Gå til innhold
Hundesonen.no

Piraya


Marthe

Recommended Posts

Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Takk for svar :wub: Nå lærte jeg mye. Jeg har ikke peiling på dette med fisker, men håper han har satt seg mer inn i det enn meg.

Blir alle 35 cm? Eller er det forskjellige "raser"? Sikkert dumt spørsmål, men jeg er helt blank ;)

Takk for linken, skal lese den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Takk for masse flotte råd. Etter å ha snakket med han, så fant han ut at han ville begynne med noe lettere :icon_redface: Er helt sikkert lurt. Er nok masse å sette seg inni virker det som. Så nå får vi se hva han velger, har truet han til å registrere seg på forumet, så får vi se om han tør å stille noen spørsmål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har den normale arten som selges her i norge så blir de ikke større en 25 cm i akvarium og i den størrelsen så må de ha ganske mye liter per fisk for at de ikke skal gå løs på hverandre

har faktisk hørt opp til 50-60 liter per piraja pga de kan bli ganske territorielle

husk på at han må ha en ganske bra pumpe siden de roter veldig mye og legger igjen mye rester av maten di spiser.

et tips hvis du skal ha "rensere" som skal gjøre rent så burde de være ganske så store eller reker når de blir store. ( piraja vokser tregt , kunn det første året de kan vokse 8-10 cm også går det betydelig ned per år ) men så kan de da leve i 20 år +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er som jeg skrev et max. for "vanlige" pirayaer - alle kan nå den størrelsen i et akvarium, men de aller fleste ligger litt under den. Det var den "normale" arten jeg linket til, og man får faktisk flere arter her i Norge også.

De må ha en viss størrelse på karet uansett størrelse på selve fisken, ikke bare pga. at de er teritorielle.

Og det er ikke bare pumpa som er et must men også gode rutiner på jevnlige vannbytter.

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sette inn verken reker eller maller i et kar med en stim pirayaer, men det er vel med de som med kulefisk - noe er mer "vennlig" anlagt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvor får du tak i flere "arter" av piraja her i norge? har prøvd og få tak i og kunne tenkt og skaffet meg det for en stund siden!:icon_redface: og da måtte jeg eventuelt importere de , 35 cm kan de "normale" bli utenfor et akvarium men inne i et akvarium så blir de max 25 cm og det er jo så og si bevist ( og det største jeg har funnet utenom i akvarium som er på godt over 3-4 tusen liter ) , reker kan du teste når pirajane er så store at de rett og slett ikke bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hos rene akvariesjapper som f.eks Jan Holt i Oslo eller Aquazoo i Bergen? De kan skaffe det som skaffes kan, ellers omsettes det jo noe på privatmarkedet også, men piraya er ikke akurat gjengangeren på lista for å si det slik.

Tre arter/typer man får tak i her:

- rød skulderflekk

- rød piraya

- san francisco (fargevariant av rød og som blir bitte-litt mindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...