Gå til innhold
Hundesonen.no

Keeshond - Grosspitz - Mittelspitz - Kleinspitz - Pomeranian


Mikane
 Share

Recommended Posts

RASESTANDARD for TYSK SPITZ (Deutsche Spitze):

  • Keeshond

  • Grosspitz

  • Mittelspitz

  • Kleinspitz

  • Pomeranian

Opprinnelsesland/hjemland:

Tyskland

Helhetsinntrykk:

Rasene virker tiltrekkende med sin vakre pels, som på grunn av den rikelige underullen står ut fra kroppen. Spesielt påfallende er den kraftige manlignende kraven rundt halsen og den buskete halen som bæres kjekt over ryggen. Det reveaktige hodet med de kvikke øynene og de spisse, små tettstilte ørene gir rasen deres karakteristiske kjekke uttrykk.

Viktige proporsjoner:

Forholdet mankehøyde:lengde = 1:1

Adferd/temperament:

Alltid oppmerksom, livlig og usedvanlig hengiven overfor sin eier. Meget lærevillig, lett å oppdra. Deres mistro overfor fremmede og deres manglende interesse for jakt gjør dem til den ideelle vokter av gård og grunn; hverken engstelige eller aggressive. Spesielt kan man framheve at rasene tåler allslags vær, er robuste, og har høy levealder.

Hode:

Skalle:

Middels stort spisshundhode som sett ovenfra er bredest bak og avsmaler kileformet mot snutespissen.

Stopp:

Moderat til markert, aldri utpreget.

Ansiktsregion:

Nesebrusk:

Helt sort, rund, liten. Mørkebrun hos brune hunder.

Snuteparti:

Ikke for langt, hverken grovt eller snipete, men i proporsjon til skallen. (Keeshond, Grosspitz, Mittelspitz ca- 2:3, Kleinspitz, Pomeranian ca. 2:4)

Lepper:

Godt sluttede, danner ikke noen fold ved munnviken. Gjennomfarget sort hos alle varianter, men mørkebrun hos brune.

Kjever/tenner:

Normalt utviklede kjever. Saksebitt, tangbitt tillatt. Komplett tannsett; mindre premolarmangel tolereres hos kleinspitz og pomeranian.

Kinn:

Mykt avrundede, ikke fremtredende.

Øyne:

Middels store, mandelformede, lett skråstilte, mørke. Sort øyelokksrand hos alle fargevarianter, men mørkebrun hos brune.

Ører:

Små og relativt tettstilte, trekantete spisse, høyt ansatte, bæres alltid rett oppstående med stive spisser.

Hals:

Middels lang, bredt ansatt i skuldrene, lett nakkebue, uten løs halshud og dekket av en manlignende pelskrave.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk:

Rett, ganske bred front.

Skulder:

Langt og skråstilt skulderblad. Meget velvinklet mot den like lange overarmen. Muskuløs og stramt tilliggende til brystkassen

.

Albue:

Kraftig albueledd. Ligger tett til brystkassen, verken inn- eller utoverdreid.

Underarm:

Middels lang, grovlemmet i forhold til kroppen, helt rett. Gode faner på baksiden.

Mellomhånd:

Kraftig, middels lang. Danner en 20 graders vinkel med underarmens loddrette forlengelse.

Poter:

Så små som mulig, runde og sluttede, såkalte kattepoter, godt velvede tær. Sorte klør og tredeputer hos alle fargevarianter, dog mørkebrune hos brune.

Kropp:

Overlinje:

Utgangspunkt er spissen av de opprettstående ørene, går i myk bue over den korte, rette ryggen. Den buskete, ringlete halen som tidels dekker ryggen, avrunder silhuetten.

Manke/rygg:

Den høye manken går umerkelig over i den kortest mulige, rette og stramme ryggen.

Lend:

Kort, bred og kraftig.

Kryss:

Bredt, kort, ikke avfallende.

Bryst:

Dypt, velvet med velutviklet forbryst.

Underlinje/buk:

Brystkassen når lengst mulig bakover, bare moderat opptrukket buk.

Hale:

Høyt ansatt. Middels lang. Direkte fra haleroten føres den oppover og rulles forover og ligger godt ned mot ryggen. Meget busket. Dobbelt krøll i spissen tolereres.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk:

Mege muskuløse med kraftige bukser ned til haseleddet. Rette og parallelle.

Lår:

Lår og underarmer omtrent like lange.

Knær:

Moderat vinklet kneledd. Kneleddet er kraftig og dreies hverken inn- eller utover under bevegelse.

Mellomfot:

Middels lang, meget kraftig, står loddrett på bakken.

Bevegelser:

Flytende og spenstige. Godt fraspark.

Hud:

Ligger stramt inntil kroppen uten folder.

Pels:

Hårlag: Dobbelt hårlag: Lange, rette, utstående dekkhår; kort, tykk, vattlignende underull. På hodet, ørene og forsiden av for- og bakben og poter er pelsen kort og tett (fløyelsaktig), på resten av kroppen er den lang og rikelig. Pelsen er ikke bølget, kruset eller ragget, ingen skill langs ryggen. Hals og skuldre er dekket av en tett man. Gode faner på baksiden av forbena; bakbena har fyldige bukser fra krysset ned til haseleddet. Halen har et busket hårlag.

Farge:

  • Keeshond: Gråsjattert

  • Grosspitz: Sort; brun; hvit

  • Mittelspitz: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger

  • Kleinspitz: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger

  • Pomeranian: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger


Sort:
Underullen, såvel som huden, skal være sort, og overflatefargen skal være lakksort uten noe hvitt eller annen farget tegning.

Brun:
Jevnt, ensfarget mørkebrun.

Hvit:
Ren hvit uten gulaktig stenk, som forekommer spesielt ofte ved ørene.

Orange:
Jevnt ensfarget i mellomste fargesjikt.

Gråsjattert:
(Keeshond): Sølvgrå med sorte hårspisser. Mørk snute og ører, rundt øynene en tydelig tegning som består av en fin sort linje som går skrått fra ytre øyekant til nedre øreansats, og markerte linjer og sjatteringer som danner korte, men uttrykksfulle øyebryn. Lysere man og skulderring. Sølvgrå for- og bakben uten sorte tegninger nedenfor albuer og kneledd, bortsett fra en svak strek over tærne. Sort halespiss. Halens underside og buksene er lys sølvgrå.

Andre farger:
Alle fargenyanser som krem; krem-sobel; orange-sobel; black and tan; spettet. Spettede hunder må ha hvit grunnfarge. De sorte, brune, grå eller orange fargeflekkene må være fordelt over hele kroppen.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde:
Keeshond: 49 cm +/- 6 cm

Grosspitz: 46 cm +/- 4 cm

Mittelspitz: 34 cm +/- 4 cm

Kleinspitz: 26 cm +/- 3 cm

Pomeranian: 20 cm +/- 2 cm

Vekt: Hver variant skal ha en vekt som passer til størrelsen.

Feil:

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebeskrivelsen.

Grove feil:

-Bygningsfeil.

-For flatt hode, utpreget eplehode.

-Kjøttfarget nesebrusk, lepper, øyelokksrender.

-Hengende lepper.

-Tannmangel hos Keeshond, Grosspitz og Mittelspitz.

-For store og lyse øyne.

-For dårlige bevegelser.

-Manglende ansiktstegninger hos gråsjatterte hunder.

Diskvalifiserende feil:-Ikke lukket fontanell.

-Over- eller underbitt.

-Innrullete eller løse og hengende nedre øyelokk.

-Kippører

-Tydelig hvite flekker på ikke hvite hunder.

-Aggressivitet

OBS:

Hannhunder skal ha to normalt utviktede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 20. oktober 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 5 years later...

Jeg har eid kleinspitz i 3 uker :)

Nydelig lite nurk. Tøff,morsom, selvstendig,uredd og skjønn.

Jeg er veldig spendt på hvordan hun utvikler seg og på rasen.

Har jo 2 samojeder og 2 papillion.. (spisshund og litenhund) og er veldig spendt på hvordan Apple (og rasen)

er i forhold til disse

Tittet nettopp på statistikk på NKK med antall registreringer av rase pr år

og ser at for kleinspitz har det vært en stor økning

Med 2 ny registreringer i 1994 og til 145 registreringer i 2012. Det størst hoppet ser ut til å være fra 2011 til 2012.

Skal bli spennende å følge utviklingen og populariteten til denne rasen i Norge framover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har eid kleinspitz i 3 uker :)

Nydelig lite nurk. Tøff,morsom, selvstendig,uredd og skjønn.

Jeg er veldig spendt på hvordan hun utvikler seg og på rasen.

Har jo 2 samojeder og 2 papillion.. (spisshund og litenhund) og er veldig spendt på hvordan Apple (og rasen)

er i forhold til disse

Tittet nettopp på statistikk på NKK med antall registreringer av rase pr år

og ser at for kleinspitz har det vært en stor økning

Med 2 ny registreringer i 1994 og til 145 registreringer i 2012. Det størst hoppet ser ut til å være fra 2011 til 2012.

Skal bli spennende å følge utviklingen og populariteten til denne rasen i Norge framover

Hei! Jeg skal kjøpe hund for konfirmasjons pengene mine (2014) og vurderer å kjøpe denne. Er det en rase du anbefaler? Hvorfor/hvorfor ikke? På forhånd: tusen takk for svar :)

Mvh Tessan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Tessan

Absolutt en rase jeg vil anbefale.

Nå er jo Eple bare 6 mnd da. men ja absolutt.

En liten hund som tilpasser seg godt til forskjellig livssituasjoner.

Men det er nok ingen "veske.hund".. Trives nok best med en eller annen aktivitet.

Jeg merker jo at det er krutt og egenvilje i hunden selv om hun er liten.

Så det her gjelder det å finne balansegangen mellom bestemt og vennlig oppdragelse.

Men før jeg kan anbefaler deg kleinspitz.. er det jo aller viktigst å vite hva du ønsker deg av en hund.

Hvordan du ser for deg "livet med hund"

Min Eple ser ut til å bli en liten kleinspitz (23-24 cm, Rasestanar 23 til 29 cm) synes jeg innimellom hun er litt liten.. Selv om jeg viste hun ble av de små da jeg kjøpte henne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...