Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du noen gang måttet gi en hund førstehjelp?

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Har noen hatt behov for å utføre akutt førstehjelp på hund? Hva skjedde, hva gjorde du, hvordan endte det?

Bare litt nysgjerrig på folks efaringer ang. førstehjelp for hund. Synes heftet som fulgte med det nyeste Hundesport var helt genialt, skal lese gjennom det i kveld :) Veldig nyttig å kunne førstehjelp, en vet jo aldri når en får bruk for det..

Skrevet

Vel... En av hundene våre kuttet seg stygt på det ene benet da vi var på hytten en vinter, og da ble det sydd på stuebordet... Heldigvis har vi leger som kan sy i familien, og hunden ble helt fin igjen :)

Er vel det nærmeste vi har kommet akutt førstehjelp, men synes at den brosjyren var fin å ha!

Skrevet

Utfører førstehjelp stadig vekk med gutten her. Det er da snakk om kutt og skrammer som oppstår med denne bomben av en aktiv hund. Har vært mest klør som har sprukket og etter å ha vært hos vet noen ganger fant eg ut at det er lite vitsi å betale så mye penger for noe eg fint kan gjøre selv. Min far er tidligere lege også så har fått litt "opplæring" i behanling av sår.

Må si at det bare har vært lettere skader og hvis hunden får ett veldig dyp kutt eller noe der behovet for å syes er veldig stor vil eg selfølgelig dra til vet med han.

2uker siden var sist eg måtte behanlde poten hans etter at han tråkket på knust glass. Ble vel 1cm lang kutt og ikke fullt så dypt men nå er den helt lukket og han er så å si frisktmeldt. :)

Skrevet
Heldigvis har vi leger som kan sy i familien, og hunden ble helt fin igjen :)

2uker siden var sist eg måtte behanlde poten hans etter at han tråkket på knust glass. Ble vel 1cm lang kutt og ikke fullt så dypt men nå er den helt lukket og han er så å si frisktmeldt. :P

Bra begge bena ble bra igjen :P Pleier vel alltid det med slike kutt. Takker for svar!

Skrevet

Rett som det er! Det mest alvorlige var da min første tispe, Tatra, ble bitt av en labrador som kom som et prosjektil ut av noe busker og tok seg en jafs i buken hennes! Da måtte jeg assistere dyrlegen på Bærums Verk (den eneste i nærheten som tok oss imot sent om kvelden), mens han lappet sammen tre lag med muskler og hud. Labradoren hadde bitt helt inn til bukhinna, så det sto om livet, men gikk veldig bra! :)

Skrevet

Jeg måtte da når Mike ble bitt av en pittbull-blanding. Det rant blod fra flere sår rundt halsen hans, så fikk bundet en bandasje rundt halsens hans og brakte han til veterinær med en gang, vet ikke om det kalles førstehjelp... men hjalp til litt hvertfall!

Skrevet

Familien var ute på langtur i bil, på motorveien, da hunden satt en grisehale i halsen. Jeg måtte hoppe bak til hunden i bagasjerommet(stasjonsvogn) og stappe hånda langt ned i svelget på hunden for å få fatt på grisehalen. Stor Leonberger og derfor vanskelig å ta heimlich manøver på i bagasjerommet.

Ellers har jeg ofte fått vært med på småting når dyrene har vert hos dyrlegen fra jeg var liten. Den ene gangen da vi måtte ta keisersnitt på kaninen min en helg, fikk jeg som 10 åring være med å se på og gjennopplive små kaninunger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...