Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener man kontakt?


pokoli

Recommended Posts

Har fundert på dette lenge og leita i hundebøkene mine. Men nå må jeg bare våge meg utpå og spørre.

Det er mye skriving om det å trene kontakt med hunden. Kan noen utdype litt om hvordan dette foregår?

Jeg prøver å trene kontakt på min måte, men det finnes helt sikkert bedre metoder.

Hvis noen gidder å skrive et par ord om hva de mener med kontakt trening så blir jeg veldig takknemlig :icon_redface:

Jeg synes stort sett hunden er veldig oppmerksom på meg. Men hvis hun blir redd og stressa sliter jeg med å nå frem til henne.

Jeg tenker at dersom jeg har bedre kontakt med henne så kan vi trene bort menneskeskrekken mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når man trener hund er kontakt, og jeg mener den skal tilbys frivillig av hunden så fort du ber den om å jobbe (så fort den forstår at nå går vi ikke tur, men faktisk trener lydighet). Jeg ser mange bruker kommanoen "følg med" eller lignende, og det synes jeg burde være helt unødvendig. Dersom hunden minster oppmerksomheten, så skal man gå inn tildligere og belønne kontakten, ikke gi en ny "følg med".

Dersom man har en fortserker som er sterk for hunden, så vil den naturlig se opp på eieren (hvis belønningen ligger i lommen, vel og merke). Det er derfor det er så mye enklere å trene med en hund som virkelig har en forsterker den vil ha. Den vet den kommer fra eier, dermed blir det naturlig å ta kontakt med eier for å kunne se om den kommer.

Min oppskrift er derfor å ha en forsterker som er super for hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt er nyttig til mer enn "bare" trening - for en usikker hund som jeg mener å huske at du har, så kan den kontaktbiten være svært nyttig når det gjelder å lære henne til å zoome inn på deg når ting er vanskelige, eller hun er i tvil.

Så for meg handler det kanskje litt mer utover selve lydighets/treningskontakten - men mer det at man får hunder som aktivt velger å "kontakte" eieren (se på eier) når ting skjer, at de "sjekker" ved et øyekast, at de følger med på eier etc.

Det skjer gjennom både det at man forstår hunden for det den er, at man aldri "misbruker" dette med blikkontakt (noen stirrer på hunden sin når de er irritert, tror det er noe instinktivt, synes folk har lett for å glo stygt på barna sine der de herjer i Ikea-kø eller hva det måtte være...), at man tar initiativ til en god del ting, samtidig som man viser at man er trygg og har styring, etc.

Hvorfor bestiller du rett og slett ikke boken som HETER "Kontakt", skrevet av Eva Bodfäldt? Hun skriver, slik den presenteres "innsiktsfullt og overbevisende viser en av Sveriges mest kjente hundekonsulenter hvordan vi kan skape et positivt samspill med hunden gjennom å forsterke dyrets spontane vilje til å ta kontakt". Så det burde jo være noe for deg? En nyttig og fin bok, som også gjør at du tenker gjennom en del ting - og som du lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har gjordt med min fra han var valp er å sette deg ned på huk (eller stå oppreis, spørs hvem størrelse hunden din har) med en godbit i hver hånd og hver gang h*n prøver å ta godbiten lukker du hånden slik gjør du helt til h*n ser på deg da gir du godbiten:) hvis det var sånn du mente? jeg har lagt til kommandoen følge med å da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker for svar alle mann! Jeg mista internetten en tid etter innlegget og fikk ikke svart før nå.

Boken hørtes ut som noe for meg ja, får se hva jeg har igjen av lånet ved semesterslutt nå :icon_redface: Blir mye bokinnkjøp og andre utgifter med disse firbeinte. Men den boken hørtes bra ut.

Den teknikken turbogutten beskriver har jeg pusla med når vi kjeder oss på busstoppet. Effektivt det.

Jeg synes faktisk også at hunden min har fått bra kontakt med meg i det siste. Hun kommer innom meg med jevne mellomrom på tur, når hun blir redd noe ser hun på meg istede for å løpe bort med en gang osv.

Det har jeg oppnådd med litt 'masing'. Jeg har kalt henne inn når hun er borte for lenge, bedt henne vente når hun løper for langt, snakket med henne når jeg ser noe skummelt komme mot oss. Og selvsagt belønt henne med godis og lek når hun kommer frivillig til meg på turer. Det er mulig jeg gjør mye galt egentlig, men så gøy det er å se framgangen:) Ikke at vi egentlig har hatt problemer med kontakt, hun er mammadalt for alle pengene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også boken "kontakt". Kjempebra bok som har hjulpet oss masse.

Jeg har alltid hatt veldig god kontakt med Luke, utenom når det er forstyrelser som andre hunder og mennesker :icon_redface: hi hi

En god begynnelse er å spytte pølsebiter. Da får du hunden til å fokusere på deg. Så fort han gir meg øyekontakt spytter jeg en pølsebit til han. Jeg merker at kontakten mellom meg og Luke blir bedre og bedre hele tiden, men jeg tror det er noe man må jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja de kan bli litt distrahert. Men jeg er egentlig fornøyd med kontakten når det er masse hunder og sånn tilstede også. Eneste gangene jeg sliter med å nå fram er når stressnivået hennes blir for høyt. Enten fordi hun har lekt og herjet for lenge, eller når vi er i en situasjon hun føler seg redd lenge. Og disse situasjonene må jeg jo uansett forsøke å unngå. Men jeg er nysgjerrig på hele konseptet, det er interessant, så når jeg har råd til boka... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...