Gå til innhold
Hundesonen.no

Piraya

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Lillebroren min skal kjøpe seg akvarium med piraya. Hvor stort akvarium bør man ha hvis man skal ha 3-4 stykker? :D

Pluss et lite spørsmål fra meg; Hva spiser de? :wub:

Hva er normal pris for en piraya?

Skrevet

Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Skrevet
Piraya er en stimfisk og må være minst 6 stk., 3-4 stk. er ingen stim, og de krever enormt med plass siden de kan bli opptil 35 cm. - dvs. at din bror trenger et akvarie på 500 liter etterhvert.

Piraya er en rovfisk, men trenger variasjon i kosten.

Her er en står det litt om hva pirayaen krever av stell o.l.: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9169

Takk for svar :wub: Nå lærte jeg mye. Jeg har ikke peiling på dette med fisker, men håper han har satt seg mer inn i det enn meg.

Blir alle 35 cm? Eller er det forskjellige "raser"? Sikkert dumt spørsmål, men jeg er helt blank ;)

Takk for linken, skal lese den :D

Skrevet

35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Skrevet
35 cm. er max. størrelse så det er ikke alle som blir fullt så store, men ikke så langt i fra. Ja det finnes ulike typer piraja, men det er som regel bare en man får kjøpt i vanlige dyrebutikker.

Håper broren din vet hva han gjør - det er ikke de enkleste og greieste fiskene å ha og de kan overhode ikke gå sammen med andre fisker, ikke algespisere en gang. Også griser de noe helt utrolig så han må ha veldig gode rutiner på delvannbytter - slurver han der får han masse problemer med karet og syk fisk.

Lykke til sier nå jeg... B)

Takk for masse flotte råd. Etter å ha snakket med han, så fant han ut at han ville begynne med noe lettere :icon_redface: Er helt sikkert lurt. Er nok masse å sette seg inni virker det som. Så nå får vi se hva han velger, har truet han til å registrere seg på forumet, så får vi se om han tør å stille noen spørsmål :lol:

Skrevet

Det høres veldig fornuftig ut synes jeg - det er masse flott og råtøffe ciklider som egner seg ypperlig som nybegynnerfisk.

Få han til å melde seg inn her er kjempelurt. B)

Skrevet

hvis du har den normale arten som selges her i norge så blir de ikke større en 25 cm i akvarium og i den størrelsen så må de ha ganske mye liter per fisk for at de ikke skal gå løs på hverandre

har faktisk hørt opp til 50-60 liter per piraja pga de kan bli ganske territorielle

husk på at han må ha en ganske bra pumpe siden de roter veldig mye og legger igjen mye rester av maten di spiser.

et tips hvis du skal ha "rensere" som skal gjøre rent så burde de være ganske så store eller reker når de blir store. ( piraja vokser tregt , kunn det første året de kan vokse 8-10 cm også går det betydelig ned per år ) men så kan de da leve i 20 år +

Skrevet

35 cm. er som jeg skrev et max. for "vanlige" pirayaer - alle kan nå den størrelsen i et akvarium, men de aller fleste ligger litt under den. Det var den "normale" arten jeg linket til, og man får faktisk flere arter her i Norge også.

De må ha en viss størrelse på karet uansett størrelse på selve fisken, ikke bare pga. at de er teritorielle.

Og det er ikke bare pumpa som er et must men også gode rutiner på jevnlige vannbytter.

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sette inn verken reker eller maller i et kar med en stim pirayaer, men det er vel med de som med kulefisk - noe er mer "vennlig" anlagt enn andre.

• 2 weeks later...
Skrevet

hvor får du tak i flere "arter" av piraja her i norge? har prøvd og få tak i og kunne tenkt og skaffet meg det for en stund siden!:icon_redface: og da måtte jeg eventuelt importere de , 35 cm kan de "normale" bli utenfor et akvarium men inne i et akvarium så blir de max 25 cm og det er jo så og si bevist ( og det største jeg har funnet utenom i akvarium som er på godt over 3-4 tusen liter ) , reker kan du teste når pirajane er så store at de rett og slett ikke bryr seg

Skrevet

Har du prøvd hos rene akvariesjapper som f.eks Jan Holt i Oslo eller Aquazoo i Bergen? De kan skaffe det som skaffes kan, ellers omsettes det jo noe på privatmarkedet også, men piraya er ikke akurat gjengangeren på lista for å si det slik.

Tre arter/typer man får tak i her:

- rød skulderflekk

- rød piraya

- san francisco (fargevariant av rød og som blir bitte-litt mindre)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...