Gå til innhold
Hundesonen.no

Har nettop sett på nydelige bilder fra sonen treff.


Finskefrøkna

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha sittet å tittet på flotte bilder av hunder og mennesker fra sonen treff i dag, lurer jeg på om dere fotografene kunne tenke seg å fortelle hva slags kamera dere bruker!? (Når jeg ser på disse bildene tror jeg at jeg må innse at mitt gamle digitalkamera burde byttes ut :unsure:

Heisann :lol:.

Det finnes gode kompaktkamera som tar veldig bra bilder og som nesten er fullt på høyde med de digitale speilreflekskameraene, men det er liksom noe "eget" ved de digitale speilreflekskameraene da - det blir en annen "dimensjon" og dybde i bildene (jeg ser ofte veldig godt om et bilde er tatt med speilrefleks eller kompaktkamera :)).

Jeg bruker et "billig" Nikon D50 når jeg fotograferer - begrensningene ligger ikke i kameraet, men linsene/optikken man har. De linsene jeg har har for dårlig lysfølsomhet, og krever dermed godt lys for at bildene skal bli skarpe (om man ikke bruker stativ), det er liksom litt begrenset hvor mye man har råd til å legge i god optikk :(. Jeg er likevel veldig godt fornøyd med mitt kamera - og den optikken som følger med er veldig bra faktisk - og fungerer godt under de fleste normale forhold.

De bildene jeg tok på sonen-treffet i dag tok jeg med 3 ulike linser: noen tok jeg med ei fastlinse 50mm, f1,4, noen ble tatt med kit-linsa (18-55 mm), mens de fleste ble tatt med ei zoom-linse 70-300 mm.

Det er veldig artig å leke seg med fotografering, men det kan fort bli dyrt når man kjøper seg digitalt speilreflekskamera- man "må" stadig ha nye linser liksom.. hihihihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei.

Etter å ha sittet å tittet på flotte bilder av hunder og mennesker fra sonen treff i dag, lurer jeg på om dere fotografene kunne tenke seg å fortelle hva slags kamera dere bruker!? (Når jeg ser på disse bildene tror jeg at jeg må innse at mitt gamle digitalkamera burde byttes ut :unsure:

Det finnes som Siri påpeker mange kompaktkameraer i dag som tar veldig gode bilder. Man MÅ ikke ha speilrefleks. For å lese mer om forskjellige kameraer gå til www.akam.no - flott side med masse info om diverse kameraer.

Jeg har imidlertid speilrefleks - ett Canon EOS 350D - bildene i dag ble tatt med zoom linse 70-300 med IS, den er også veldig flink med lyset. Dvs. den krever ikke enormt med lys for at bildene skal bli bra.

Igjen, man må ikke ha utstyr til flerfoldige tusen for å ta gode bilder - men liker man å ta bilder og vil videreutvikle det - ja, så vil jeg nok anbefale speilrefleks.

Dersom du imidlertid tar like mye bilder i bursdagsselskap, på fest, til jul osv. som du gjør av hunden - ja, så ville nok jeg satset på ett kompaktkamera som er lettere å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har imidlertid speilrefleks - ett Canon EOS 350D - bildene i dag ble tatt med zoom linse 70-300 med IS, den er også veldig flink med lyset. Dvs. den krever ikke enormt med lys for at bildene skal bli bra.

Igjen, man må ikke ha utstyr til flerfoldige tusen for å ta gode bilder - men liker man å ta bilder og vil videreutvikle det - ja, så vil jeg nok anbefale speilrefleks.

Dersom du imidlertid tar like mye bilder i bursdagsselskap, på fest, til jul osv. som du gjør av hunden - ja, så ville nok jeg satset på ett kompaktkamera som er lettere å få med seg.

Jeg ville nok også satset på et kompaktkamera med litt utvidete muligheter på dersom jeg "bare" hadde tatt bilder for "hverdag & fest" liksom :lol:. Det holder gjerne i massevis (*og jeg var IKKE noe som helst misunnelig på Belgerpia i dag der hun stod med DEN feite linsa og tok bilder...hehehe*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bilder er tatt med kompaktkamere, Canon Ixus 40.

Jeg har og et Canon 350D, men synes, som BP sier, at det er litt klønete å dra med seg rundt.

Bildene blir bedre og skarpere enn med kompakt kameraet mitt, men det krever sin fotograf også. Jeg klarer på langt nær å ta like fine bilder som du har sett fra Belgerpia og Siri. Jeg har og kjøpt en ny linse, som er noe bedre enn kitlinsen, men allikevel...

Speilrefleks er dyrt, og som Siri sier, det er ofte noe "nytt og bedre" tilbehør man hele tiden har lyst på.

Nå fikk jeg mitt kamera i gave, men om jeg kunne valgt om igjen, tror jeg kanskje at jeg hadde hatt større glede av ett dyrere kompaktkamera.

En stor fordel å kunne en del om fotografering før man anskaffer seg etspeilreflekskamera, i hvert fall ha interesse for foto og bilder, utover det å ta fine bilder liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kjapt lite spørsmål vedr. digitalt speilrefleks... Jeg har hørt at det egentlig ikke er verdt pengene med speilrefleks på digitale kamera, men kun speilrefleks på "gamle" måten (altså vanlig filmrull kamera).

Er det noe i dette, eller er det bare sprøyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...