Gå til innhold
Hundesonen.no

"Elever er late og kunnskapsløse"


vipsen

Recommended Posts

En fylkesleder i Norsk Lektorlag mener at

Me har gått frå ein kunnskapsskule til å verta ein koseskule. Elevane har aldri vore meir giddalause enn dei er i dag.

Enig eller uenig?

Når man leser rundtomkring finner man flere og flere forkortelser, skriveleifer, orddelingsfeil etc blandt de yngre. Det kan umulig finnes så mye mer lese- og skrivevansker blandt dem under 25 enn dem over? Er det reformene som har skylden? Skolen eller elevenes feil?

Hvordan synes dere som går på skolen nå at undervisningen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! I mine øyne- skolen i Norge fokuserer altfor mye på det sosiale ift det det egentlig skal handle om; SKOLE. Jeg synes det er en tankevekker når forhenværende RV'ere sier at de heller vil betale for å få barna inn i privatskoler, uansett hvor imot det de er, fordi den offentlige er for dårlig. Jeg vet at norske elever er noen av de flinkeste på samarbeid bl.a, men vi er dårlige i mye annet. Å ta litt inspirasjon fra f.eks de internasjonale skolene, gjøre det "kult" å være flink på skolen igjen, og kanskje prøve å samle sosiale ting som idrett eller kor mer PÅ skolen men etter skoletid tror jeg ville vært bra. På den måten blir det skolesamhold og sosialt på skolen, bare ikke I timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jo jeg dette fra en mammas ståsted, men jeg er absulutt ikke enig i denne påstanden. Da Ane gikk på videregående besto livet hennes stoer sett av skole, lekser, trening og jobb. De hadde prosjekter og innleveringer i et eneste kjør. Det var mye arbeid og ikke mye slingringsmonn. Tilogmed i gym er det jo teori og prøver.

Da jeg gikk på gymnaset (det het det da), var det selvfølgelig noen prøver og stiler, men så vidt jeg husker hadde vi det stort sett veldig hyggelig og god tid til venner og fritidsaktiviteter! Nå var jeg kanskje mer den typen som utsatte alt til siste liten, men jeg kom meg nå greit gjennom skolen.

Tolvåringen har en arbeidsplan som går over to uker. Den er lang som et vondt år og det er forventet at barna selv planlegger arbeidet, slik at leksene blir gjort til riktig tid over denne perioden. Veldig lurt og veldig krevende å selvstendiggjøre barna slik. De lærer også mye mer om samfunnet, miljø og andre aktuelle tema enn vi gjorde! Nei, jeg syns skolen i dag er en dynamisk og levende læringsarena i dag, på en helt annen måte enn da jeg vokste opp. Hatten av for flinke lærere og kjekke unger (ungdom)!

Edit: Er veldig enig med Ingvild i at idrett, korps og andre aktiviteter burde integreres i skolen. Her foregår jo disse aktivitetene på skolen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige skoler, forskjellige problemer og utfordringer.

Skoler med høy andel av fremmedspråklige elever sliter litt med guttenes respekt for kvinnelige lærere, samt språkproblemer mellom foreldre og lærere. Andre skoler har større andel av funksjonshemmede elever (både fysisk og psykisk) og har sine utfordringer i forhold til dette.

Men det jeg vil si er det største problemet i skolen i dag er at mange foreldre ikke oppdrar sine barn skikkelig og at barna derfor ikke har respekt for lærerne sine. Lærerne igjen er for lite flinke til å sette grenser og overholde dem i klasserommet. Økt bruk av åpne miljø og færre vanlige klasserom gjør at det blir mer støy og urolighet i undervisningssituasjonen. Nedprioritering av realfagene er heller ikke et pluss.

Flinke elever blir for ofte brukt som hjelpelærere for svakere elever fremfor å gi dem ekstra utfordringer. For utstrakt bruk av gruppeoppgaver uten at det følges opp at alle medlemmene i gruppa gjør sin del av arbeidet.

Selv er jeg for nivåinndeling i skolen fra 5. klasse og oppover. Elevene får da undervisning og utfordringer tilpasset sitt nivå. Nivåinndeling må da skje i alle fag enkeltvis da en som er rasende god i matte kan være en sinke i engelsk.

Likeledes mener jeg at almennlærere skal undervise bare opp til et visst nivå. Over dette bør spesialiserte lærere ha hovedansvaret for undervisningen. dette i tråd med nivåinndelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlærere underviser jo bare opp til 10.klasse uansett. Men jeg er helt enig i at et stort problem ligger i det at elevene ikke har respekt for lærerne. Jeg synes ikke det er noe galt i å kunne tiltale lærer med etternavn, eller iallefall å HØRE på læreren. Jeg føler at bl.a på de tidligere nevnte internasjonale skolene har elevene større respekt for lærerne. Har det noe med oppdragelse å gjøre, har det med lærere å gjøre? Jeg er ikke tilhenger av kadaverdisiplin i klasserommet, ikke i det hele tatt, og jeg er glad for elevdemokrati osv. MEN når halve timen benyttes til å falle til ro, og siste kvarteret brukes til å pakke sakene er det klart det blir lite tid til undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige skoler, forskjellige problemer og utfordringer.

Skoler med høy andel av fremmedspråklige elever sliter litt med guttenes respekt for kvinnelige lærere, samt språkproblemer mellom foreldre og lærere. Andre skoler har større andel av funksjonshemmede elever (både fysisk og psykisk) og har sine utfordringer i forhold til dette.

Men det jeg vil si er det største problemet i skolen i dag er at mange foreldre ikke oppdrar sine barn skikkelig og at barna derfor ikke har respekt for lærerne sine. Lærerne igjen er for lite flinke til å sette grenser og overholde dem i klasserommet. Økt bruk av åpne miljø og færre vanlige klasserom gjør at det blir mer støy og urolighet i undervisningssituasjonen. Nedprioritering av realfagene er heller ikke et pluss.

Flinke elever blir for ofte brukt som hjelpelærere for svakere elever fremfor å gi dem ekstra utfordringer. For utstrakt bruk av gruppeoppgaver uten at det følges opp at alle medlemmene i gruppa gjør sin del av arbeidet.

Selv er jeg for nivåinndeling i skolen fra 5. klasse og oppover. Elevene får da undervisning og utfordringer tilpasset sitt nivå. Nivåinndeling må da skje i alle fag enkeltvis da en som er rasende god i matte kan være en sinke i engelsk.

Likeledes mener jeg at almennlærere skal undervise bare opp til et visst nivå. Over dette bør spesialiserte lærere ha hovedansvaret for undervisningen. dette i tråd med nivåinndelingen.

Så klokt svar! De er nok i ferd med å gjeninnføre litt folkeskikk i enkelte skoler (som å stå ved pulten til læreren sier værsågod, si pent takk for i dag etc), men det er selvfølgelig i hjemmene den viktigste delen av barneoppdragelsen skal finne sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlærere underviser jo bare opp til 10.klasse uansett.

Jeg synes dette er for lenge. Spesialiserte lærere bør ha hovedansvar for det faglige minimum i hele ungdomsskolen.

Kadaverdisiplin blir å trekke det for langt, men normal folkeskikk, høflighet og respekt bør man kunne forlange. Lærerne bør også få mer makt tilbake. Man kan jo snart knapt snakke til en unge uten å få "du kan ikke gjøre noe, da saksøker vi deg" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er for lenge. Spesialiserte lærere bør ha hovedansvar for det faglige minimum i hele ungdomsskolen.

Kadaverdisiplin blir å trekke det for langt, men normal folkeskikk, høflighet og respekt bør man kunne forlange. Lærerne bør også få mer makt tilbake. Man kan jo snart knapt snakke til en unge uten å få "du kan ikke gjøre noe, da saksøker vi deg" tilbake.

Jeg er hundre prosent enig med deg. Utdanner meg til faglærer selv, og jeg synes det er ganske hårreisende at lærere som har hatt tre mnd med det og tre mnd med det skal undervise på ungdomskolen. Vi hadde endel lærere som kun kunne undervise utifra boka, og aldri svare på ting h*an ikke hadde forbredt seg på forhånd på. Og det med folkeskikken er jeg og helt enig i. Normal høflighet burde ikke være så vanskelig å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...