Gå til innhold
Hundesonen.no

"Elever er late og kunnskapsløse"


vipsen

Recommended Posts

En fylkesleder i Norsk Lektorlag mener at

Me har gått frå ein kunnskapsskule til å verta ein koseskule. Elevane har aldri vore meir giddalause enn dei er i dag.

Enig eller uenig?

Når man leser rundtomkring finner man flere og flere forkortelser, skriveleifer, orddelingsfeil etc blandt de yngre. Det kan umulig finnes så mye mer lese- og skrivevansker blandt dem under 25 enn dem over? Er det reformene som har skylden? Skolen eller elevenes feil?

Hvordan synes dere som går på skolen nå at undervisningen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! I mine øyne- skolen i Norge fokuserer altfor mye på det sosiale ift det det egentlig skal handle om; SKOLE. Jeg synes det er en tankevekker når forhenværende RV'ere sier at de heller vil betale for å få barna inn i privatskoler, uansett hvor imot det de er, fordi den offentlige er for dårlig. Jeg vet at norske elever er noen av de flinkeste på samarbeid bl.a, men vi er dårlige i mye annet. Å ta litt inspirasjon fra f.eks de internasjonale skolene, gjøre det "kult" å være flink på skolen igjen, og kanskje prøve å samle sosiale ting som idrett eller kor mer PÅ skolen men etter skoletid tror jeg ville vært bra. På den måten blir det skolesamhold og sosialt på skolen, bare ikke I timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jo jeg dette fra en mammas ståsted, men jeg er absulutt ikke enig i denne påstanden. Da Ane gikk på videregående besto livet hennes stoer sett av skole, lekser, trening og jobb. De hadde prosjekter og innleveringer i et eneste kjør. Det var mye arbeid og ikke mye slingringsmonn. Tilogmed i gym er det jo teori og prøver.

Da jeg gikk på gymnaset (det het det da), var det selvfølgelig noen prøver og stiler, men så vidt jeg husker hadde vi det stort sett veldig hyggelig og god tid til venner og fritidsaktiviteter! Nå var jeg kanskje mer den typen som utsatte alt til siste liten, men jeg kom meg nå greit gjennom skolen.

Tolvåringen har en arbeidsplan som går over to uker. Den er lang som et vondt år og det er forventet at barna selv planlegger arbeidet, slik at leksene blir gjort til riktig tid over denne perioden. Veldig lurt og veldig krevende å selvstendiggjøre barna slik. De lærer også mye mer om samfunnet, miljø og andre aktuelle tema enn vi gjorde! Nei, jeg syns skolen i dag er en dynamisk og levende læringsarena i dag, på en helt annen måte enn da jeg vokste opp. Hatten av for flinke lærere og kjekke unger (ungdom)!

Edit: Er veldig enig med Ingvild i at idrett, korps og andre aktiviteter burde integreres i skolen. Her foregår jo disse aktivitetene på skolen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige skoler, forskjellige problemer og utfordringer.

Skoler med høy andel av fremmedspråklige elever sliter litt med guttenes respekt for kvinnelige lærere, samt språkproblemer mellom foreldre og lærere. Andre skoler har større andel av funksjonshemmede elever (både fysisk og psykisk) og har sine utfordringer i forhold til dette.

Men det jeg vil si er det største problemet i skolen i dag er at mange foreldre ikke oppdrar sine barn skikkelig og at barna derfor ikke har respekt for lærerne sine. Lærerne igjen er for lite flinke til å sette grenser og overholde dem i klasserommet. Økt bruk av åpne miljø og færre vanlige klasserom gjør at det blir mer støy og urolighet i undervisningssituasjonen. Nedprioritering av realfagene er heller ikke et pluss.

Flinke elever blir for ofte brukt som hjelpelærere for svakere elever fremfor å gi dem ekstra utfordringer. For utstrakt bruk av gruppeoppgaver uten at det følges opp at alle medlemmene i gruppa gjør sin del av arbeidet.

Selv er jeg for nivåinndeling i skolen fra 5. klasse og oppover. Elevene får da undervisning og utfordringer tilpasset sitt nivå. Nivåinndeling må da skje i alle fag enkeltvis da en som er rasende god i matte kan være en sinke i engelsk.

Likeledes mener jeg at almennlærere skal undervise bare opp til et visst nivå. Over dette bør spesialiserte lærere ha hovedansvaret for undervisningen. dette i tråd med nivåinndelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlærere underviser jo bare opp til 10.klasse uansett. Men jeg er helt enig i at et stort problem ligger i det at elevene ikke har respekt for lærerne. Jeg synes ikke det er noe galt i å kunne tiltale lærer med etternavn, eller iallefall å HØRE på læreren. Jeg føler at bl.a på de tidligere nevnte internasjonale skolene har elevene større respekt for lærerne. Har det noe med oppdragelse å gjøre, har det med lærere å gjøre? Jeg er ikke tilhenger av kadaverdisiplin i klasserommet, ikke i det hele tatt, og jeg er glad for elevdemokrati osv. MEN når halve timen benyttes til å falle til ro, og siste kvarteret brukes til å pakke sakene er det klart det blir lite tid til undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige skoler, forskjellige problemer og utfordringer.

Skoler med høy andel av fremmedspråklige elever sliter litt med guttenes respekt for kvinnelige lærere, samt språkproblemer mellom foreldre og lærere. Andre skoler har større andel av funksjonshemmede elever (både fysisk og psykisk) og har sine utfordringer i forhold til dette.

Men det jeg vil si er det største problemet i skolen i dag er at mange foreldre ikke oppdrar sine barn skikkelig og at barna derfor ikke har respekt for lærerne sine. Lærerne igjen er for lite flinke til å sette grenser og overholde dem i klasserommet. Økt bruk av åpne miljø og færre vanlige klasserom gjør at det blir mer støy og urolighet i undervisningssituasjonen. Nedprioritering av realfagene er heller ikke et pluss.

Flinke elever blir for ofte brukt som hjelpelærere for svakere elever fremfor å gi dem ekstra utfordringer. For utstrakt bruk av gruppeoppgaver uten at det følges opp at alle medlemmene i gruppa gjør sin del av arbeidet.

Selv er jeg for nivåinndeling i skolen fra 5. klasse og oppover. Elevene får da undervisning og utfordringer tilpasset sitt nivå. Nivåinndeling må da skje i alle fag enkeltvis da en som er rasende god i matte kan være en sinke i engelsk.

Likeledes mener jeg at almennlærere skal undervise bare opp til et visst nivå. Over dette bør spesialiserte lærere ha hovedansvaret for undervisningen. dette i tråd med nivåinndelingen.

Så klokt svar! De er nok i ferd med å gjeninnføre litt folkeskikk i enkelte skoler (som å stå ved pulten til læreren sier værsågod, si pent takk for i dag etc), men det er selvfølgelig i hjemmene den viktigste delen av barneoppdragelsen skal finne sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlærere underviser jo bare opp til 10.klasse uansett.

Jeg synes dette er for lenge. Spesialiserte lærere bør ha hovedansvar for det faglige minimum i hele ungdomsskolen.

Kadaverdisiplin blir å trekke det for langt, men normal folkeskikk, høflighet og respekt bør man kunne forlange. Lærerne bør også få mer makt tilbake. Man kan jo snart knapt snakke til en unge uten å få "du kan ikke gjøre noe, da saksøker vi deg" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er for lenge. Spesialiserte lærere bør ha hovedansvar for det faglige minimum i hele ungdomsskolen.

Kadaverdisiplin blir å trekke det for langt, men normal folkeskikk, høflighet og respekt bør man kunne forlange. Lærerne bør også få mer makt tilbake. Man kan jo snart knapt snakke til en unge uten å få "du kan ikke gjøre noe, da saksøker vi deg" tilbake.

Jeg er hundre prosent enig med deg. Utdanner meg til faglærer selv, og jeg synes det er ganske hårreisende at lærere som har hatt tre mnd med det og tre mnd med det skal undervise på ungdomskolen. Vi hadde endel lærere som kun kunne undervise utifra boka, og aldri svare på ting h*an ikke hadde forbredt seg på forhånd på. Og det med folkeskikken er jeg og helt enig i. Normal høflighet burde ikke være så vanskelig å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...