Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener man kontakt?

pokoli

Recommended Posts

Har fundert på dette lenge og leita i hundebøkene mine. Men nå må jeg bare våge meg utpå og spørre.

Det er mye skriving om det å trene kontakt med hunden. Kan noen utdype litt om hvordan dette foregår?

Jeg prøver å trene kontakt på min måte, men det finnes helt sikkert bedre metoder.

Hvis noen gidder å skrive et par ord om hva de mener med kontakt trening så blir jeg veldig takknemlig :icon_redface:

Jeg synes stort sett hunden er veldig oppmerksom på meg. Men hvis hun blir redd og stressa sliter jeg med å nå frem til henne.

Jeg tenker at dersom jeg har bedre kontakt med henne så kan vi trene bort menneskeskrekken mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når man trener hund er kontakt, og jeg mener den skal tilbys frivillig av hunden så fort du ber den om å jobbe (så fort den forstår at nå går vi ikke tur, men faktisk trener lydighet). Jeg ser mange bruker kommanoen "følg med" eller lignende, og det synes jeg burde være helt unødvendig. Dersom hunden minster oppmerksomheten, så skal man gå inn tildligere og belønne kontakten, ikke gi en ny "følg med".

Dersom man har en fortserker som er sterk for hunden, så vil den naturlig se opp på eieren (hvis belønningen ligger i lommen, vel og merke). Det er derfor det er så mye enklere å trene med en hund som virkelig har en forsterker den vil ha. Den vet den kommer fra eier, dermed blir det naturlig å ta kontakt med eier for å kunne se om den kommer.

Min oppskrift er derfor å ha en forsterker som er super for hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt er nyttig til mer enn "bare" trening - for en usikker hund som jeg mener å huske at du har, så kan den kontaktbiten være svært nyttig når det gjelder å lære henne til å zoome inn på deg når ting er vanskelige, eller hun er i tvil.

Så for meg handler det kanskje litt mer utover selve lydighets/treningskontakten - men mer det at man får hunder som aktivt velger å "kontakte" eieren (se på eier) når ting skjer, at de "sjekker" ved et øyekast, at de følger med på eier etc.

Det skjer gjennom både det at man forstår hunden for det den er, at man aldri "misbruker" dette med blikkontakt (noen stirrer på hunden sin når de er irritert, tror det er noe instinktivt, synes folk har lett for å glo stygt på barna sine der de herjer i Ikea-kø eller hva det måtte være...), at man tar initiativ til en god del ting, samtidig som man viser at man er trygg og har styring, etc.

Hvorfor bestiller du rett og slett ikke boken som HETER "Kontakt", skrevet av Eva Bodfäldt? Hun skriver, slik den presenteres "innsiktsfullt og overbevisende viser en av Sveriges mest kjente hundekonsulenter hvordan vi kan skape et positivt samspill med hunden gjennom å forsterke dyrets spontane vilje til å ta kontakt". Så det burde jo være noe for deg? En nyttig og fin bok, som også gjør at du tenker gjennom en del ting - og som du lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har gjordt med min fra han var valp er å sette deg ned på huk (eller stå oppreis, spørs hvem størrelse hunden din har) med en godbit i hver hånd og hver gang h*n prøver å ta godbiten lukker du hånden slik gjør du helt til h*n ser på deg da gir du godbiten:) hvis det var sånn du mente? jeg har lagt til kommandoen følge med å da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takker for svar alle mann! Jeg mista internetten en tid etter innlegget og fikk ikke svart før nå.

Boken hørtes ut som noe for meg ja, får se hva jeg har igjen av lånet ved semesterslutt nå :icon_redface: Blir mye bokinnkjøp og andre utgifter med disse firbeinte. Men den boken hørtes bra ut.

Den teknikken turbogutten beskriver har jeg pusla med når vi kjeder oss på busstoppet. Effektivt det.

Jeg synes faktisk også at hunden min har fått bra kontakt med meg i det siste. Hun kommer innom meg med jevne mellomrom på tur, når hun blir redd noe ser hun på meg istede for å løpe bort med en gang osv.

Det har jeg oppnådd med litt 'masing'. Jeg har kalt henne inn når hun er borte for lenge, bedt henne vente når hun løper for langt, snakket med henne når jeg ser noe skummelt komme mot oss. Og selvsagt belønt henne med godis og lek når hun kommer frivillig til meg på turer. Det er mulig jeg gjør mye galt egentlig, men så gøy det er å se framgangen:) Ikke at vi egentlig har hatt problemer med kontakt, hun er mammadalt for alle pengene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også boken "kontakt". Kjempebra bok som har hjulpet oss masse.

Jeg har alltid hatt veldig god kontakt med Luke, utenom når det er forstyrelser som andre hunder og mennesker :icon_redface: hi hi

En god begynnelse er å spytte pølsebiter. Da får du hunden til å fokusere på deg. Så fort han gir meg øyekontakt spytter jeg en pølsebit til han. Jeg merker at kontakten mellom meg og Luke blir bedre og bedre hele tiden, men jeg tror det er noe man må jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja de kan bli litt distrahert. Men jeg er egentlig fornøyd med kontakten når det er masse hunder og sånn tilstede også. Eneste gangene jeg sliter med å nå fram er når stressnivået hennes blir for høyt. Enten fordi hun har lekt og herjet for lenge, eller når vi er i en situasjon hun føler seg redd lenge. Og disse situasjonene må jeg jo uansett forsøke å unngå. Men jeg er nysgjerrig på hele konseptet, det er interessant, så når jeg har råd til boka... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...