Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunden din noen vaner/uvaner?


Aya

Recommended Posts

Lille frosk er temmelig sær. Når han kommer hjem MÅ han løpe en eller to runder rundt huset før han kan gå inn. Han MÅ bare. Kan ikke gå inn uten å ha sprintet en tur rundt huset. Han skal også bære båndet inn selv (superviktig). Han får nesten litt angst hvis lenestolen i det ene hjørnet står tett inntil veggen (må stå litt ut fra veggen). Hvis han får tyggebein eller lignende må han hoppe og sprette rundt det en stund før han kan bite på det. Og han trykker nesen inn i stikk-kontakter. Er deres hunder like sære?

EDIT: glemte det. Når vi er på tur, spesielt på en av strendene, må han alltid løpe rundt på pakreringsplassen for å se om noen av bilene er Silje sin. Han elsker bilen hennes, og blir alltid skikkelig skuffa når han ikke finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihihi :icon_redface: må bare flire av hunden din Aya, han høres kjempe herlig ut! :o

uvaner har vi masse av ja.. Doffen må altid ha skalken når vi skjærer opp nytt brød, han må ha teppe på seg om natten når han skal sove, hvis han mister teppe,åpner han soveroms døra vår og står og venter til noen kommer og brer over han igjen :rolleyes: denne vanen er ikke jeg så spes glad i akkurat, men alternativet er en hund som holder oss våkne resten av natten ( har prøvd).

Sissi MÅ finne et eller annet og ha i munnen når hun blir ivrig, om det er en sokk eller leke til guttungen.. er spesiellt når mannen min kommer hjem , da finner hun noe hun kan ha i munnen.. og så løper hun med hodet høyt hevet og lager knurrelyder( glad knurring da).

får skrive mer senere.. hehe husker ikke alt nå. * løpe og se på serie på tv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo har ikke noe spesielt jeg kommer på nå, men han har akkurat begynt å stjele vedkubber. Er vi på tur og han er løs så prøver han gjerne å stikke innom naboen som har vedkubbestabel ved garasjen, og stjele en der, er han alene i hagen så kommer han inn med en ny vedkubbe som han prøver å gjemme for oss. Han tror fortsatt fullt og fast på at hvis han ikke ser oss så kan ikke vi se han.. :rolleyes: Han kommer inn verandadøra og ser mot veggen og lusker seg ut på soverommet der han behørig gjemmer vedkubben. Han har også begynt å stjele fra vedkurven i stua, hvis vi sier noe til han når han stjeler så stopper han og ser i veggen. Står heelt stille.

Han er jo søt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvaner og uvaner.. Her i huset så har jentene (de firbeinte ja) funnet ut at de skal "grave ned" tyggebein og sånt som de ikke vil at den andre skal få, og jeg er veldig glad i fleecepledd, så det har jeg noen av.. Og fleecepledd er visst flotte greier å begrave tyggebein under.. Jeg derimot, kan styre min begeistring for klissete tyggebein som sitter fast i kosepleddet mitt <_<

Ems hadde egen racerbane rundt i stua her, bak hjørnesofaen, ut på gulvet, inn på andre siden av hjørnesofaen igjen.. Gjerne så fort at det smalt i veggene her.. Nå er hun "heldigvis" for stor til den runden, så nå nøyer hun seg med å løpe i full fart opp i hundesenga som står ved siden av sofaen, så den sklir inn i veggen med et smell!

Sånn ellers så har de fått uvanen med å herje og leke inne etter kveldsmaten.. Noe som er litt slitsomt, i og med at jeg forer rett før jeg skal legge meg.. Jada, jeg kunne sikkert fora litt før, men det har nå en gang "alltid" vært sånn at mine hunder får kvelds rett før jeg legger meg, og man skal ikke tulle med vanene til folk, liksom :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi kommer inn fra tur får Laurië raptus. Hun må opp og ned fra alle møbler i hele leiligheten. Og hun MÅ grave i sofaen. Hun vet at hun ikke får lov, men hun blir helt desperat og gjør det straks jeg snur ryggen til.

Alt vann skal smakes på. Vaskebøttevann, fotbad, sølepytt og spesielt badekarvann.

Når vi har indisk mat glemmer hun alt av regler. Hun er vanligvis snill og lydig, men står det uvoktet tikka masala på stuebordet så er det bare et tidsspørsmål før bikkja er oppå salongbordet!

Hun starter og slutter hver dag med kosestund i armkroken, det er den beste vanen hun har :icon_redface:

Hver gang vi møter en chihuahua i parken så hopper hun over den, hver gang, det er urkomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jada..

1.Alt av interesse utenfor skal kjeftes på.

2.kravler ofte på fanget bare for å få bedre utsikt..Bare ute etter kroppen min, nemlig..

3.har aldri nekta bikkja å være i senga, men mellom hver gang han kravler ned og vil oppigjen så skraper han på kanten av snegen og fir seg pinadø ikke før jeg sier vær så god.Og det liker man å bli vekka for liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike skal alltid bære båndet sitt de 20 første meterne når vi skal på tur, eller så går han ikke. Når jeg er på do, så må han alltid ha et "flak" av dopapiret som han putter under teppet (merkelig vane, men gjort det siden han kom til oss) Når vi kommer hjem fra tur, så gjør han som Läurie, han løper rundt i hele huset og hopper opp og ned i sofaen og drar seg bortover teppene.

Hver gang jeg kler på meg om morgningen, så begynner Mike å pipe og skal hoppe opp på meg.

Og når jeg skal på jobb om morgningen så tar han alltid skoene mine og bilnøklene min og gjemmer de...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa

- Hun må sutte på foten sin hver dag før hun legger seg (bruke foten som tytt/smokk).

- Når jeg skal fòre henne hjemme hos foreldrene mine, er jeg nødt til å gå ut av vaskerommet (hvor de får mat), gå inn på kjøkkenet og skru på vasken :P Når vasken er på, kan hun spise :P Aner ikke hvorfor hun gjør dette.

- Hun tisser også som en hannhund, på 3 ben :rolleyes:

Gobben:

- Hver gang han har vært ute, og kommer inn MÅÅÅ han bare finne ut hvor katten er.

- Hver gang når vi skal ut å rir, må han hoppe opp å lukte på nasen til hesten.

- Når katten skal gå, må han gjete på han, og bestemme hvor han skal.

Dette jeg kom på i farten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Han måååå ha mat i skåla si. Det holder at det ligger en kule der, men skåla kan for all del ikke være helt tom.

Han får som regel mat når jeg kommer hjem fra jobb (hvis vi ikke skal på trening), og det ligger alltid noen få kuler igjen. Om kvelden kan det hende han spiser de opp, og da er det full masing om mat. Han skraper i skåla, bærer den, "slår" den i gulvet osv. Tar jeg vekk skåla, bare fortsetter han med vannbollen.. Han er manisk opptatt av at det skal være mat tilgjengelig til enhver tid.

Legger jeg to små kuler i bollen, titter han fornøyd på de, og går og legger seg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihihi :P må bare flire av hunden din Aya, han høres kjempe herlig ut! :P

uvaner har vi masse av ja.. Doffen må altid ha skalken når vi skjærer opp nytt brød, han må ha teppe på seg om natten når han skal sove, hvis han mister teppe,åpner han soveroms døra vår og står og venter til noen kommer og brer over han igjen :rolleyes: denne vanen er ikke jeg så spes glad i akkurat, men alternativet er en hund som holder oss våkne resten av natten ( har prøvd).

Sissi MÅ finne et eller annet og ha i munnen når hun blir ivrig, om det er en sokk eller leke til guttungen.. er spesiellt når mannen min kommer hjem , da finner hun noe hun kan ha i munnen.. og så løper hun med hodet høyt hevet og lager knurrelyder( glad knurring da).

får skrive mer senere.. hehe husker ikke alt nå. * løpe og se på serie på tv*

Hehe, ja, han er herlig, og det er ganske morsomt å bo sammen med han innimellom:p Er så søtt med sånne hunder som må gå rundt med noe i munnen når de blir ivrige:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe til.. er at Hver gang doffen har vært i hagen så løper han som en galning inn gjennom stua og kjøkkenet.. for og snu og gå helt rolig tilbake igjen, som ingenting har skjedd hehe..

Aila pleier og gi klart beskjed om hvis det er noe hun vil, er mat eller vannskåla tom tar hun og slår på den med labben og skraper på den så det smeller i veggen.. og hun gir seg ikke før noen kommer og fyller opp.

Og doffen må "re " opp før han legger seg, og det har endt i er par sofar med hull i,eller som den sofan vi har nå.. har en diger oppskarpet " flekk midt" på <_< så nå er det forbudt og ligge i sofan vår, så nå har han fått egen stol :P

og trenger jeg og si noen mer hehehehe

301220042044176FMAtcvYMGL3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka MÅ snuse godt rundt trappen vår når vi går ut på tur og ekstra godt når vi kommer inn fra tur.

Hun har faste steder på tur hvor vi MÅ stoppe og kose, hun bare setter eller legger seg ned og går ikke før hun får kos.

Hun har en eller to faste steder på hver eneste tur runde vi har (vi har maaange runder altså) og hun husker alle stedene til punkt og prikke.

På stallen MÅ hun ta en sjekke runde om alle hestene står riktig med en gang vi kommer inn i stallen, om en hest er flyttet så lurer hun veldig på hvordan hun skal finne ut av det. :P

Når vi skal til mormor på søndagene som bor i generasjonsbolig med mamma og broren min så MÅ hun først ned til broren min som bor i kjelleren, så til mamma som bor i første også til slutt opp til mormor som bor i annen etage, og hun "skravler" heletiden, har MASSE å fortelle dem.

Når vi får besøk kommer hun alltid å møter de som kommer på besøk med et bitebein i munnen, yummy...helst et som er bitet opp og er bløtt og ekkelt.

301220042044176FMAtcvYMGL3.jpg

Ah...nydelig hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKAL leke hver gang jeg leser/ slapper av/ ser på tv <_<

Gnager på håret mitt om det ligger utenfor sofaen når jeg ligger..

Hopper på meg og gnager i båndet om vi står i ro ute for lenge, for eksempel venter på bussen... <_<

Bjeffer på hannhunder, og tisper som er større enn han selv.

Etter han har spist/ drukket og slafser og slever, da skal han stille seg så nær meg som overhodet mulig, og slafse på meg istedet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Luke sniker alltid opp bak meg og drar ut hårstrikkene mine:) Om jeg sover på sofaen klarer han å dra ut strikket uten at jeg merker det, veldig forsiktig.

*Når vi er på tur i skogen må han alltid finne en en pinne så fort vi snur for å dra hjem. Da er det superviktig å ha en pinne i munnen. Om han ikke finner en blir han ganske desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uvaner :P hehe

Hver gang vi skrur opp lyden på tv'en for å få med oss det som skjer, så henter hun pipeleken sin og piper og piper o piper og piper og piper. Hun gir seg ikke før det spennende på tv'en er over. Da gjør hun det med fri vilje, og baaaare for å være slem :P Hehe. jeg ler meg i hjelp hver gang :P

EDIT:

YES, pipa ble nettopp ødelagt og sa sitt siste pip. JIPPI. Slipper å høre den mer. Wohoo :P hehe. R.I.P pipeleka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt merke til nå er at Nikko:

- må ha full kontroll på alle når vi går tur. Sakker noen akterut setter han seg til alle er samlet igjen.

- han vil helst slappe av, sove, i nærheten av meg, så sitter jeg på dataen som nå legger han seg under databordet. Er jeg i sofaen legger han seg under den. Spiser vi ligger han under bordet.

Morsomt å høre om dere andre, og kanskje spes border colliene - viser litt av hva vi kan vente oss - :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre om dere andre, og kanskje spes border colliene - viser litt av hva vi kan vente oss - :P

tja, nå har jeg en fryktelig bortskjemt hund da :P så hun driver med mye rart. men her en noe.

Når hun ligger i sofaen, stjeler hun fleece-teppene mine og ligger å sutter på de. Hun tar gjerne en bit i munnen hopper rundt noen ganger så hun får en skikkelig tutt hun kan putte i munnen.

Når mann min prøver å lese avisen, kommer hun bort å dulter borti den. Det er jo hun som skal ha oppmerksomhet, og ikke den teite avisen.

Hvis det ligger håndklær eller kluter på baderomsgulvet, ruller og gnir hun seg på disse.

Mvh

Laila S

www.sauen.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver gang mike har drukket så går han og törker seg rundt munnen på sofaen/teppet sitt eller meg. Sånn ordentlig törking liksom, på begge sider av munn.

Lunah må alltid stikke den våte, kalde barten sin på bar hud etter hun har drukket, eller på klärne så de blir våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka kommer løpende bort til oppvaskmaskina når hun hører at den åpnes og ting settes inni (når ting taes ut gidder hun ikke å bry seg). Selvsagt må hun jo hjelpe oss med å vaske av tallerknene før vi starter oppvaskmaskina. Det ser hun på som sin plikt.

Ellers er den verste uvanen hun har noe hun ikke kan noe for - overbittet gjør at hun ikke har noe som fanger opp spytt samt at hun har slappe munnviker hvor det samler seg lange tråder av sikkel. Festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! det første uvanen man se når jeg kommer hjem, er at han tar den første skoen han ser, og løper rundt meg med skoen, å lager grine-knurre-kose lyd. så løper han opp og ned trappa. en annen ting er når vi har vert på tur og tar av han bandet sprinter han opp på rommet og ned igjen og hopper på døra inn til stua! helt hyper.. leiter etter leker.. noen ganger tar han skor da også, men han ødelegger dem aldri, men bærer rundt på dem, og går mye rundt i ring. i dag da jeg kom hjem i dag, tok han fars sin sko (som er veldig stor) og den var ikke så lett å bære rundt på, men han klarte det alike vell!

det er litt flaut hvis mor har fint selskap og vi kommer hjem og han tar en finsko som er en gjest sin, og løper inn i stua slik at eier av skoen ser det... :P

han har også en tendens til å snu seg rundt så vi ikke får ta fra han skoen igjen. denne måten er helt genial for han. han bøyer hodet og snur ryggen til. (dempende?) og gjør det flere ganger.

han bjeffer også veldig på andre hunder, men det har sine grunner.. trener på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For å nevne noe:

- MÅ rulle seg når han blir våt

- Må løpe ut i hagen når vi netopp har kommet inn, for å se om alt er som før

- Hopper på oss å ødelegger avisa når vi leser den

- Bjeffer hver gang han hører en lyd utenfor

- Åpner døra til rommet mitt når jeg er ute. Det kan jo være at jeg er der, sant?

- Må leke med tyggebein, for så å grave de ned

Og en del ting til egentlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja da, det har Chica!

Vi har laget en plate som vi har satt foran vinduet, slik at hun kan se ut. Det er noe hun nemlig elsker! Så hver gang hun har spist, løper hun opp på denne plata og titter ut.

Hver gang det kommer noen hjem, hilser hun ivrig på personen, løper og henter en leke, helt yndlingsleken og viser stolt at den har hun.

Når faren min skal lage seg kveldsmat, løper hun alltid inn på kjøkkenet, og står og tripper,- for da skal hun få en liten skive med leverpostei

Hver gang hun skal opp på fanget, opp i senga eller et eller annet sted der hun klarer å komme opp selv, står hun og klorer med labbene sine. I grunn en vane som noen ganger er ganske irriterende, men har ikke klart å gjøre så mye med det..

Når hun har vært ute, og særlig hvis det har vært vått ute, må hun løpe et par runder rundt i huset. Det er alltid samme rute - ut på stua, inn på kjøkkenet, inn i stua igjen, opp i sofa`en og opp på brettet for å titte ut gjennom vinduet.

Det var vel egentlig alt jeg kom på nå, men kanskje jeg skriver på noe mer etterhvert..

Hehe, de er da søte disse hundene våres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana:

Etter hun har dusja må hun bare ut for å tisse og når hun kommer inn igjen så må hun gni seg tørr og rulle i sofaen, gulvet og overalt!

Hver gang jeg sier rull rundt så må hun boffe :)

Simba:

Hver eneste gang når vi får besøk løper han bort til leike kurven sin å tar frem en leke og han er så stolt da.. :(

Loppa:

Når vi lager mat eller der hun vet hun skal få noe da, da står hun å tripper med forlabbene ;)

Sikkert noen fler på alle hundene, men kommer ikke på noe nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...