Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilende Cert i Sverige

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

Om man har cert i Norge for en dommer, og man får cert i sverige for samme dommer, deretter tar man de to siste certene i Norge, vil man da få det svenske championatet også selv om man har to cert for samme dommer(i to forskjellige land altså)? Og må det svenske certet være stor cert?

Skrevet

Før var det i hvertfall ikke nødvendig med et svenskt stor cert, da var et hvilket som helst svenskt cert nok til championat :P

Skrevet

Er litt usikker på det med dommere. Samboern sier at det ikke spiller noen rolle så lenge det er i to forskjellige land. Jeg mener jeg har hørt det motsatte, men alt dette står i championatreglene på NKK's sider for den som gidder å sjekke.... ;)

Sverige opererer ikke med såkalt stort cert/lite cert. Der er et cert et cert :P

Skrevet
SUCh, tilläggskrav för utländsk champion

Hund, som redan uppnått av SKK godkänt nationellt utställningschampionat i utlandet, tilldelas

titeln svensk utställningschampion när hunden erövrat ett certifikat i Sverige efter att hunden

fyllt 24 månader och övriga för rasen angivna krav enligt ovan uppfyllts.

Jeg fant ovenstående i skk sitt reglement for terrierne, men jeg greier ikke helt å tolke det, noen som kan hjelpe meg litt?

Betyr det at hunden må være champ. i utlandet for at det svenske certet blir til svenskt championat? Eller kan jeg ta det svenske certet og det hviler til vi får tittelen i norge?(lange setninger, håper noen skjønner hvor jeg vil :P )

Og det står jo ikke noe om hvor mange dommere, så det har vel ikke noe å si vil jeg tro?

Skrevet

Det som står er at TITTELEN gies først når du er nasjonal champion - men cert kan fungere hvilende. Men du må altså oppfylle tilleggskrav, som nå for alle raser er at certet er oppnådd etter fylte 24 måneder, og for enkelte andre raser krav til bruksmerittering og lignende.

Det spiller ingen rolle hvilken dommer i Sveriges certes taes for. Det eneste du må huske på, er hvis du aspirerer mot et internsjonal championat - da er det krav til antall dommere. (Og på en del andre europeiske championat, men vi i Norden har et samarbeid som gjør at det holder med ett cert i nabolandet).

Og cert er cert i Sverige.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...