Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttår..2007...hva med hunden?


janne&kenny

Recommended Posts

Ja, nå smeller det relativt regelmessig (flere ganger i timen) her i Oslo Nord, i hvertfall.. Så nå er det igang!

Susanne

Det gjør det her også. Da jeg var liten hadde vi en lhasa apso som ble dopet ned og som verken spiste eller drakk i flere dager etterpå. Synes det er så unødvendig at det fyres opp raketter midt på dagen mens det enda er lyst. Da kan man ikke se de engang! Tussie bryr seg heldigvis ikke. Håper det går bra med alle hundene der ute i kveld! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Kan endre det fra noen ganger i timen - til flere ganger i minuttet nå.. Praktisk talt hele tiden, faktisk - men vi hører kanskje de samme rakettene, Charleen?

Ellers helt enig - jeg hadde ikke hatt noe som helst argument imot raketter hvis bare folk hadde holdt seg til rundt 12-slaget i natt. EN kort periode bør alle kunne "overleve", uansett hvor redde hunder (katter, kaniner, fugler - hvasomhelst) man har.

Men den evinnelige smellingen og hviningen hele tiden gjør det jo så veldig uforutsigbart for folk med redde hunder. Man er aldri "trygg" på at man rekker turen med hundene før den blir skremt.

Har full forståelse for alle de med redde hunder - det er IKKE lett å ha en slik idag...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

******* startet for flere dager siden for oss.. de begynte så smått i området rundt jobben slik at Loke måtte ligge i bilen hele tiden og ikke få noe tur. Fredag lot jeg han bli hjemme da det er roligere her, men når jeg kom hjem hadde jeg et vrak av en hund som jeg måtte tvinge ut av huset, Han har ikke blitt luftet noe særlig i hagen siden fredag da han ikke tør gjøre fra seg der, så jeg parkerer bilen helt inn til døra og lar han løpe i mellom hus og bil før vi kjører til skogs og løper rundt der. I går var han med på jobb igjen, bare noen timer, det så rolig ut så jeg slapp han ut av bilen for å tisse når det plutselig smalt skikkelig i nærheten. han fikk fullstendig panikk og prøvde å skrape og bite seg inn lagerdøra.. Måtte få hjelp av en kollega som tok seg av valpen imens jeg lempet han inn i bilen. Gutta på jobb fikk plutselig se hva det der faktisk gjør med en hund ( de er alle veldig glad i Loke, men vil helst ikke innrømme det :icon_redface: ) og resten av varetellingen ble det mye snakk om at det var tåpelig å sende opp raketter når det ikke var lov :icon_redface:

Han er helt klart reddere i år enn i fjor.. mye reddere.. heldigvis ser ikke Lyra ut til å bry seg og han roer seg når han ikke har utsyn og når jeg spiller høy musikk.. Om det holder ved 12 tiden får vi vente å se;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg misunner virkelig ikke dere som har hunder som er redd fyrverkeri nå i kveld. Det finnes faktisk ikke noe værre enn å se en hund (eller noe annet dyr for den del) med panikk.

Her blir vovven bare litt ekstra oppmerksom og litt urolig når det smeller som værst. Men kan nok tenke meg at om han får en rakett i rompa ved en anledning, så kommer han til å være redd for evig tid han og, som så mange andre...

I dag har vi gått lang tur på morgenen, og når jeg kom hjem nå i ettermiddag dro vi igang med godbitsøk og dorullsøk til den store gullmedalje... På siste søket så han på meg med ett blikk som sa "er vi VIRKELIG nødt til å gjøre det her igjen?? jeg vil sove!", så da regner jeg med han er sliten og god!! Nå ligger han å tygger på beinet sitt, han er et matvrak, så lar ikke den sjangsen gå forbi! Så når beinet er oppspist så regner jeg med han kommer sove resten av kvelden, og ikke ha så veldig mye oppbygd energi å bruke på å fundere på hva som skjer ute...

Godt nyttår alle folk og dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskyting før og etter nyttårsaften er en uting! Valpen min på 11 uker har til nå vært veldig trygg og ikke brydd seg om lyder utendørs overhodet. Heller ikke raketter (her har oppskytingen foregått i en ukes tid). Da vi for 3 kvelder siden var ute og trente på innkalling i skogen overfor borettslaget smalt den verste raketten jeg noensinne har hørt! Hunden var på vei mot meg i det raketten lyste opp himmelen og det smalt som om noen pepret himmelen med maskinggevær i ca ett minutt. Stakkars Tessa ble liiivredd, men søkte heldigvis til oss og gjemte seg bak oss, satte på veien selvfølgelig langlina fast i den eneste steinen som er der, og hylte. Og da skulle hun hjem fort! Vi prøve å late som ingenting, men hun var jo helt oppskaket. Da vi kom hjem igjen prøve jeg å lage lyder osv, for å teste reaksjonen..Var litt oppskremt, men hun kom heldigvis bort til oss. Etter dette har vi bare vært på korte turer her hjemme (i og med at de skyter opp HELE tiden her). Har i dag vært på en lengre tur i skogen ved stallen i håp om at hun ikke skal ha såå mye energi til overs.. Har også på musikk og tv og vi later som ingenting. I skrivende stund går det ikke mer enn 2 minutt mellom hver gang det smeller, og av erfaring vet jeg at det blir verre. Hun reagerer ikke på små smeller nå, men når det kommer skikkelig høye ser hun på oss for å se om vi bryr oss. Det kom en lignende en som den som skremte henne ute, og da sprang hun bort til oss og satte seg. Håper virkelig at dette går bra i kveld..Festingen er i hvert fall avlyst for min del..

Hvorfor i all videste verden skal folk drive å skyte opp i lang tid?? Har samme problemet når jeg skal ut med hesten..Heldigvis står jeg på en stall som er et stykke unna boligfelt.. Håper virkelig at raketter blir forbudt! i det minste bør det begrenses til selve nyttårsaften på kvelden!

Kan bare håpe på at ikke valpen min er "skadet" for alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en løs hund i dag. heldighvis hadde eier ringt politiet. håper alle hundene holder seg hjemme i kveld! verste dagen å stikke av på! besøk kommer og går, inn og ut... passe så hundene ikke stikker avgårde... tror ikke bajas vil ut engang men passer godt på han i tilfelle han skulle ta turen.. godt nyttår folkens! håper hundene deres har det bra i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt overrasket over hunden til moren min, han var ganske redd i fjor, satt bare i et hjørne og knurret. Nå ligger han her og snorker på rygg med beina til værs uten en eneste bekymring mens det smeller en del ute. Hadde han nettopp ute i hagen og han enset ikke rakettene i det hele tatt :icon_redface::icon_redface:

Balder kikker opp mot smellene mens han spisser ørene men tar det helt med ro og han er også mye roligere i år enn i fjor.

Ser ut som det kommer til å gå smertefritt her hvertfall :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge mine brydde seg ikke noe...

eneste som brydde seg var pepsi, mammas hund, den var DRIT redd, selvom mine var rolige.. så hu syntes jeg synd på.. stakars liten...

men toya og ruby lå og sov, eller satt å så ut av vinduet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bajas var begynte å skjelve når jeg satt på pcen og ikke hørete noe musikk... så lenge jeg hadde musikk brydde han seg ikke så veldig.. det gikk over all forventning! vi trente litt når dett nermet seg 12 , og han følgte med ¨på meg.. men måtte slutte når jeg så det ble litt mye. jeg må innrømme at han lå i fanget mitt og fikk kos, men det virka som han var rolig... han suttra litt, men skalv ikke. kjempe fornøyd jeg! jeg kunne ha gått ut, men nyttårsaften er ikke noe big deal for meg, og liker mye bedre å være hjemme med hunden :icon_redface: jeg som gruet meg sånn til rakettene! nå ligger han å sover.. nå er det endelig blitt stille, men besøket ler enda nede i stua.. hehe .. får ikke sove før de har gått hjem! håper alle får et godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kali lå på et relativt lydtett rom nede i kjelleren i buret sitt med radio på. Jeg la ut litt pølsebiter rundt om i rommet som hun kune søke etter. Jeg hadde også sprayet tørkle hun hadde rundt halsen med DAP.

Hun ble redd hver eneste smell hun hørte når hun ar oppe med oss, men hun skalv ikke ,og jeg tror DAPen vi har i stikkontakten opp har gjort sitt for at hun ikke ble SÅ redd. Itilegg så vil hun ikke være oppe når det er så mange mennesker på besøk, så jeg tror dette var den beste løsningen. Jeg var ikke hjemme selv heller, så nå var jeg iallfall trygg på at hun hadde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det har gått ganske greit for mange hunder her, og det er jo bra :P

Her gikk det ikke så veldig bra.. Chica var uvanlig urolig hele dagen egentlig. Med det vil det si at hun ikke klarte å slappe av, gikk rundt i huset, lyttet til lyder og fulgte med på både ute og inne, og hun skulle være i nærheten av oss. Hun skalv innimellom også.. Jeg tenkte jeg skulle gå en lang tur med henne på dagen, slik at hun kunne bli litt sliten til kvelden, men det var det egentlgi bare å glemme. Hun dro så hardt i båndet at håndtaket røk.

Rundt 19 - 20 tiden, var hun faktisk rolig, og gadd ikke bry seg om rakettene noe særlig. Så jeg trodde kanskje at det ville gå greit allikevel.. Jeg gikk etterhvert til en venninne, og da vi kom hit ved 23 tiden, var hun kjempeglad for å se oss, og virket ikke så opptatt av rakettene. Foreldrene mine hadde vært hjemme hos henne, og de hadde sagt at hun var ganske redd da naboene hadde sendt opp rakettene, og når klokka begynte å nærme seg 24, begynte hun å bli redd igjen. Så jeg bestemte meg for å bli hos henne når rakettene sto på som verst, noe jeg i grunn er glad for.

Chica var livredd da rakettene holdt på som verst. Jeg satt med henne i gangen.. Hun skalv noe forferdelig, peste, skrapte litt på veggen, hopp og ned av fanget, og visste liksom ikke hvor hun skulle gjøre av seg. Men jeg fikk kontakt med henne, så det kunne vel også ha vært verre.

Da rakettene begynte å ta av, ble hun roligere igjen, og klarte tilslutt å sovne! Om hun hører raketter nå, holder hun opp med det hun driver med og blir stiv en liten stund, men så går det over.. Så det er tydelig at når det er mye raketter som sendes opp, at det blir veldig ille for henne. Hun er ikke noe særlig var for andre høye lyder heller..

Men uansett,

Jeg syntes så utrolig synd på henne, hun var virkelig redd, og jeg vil ikke at hun skal ha det sånn hver eneste nyttårsaften! Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre? Hva anbefales mest, beroligende eller å trene på det gjennom sånn cd med rakettlyder?

Kan noen forklare meg hvordan det funker med en sånn cd, og hvor man kan få tak i det? Er det veldig mye arbeid bak? Er egentlgi beroligende bra for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lå mest som 2 slakt utover gulvet eller i senga! Skulle ikke tro det skjedde noe spesiellt utenfor når man så på dem akkurat! Så for oss var nyttårsaften en helt alminnelig dag! :P

Men uansett,

Jeg syntes så utrolig synd på henne, hun var virkelig redd, og jeg vil ikke at hun skal ha det sånn hver eneste nyttårsaften! Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre? Hva anbefales mest, beroligende eller å trene på det gjennom sånn cd med rakettlyder?

Kan noen forklare meg hvordan det funker med en sånn cd, og hvor man kan få tak i det? Er det veldig mye arbeid bak? Er egentlgi beroligende bra for hunden?

Jeg har jo hunder som klarer seg innmari bra, så kan jo ikke svare deg så godt! Men en ting som er viktig er at du IKKE trøster! Da vil hunden se på ditt kroppsspråk at du er "urolig" og blir enda mere sikker på at det som skjer ute, det ER virkelig noe farlig det!

For all del! Vær sammen med hunden, pass på den, men lat som om det ikke skjer noe utenfor! Det er ihvertfall mitt beste tips!

Når det gjelder beroligende og slike ting, så får noen andre som har litt erfaring svare deg! :P Håper det går bedre neste gang da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lå mest som 2 slakt utover gulvet eller i senga! Skulle ikke tro det skjedde noe spesiellt utenfor når man så på dem akkurat! Så for oss var nyttårsaften en helt alminnelig dag! :P

Jeg har jo hunder som klarer seg innmari bra, så kan jo ikke svare deg så godt! Men en ting som er viktig er at du IKKE trøster! Da vil hunden se på ditt kroppsspråk at du er "urolig" og blir enda mere sikker på at det som skjer ute, det ER virkelig noe farlig det!

For all del! Vær sammen med hunden, pass på den, men lat som om det ikke skjer noe utenfor! Det er ihvertfall mitt beste tips!

Når det gjelder beroligende og slike ting, så får noen andre som har litt erfaring svare deg! :P Håper det går bedre neste gang da!

Takk for svar! :P

Jeg er full klar over at jeg ikke skal trøste henne, og prøve å late som ingenting. I går bare var jeg tilstede. Satt ved siden av henne, der hun ville være - i gangen! Jeg lot hun komme på fanget hvis hun ville det, men jeg snakket ikke noe særlig med henne, og jeg forholdt meg rolig og tekstet godt nyttårsmeldinger. Hun peste så mye, at etterhvert gikk jeg inn på det kalde soverommet - Chica følgende etter, og vi la oss i senga.. Det hjalp faktisk litt, og hun peste mindre..

Er veldig takknemlig om noen vil svare på spm. angående lydcd og DAP.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P

Jeg er full klar over at jeg ikke skal trøste henne, og prøve å late som ingenting. I går bare var jeg tilstede. Satt ved siden av henne, der hun ville være - i gangen! Jeg lot hun komme på fanget hvis hun ville det, men jeg snakket ikke noe særlig med henne, og jeg forholdt meg rolig og tekstet godt nyttårsmeldinger. Hun peste så mye, at etterhvert gikk jeg inn på det kalde soverommet - Chica følgende etter, og vi la oss i senga.. Det hjalp faktisk litt, og hun peste mindre..

Er veldig takknemlig om noen vil svare på spm. angående lydcd og DAP.. :P

Det høres kjempebra ut! Skjønner at det er vanskelig med redd hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset måtte Sissi akutt på do sånn par min på 12.. det var garanterst historienes raskeste tissetur hehe.. men det var ikke bare pga det smalt masse da, men var i tilegg kraftig vind og regn..

Men ellers gikk det bare fint, de sov stort sett hele tiden...

Litt OT..Da var det verre med sønnen min som jeg trodde skulle sove seg gjennom sin første bråknatt,Inntil naboen begynnte og skyte opp raketter som smalt og hylte noe aldels forferdelig rett utenfor vinduet... Så ble en ganske søvnløs natt, da han ikke ville sove i egen seng og han er såååå varm og lå klistert oppi mamman sin hele natten så jeg knapt fikk rørt en muskel.. men men hva gjør man ikke får sine søte små. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...