Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk vallhund

ElinT

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha litt informasjon om denne rasen hvis noen her har erfaring med den.

Både positive og negative sider. F.eks er de arbeidsvillige, stor jakt lyst (sånn at det er vanskelig å få en god innkalling og at de stadig ønsker å stikke etter lukter i skogen...) har de lett for å bli veldig bjeffete (meningsløs bjeffing i tide og utide...)

Er dette en rase som kan passe for ei jente som driver aktivt med agility og lydighet . Hun har hatt hund i endel år, trener aktivt, er på treninger 2-3 ganger i uka, går tur minst en time om dagen (ofte 2-3 i helgene) og trener litt hver dag. Den skal også være familie hund, så hun vil gjerne ha en rase som er grei å kunne montere en av knapp på innendørs :)

Tar også gjerne i mot tips om gode oppdrettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, erfaringen begrenser deg til ett eget individ som nå er 2,5 år da men, man ha jo gjort seg opp en mening på den tiden..

Lapsk passer bra til de kriteriene du setter opp, de er aktive, men har klar av og på knapp og vanligvis er jaktinnstinktet kontrollerbart. Men ja, de er istand til å bjeffe (bjeffing er tross alt et redskap når de gjeter) og mister man "kontrollen" på bjeffing så kan de bli ganske slitsomme (det kan forsåvidt veldig mange andre raser og). Fine familiehunder, men de setter nok pris på et ganske aktivt liv. Lettlærte vil jeg også si de er, førerorienterte og de aller fleste vil nok passe bra til agility og lydighet. Også så pene! (helt objektivt! :) )

Hvis du vil ha noe mer konkret på oppdrettere/aktuelle kull så send meg en PM.

likkapor2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, de er istand til å bjeffe (bjeffing er tross alt et redskap når de gjeter) og mister man "kontrollen" på bjeffing så kan de bli ganske slitsomme (det kan forsåvidt veldig mange andre raser og).

Angående bjeffingen, klart en hund kan bjeffe og får de holde på som de vil så er det mange som blir ekstreme.

Men noen raser har veldig lav terskel for å bjeffe og kan veldig fort bjeffe rundt på alt og ingenting, og setter i gang bare det er en lyd på utsiden av huset.... Altså, prøver å styre unna potensielle (typisk) gneldre bikkjer hvis du skjønner :) Bjeffing under arbeid og når dem er gira/leker blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bjeffingen, klart en hund kan bjeffe og får de holde på som de vil så er det mange som blir ekstreme.

Men noen raser har veldig lav terskel for å bjeffe og kan veldig fort bjeffe rundt på alt og ingenting, og setter i gang bare det er en lyd på utsiden av huset.... Altså, prøver å styre unna potensielle (typisk) gneldre bikkjer hvis du skjønner :) Bjeffing under arbeid og når dem er gira/leker blir noe annet.

En hund som farer opp for den minste lyd utenfor er jo ganske utrygg vil jeg si, og ja, hvis det da er en lapsk i tillegg så bjeffer den helt sikkert. Kan egentlig bare snakke for min egen hund jeg, og hun er ikke verre enn schæfere jeg kjenner..

I rasepresentasjoner om lapsk så står det så fint at lapske skal være mulige å få til holde fred, men som sagt, det er forskjell på hvor godt eiere klarer det.. at lapphunder kommer utstyrt med lyd er ikke noe man kan unngå å legge merke til og av lapphundene skal visstnok lapske være den som bjeffer minst.. jeg har ikke noe lyst til å glorifisere det og si at det er lett, hvis man er veldig avhengig av helt tyste hunder i heimen så kan det være verdt å sjekke ut andre raser (fortrinnsvis noen uten stemmebånd? :) )

Her er forresten en link på en god og ærlig besrkivelse av lapske, fra noen som har hatt lapske en del lenger enn meg, verdt å lese igjennom: http://www.123hjemmeside.dk/arvosens/5632224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som farer opp for den minste lyd utenfor er jo ganske utrygg vil jeg si

Det var jo litt satt på spissen fra min side

hvis man er veldig avhengig av helt tyste hunder i heimen så kan det være verdt å sjekke ut andre raser (fortrinnsvis noen uten stemmebånd? ;) )

neida, hvis hun hadde vært avhengig av å ha en hund som er 100% stille til en hver tid så hadde jeg muligens tipset henne om noen søte små hos brio som er fyllt med vatt :P

Her er forresten en link på en god og ærlig besrkivelse av lapske, fra noen som har hatt lapske en del lenger enn meg, verdt å lese igjennom: http://www.123hjemmeside.dk/arvosens/5632224

Takk for link, den skal jeg sende videre til henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...