Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk vallhund


ElinT

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha litt informasjon om denne rasen hvis noen her har erfaring med den.

Både positive og negative sider. F.eks er de arbeidsvillige, stor jakt lyst (sånn at det er vanskelig å få en god innkalling og at de stadig ønsker å stikke etter lukter i skogen...) har de lett for å bli veldig bjeffete (meningsløs bjeffing i tide og utide...)

Er dette en rase som kan passe for ei jente som driver aktivt med agility og lydighet . Hun har hatt hund i endel år, trener aktivt, er på treninger 2-3 ganger i uka, går tur minst en time om dagen (ofte 2-3 i helgene) og trener litt hver dag. Den skal også være familie hund, så hun vil gjerne ha en rase som er grei å kunne montere en av knapp på innendørs :)

Tar også gjerne i mot tips om gode oppdrettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, erfaringen begrenser deg til ett eget individ som nå er 2,5 år da men, man ha jo gjort seg opp en mening på den tiden..

Lapsk passer bra til de kriteriene du setter opp, de er aktive, men har klar av og på knapp og vanligvis er jaktinnstinktet kontrollerbart. Men ja, de er istand til å bjeffe (bjeffing er tross alt et redskap når de gjeter) og mister man "kontrollen" på bjeffing så kan de bli ganske slitsomme (det kan forsåvidt veldig mange andre raser og). Fine familiehunder, men de setter nok pris på et ganske aktivt liv. Lettlærte vil jeg også si de er, førerorienterte og de aller fleste vil nok passe bra til agility og lydighet. Også så pene! (helt objektivt! :) )

Hvis du vil ha noe mer konkret på oppdrettere/aktuelle kull så send meg en PM.

likkapor2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, de er istand til å bjeffe (bjeffing er tross alt et redskap når de gjeter) og mister man "kontrollen" på bjeffing så kan de bli ganske slitsomme (det kan forsåvidt veldig mange andre raser og).

Angående bjeffingen, klart en hund kan bjeffe og får de holde på som de vil så er det mange som blir ekstreme.

Men noen raser har veldig lav terskel for å bjeffe og kan veldig fort bjeffe rundt på alt og ingenting, og setter i gang bare det er en lyd på utsiden av huset.... Altså, prøver å styre unna potensielle (typisk) gneldre bikkjer hvis du skjønner :) Bjeffing under arbeid og når dem er gira/leker blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bjeffingen, klart en hund kan bjeffe og får de holde på som de vil så er det mange som blir ekstreme.

Men noen raser har veldig lav terskel for å bjeffe og kan veldig fort bjeffe rundt på alt og ingenting, og setter i gang bare det er en lyd på utsiden av huset.... Altså, prøver å styre unna potensielle (typisk) gneldre bikkjer hvis du skjønner :) Bjeffing under arbeid og når dem er gira/leker blir noe annet.

En hund som farer opp for den minste lyd utenfor er jo ganske utrygg vil jeg si, og ja, hvis det da er en lapsk i tillegg så bjeffer den helt sikkert. Kan egentlig bare snakke for min egen hund jeg, og hun er ikke verre enn schæfere jeg kjenner..

I rasepresentasjoner om lapsk så står det så fint at lapske skal være mulige å få til holde fred, men som sagt, det er forskjell på hvor godt eiere klarer det.. at lapphunder kommer utstyrt med lyd er ikke noe man kan unngå å legge merke til og av lapphundene skal visstnok lapske være den som bjeffer minst.. jeg har ikke noe lyst til å glorifisere det og si at det er lett, hvis man er veldig avhengig av helt tyste hunder i heimen så kan det være verdt å sjekke ut andre raser (fortrinnsvis noen uten stemmebånd? :) )

Her er forresten en link på en god og ærlig besrkivelse av lapske, fra noen som har hatt lapske en del lenger enn meg, verdt å lese igjennom: http://www.123hjemmeside.dk/arvosens/5632224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som farer opp for den minste lyd utenfor er jo ganske utrygg vil jeg si

Det var jo litt satt på spissen fra min side

hvis man er veldig avhengig av helt tyste hunder i heimen så kan det være verdt å sjekke ut andre raser (fortrinnsvis noen uten stemmebånd? ;) )

neida, hvis hun hadde vært avhengig av å ha en hund som er 100% stille til en hver tid så hadde jeg muligens tipset henne om noen søte små hos brio som er fyllt med vatt :P

Her er forresten en link på en god og ærlig besrkivelse av lapske, fra noen som har hatt lapske en del lenger enn meg, verdt å lese igjennom: http://www.123hjemmeside.dk/arvosens/5632224

Takk for link, den skal jeg sende videre til henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...