Gå til innhold
Hundesonen.no

Rolig hund i hjemmet


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Hvordan får man er rolig hund i hjemmet? Hvordan avvenne burbruk?

Visse mener at det er dumt å høre på hva foreldrene sier, så de som mener det: Hvordan kan jeg overtale dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rolig hund i hjemmet. Ja du kan unngå at hunden din følger etter deg hele tiden, og ikke stress opp hunden for mye hvis den ikke takler det. Det kan være feks. leking og herjing. At hunden har sin faste plass hvor den kan ligge å slappe av, og hvor du kan legge hunden hvis den er stresset. Så lærer den seg at der kan den slappe av.

Avenne burbruk? Jeg bare fjernet buret og la en kurv der istedet. :)

Hvis du skal overtale foreldrene dine må du ha gode argumenter og få det til å høres ut som at det du sier er den beste løsningen. Gjerne komme med fakta og referanser du kan vise frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme med noe mer konkrete råd annet enn hva jeg selv har erfart.

helt siden mine har vært valper har vi holdt oss til at alt innendørs skal være rolig, altså ikke voldsom leking/herjing inne... da vil si at vi ikke inviterer til lek eller hundene bøller for mye seg imellom, da er det ut i hagen heller. Egentlig ikke ute heller hvis valpen er av en type som er mye bråkfant, er det bedre og unngå voldsomlek og heller belønne rolige oppførsel..

Ellers er jo hunden din enda bare en liten bråkte unge, og man kan jo ikke forvente at den skal oppføre seg som en voksen og mer avbalansert hund enda :) noe av roligheten kommer nok med tiden hvis man vender den til innendørs = rolig.

Mine foreldre har en blandingsvalp på 7 mnd, og hun var en skikkelig bøllefrø når hun var enda yngre, men med og overse "galskapen", altså ikke gir valpen oppmerskomhet i form av og bli med på leken når den er vilter og heller oppmuntre til rolige ting som hyggelig kos, litt grunnleggene trening som sitt,dekk.. og en hage hun kunne rase fra seg i når hun var skikkelg hyper, så syntes jeg virkelig hun i sin unge alder har blitt en veldig behagelig hund inne:)

la foreldrene dine vite at valp er valp.. og buret burde bli et sted hunden kan evt trekke seg vekk hvis hun selv føler hun vil sove/trenge ro, ikke et sted dere legger henne når hun er vill og "gal" og full av energi som valper flest, da blir vel buret ganske så motsatt effekt vil jeg tro.. :P Og hun blir bare enda mer vill og leken når hun igjen slipper ut av buret pga oppspart enegri hehe.. Så tror dere må bare smørre dere med en god posjon tålmodighet, ta en dag av gangen.. og bevisst prøve og "være rolige" hele gjengen :P og heller dempe henne hvis hun blir alt for "bøllete" eller slippe henne ut så hun kan rase fra seg.

For hvis valper er som unger, er det jammen meg ikke lett og sitte stille hvis man er full av energi, og da må man prøve og bruke denne herlige energien på en positiv måte.. hvis du skjønner hva jeg mener? hm.. skal si jeg sliter med og forumlere meg slik jeg vil i dag :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tren ro! Tren ro! Tren ro!" sier alltid oppdretteren til meg. Ikke lek inne, venn hunden til at inne er det ingen eller tilnærmet ingen aktivitet. Ta hunden i bånd og sett deg for å se på tv eller noe. Hvis hunden stritter i mot, så hold båndet til han roer seg. Når han legger seg ned er det av med bånd og masse ros og godbit. Funker her hjemme i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Samlet hele familien og snakket med dem. Pføy, det var ikke lett gitt. Tror jeg fikk det til slik at buret skal stå åpent hele dagen. Vi starter treningen med en gang. Har satt opp liste slik at resten av fam'n kan følge den når jeg ikke er her. Etterhvert skal vi trene på å la Archie sove i stua med åpent bur, med meg i spissen. Akkurat de to ukene som nærmer seg nå er utrolig hektisk for familien, så det blir vel nærmere juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man er rolig hund i hjemmet? Hvordan avvenne burbruk?

Visse mener at det er dumt å høre på hva foreldrene sier, så de som mener det: Hvordan kan jeg overtale dem?

Jeg mener ikke at det er dumt å høre på foreldrene sine. det hadde jo vært litt dumt, siden jeg er mamma selv. Men jeg mener at foreldre ikke alltid har rett og da er det de som er dumme hvis de ikke hører på barna sine!

Hvis du skal overtale foreldrene dine må du ha gode argumenter og få det til å høres ut som at det du sier er den beste løsningen. Gjerne komme med fakta og referanser du kan vise frem.

Helt enig. Krangling og spetakkel fører ikke til noe lurt! Nå har du jo endel tråder her du kan vise dem, bl.a. :P

Samlet hele familien og snakket med dem. Pføy, det var ikke lett gitt. Tror jeg fikk det til slik at buret skal stå åpent hele dagen. Vi starter treningen med en gang. Har satt opp liste slik at resten av fam'n kan følge den når jeg ikke er her. Etterhvert skal vi trene på å la Archie sove i stua med åpent bur, med meg i spissen. Akkurat de to ukene som nærmer seg nå er utrolig hektisk for familien, så det blir vel nærmere juleferien.

Dette hørtes bra ut. Men det er vel ingen unnskyldning at familien har det travelt. Dere har en valp på fem måneder! Hans behov kommer først, uansett! :) Jeg har minimalt erfaring med burbruk, så jeg har ingen avvenningsforslag å komme med. Ville bare ikke lukket døra, jeg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet hele familien og snakket med dem. Pføy, det var ikke lett gitt. Tror jeg fikk det til slik at buret skal stå åpent hele dagen. Vi starter treningen med en gang. Har satt opp liste slik at resten av fam'n kan følge den når jeg ikke er her. Etterhvert skal vi trene på å la Archie sove i stua med åpent bur, med meg i spissen. Akkurat de to ukene som nærmer seg nå er utrolig hektisk for familien, så det blir vel nærmere juleferien.

Så utrolig tøft og ansvarsbevisst av deg! Slikt blir jeg imponert av! Lykke til og stå på! Ikke gi deg selv om det blir litt strevsomt - du kommer til å ha masse igjen for innsatsen, og det får Archie og resten av familien også! Husk å tenke litt "i forkant", rydd unna ting dere er redde for, sørg for gode rutiner (foring, tur og hvile), kjempegode leker som er bare Archies og nyt valpetiden! Den er snart over :)

Stor klem fra

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet hele familien og snakket med dem. Pføy, det var ikke lett gitt. Tror jeg fikk det til slik at buret skal stå åpent hele dagen. Vi starter treningen med en gang. Har satt opp liste slik at resten av fam'n kan følge den når jeg ikke er her. Etterhvert skal vi trene på å la Archie sove i stua med åpent bur, med meg i spissen. Akkurat de to ukene som nærmer seg nå er utrolig hektisk for familien, så det blir vel nærmere juleferien.

Så bra! :P

Det er lurt å starte allerede nå, begynne litt i det små? :P

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Mye enklere å få til dette med positive tilbakemeldinger, tusen takk! :)

Vi starter som smått nå ja. Selvom tiden er hektisk, tar jeg jo selvfølgelig meg av Archie. Hverdagen vår sammen utgjør mer enn bare trening, selvom det også selvfølgelig er med :P. Skal oppdatere dere om hvordan ting går etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere å få til dette med positive tilbakemeldinger, tusen takk! :)

Vi starter som smått nå ja. Selvom tiden er hektisk, tar jeg jo selvfølgelig meg av Archie. Hverdagen vår sammen utgjør mer enn bare trening, selvom det også selvfølgelig er med :P. Skal oppdatere dere om hvordan ting går etterhvert!

Gleder meg til å høer hvordan det går! Det er ingen sak, så lenge man er så ansvarsbevisst som deg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig kjekt å lese slike tråder som dette! At folk som bruker bur aktivt faktisk vil gjøre et forsøk på å arbeide seg "ut av buret"! :) Stå på! Vil bare si at det er lurt å kjøpe inn masse griseører og annet som frister mer enn bordben :P Har en 10 mnd IS her så vet hva det vil si å ha en valp i huset... Her eier vi ikke bur, men overraskende lite har blitt ødelagt likevel. Om natten ligger han på mitt soverom, og om dagen har han et avgrenset område(kjøkken, bod, gang) som er ryddet og hundevennelig. Vi har bare gjort en ekstra innsats(og ærlig talt, det er faktisk ikke mye ekstra) for å rydde vekk ting fra hundehøyde. Ellers stresser vi ham ikke opp med lek inne, men gir ham ting han får lov til å tygge på. Og de fleste hunder kaster seg ikke over tapeten og ledningene så fort de er løse selv om det høres slik ut i blant! :P Masse lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Just me!!

Nå er det lenge siden dette ble dratt opp, vi har ikke kommet lenger med Archie men har diskutert myyye frem og tilbake og nå har jeg "vunnet". Takket være all kunnskapen herifra hadde jeg mange gode argumenter :wub:

Vi skal jobbe med å få Archie til å ligge unna hjemme og la buret stå åpent nå i ferien, så da er vi kanskje ferdig med bur på nyåret.

God romjul og godt nyttår, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilla har vært skikkelig bølle helt til nå da hun hadde den 2. løpetiden. Nå har hun plutselig blitt skikkelig voksen, og kan ligge i ro lenge.

Det kommer sikkert til å gå bedre når han blir eldre også :wub:

Så bra at dere slipper buret. Det kommer nok til å gå kjempebra :D lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Just me!!

Her går det fremover.. Mamma, som har vært mest i mot at Archie ikke skulle stenges inne i buret, tok med seg Archie i bilen i morges istedet for å sette han i buret! Da ble jeg ganske glad, for det betyr at jeg har nådd gjennom med mange av argumentene mine og at dette komme til å gå mye fortere med mamma og pappas støtte. ;)

Forresten så har voffsen forandret seg mye nå, han er rolig og leker inne. Slapper mye av, og hører faktisk på hva vi sier. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...