Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaninene inne?


jennajensen

Recommended Posts

Det å ha kanin inne har jeg aldri hatt, mye bedre å ha de ute i bur, men ha de på et lunt sted om vinteren, som f.eks i et vedskjul el noe lignende...jeg synes ingenting om å ha de inne.har hatt kanin i mange mange år og alltid hatt de ute...der har de det så bra atte...kaniner hører til ute og ikke inne...mye bedre luft for de ute i bur...men på et lunt sted el noe da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde kaniner hadde jeg dem ute det siste året jeg hadde dem, men det første året var dem inne.

Det begynte selvfølgelig og lukte hvis jeg ikke tok buret hver dag.

Men syntes kaninene hadde det bedre ute, med mye større plass og løpe på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine to kaniner ute heile året. Har alltid hatt kaniner ute, og ser ingen negative sider med det.

Det eineste er at vannet fryser om vinteren, men vann skal skiftest kver dag uansett :o

Har intrykket av at kaniner liker seg best ute, for da får dei alltid tilgang på veldig frisk og god luft :icon_redface:

Det klarer dei også fint visst dei har gode isolerte bur.

Så er heilt einig med "AnneE" :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Syns egentlig ikke vi har så dårlig luft i vårt hus jeg, da hadde jeg luftet ut i så fall :lol:

Jeg har kaninen min inne, jeg syns det er best fordi da ser jeg ham oftere. Det er lettere å følge med på eventuell sykdom, dagsform, appetitt, avføring osv. Han får mer selskap fordi han kan være med oss når vi er hjemme. Er ikke akkurat som om jeg gidder å sitte ute i hagen i timesvis hvis jeg hadde hatt en kanin ute. Kaniner er veldig sosiale dyr, de lever i koloni i det fri. Jeg har prøvd å ha en hann og en hunn sammen for at de skulle få mer selskap begge to (begge kastrert), men hunnkaninen min var veldig aggressiv mot andre kaniner. De ble introdusert på nøytralt område og hadde stor plass, så i teorien skulle det gått bedre enn det gjorde. Jeg ville aldri hatt kaninen min ute i et bur aleine når jeg vet at han liker å være i nærheten av oss.

Kaninen min går i dokasse og jeg merker ingen lukt, skifter kanskje dokassene hans annenhver/tredjehver/hver fjerde dag. Han har et rom han er på når vi ikke er hjemme. Når vi er hjemme har vi døren åpen så han kan være i gangen, på badet og gå opp trappen til kjøkken/stue. Det er veldig koselig, han kommer når jeg roper på ham og han løper opp og ned trappen som han vil. Selv om trappen var kjempeskummel i begynnelsen.

Ruffen i stuen i dag mens vi har julebesøk:

171220062222pjRCqLpBl7B131jzfw.JPG

Det å ha kanin inne har jeg aldri hatt, mye bedre å ha de ute i bur, men ha de på et lunt sted om vinteren, som f.eks i et vedskjul el noe lignende...jeg synes ingenting om å ha de inne.har hatt kanin i mange mange år og alltid hatt de ute...der har de det så bra atte...kaniner hører til ute og ikke inne...mye bedre luft for de ute i bur...men på et lunt sted el noe da

Men nå spurte trådstarter hvordan det var å ha kanin inne, noe du sier du ikke har hatt.

Jeg har hatt kaniner både ute og inne og det jeg merket var at de fikk mindre oppmerksomhet når de var ute og de ble mindre tillitsfulle. Jeg syns det er mindre arbeid med reingjøring nå enn tidligere da jeg hadde dem ute, men det er hovedsaklig fordi jeg har lært dem å gå på do i kasse, så det blir mye mindre å holde reint. Er ikke mindre arbeid med tanke på sifting av bur når man har kaniner i utebur (uten løpegård), buret må jo skiftes på uansett om de står ute eller inne. Men merker selvsagt at det blir en del mer kosting og støvsuging rundt dokassene på grunn av høyet. Det kan også støve en del hvis man har kanin inne, så det kan være greit å kjøpe et strø som ikke støver så mye, fx yesterdays news (resirkulert avispapir).

Men det er stress å ha kanin inne dersom den lorter og tisser på gulvet når den går løs, det er ikke kjekt. Så vil anbefale deg å ha dokasse i buret slik at de lærer seg det. Og deretter sette ut dokasse når de går løs :lol:

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninene liker seg best ute.

For å ha de inne må de ikke ha dårlig luft ,stor plass og kjærlighet :P .

Jeg har ikke i mot å ha kaniner inne, men eg vet selv at de liker seg best ute.

Om sommeren er mine ute hver dag.. De løper på makren (uten pass) helle dagen, og kommer inn om kvelden.

Det liker de godt, fordi at da for de kjenne på sitt naturlige miljø uten bånd og sånt.

Husk; kaninene greier seg bedre gjennom vinteren enn om sommeren :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har kanina ute hele sommeren...

Et år hadde vi de i kjellern på vinteren, og et anna år sto de ute, men da kom det fult av mus!

Jeg har kaninen min inne, jeg syns det er best fordi da ser jeg ham oftere. Det er lettere å følge med på eventuell sykdom, dagsform, appetitt, avføring osv. Han får mer selskap fordi han kan være med oss når vi er hjemme. Er ikke akkurat som om jeg gidder å sitte ute i hagen i timesvis hvis jeg hadde hatt en kanin ute.

Enig med deg der.... Får mer oversikt over hvordan kaninene har det. Og da kan du gjøre den mer sosial også...

På sommeren driver jeg mer med dem, og da er dem mye mer sosiale. Men når dem står i brakka, gidder jeg liksom ikke sitte der så lenge, for der er det kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg hadde min på rommet før, kanin og marsvin.

Ble mye høy og små bæsjekladder rundt omkring på gulvet, men jeg støvesuget og skiftet buret hver Fredag så det gikk bra.

Nå er de ute i gangen og det er mindre rot og alt går bedre.

Gangen oppe, ikke nede, den er nærme rommet mitt også. :D

Det er ikke noe stress altså.

Jeg har dem ofte i sofaen og i senga mi.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Jeg har mine kaniner inne, siden det gir mere mening å ha kanin hvis den er inne synes jeg da, for da får man den store gleden av å ha kanin. To hannkaniner (kastrert) i samme bur/innheining ;) Tror de skal ut om sommeren, siden det er "årstiden" for kaninene...hehe... Mye lettere å ha innekaniner synes jeg å da, fordi da slipper man å gå ut i den bitende kulden hver dag for å mate kaniner som står ute, og med innekaniner så får man god tid og mylighet til å kose med dem.

Dette synes nå jeg da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har min kanin inne. En fordel synes jeg, kaninen får mer oppmerksomhet enn om hun stod ute. Tenk deg en høstkveld, det blåser og er kaldt ute , regnet øser ned.. Da er det godt og sitte og kose med kaninen sin , hadde liksom ikke gjort det om kaninen stod ute. Om du bare har en kanin , er det ikke godt og ha den ute, kan fort bli ensom. Jeg synes ikke det stinker fra buret til kaninen min. Om du tar ut det verste hver dag, og legger inn nytt strø, er det ikke noe problem synes jeg. Det er ikke mye jobb, du er ferdig på 3 minutter :)

Men det er jo fordel og ha kaninen ute også, den får beveget seg mer. Men kaninen min får være mye ute av buret, og hoppe i hagen, så det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har kanin inne! Har egen plass (men han har også kanin-bur han er i noen ganger om natta) Og han går på egen do!

Den må skiftes men ellers synes jeg det er bedre og ha kanin inne :) Når de er inne synes jeg de får litt mer katte-faktor!

Ligner litt mer på en katt :)

her er snuppen min som ligger på plassen sin på hytta :)

2-2.jpg

edit. og når de er inne får de rørt seg myyye mer, de har jo ett helt hus for seg selv :)

Samt, mine har en svæææær innhegnig ute, så de ikke blir for mye å være inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

jeg har begge mine kaniner inne, det har jeg alltid hatt (fikk de i fjor sommer, da.. :rolleyes:) tornerose, hun har pellets i hele buret. jeg synes ikke det lukter noe (hun har tissehjørne) særlig, men det begynner å lukte etter rundt en uke. jeg skifter omtrent en gang i uka hos henne. mens espiranza bruker dokasse (de bor i forskjellige bur) og da må jeg skifte oftere. da skifter jeg fra annenhver dag, til hver 3 dag :) de får jo også ofte mere oppmerksomhet når de er inne! er ikke så mange som orker å sitte ute i kulden lenge om vinteren... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lena, de får mer oppmerksomhet inne. Det er jeg helt sikker på =)

Dessuten, når du har kaninene inne kan den være frittgående, eller så kan du lage flotte innhegninger med papphus osv til kaninen!

Min kanin bor inne i et STORT bur, hun er ute regelmessig. Av og til løper hun ute også :blink:

(for mere innekanin info: www.kanin.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...