ta dei fra moren for tidlig, for da kan dei bli svakere som voksne, og bli fort syke osv.

det er riktig som Synne seier at dei selger kaninunger altfor unge i dyrebutikkene. I dyrebutikken her har dei ti$logmed innrømt at dei tar inn kaninunger mellom 3 og 5 uker gamle; ikkje eldre, for eller så vil ikkje folk kjøpe dei :D

Eg kjøpte jo Kasper i dyrebutikk, og fikk opplyst at han var 8 uker når eg henta han. Heldigvis trur eg dei snakka sant; om han ikkje var eldre, for han var et fint ungdyr som var passe stor når eg fikk han.

Noken kaniner er heller ikkje leveringsklare ved 8-ukers alder, da kaniner kan utvikle seg forskjellig og det er ikkje alle som er klare for å bli "sendt bort" når dei er 8-veker. Men dette ser man da.

Håper du fikk svar, uten at det bere blei masse rot :wub:;)

Skrevet
Noken kaniner er heller ikkje leveringsklare ved 8-ukers alder, da kaniner kan utvikle seg forskjellig og det er ikkje alle som er klare for å bli "sendt bort" når dei er 8-veker. Men dette ser man da.

Håper du fikk svar, uten at det bere blei masse rot :icon_redface::lol:

Og noen må leveres før de er 8 uker. Jeg kjøpte hos oppdretter og skulle egentlig hente de når de var 8 uker, men de måtte leveres mye tidligere fordi moren begynte å gå lei av de og begynte så smått å vise tegn til aggresjon mot kaninungene (noe jeg tror det var en grunn til at mora gjorde, send meg pm hvis du lurer på hvorfor Henriette ). Og selv om kaninene mine "bare" er 5 mnd så har jeg ikke sett noe tegn på at det går dårlig med de selv om de ble tatt bort fra moren tidligere (var 5 uker da jeg hentet de) enn hva de skulle. Men jeg anbefaler også på det sterkeste å kjøpe fra oppdretter jeg da, selv om kaninene i dyrebutikken også trenger hjem.

Skrevet
Og noen må leveres før de er 8 uker. Jeg kjøpte hos oppdretter og skulle egentlig hente de når de var 8 uker, men de måtte leveres mye tidligere fordi moren begynte å gå lei av de og begynte så smått å vise tegn til aggresjon mot kaninungene (noe jeg tror det var en grunn til at mora gjorde, send meg pm hvis du lurer på hvorfor Henriette ). Og selv om kaninene mine "bare" er 5 mnd så har jeg ikke sett noe tegn på at det går dårlig med de selv om de ble tatt bort fra moren tidligere (var 5 uker da jeg hentet de) enn hva de skulle. Men jeg anbefaler også på det sterkeste å kjøpe fra oppdretter jeg da, selv om kaninene i dyrebutikken også trenger hjem.

Dei trenger ikkje å leverest, men dei bør taest fra moren litt før 8 uker. Men det KAN bli en ganske stor omveltning og både taes fra moren OG flytte samtidig, da en kanin bør fravennes moren.

Er HEILT einig i det at du anbefaler å kjøpe fra oppdretter :lol:

For da får du kanskje vite litt om slekta bakover, og da kan du f.eks vere sikker på at kaninen ikkje har genetiske defekter/sykdommer lenger bak i slekta. I tillegg så kan det jo vere fint og få litt råd osv. visst man ikkje har hatt kanin tidligere.

Er ganske sikker på at Kasper blei tatt ifra moren ved 4-5 ukers alder, og han har heller ikkje vist tegn på at det har vert altfor ille. Heldigvis.

Er litt interresert i å vite hvorfor du trur at det var en grunn til at mora til din kanin begynte å vise aggresjon, så om du ikkje vil skrive det her, kan du sende meg en PM da? blei så nysgjerrig eg :icon_redface:

Skrevet
Dei trenger ikkje å leverest, men dei bør taest fra moren litt før 8 uker. Men det KAN bli en ganske stor omveltning og både taes fra moren OG flytte samtidig, da en kanin bør fravennes moren.

Jo, men om de uansett skal taes fra moren så kan de likevel flytte? Må jo være mye større omvelting å bli tatt i fra mora også senere igjen venne seg til nytt sted/situasjon? Uansett så kommer det veldig an på individet og tror man må se an hvor langt i utviklinga kaninen er kommet. Da tenker jeg psykisk vel og merke. Skal vel også nevnes at en god grunn til at det også gikk bra for min del og hente de så tidlig var fordi jeg hentet to søstre og da er de igjen to.

Er litt interresert i å vite hvorfor du trur at det var en grunn til at mora til din kanin begynte å vise aggresjon, så om du ikkje vil skrive det her, kan du sende meg en PM da? blei så nysgjerrig eg :icon_redface:

Jepp, sender pm

Forrsten Henriette; har du tenkt å skaffe deg kanin nr 2 eller? :lol:

Skrevet
Jepp :D ei jente tenker jeg B)

Så koslig :D Må nå spørre med en gang jeg da så nysgjerrig som jeg er av meg :D Har du tenkt på navn, rase og fra hvilken oppdretter (hvis det er oppdretter du skal ha fra da selvsagt)?

Og en annen ting, bare fordi jeg er nysgjerrig og uviten på akkurat dette. Har du tenkt å kaninene samme bur eller hver for seg da?

Skrevet
Så bra :D hvilken rase? :D

Trur det blir løvehode :P

Så koslig :D Må nå spørre med en gang jeg da så nysgjerrig som jeg er av meg :P Har du tenkt på navn, rase og fra hvilken oppdretter (hvis det er oppdretter du skal ha fra da selvsagt)?

Og en annen ting, bare fordi jeg er nysgjerrig og uviten på akkurat dette. Har du tenkt å kaninene samme bur eller hver for seg da?

Har verken tenkt på navn eller oppdretter egentlig,men mulig det blir hos den oppdretteren jeg kjøpte Mowgli hos. Men det skal hvertfall være en hunn.

Om jeg kan ha dem sammen vei jeg ikke(har spurt om det sjøl i en annen tråd her inne selv,da jeg ikke helt vet :P

• 3 weeks later...
Skrevet
Jo, men om de uansett skal taes fra moren så kan de likevel flytte? Må jo være mye større omvelting å bli tatt i fra mora også senere igjen venne seg til nytt sted/situasjon? Uansett så kommer det veldig an på individet og tror man må se an hvor langt i utviklinga kaninen er kommet. Da tenker jeg psykisk vel og merke. Skal vel også nevnes at en god grunn til at det også gikk bra for min del og hente de så tidlig var fordi jeg hentet to søstre og da er de igjen to.

Nope, er ikke enig her. Det er en omveltning å bli tatt fra mor, men en enda større å flytte til et ukjent miljø. Ungenes immunforsvar er dårlig ved 5 ukers alder, og det å flytte innebærer mye stress for en liten unge i tillegg til at den faktisk kommer til et nytt miljø med andre bakteriekulturer (eller hva jeg skal kalle det). Derfor anbefales det at selv om moren gikk lei ungene ved 5 ukers alder, noe jeg personlig anser som en dårlig egenskap hos en avlskanin, skal de skilles fra men likevel ikke flytte til nytt hjem før ved rundt 8 ukers alder.

Skrevet

Jepp, kan godt hende du er uenig. Men som sagt tidligere så er det mer bak situasjonen enn hva du vet, og da mener jeg at du kan ikke uttale deg om dette er/var er dårlig avlskanin.

Skrevet
Jepp, kan godt hende du er uenig. Men som sagt tidligere så er det mer bak situasjonen enn hva du vet, og da mener jeg at du kan ikke uttale deg om dette er/var er dårlig avlskanin.

Øhh? God dag mann, økseskaft? Ser du ikke at hovedpoenget mitt var at man ikke bør selge kaninungene før ved 8 ukers alder selv om de må tas fra moren tidligere? Jeg sa heller ikke at dette var en dårlig avlskanin, men at å bli lei ungene tidlig GENERELT er en DÅRLIG EGENSKAP hos en avlskanin. Du uttaler deg om at det ikke er noe problem å bytte hjem når de allikevel er tatt fra mora, og dette er jo feil. Da ser jeg på det som min plikt å opplyse om dette slik at ikke folk begynner å selge alt for unge kaniner i hytt og pine.

Kaninunger er ikke LEVERINGSKLARE før de er rundt 8 uker.

Skrevet

Jeg skal ikke nekte på at jeg ikke er flink til å ordlegge meg, noe som kan føre til at det jeg sier kommer ut galt. jeg har aldri ment at beste og det riktige er ta ungene vekk fra mora så tidlig, men i min situasjon gikk det greit. Dessuten tror jeg at trådstarteren fikk det svaret hun var ute etter - iallefall håper jeg det.

• 4 weeks later...
Skrevet

Så kaninungene er leveringsklare mellom 6-8 uker?!

Hvor selges de så tidlig i dyrebutikken.. rundt 4,5,6 uker :wub:

De sier i dyrebutikken at de blir ikke solgt om de ikke er så unge!

• 4 months later...
Skrevet

De fleste dyrebutikker vet ikke noe nesten om dyrene de selger. De sier kattunger er lev.klare når de er 8 uker, de sier kaniner er gnagere! :shocked: De sier hamstere har godt av små bur og de sier til og med at det ikke finnes noen forskjellige hamsterraser! :shocked:

Jeg vil ikke anbefale noen som helst å kjøpe dyr fra dyrebutikker, uansett pleier de ikke få så god plass å boltre seg på heller. I den dyrebutikken nermest meg har jo syriske hamster bare matskål, vannskål, bunnstrå og en halv neve høy å drive med, det er som om vi skulle vært på et lite rom men en liten, vond seng, litt vann, litt mat, og et teppe det, mens vi hele dagen hørte justin timberlake synge høyt og mange små barn og ropte og skrek og stappet fingrene sine inn igjennom vinduene. :)

En gang når jeg var i dyrebutikken var det en dame med to barn som var der, og så sa sønnen på en 6-7 år at han ville ha "en sånn der"( degus), og moren bare" nei, ikke nå", og søsteren på en 4-5 år sa" ja! jeg vil også ha hvis JOakim får!" Moren bare, ja hva er det da? Og så sa moren til butikkdamen at hun ville ha " to sånne rotter eller noe" ( det var to deguser ), og så sa hun hun skulle ha "det" buret( det var et lite dverghamster bur, sånn med grønn plastikk mange steder ), og litt rotte mat og to skåler, så kjøpte hun rett og slett to "rotter" til ungene sine på 4 og 6 år.! :shocked::shocked:

Skremmende at folk gjør slikt, og ikke minst at dyrebutikkene lar dem kjøpe SÅ små bur til to deguser som egentlig trenger MYE; MYE mere plass! :shocked:

Uff a meg! Fikk lyst til å gå bort til hun moren og gi henne en nøye leksjon om hvordan man behandler deguser!

MT

• 2 months later...
Skrevet

Oj.... det hørtes ike bra ut... stakkars små deguser.... skjønner godt at du syntes det var dårlig av butikken.... :) Men et lite spørsmål.... jeg fikk kaninene mine når de var 9 uker gamle... de er veldig sammensveiset og støtter seg på hverandre... er det dumt at de blir tatt i fra hjemmet sitt ved 9 ukers alder..? eller er de For gamle da..?

bare nysgjerrig :rolleyes:

Skrevet
Men et lite spørsmål.... jeg fikk kaninene mine når de var 9 uker gamle... de er veldig sammensveiset og støtter seg på hverandre... er det dumt at de blir tatt i fra hjemmet sitt ved 9 ukers alder..? eller er de For gamle da..?

bare nysgjerrig :rolleyes:

Nei, det er ingen problem at kaninene er eldre enn 8 uker når de leveres, men rundt 8 uker er i mine øyne et minimum. :)

• 3 months later...
Skrevet

Helst må de ikke være mindre en 6 uker. Jeg selger ikke mine kanin unger før de er 7-8 uker da. De burde ogå leveres før de er 12 uker.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...