Gå til innhold
Hundesonen.no

Piraya

Marthe

Recommended Posts

Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Takk for svar :wub: Nå lærte jeg mye. Jeg har ikke peiling på dette med fisker, men håper han har satt seg mer inn i det enn meg.

Blir alle 35 cm? Eller er det forskjellige "raser"? Sikkert dumt spørsmål, men jeg er helt blank ;)

Takk for linken, skal lese den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Takk for masse flotte råd. Etter å ha snakket med han, så fant han ut at han ville begynne med noe lettere :icon_redface: Er helt sikkert lurt. Er nok masse å sette seg inni virker det som. Så nå får vi se hva han velger, har truet han til å registrere seg på forumet, så får vi se om han tør å stille noen spørsmål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har den normale arten som selges her i norge så blir de ikke større en 25 cm i akvarium og i den størrelsen så må de ha ganske mye liter per fisk for at de ikke skal gå løs på hverandre

har faktisk hørt opp til 50-60 liter per piraja pga de kan bli ganske territorielle

husk på at han må ha en ganske bra pumpe siden de roter veldig mye og legger igjen mye rester av maten di spiser.

et tips hvis du skal ha "rensere" som skal gjøre rent så burde de være ganske så store eller reker når de blir store. ( piraja vokser tregt , kunn det første året de kan vokse 8-10 cm også går det betydelig ned per år ) men så kan de da leve i 20 år +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. er som jeg skrev et max. for "vanlige" pirayaer - alle kan nå den størrelsen i et akvarium, men de aller fleste ligger litt under den. Det var den "normale" arten jeg linket til, og man får faktisk flere arter her i Norge også.

De må ha en viss størrelse på karet uansett størrelse på selve fisken, ikke bare pga. at de er teritorielle.

Og det er ikke bare pumpa som er et must men også gode rutiner på jevnlige vannbytter.

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sette inn verken reker eller maller i et kar med en stim pirayaer, men det er vel med de som med kulefisk - noe er mer "vennlig" anlagt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

hvor får du tak i flere "arter" av piraja her i norge? har prøvd og få tak i og kunne tenkt og skaffet meg det for en stund siden!:icon_redface: og da måtte jeg eventuelt importere de , 35 cm kan de "normale" bli utenfor et akvarium men inne i et akvarium så blir de max 25 cm og det er jo så og si bevist ( og det største jeg har funnet utenom i akvarium som er på godt over 3-4 tusen liter ) , reker kan du teste når pirajane er så store at de rett og slett ikke bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hos rene akvariesjapper som f.eks Jan Holt i Oslo eller Aquazoo i Bergen? De kan skaffe det som skaffes kan, ellers omsettes det jo noe på privatmarkedet også, men piraya er ikke akurat gjengangeren på lista for å si det slik.

Tre arter/typer man får tak i her:

- rød skulderflekk

- rød piraya

- san francisco (fargevariant av rød og som blir bitte-litt mindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...