Gå til innhold
Hundesonen.no

Har nettop sett på nydelige bilder fra sonen treff.

Finskefrøkna

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Etter å ha sittet å tittet på flotte bilder av hunder og mennesker fra sonen treff i dag, lurer jeg på om dere fotografene kunne tenke seg å fortelle hva slags kamera dere bruker!? (Når jeg ser på disse bildene tror jeg at jeg må innse at mitt gamle digitalkamera burde byttes ut :unsure:

Skrevet

De fleste har nok digitale speilreflekskameraer av diverse typer, men man trenger mer enn bare et speilreflekskamera for å gode bilder. :lol:

Gode bilder kan man jo også få av kompaktkameraer om man veit hvordan man får det til.

Skrevet
Hei.

Etter å ha sittet å tittet på flotte bilder av hunder og mennesker fra sonen treff i dag, lurer jeg på om dere fotografene kunne tenke seg å fortelle hva slags kamera dere bruker!? (Når jeg ser på disse bildene tror jeg at jeg må innse at mitt gamle digitalkamera burde byttes ut :unsure:

Heisann :lol:.

Det finnes gode kompaktkamera som tar veldig bra bilder og som nesten er fullt på høyde med de digitale speilreflekskameraene, men det er liksom noe "eget" ved de digitale speilreflekskameraene da - det blir en annen "dimensjon" og dybde i bildene (jeg ser ofte veldig godt om et bilde er tatt med speilrefleks eller kompaktkamera :)).

Jeg bruker et "billig" Nikon D50 når jeg fotograferer - begrensningene ligger ikke i kameraet, men linsene/optikken man har. De linsene jeg har har for dårlig lysfølsomhet, og krever dermed godt lys for at bildene skal bli skarpe (om man ikke bruker stativ), det er liksom litt begrenset hvor mye man har råd til å legge i god optikk :(. Jeg er likevel veldig godt fornøyd med mitt kamera - og den optikken som følger med er veldig bra faktisk - og fungerer godt under de fleste normale forhold.

De bildene jeg tok på sonen-treffet i dag tok jeg med 3 ulike linser: noen tok jeg med ei fastlinse 50mm, f1,4, noen ble tatt med kit-linsa (18-55 mm), mens de fleste ble tatt med ei zoom-linse 70-300 mm.

Det er veldig artig å leke seg med fotografering, men det kan fort bli dyrt når man kjøper seg digitalt speilreflekskamera- man "må" stadig ha nye linser liksom.. hihihihi.

Skrevet

Nå har ikke jeg sånn drit bra kamera, men for å være et lite kompaktkamera så er det ikke så ille.. Ihvertfall når motivene står i ro og lyset er bra! :)

Bildene jeg har tatt idag har blitt tatt med dette kameraet :lol:

Guest Belgerpia
Skrevet
Hei.

Det finnes som Siri påpeker mange kompaktkameraer i dag som tar veldig gode bilder. Man MÅ ikke ha speilrefleks. For å lese mer om forskjellige kameraer gå til www.akam.no - flott side med masse info om diverse kameraer.

Jeg har imidlertid speilrefleks - ett Canon EOS 350D - bildene i dag ble tatt med zoom linse 70-300 med IS, den er også veldig flink med lyset. Dvs. den krever ikke enormt med lys for at bildene skal bli bra.

Igjen, man må ikke ha utstyr til flerfoldige tusen for å ta gode bilder - men liker man å ta bilder og vil videreutvikle det - ja, så vil jeg nok anbefale speilrefleks.

Dersom du imidlertid tar like mye bilder i bursdagsselskap, på fest, til jul osv. som du gjør av hunden - ja, så ville nok jeg satset på ett kompaktkamera som er lettere å få med seg.

Skrevet
Jeg har imidlertid speilrefleks - ett Canon EOS 350D - bildene i dag ble tatt med zoom linse 70-300 med IS, den er også veldig flink med lyset. Dvs. den krever ikke enormt med lys for at bildene skal bli bra.

Igjen, man må ikke ha utstyr til flerfoldige tusen for å ta gode bilder - men liker man å ta bilder og vil videreutvikle det - ja, så vil jeg nok anbefale speilrefleks.

Dersom du imidlertid tar like mye bilder i bursdagsselskap, på fest, til jul osv. som du gjør av hunden - ja, så ville nok jeg satset på ett kompaktkamera som er lettere å få med seg.

Jeg ville nok også satset på et kompaktkamera med litt utvidete muligheter på dersom jeg "bare" hadde tatt bilder for "hverdag & fest" liksom :lol:. Det holder gjerne i massevis (*og jeg var IKKE noe som helst misunnelig på Belgerpia i dag der hun stod med DEN feite linsa og tok bilder...hehehe*)

Skrevet

Mine bilder er tatt med kompaktkamere, Canon Ixus 40.

Jeg har og et Canon 350D, men synes, som BP sier, at det er litt klønete å dra med seg rundt.

Bildene blir bedre og skarpere enn med kompakt kameraet mitt, men det krever sin fotograf også. Jeg klarer på langt nær å ta like fine bilder som du har sett fra Belgerpia og Siri. Jeg har og kjøpt en ny linse, som er noe bedre enn kitlinsen, men allikevel...

Speilrefleks er dyrt, og som Siri sier, det er ofte noe "nytt og bedre" tilbehør man hele tiden har lyst på.

Nå fikk jeg mitt kamera i gave, men om jeg kunne valgt om igjen, tror jeg kanskje at jeg hadde hatt større glede av ett dyrere kompaktkamera.

En stor fordel å kunne en del om fotografering før man anskaffer seg etspeilreflekskamera, i hvert fall ha interesse for foto og bilder, utover det å ta fine bilder liksom...

Skrevet

Bare et kjapt lite spørsmål vedr. digitalt speilrefleks... Jeg har hørt at det egentlig ikke er verdt pengene med speilrefleks på digitale kamera, men kun speilrefleks på "gamle" måten (altså vanlig filmrull kamera).

Er det noe i dette, eller er det bare sprøyt?

Skrevet
Hei.

Etter å ha sittet å tittet på flotte bilder av hunder og mennesker fra sonen treff i dag,

litt off topic, men: bilder fra sonen treff? hvor? vil se! har ikkje sett dei :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...